Koupil a namontoval jsem Hyperpro p+z. Ve dvou s bagáží jsem spokojenej. Jak ale jedu nalehko tak je problém. Předek ještě zkousnu, ale zadek je móc tvrdej a uskákanej a nejde s tím nic dělat. Vrátil jsem tam původní utahaný péra, a když dám zadek natvrdo tak dobrý. Ale jen sólo. Naložený je to mrtvý. Tlumič je po repasi.
Nevíte někdo jestli jde koupit originál péro, nebo náhrada ne tak tvrdá jako HP ??? Já jsem na nic nepřišel... Možná ještě z HP centimetr uříznout...
Dík za radu.
nevím, nepomůžu ti, jen to tu píšu jako že nejsi sám, kdo to taky vypozoroval.
Hodně lidí tu "progresivní" pružinu tady má a chválí si ji. Mařa & BMW R 1150 GS Adventure http://marags.raj... http://www.youtub...marekondra
Povolil nepovolil, to má vliv jen na chod nahoru. Já to ale se svejma 80kg nedostanu dolů. Buď nový origo péro, nebo náhradu za HP, ale měkčí. To kdybyste někdo věděli kde sehnat...
mám ji na zadku čerstvě taky a je to relativně na hraně i s mým metrákem. proti tý utahaný ale podstatné zlepšení. buď vyměň, anebo se pořádně najez ..
R1100GS
Edy: řešil jsem to samý na 1200, ve dvou s bagáží paráda, ale v singlu na lehko to bylo tvrdý jak lavice, ale teď, po jedné sezóně to asi trochu změklo a je to už celkem OK a dá se s tím domluvit, základ je mít ten šroubek odskoku hodně na Soft, taky mám 85Kg
Elektrokolo homemade 9kW, BMW R1200GS Adventure 2007, dále jsem měl - Yamaha XP 500 T-MAX 2004, Honda TRX 650 Rincon 2005, Journeyman Gladiator CF 500 2007, Honda XRV 750 Africa Twin 1994, ČZ 175 a fichtl
Povolil nepovolil, to má vliv jen na chod nahoru. Já to ale se svejma 80kg nedostanu dolů. Buď nový origo péro, nebo náhradu za HP, ale měkčí. To kdybyste někdo věděli kde sehnat...
Kdyz myslis?Me jeho povoleni temer na minimum hodne pomohlo.Alespon to prestalo odskakovat na roletach.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
JirkaVorel napsal:
mám ji na zadku čerstvě taky a je to relativně na hraně i s mým metrákem. proti tý utahaný ale podstatné zlepšení. buď vyměň, anebo se pořádně najez ..
Kluci já ten šroubek nerozporuju. hodně povolenej jsem ho taky měl. Jde mě o to, že to HP je moc tvrdý na sólo, a to origo už je v háji. Dal jsem to tam v létě před čundrem. Najeto 5000km. Je pravda, že to trošku změklo. Ale teď už se to asi měnit moc nebude. Popřemejšlím jestli to nejde nějak upravit na tlumiči, aby to péro nebylo tak zmáčknutý. Napadá mě, třeba udělat jinej ten zajišťovací kroužek...
Pokud originální tlumiče BMW nemají ty zubatý matice na předpětí jako ty na obrázku a to bych řek, že nemají, tak s tím neuděláš vůbec nic.
Kroucením šroubem útlumu odskoku myslím nevyřešíš nic.
Jediným řešením dle mého názoru je jiná pružina nebo celá pružící-tlumící jednotka.
Kde sehnat odpovídající pružinu na BMW tlumič netuším, možná poptávat prodejce.
mara přiložený následující obrázek:
Děkuju, že jste mě ujistili, že je potřeba s tím něco dělat. Mám přesně stejnej pocit. Je to dobrá pružina, ale musí za mnou bejt aspoň nacpanej topcase.
Zkrácení nic neřeší. Je třeba navrhnout a nechat vyrobit jinou pružinu, třeba podobnou. Otázka je, kolik by to stálo. Mám pocit, že u HP se první progresivní závit zavírá moc brzo - už pri zatížení jednou osobou.
Máte někdo kontakt na schopnou firmu? Např. v pérovně Hostivař se výroba jednoho kusu nedá zaplatit, protože pracujou na automatech. Otázka je, jak by to vycházelo pro deset nebo dvacet kusů?
