Zajímavý článek. Tomassino píše: "...olej dávám Total 20W50, automobilovej, litr za cca 100 Kč, JASO specifikace jsou podle mě zbytečně vyhozený peníze.."
Co na to říkáte? Vlákno o olejích už má 15 stránek a ještě k tomu toto.
"Když hodíš kamenem do hejna hus, vždycky se nějaká ozve...."
já ho od Tomassina kupuju a od tý doby co ho tam dávám motorka přestala žrát olej...
Život je krátkej, je potřeba si ho užít naplno! - tak proto BMW GS
hobr napsal:
Zajímavý článek. Tomassino píše: "...olej dávám Total 20W50, automobilovej, litr za cca 100 Kč, JASO specifikace jsou podle mě zbytečně vyhozený peníze.."
Co na to říkáte? Vlákno o olejích už má 15 stránek a ještě k tomu toto.
A co se Ti na tom nezdá?
Vždyť má pravdu - BMW boxer má "automobilový" motor se suchou spojkou a s oddělenými olejovými náplněmi pro motor a pro převodovku.
Tudíž plně mu vyhovuje "automobilový" olej, kde skutečně nejsou potřeba žádná aditiva pro mokrou spojku dle japonské normy JASO.
Ta aditiva dle JASO specifikací by ale byla potřeba, pokud by se jednalo o "motocyklový" motor s mokrou spojkou a se společnou olejovou náplní pro motor, spojku a převodovku, a sloužila by pro řízené zvýšení tření - k zapránění prokluzu lamel mokré spojky. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
K těm olejům jen jedinou drobnost - je sakra rozdíl mezi tím, když člověk jezdí po Evropě cestovní rychlostí kolem kila a nebo někde v poušti nebo v horách a dává motoru zabrat. Navíc argumentovat že do motorky za 300 tisíc je dobrý dávat olej za stovku je podle mě zvěrstvo. Kdo dává olej za stovku do jakéhokoliv moderního auta? Boxer určitě netočí takové otáčky jako japonský motorky ale i tak se občas pohybují otáčky nad 5 tisíc a oleje bez pořádné aditivace se přepalují, nemažou a v extrémních podmínkách se může přetrhnout olejový film a motorka se přidírá. V těch podmínkách v horku a při zátěži to je snadno vidět - mám několik zkušeností kdy jsme jeli se stejnými motorkami a část lidí měla minerál a část plnou syntetiku a i při stejném stylu jízdy, rychlosti a podmínkách prostě motorka s plnou syntetikou vydržela i fakt extrémní záhul a kontrolka mazání nesvítila nikdy a u toho minerálu ano. To je extrém ale i při normálním používání na cestování po evropě mi přijde nesmysl dávat do relativně drahé motorky levný (neaditivovaný) olej už kvůli životnosti, protože na motorce se nejezdí každý den a ty aditiva mají vliv i na korozi, nejen na tu teplotní odolnost.
Je to asi každého věc, co si do své motorky lije ale řekl bych, že zrovna šetření na oleji není u boxera ten nejlepší nápad. Je tady rozdíl jestli to je boxer z osmdesátých let nebo tři roky starý. Není boxer jako boxer. Ale u těch moderních, výkonných, bych na oleji rozhodně nešetřil. Já měl na 1150GSA taky spotřebu kolem litru na 1000km a přešel jsem na syntetiku (nejdřív Castrol a pak Motorex) a spotřeba je neznatelná. I při tom náročnějším zatížení v poušti jsem za 4500km doléval asi 2 deci jen aby se neřeklo, podle mě nebylo potřeba dolévat vůbec. A byli se mnou lidi, kteří dolili za tu akci 2.5l.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tomáši nechci se přít a nevím jak je to u 12ky, ale 11ka má předepsaný minerál. Leju tam minerální Castrol a nikdy jsem ani nepřemýšlel nad syntetikou. Leju tam co tam patří. Je pravda že extrém nejezdím a v olejích se nevyznám, tak je pro mě novinka lít tam syntetiku.
Splněný sen moje 1100GS
jencekgs: mě to doporučil před lety Dušan Horský v Autecu (dnes v Inveltu) a od té doby jezdím jen syntetiku. Naprosto bezproblémů. Měnil jsem to při 10 tis. km
Kolega mi tady říká, že u HP2 je napsané, že minerál se musí používat do 10 tis. km, pak je to jedno.
