Zdravím, mám otázečku ohledně elektroniky a elektriky na motorce.
Na motorce mám zásuvku a v budoucnu budu připojovat i navigaci. Rád bych oba tyto "spotřebiče" měl jištěné relátkem v případě že vypnu motorku, aby dále nedocházelo k nabíjení. Dejme tomu, že nejlepším řešením by bylo i vypínání klíčkem -tlačítkem na řidítkách.
Ták otázka zní jak to udělat, páč jsem totální levota v ele věcích.. ale s vaší radou se do toho klidně pustím, je možné že by to šlo natáhnout přes pojistkovou skříňku? nebo to není možné, popřípadě, existuje nějáké malé relátko, které bych vložil pouze mezi baterii a daný spotřebič. Děkuji
Prosímtě je to vcelku jednoduchý jen se to zdá složitý. Použijes spínací rele který koupíš v kdejakých autopotřebách, rele bude mít 4 nebo 5 kontaktu. Budou označeny 87,86,85,30.
Konetkor 85 ukostříš na konektor 86 připojíš proud kterým to budeš spínat(po zapnutí klíčku)
Na kontakt č 30 přivedeš proud od baterky přes pojistku ( na zásuvku a navi bude stačit 15A)
No a kontakt 87 je spínanej po zapnutí kličku tam připojíš spořebiče
Hlavní výhoda je že proud ze spínačky užíváš pouze jeko ovládací, defakto jako ,,ruku" která jen sepne spínač pro proud z baterie= menší zatížení. Mimochodem jsem to řešil s elektrikáři u nás v práci a ti doporučují pojistku i před relé ze strany ovládání-spinačky.
To si myslím je dost nadatandartní věc. samozřejmě že pokud to pojistkové pouzdro nebo držák maš zadara tak ano ale jinak používáš obvod už pojistkou chráněný tudíž nemusí byt. Namontoval jsem jin desýtky a funguje to i bez toho. A taky na těch 650 není moc místa u baterky takže šetří místem
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Hele kucí zlatý, já se přiznám desítky jsem jich nedělal a nechám si poradit.
Mimochodem hovoříme o tom že berete proud až z pojistkové skříňky? A já o napojení z připojení.
Mimochodem jsem nějaké spálené relé viděl..je to rychlejší identifikace, ale všeobecně uznávám že vaše varianta je rozumnější.
defakto všechny obvody jsou jištěny tudíž napoj na ovládání rele je defakto jedno z čeho ho veme..
Upravil servisak dne 12.01.2013 10:17
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Vím že to složité není, jenom nevím kudy přesně a jak je tma všechno natahané v té motorce. a pak právě moc místa tam není tak mě napadlo to relé dát někam do míst vedle pojistkové skříně. Tedy, kde mám vzít proud? ze spojkové skříně? tma by teoreticky jeden volný slot měl být... i když mám ABS
Kde vemu ten proud, který to bude spínat... chápu že mám různé napětí na baterce (12,5-13V) a druhé nabíjecí napětí kolem 13,5 V.
Napadlo mě to připojit jakoby na hulváta. To znamená přímo na baterku oba spotřebiče.. jako jsou teď, jneom by mezi nimi bylo to relátko a nešlo to přes spínačku... ale tak se tím vlastně nic neřeší.... musím to pořádně prostudovat.
Motáš jabka z hruškama.. prostě si najdeš "jakejkoliv" drát kde se po zapnutí klíčku objeví napětí a po vypnutí bude bez napětí a jestli tam bude 12V nebo 13:5 je uplně jedno
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Samozřejmě to chce u toho trochu přemýšlet a ovládání relé (cívku) zapojit na obvod, který je jištěný "menší" pojistkou (myslím to všeobecně - bývají to třeba parkovačky - okolo 5A) - nedávat to třeba zbytečně pod 20A pojistku - to ti "vybaví" zkrat akorát tak v případě, že se ti prodře drát a bude to "natvrdo".
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
VojtechPolicky napsal:
Ajo takhle.... tákže mi řekni třeba: na konektor 85 dáme mínus pol, 86 například zadní světlo, 30 plusový pol baterie, 87 je navigace...
Jo tak nějak.. ale bacha na světla abys pak když budeš potřebovat nechat svítit parkovačky bude pod napětím i zásuvka. ja bych šel jinou cestou a věřím že najdeš i volnej konektor kterej bude ovladanej a máš hned i ovládání i kostru na rele
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Ty parkovačky byly myšleny jako příklad, že jsou obvody jištěný třeba 5A, 10A, ale taky třeba 20A - psal jsem to všeobecně (u jakékoliv motorky- ne jen 650GS ) - jen aby to zbytečně nedal na nějakej obvod jištěnej "vysoko".
Upravil Tonda dne 12.01.2013 10:55
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Takhle.. věř tomu že když něco dělám, tak pořádně, bohužel elektriku moc rád nemám, ale když je dobrý návod, tak proč ne... a kdyžtak. známej je elektrikář.. tak snad by mohl pomoci... Bohužel jsem zjistil že ve skřínce pojistkové, už nemám volno -mám ABS a hefty vyhřivané, tak asi že bych to napojil přes to ABS? to je vlastně zapnuté stále, i když je vypnuté, není pravda?
JAko nijak na to nespěchám, takže TONDO? myslíš že by jsme se něják domluvili.. :-D
Sorry,že vám do toho kecám...není to naopak velká nevýhoda, mít odstavenou zásuvku od proudu bez klíčku?
Já zásuvkou "udržovačkuju" v zimě motorku v garáži, v kempech nabíjím "interfóny", nebo třeba foťák zamčenej s přivřeným káblíkem v kufru třeba do rána... no mít to všechno podmíněný klíčem v zapalování je asi blbost ne?
Takhle, jde mi spíše o tu navigaci. Tu zásuvku mám už teď jakoby natvrdo napojenou na baterii.. už to tak bylo, když jsem to koupil. Ale navigaci bych raději hnal přes to relé.