Martyn - ten první závit je zavřenej už na volným tlumiči, ještě než ho namontuju. Vůbec to nemá logiku. A tu výrobu tady kdysi tuším řešil Vlk, ale převážily názory aby to vůbec nezkoušel. Třeba nám napíše jak to tenkrát dopadlo...
O tej tvrdosti jsem tu psal i já. Mám celý HP tlumiče na 1150 GSA. Je to jak píšeš . solo tragédie, ve dvou super. Řešení? Popravdě mám 2 - buď jezdit alespoň s prázdnýma kuframa (velmi se mi osvědčilo). Anebo to našteloval co nějměkčeji, což ale s origo tlumičem nelze. HP tlumič má hydroštel na závitu na tlumiči a jde s ním hejbat (trochu). Pak, když se to povolí skoro úplně (a adekvátně se povolí útlum) tak je to znatelně lepší. Dlužno ale dodat, že tohle zjištění jsem učinil až cca 9000 km po namontování, čili pružina si už taky trochu sedla.
Moje závěry :
1) pružina od HP je tvrdá a nevhodná na solo ježdění
2) progresivní pružina je dobrý sluha ale zlý pán (dobrý pro proměný zatížení, špatný na nastavování)
Takže já bych ze všeho nejradši lineární pružinu ideálně standardní BMW, žádnou zesílenou. Někdo psal že je snad dělá Wilbers. Pokud vím Ohlins má taky lineární pružiny i ve více tuhostech, ale netuším jestli jdou na jiný tlumiče než jejich.
Upravil MotoPaja dne 08.10.2013 00:45
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
JirkaVorel napsal:
mám ji na zadku čerstvě taky a je to relativně na hraně i s mým metrákem. proti tý utahaný ale podstatné zlepšení. buď vyměň, anebo se pořádně najez ..
To bych rád, ale za co vyměnit... Za co?
nevím za co, ale já to celé řešil s Pepínem (http://www.motoma...) a měl jsem to ve stylu včera pozdě. Každopádně ve výsledku jsem maximálně spokojenej a měnit nehodlám. Takže doporučuji, právě i váhovou kategorii jsme řešily, ví o čem mluví..
Upravil JirkaVorel dne 08.10.2013 21:51
R1100GS
A jak jste to s Pepínem vyřešily? Předpokládám, že HP tam zůstalo a ladit tam toho moc nejde... Já jsem na to koukal a jedna úpravička mě nakonec napadla. Už jsem ju i provedl, ale ještě neodzkoušel. Snad zítra. Dám vědět.
asi jsem se vyjádřil špatně, dávali jsme tam HP za origo utahanou + repase tlumiče. A právě jsme o tom hodily řeč, nakolik to má smysl tam dávat progresivní. Jak jsem se vyjádřil dřív, je to lehce na hraně, ale s výsledkem jsem spokojen. Podle mě buď se ním spoj (nebo jiným osvědčeným servismanem), najděte co by ti vyhovovalo a tuhle prodejte dál. Nebojím se, že by po ní někdo neskočil..
R1100GS
Takže odzkoušeno. Úprava spočívala v dosoustružení druhého zápichu na pojišťovací kroužek na tlumiči. Mezi prvním a druhým je 5mm. Tím se stalo, že namontovaný péro je o 5mm míň stlačený a je tak pocitově měkčí. Zároveň zůstalo péro i tlumič neporušený. Jízda s prázdnejma kuframa úplně bez problémů, nekope, pruží, žehlí. Bez kufrů je znát, že je to tvrdší, ale mnohem lepší než před úpravou. Za mě - problém vyřešen.
Edy přiložený následující obrázek:
Tak takhle nějak funguje placebo. Ve skutečnosti tahle úprava pouze spustí motorku o něco níž, ale na tuhost pružiny nemá žádný vliv. Ano, sníží se předpětí v nezatíženém stavu, ale jakmile se spustí motorka ze stojanu, už jen její vlastní vahou se stlačí pružina víc, než je její montážní předpětí v nezatížené poloze, ten první "progresivní" závit se uzavře - a s tuhostí jsme tam, kde jsme byli.
Za mě je řešením podobná pružina, ale s lépe navrženou progresí - tak, aby závity na sebe dosedly někde v polovině pracovního zdvihu.