Upravil TomasTT dne 14.08.2013 14:23
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Letos když jsem se při Tour de France škrábal v davu na Alp d Huez, tak mi poprvé vyskočila sedmá čárka. Pro jistotu jsem na chvíli zastavil ať to schládne. Jinak já jezdím právě jen kochačku a v terénu to neždímu a v Alpách zase pořád fotím, tak je pro mě asi minerál dostačující. Třeba se k tomu vyjádří i místní odborníci. Třeba loni při dovo jsem dolíval 1l/10000km a to byly fakt vedra.
Zajímalo by mě na co jezdil Igor Brezovar?
Splněný sen moje 1100GS
mám dojem,že jsem četl článek o tom,že klasický minerální olej už se nevyrábí-je to dejme tomu polosyntetika,ale v názvu je minerální.
oranžová dvanáctka
Možná si něco načti o pojmech aditivovaný/neaditivovaný a minerál/synt. a pak semisyntetický./polosynt.
Zjistíš že neaditivovaný oleje jsou téměř historie nicméně mají specifická užití.
Pak taky, že mnohé minerální oleje kvalitama často předčí syntetické.
A že k získání kvalit z "obou světů" se často oleje vyrábí na synt. základě a minerální složky se přidávají pro zvýšení kvality urč. parametrů nebo se jednoduše mísí synt. s minerálem.
Každopádně hledat kvalitu v ceně je sice obchodnické nicméně totálně nicneříkající parametr. Stejně jako parametr 10W40 který určuje pouze venkovní rozpětí teplot pro provoz motoru/vozidla.
No a vztahovat cenu motorky k ceně oleje .... no to už sem nevydržel ....
Dakar 650, HusaberG
Kdyby se chtěl někdo něco dozvědět o olejích od lidí z petrochemického oboru... http://www.oleje...._odbornikuBMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
1100 a 1150ka nejsou buhvíjaký hájtech motorky,který by vyžadovaly nějak extra výkonej volej,vždyť je to vzducháč se svejma velkejma vulema už z výroby,tak proč do toho lejt volej,kterej je určenej do nějakýho kosmostroje dnešní doby.
Rači budu lít vobyčejnej olej a výměnu udělám dřív než po 10 000km,než jezdit na synt. a mermomoci najíždět 10 000km. Navíc většina provozu těch motorů se pohybuje do cca 4,5tis.ot/min a to je stejný jak v každým druhým autě.
Abych přisadil k zazdění vlákna jeho zaplevelením debatou o olejích, zkonstatuju, že jsem se o stejná témata zajímal i na německých fórech a kluci co si staví motory na závody nekomentujou na dotaz většinou značky, ale jen viskozitu. Převážná většina píše jako nutnost 20W50 a 15W50. Koneckonců kdo umí číst v příručce svojí motorky má samozřejmě výhodu. Kdysi jsem za studií měl předmět "paliva a maziva" a po teoretické stránce jsem dnes při koupi oleje naprosto klidný. Beru předepsanou viskozitu, mnohem lepší než požadovanou výkonnostní třídu (u BMW 11XX je požadavek srovnatelný se škodou favorit), a jsem názoru, že včasnou výměnou a slušným chováním k motoru před úplným zahřátím prospěji motoru víc, než zázračnými přísadami, nebo závodní synetikou (která se stejně ve 20W50 nedělá) (ale třeba 10W60jooo ). Vše co má nižší číslo než 20W50 (hlavně letní číslo 50) je v extrémních podmínkách tepelného namáhání viskóznější, a tudíž méně vhodné. Vysoké tepelné namáhání je například i zbytečný volnoběh u žhavého motoru, kdy je ještě k tomu v okruhu nižší mazací tlak, než v běžných otáčkách. Za mě ať si každý do motorky lije co chce, ale osobně bych radši motor po Tomassinovi, než motor se stejnými km, co jezdil na 5W30... Ne vše co je drahé je pro boxera vhodné, ale i naopak, člověk musí myslet.
Wer später bremst, fährt länger schnell.
MikiberG napsal:
Možná si něco načti o pojmech aditivovaný/neaditivovaný a minerál/synt. a pak semisyntetický./polosynt.
Zjistíš že neaditivovaný oleje jsou téměř historie nicméně mají specifická užití.
Pak taky, že mnohé minerální oleje kvalitama často předčí syntetické.
A že k získání kvalit z "obou světů" se často oleje vyrábí na synt. základě a minerální složky se přidávají pro zvýšení kvality urč. parametrů nebo se jednoduše mísí synt. s minerálem.
Každopádně hledat kvalitu v ceně je sice obchodnické nicméně totálně nicneříkající parametr. Stejně jako parametr 10W40 který určuje pouze venkovní rozpětí teplot pro provoz motoru/vozidla.
No a vztahovat cenu motorky k ceně oleje .... no to už sem nevydržel ....
