Ahojte,
po občasných problémech se startováním, které mne provázely letošním rokem a to i navzdory nové baterce, jsem se rozhodl starér vyndat a rozhodit. Teorii mám odsud nastudovanou a tak jsem čekal problém s uhlíky, rozemleté magnety - ale našel jsem něco jiného a jen čučím.
Totiž, z planetové převodovky se uvolnilo víčko, to postupně brousilo vedení na rotoru a potom již při jednom startu musel nutně nastat zkrat.
Podezříval jsem baterku, která měla 7 let a tak byla na hraně, ale bylo mi dost divné, že by se odporoučela uprostřed výletu. No ale stane se...
Po výměně baterky startér stejně netočil, podezříval jsem ale váznoucí vysouvání pastorku (na větší rozborku u kamaráda v paneláku stejně nebylo nářadí) a zřejmě po částečné demontáži se plech kousek uklidil a startér začal točit. Sice jsem čekal svižnější točky, ale vše šlapalo, takže jsem to neřešil.
Mezitím jsem ještě jednou málem nenatočil v Itálii, stejné příznaky, z ničeho nic jen cvakání elekromagnetu vysouvání pastorku. To jsem spíš podezříval svůj nevhodný styl jízdy, kdy jsem si posilovačem vypráskal baterku douhým sjezdem průsmyku. Opět pouze shoda okolností. Od té doby (aniž bych na cokoliv sahal) bez problémů. Jinak startér má natočeno 65000 km a uhlíky jsou pořád OK.
K věci: Fotky stavu po rozebrání přikládám. Plech převodovky je propálený skrz, stator zevnitř od vazelíny z převodovky, plech totiž volně cestoval a po sundání statoru na mě vypadl.
Rotor má probroušenou izolaci a zeslabený průřez vinutí.
Co teď s tím? Vyměnit rotor a nebo ho zkusit zaizolovat? Lakem nebo epoxidem? Co s plechem? Dá se koupit nový a nebo taky zamáznout epoxidem? Rád bych trvalé řešení, nechci zůstat viset někde daleko od domova kvůli startéru. Experimentálně jsem si ověřil, že ani ve dvou to fakt neroztlačíme :-).
Edit: vzhledem ke zkušenostem ostatních upraven předmět příspěvku
ficus přiložený následující obrázek:
[238.55Kb]
Upravil ficus dne 11.11.2013 07:49
______________
R1150R 2004
Ahoj, známej s R1150GS - měl stejnej problém předloni v Barceloně, vyplázl asi 180 ojro za baterku, potom stejné příznaky ....V servisu YAMAHA mu propálenej plech vyndali, dali upravenej plastovej (homemade):-) a dalších cca 20.000 km s tim natočil. Má to tam do dnes, a řekl bych že to dál nehodlá řešit.
Jinak na R 100 GS PD se mi stalo také :-) , ale měl jsem náhradní .-) ....Howg
Je dobrý proměřit vinutí rotoru a pak rozhodnout ...
Upravil petr kamennyujezd dne 10.11.2013 15:55
Diky panove, tak rotor je promeren a Ok. Narazil jsem jeste ale na pastorek s volnobezkou. Volnobezka se rukou sotva protocila, vzal jsem na ni cistic a vpravil dovnitr trochu silikonoveho oleje. Je to uz lepsi, ale furt dosti ztuha. Uvedomuju si, ze byla dost slyset kratce po te, co motor chytil. Jake mate zkusenosti s volnobezkou? Musel ji nekdo menit? Jak ma chodit jako nova?
______________
R1150R 2004
Diky panove, tak rotor je promeren a Ok. Narazil jsem jeste ale na pastorek s volnobezkou. Volnobezka se rukou sotva protocila, vzal jsem na ni cistic a vpravil dovnitr trochu silikonoveho oleje. Je to uz lepsi, ale furt dosti ztuha. Uvedomuju si, ze byla dost slyset kratce po te, co motor chytil. Jake mate zkusenosti s volnobezkou? Musel ji nekdo menit? Jak ma chodit jako nova?
______________
R1150R 2004
tak kdo je od Ostravska mám kontakt na jednoho důchodce kterej je expert na startéry repasne a proměří vám je za hubičku...až budu mít kontakt vložím..
Ahoj,
měl jsem stejnou závadu, plech i rotor byly vydřeny ještě více.
Při opravě zůstal původní rotor, funguje to bez problémů. po opravě najeto 35 - 40 tkm.
P.S. ...roztlačit na dvojku na suchém asfaltu to jde, z kopce
Takže jsem přes víkend lehce popojel. Tohle je tak trochu i upomínka pro mě, abych po čase přesně věděl, co jsem provedl.