O olejích nevím skoro nic, v tomhle směru jsem jen uživatel. Ale nebudu lít do motorky (nebo do auta) za statisíce olej za 70Kč, prostě si nemyslím, že je to stejná kvalita. Možná je ale nebudu riskovat problémy. Zcela určitě není žádný vztah mezi kvalitou oleje a cenou ale určitě do dvacet let staré motorky nebude nikdo dávat olej za 350Kč/litr. Prostě jsem chtěl říct, že u motorek v řádu statisíců, kde každá oprava stojí docela hodně peněz, nemá smysl dávat olej, na kterém se ušetří třeba 150Kč na litru.
Je mi naprosto fuk, jestli je ten olej vyráběný přidávám minerálního k syntetickému nebo naopak nebo jestli to je čistá syntetika (asi není žádný čistě systetický) - podstatné pro mě je, že to olej nežere a nepřepaluje se ani v extrémních teplotách kdy motorka opravdu dostává záhul (třeba při jízdě po písku nebo pískové pistě). Je mi fakt ukradený, co ten olej stojí, hlavně aby to nepoškodilo motor a vydrželo to tu cestu.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
To Dovi - Díky za vysvětlení. V olejích se nevyznám, jen jsem viděl tu cenu a zdálo se mi to divné.
Upravil hobr dne 14.08.2013 16:47
"Když hodíš kamenem do hejna hus, vždycky se nějaká ozve...."
TomasTT napsal:
O olejích nevím skoro nic, v tomhle směru jsem jen uživatel. Ale nebudu lít do motorky (nebo do auta) za statisíce olej za 70Kč, prostě si nemyslím, že je to stejná kvalita. Možná je ale nebudu riskovat problémy. Zcela určitě není žádný vztah mezi kvalitou oleje a cenou ale určitě do dvacet let staré motorky nebude nikdo dávat olej za 350Kč/litr. Prostě jsem chtěl říct, že u motorek v řádu statisíců, kde každá oprava stojí docela hodně peněz, nemá smysl dávat olej, na kterém se ušetří třeba 150Kč na litru.
Je mi naprosto fuk, jestli je ten olej vyráběný přidávám minerálního k syntetickému nebo naopak nebo jestli to je čistá syntetika (asi není žádný čistě systetický) - podstatné pro mě je, že to olej nežere a nepřepaluje se ani v extrémních teplotách kdy motorka opravdu dostává záhul (třeba při jízdě po písku nebo pískové pistě). Je mi fakt ukradený, co ten olej stojí, hlavně aby to nepoškodilo motor a vydrželo to tu cestu.
Píšeš že nevíš nic o olejích to asi ne, ....olej za 70,- , pak píšeš o trhání oil. filmu, zadírání, o tom kdo ti radil to a to.... hm ...... nehoň ty příspěvky do extrémů.
Lepší je radit jako odborník než jako obchodník - proto jsem ti napsal tu reakci.
To že se olej přepaluje si jen myslíš ....
a smysl... ten bych nehledal, on má každý svůj rozum a každýmu dává smysl něco jinýho.
Mě třeba nedávaj smysl rady někoho kdo tomu nerozumí.
Dakar 650, HusaberG
No a hlavně kolik toho najezdíme v těch pistách že Já třeba dnešek projezdil po lesích a polích a nikdy mě teplota nepřelezla 6 dílků,takže motoru bylo uplně fuk,jestli jedu po silnici,nebo v terénu. Zatím tam liju nějakej ten Mileroil 20w50,cenovka cca 750kč/5litrů a specifikací je vejš,než požadovanej od BMW. Za 5000km sem dolil asi 3-4 decky,víc rozhodně né.
TomasTT napsal:
O olejích nevím skoro nic, v tomhle směru jsem jen uživatel. Ale nebudu lít do motorky (nebo do auta) za statisíce olej za 70Kč, prostě si nemyslím, že je to stejná kvalita. Možná je ale nebudu riskovat problémy. Zcela určitě není žádný vztah mezi kvalitou oleje a cenou ale určitě do dvacet let staré motorky nebude nikdo dávat olej za 350Kč/litr. Prostě jsem chtěl říct, že u motorek v řádu statisíců, kde každá oprava stojí docela hodně peněz, nemá smysl dávat olej, na kterém se ušetří třeba 150Kč na litru.
Je mi naprosto fuk, jestli je ten olej vyráběný přidávám minerálního k syntetickému nebo naopak nebo jestli to je čistá syntetika (asi není žádný čistě systetický) - podstatné pro mě je, že to olej nežere a nepřepaluje se ani v extrémních teplotách kdy motorka opravdu dostává záhul (třeba při jízdě po písku nebo pískové pistě). Je mi fakt ukradený, co ten olej stojí, hlavně aby to nepoškodilo motor a vydrželo to tu cestu.
Píšeš že nevíš nic o olejích to asi ne, ....olej za 70,- , pak píšeš o trhání oil. filmu, zadírání, o tom kdo ti radil to a to.... hm ...... nehoň ty příspěvky do extrémů.
Lepší je radit jako odborník než jako obchodník - proto jsem ti napsal tu reakci. To že se olej přepaluje si jen myslíš ....
a smysl... ten bych nehledal, on má každý svůj rozum a každýmu dává smysl něco jinýho.
Mě třeba nedávaj smysl rady někoho kdo tomu nerozumí.
Účelem je udržet provozní teplotu motoru. Pokud je teplota motoru vyšší (nedostatečné chlazení, přehřívá se), může docházet k vznícení směsi či paliva dříve, než je ideální. Způsobuje to rázy, nadměrné zatěžování klikového ústrojí, motor je hlučnější, klepe, dochází k přetěžování až degradaci mazacího oleje a může dojít (v lepším případě) k zastavení chodu motoru vlivem vymezení vůlí různou tepelnou roztažností dílů a neschopností oleje pokrýt zvýšené ztráty třením. V horším případě může být motor takto těžce poškozen či může dojít až k požáru. S rostoucí teplotou také klesá teoretická tepelná účinnost motoru (vizte Carnotův cyklus).
Při přechlazení dochází ke kondenzaci paliva na stěnách válců a tím ke zředění oleje, později může dojít i k zadření motoru. U vznětových motorů se zvyšuje kouřivost. U vodou chlazených motorů je teplota motoru udržována v rozmezí 85–95 °C, u vzduchem chlazených motorů může být teplota vyšší (pracovní teplota motoru Tatra 148 se pohybuje kolem 160–180 °C).
Upravil dwar dne 14.08.2013 19:46
Tentokrát se dostáváme k samotné primární funkci motorového oleje, k mazání. Vysvětlit základní principy mazání a tření by vyžadovalo daleko větší prostor, než je k dispozici, proto se musíme spokojit jen s několika základními poznatky.
Ideální stav je tehdy, když mezi dvěma třecími povrchy je celistvá vrstva oleje, která oba povrchy odděluje a nedochází proto k jejich vzájemnému kontaktu. Takový stav je v běžném motoru naprosto převažující. Pokud na oba povrchy působí přítlačná síla, např. ozubená kola v převodovce či další případy, tloušťka olejové vrstvy se začne tenčit, vrstva oleje se může i porušit a olej může být vytlačen ven. V tomto případě mluvíme o tzv. mezném či dokonce suchém tření. Právě kvůli těmto případům se přidávají do motorových olejů vysokotlaké či protioděrové přísady. Vždy je však cílem, aby k těmto případům nedocházelo.
MikiberG napsal:
TomasTT napsal:
O olejích nevím skoro nic, v tomhle směru jsem jen uživatel. Ale nebudu lít do motorky (nebo do auta) za statisíce olej za 70Kč, prostě si nemyslím, že je to stejná kvalita. Možná je ale nebudu riskovat problémy. Zcela určitě není žádný vztah mezi kvalitou oleje a cenou ale určitě do dvacet let staré motorky nebude nikdo dávat olej za 350Kč/litr. Prostě jsem chtěl říct, že u motorek v řádu statisíců, kde každá oprava stojí docela hodně peněz, nemá smysl dávat olej, na kterém se ušetří třeba 150Kč na litru.
Je mi naprosto fuk, jestli je ten olej vyráběný přidávám minerálního k syntetickému nebo naopak nebo jestli to je čistá syntetika (asi není žádný čistě systetický) - podstatné pro mě je, že to olej nežere a nepřepaluje se ani v extrémních teplotách kdy motorka opravdu dostává záhul (třeba při jízdě po písku nebo pískové pistě). Je mi fakt ukradený, co ten olej stojí, hlavně aby to nepoškodilo motor a vydrželo to tu cestu.
Píšeš že nevíš nic o olejích to asi ne, ....olej za 70,- , pak píšeš o trhání oil. filmu, zadírání, o tom kdo ti radil to a to.... hm ...... nehoň ty příspěvky do extrémů.
Lepší je radit jako odborník než jako obchodník - proto jsem ti napsal tu reakci.
To že se olej přepaluje si jen myslíš ....
a smysl... ten bych nehledal, on má každý svůj rozum a každýmu dává smysl něco jinýho.
Mě třeba nedávaj smysl rady někoho kdo tomu nerozumí.