Volnoběžka namazána a chodí dobře (prolil jsem ji silikonem ve spreji Silkal - po chvilce lehce zatuhne, tak by mohl uvnitř chvíli zůstat).
Plechové víčko redukční převodovky vyrovnáno, propálené díry zalepeny epoxidem, zobáčky znovu napruženy, k plastu reduktoru zalepeno epoxidem.
Vinutí rotoru zalakováno izolačním lakem. Komutátor přebroušen jemným smirkem, drážky mezi lamelami vyčištěny.
Vše promazáno (ložisková vazelína LA 2).
Uhlíky ponechány původní - opotřebeny cca z 1/3 (míra pro výměnu - délka 4 mm).
Nové plastové vedení uhlíků (původní křehké prasklo při hledání vhodného způsobu montáže uhlíků).
Finta pro nasazení pružinky uhlíků: nejdřívě zajistit plastové vedení uhlíků na statoru maticemi a podložkami, pak zacvaknout na své místo pružinku (zaháknout až za stator, ne jen za plastové vedení uhlíků), dále přizvednout jeden její konec např. tenkým, ale širokým šroubováčkem, tuhým plíškem (malý stranový klíč z plechu a pod.) - pozor, nesmí sklouznout, jinak může pružinka vyštípnout plast vedení uhlíků - a vsunout uhlík. Totéž s druhým uhlíkem.
Startér přezkoušen napojením na autobaterii a provozem pěkně zahříván, po té znovu rozebrán, zhodnocen stav izolace vinutí rotoru (OK) a definitivně poskládán. Test v moto zatím neproveden.
Jinak napodruhé bylo rozebráno za 5 minut, druhá kompletace s pečlivým promazáním tak 20 minut. Tak doufám, že na tuhle kratochvíli kdyžtak můžu zase na čas zapomenout. A až se tak stane, je tu tenhle návod :-).
Edit: nový pastorek s volnoběžkou mají tady http://www.starte...5/d-74159/ a nebo v Praze (taky na objednávku) tady http://www.elanca... - bylo to trochu hledání, ale mělo by sedět. Nalezeno dle čísla Valeo (Starter Pinion 594284) a rozměrů.
Upravil ficus dne 18.11.2013 11:15
______________
R1150R 2004
..pekne... v podstate vysypanou volnobezku mam ted taky (cca 60.000 km), budu resit nejspis repasi. Pridrena volnobezka se projevovala podobne jako slaba baterka - starter jen cvaknul a nic. Na miste se dala troche "rozchodit" davkou WD40 na komoru - ale to bylo jen kratkodobe reseni.
Bubak
CFmoto CL-X 700 Adventure
takže, jelikož jsem před víkend zase namontoval startér zpět a řádně jej vyzkoušel, mohu dopsat dojmy.
Ač teplota těsně kolem nuly, startér točil jako v létě, čili zde spokojenost. I při opakovaných startech se neprojevovalo "vyčerpání" baterky. Díky promazané volnoběžce je doběh startéru výrazně tišší.
Další rozdíly jsem nepostřehl.
______________
R1150R 2004
to je ale dost matoucí odkaz - na boxerech je volnoběžka přímo součástí pastorku, který se navíc vysouvá do záběru... (stejné konstrukční řešení jako autech, odkaz popisuje typické motocyklové řešení)
______________
R1150R 2004
jetam napsal:
hmm....taky mám sem tam trošku horší startování... ke komu hodit startér na nějakou repas? nechce se mi v tom vrtat
Hod to na Zbraslavy k panu Doležalovi. Bydlí v baráku na rohu u policajtů.Dělal mi repas altíku na dvanáctku za 600kč je to puntičkář. http://www.mapy.c...9gv6YxXKUy
Večer najdu i tel.číslo.
Upravil toli dne 30.12.2013 13:21
Dvanáctka je nejlepší pivo i motorka.
to je ale dost matoucí odkaz - na boxerech je volnoběžka přímo součástí pastorku, který se navíc vysouvá do záběru... (stejné konstrukční řešení jako autech, odkaz popisuje typické motocyklové řešení)
Ahoj, vstoupím sem do diskuze s moji závadou u startéru. Stávalo se mi, že občas jakoby zadrhne po několikadenním stání, když jsem ho sundal, tak byl na jedné straně dost obroušený materiál a uvnitř ležel nějaký šroub...viz foto. máte nějaké nápady v čem je problém než to někam odvezu?
DM3555 přiložený následující obrázek: