Již delší dobu si dělám poznámky ohledně pneumatik co obouvám, případně často jezdím. A aby tu náhodou nevznikla mýlka, že tu snad snažím některou značku poškozovat, či jinou propagovat, rozhodl jsem se svoje poznatky shrnout a vytvořit tabulku, přehled, jak cítím vlastnosti toho kterého obutí.
Nejde tedy o test v pravém slova smyslu, ale spíš o určité hodnocení v čem je ta která guma při mém stylu jízdy a z mého pohledu dobrá, nebo naopak špatná. Vycházím ze zkušeností z posledních cca 5ti let a bezmála 100.000km na těchto konkrétních gumách (koukněte na nájezdy a zkuste si představit tu hromadu ). S naprostou převahou sportovnější jízdy za všech podmínek a podle toho jsem i hodnotil.
Nejvíce najeto o oježděno na 1150GS, potom na HP2, G650, ale i na 800, 1200gs, gsa i lc, i něco na oranžádách 990, 690 atd, atd...
Nedělám si ambice na neomylnost a už vůbec netvrdím, že mám nějakou univerzální pravdu. Na druhou stranu ale myslím, že pro alespoň orientační posouzení vhodnosti použití toho kterého modelu a jestli je v daných podmínkách lepší, nebo horší, než guma jiná a asi tak o kolik, posloužit může. Protože pár čísel občas řekne možná víc, než dlouhé odstavce textu, k čemuž se už pomalu začínám blížit, takže to trochu zkrátím.
Hodnotil jsem jako ve škole, takže čím nižší číslo tím lépe.
Pro účely průměrování výsledků jsem za - (mínus) přidal 0,25 , známka s lomítkem byla přesně mezi, tedy např. 2,5 a za hvězdičky jsem naopak strhával, ale méně - 0,1 za každou.
Šlo mi prostě o to, výsledky moc nenakopnout.
Celkové hodnocení, resp. celkový průměr jsem průměroval skutečně ze všech hodnocených kategoríí najednou, což tedy dává větší váhu vlastnostem terénním a tak by to snad i u terénních pneumatik mělo být.
Schopnost samočistění od bahna jsem pouze zmínil, ale už nehodnotil, pokud je to pro někoho důležité může si do výsledků nějak zohlednit sám.
Dlouho jsem zvažoval, jestli mám dávat výdrž, protože ta je exrémě individuální a já jsem spíš "pneuničitel", ale nakonec jsem tam ty svoje změřené nájezdy dal, opět pro orietaci a porovnání. Jestli třeba někdo najel na TKC dvakrát tolik co já, pravděpodobně najede dvojnásobek na všem, takže i takle hodnota může posloužit, ale opět jsem ji nepromítnul do hodnocení.
Tolik matematika, i tak jsem byl nakonec překvapen, jak moc ty výledky vlasně odpovídají mé oblibě té které gumy. Jak v na silnici, mimo a hlavně i celkově.
Pro úplnost dodávám, že jsem do posledního sloupce, jako representanta silničních gum zařadil klasickou Tourancku, vlastně jako jakousi referenční gumu (proto samé jedničky, ne že by to byla snad ta nej silniční guma) pro představu někoho, kdo špunty nikdy nejezdil. Můžete si za ní jinak klidně dosadit i Anakee2, či možná jakékoli podobné, jejich off vlastnosti budou konečně nejspíš dost blízké, ale na to opravdu nemám tolik zkušeností, já mám radši vzorky ve tvaru tabulky čokolády
Bahnu zdar!
---
Závěrem poslední poznámka pod čarou. Michelin Desert, Dunlop D908RR a Metzeler SixDays se vyrábí pouze v rozměru 21/18 a jsou tedy pro většinu nejrozšířenějších GS na standardních kolech nepoužitelné, což ale u lidí co řeší off důsledněji neva, protože minimálně tu 21ku má kde kdo. A jestli ne, tak třeba tohle bude poslední kapka, proč ji pořídit.
morabo přiložený následující obrázek:
[94.51Kb]
Upravil morabo dne 27.03.2014 13:31
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 01:25
Příspěvků: 4426 Registrace: 10.09.08
A teď ještě krátké slovní zhodnocení klíčových, nejvýraznějších vlastností.
Metzeler MCE Karoo
Již nevyráběný model, pouze doprodej. Výborné vlastnosti v terénu a přesto stále velmi použitelná na silnici a to za všech okolností. Ovšem za cenu nižšího nájedu. Velmi hlučná zejména v rozmezí 80-100km/h, což se ale s ojetím zlepšuje.
Metzeler KarooT
Již nevyráběný model, pouze doprodej. Silničnější vydání klasického Karoočka. Zalepíte ji bahnem, ostatně čím jsou horší podmínky strácí víc. Oproti velmi podobné TKC má za cenu drobně nižšího nájezdu lepší vlastnosti na vodě, stabilitu ve vysokých rychlostech na dálnici a lepší boční vedení v terénu.
Contienental TKC80
Asi nejznámější špunt na cestovní enduro. O chloupek horší vlastnosti oproti KarooT, ale lepší životnost. Na dálnici, při vysokých rychlostech (150+) má tendenci plavat a rozvlnět předek.
Mitas E09
Velmi dobrý univerzál se slušnou výdrží na to co zvládá v terénu, na mokré silnici a zvlášť za nižších teplot ale raději veeeelmi opatrně.
Metzeler Karoo3
Novinka na trhu. Neskutečně dobrá na slinici, na to co zvládá v terénu a že si dokáže sama čistit od bahna. V terénu horší boční vedení a držení v náklonu. Výdrž zatím neověřena, ale patrně se přiblíží TKC, nebo jí i překoná.
Heidenau K60 Scout
Kompromisní obutí za všech okolností, kdo ale potřebuje trochu univerzála, hledá vysoké nájezdy a volí výletní tempo, může být spokojen.
Dunlop D908RR
Tahle guma je tak na výlet do Maroka, či Tunisu. Velmi tvrdá, se zvláštně plným středem se uplatní hlavně v písku a horku, kde bude mít určitě mnohem lepší nájezdy oproti podobně terénně schopným konkurentům. Je nekřesťansky drahá a jen v 21/18.
Michelin Desert Race
Velmi slušný nájezd s ohledem na terénní schopnosti. Je znát určení na pouštní závody, v písku exclentní, bahno ale zvládá dobře, nemá nicméně ráda udusaný, pevný terén. Na silnici od 130ti plave. Drahá. Jen 21/18
Metzeler SixDays extreme
Terénní schopnosti z říše snů. Kupodivu ale použitelná na silnici, kde i něco vydrží a ve stylu značky se nezalekne ani mokrého asfaltu. Pouze do 130ti km/h, přesto i přes tuto hranici stabilní. Hučí fakt hóóóóódně. Jen 21/18
Metzeler Tourance - klasická, původní verze
I s tímto typem obutí se není třeba drobného terénu bát, zvlašť když je sucho a máte lehkou motorku s klasickou vidlí. Použita pro účely testu jako referenční.
---
Na jiných šputntech jsem buď nejezdil, nebo moje zkušenosti s nimi jsou natolik povrchní, že si netroufám je do souhrnu zařadit.
Upravil morabo dne 27.03.2014 07:39
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 06:21
Příspěvků: 491 Registrace: 15.11.10
Jj, Karoo 3 je fakt supr, budu řešit další sadu.Ale ta hlučnost...to ti taky chybí v tabulce.
Six days jezdím na Husabergu a to je úplně jiná liga.
Parádní a přínosný nápad.
Upravil Nori dne 27.03.2014 06:22
Adventure Sport&Superbike&Pure Enduro.Make Life a Ride.
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 07:49
Příspěvků: 4426 Registrace: 10.09.08
Nori napsal:
Jj, Karoo 3 je fakt supr, budu řešit další sadu.Ale ta hlučnost...to ti taky chybí v tabulce.
Six days jezdím na Husabergu a to je úplně jiná liga.
Parádní a přínosný nápad.
O hlucnosti jsem dost uvazoval, ale je to dost subjektivni a ty gumy vlastne nejak huci vsechny, takze jestli vic, nebo min jsem nakonec vzdal. Navic ja jsem hluchej jak poleno a jezdim jen krosovy helme, cili mne tato kategorie prakticky nezajima. Jen jsem to zminil pro objektivitu u modelu kde je evidentni a treba jsem je chvalil na silnici, tak aby si nekdo nemyslel, ze to diky tomu bude opravdu uplne jak ta Tourancka.
Druha vec je, ze s ojetim vzoru se to taky vetsinou meni k lepsimu, takze bych se z toho zblaznil. Nebo treba takovy Scouty. Mnozstvi hluku bude asi mensi, ale styl jakym piskaji mi treba strasne vadil, opet je to myslim ale moc subjektivni.
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 07:54
Příspěvků: 4426 Registrace: 10.09.08
Maarty 82 napsal:
Carlos GS reVamp napsal:
...pěkný Morabo, mám sice už favorita na příští gumy.....a tys mi to jen potvrdil... Fajn hodnocení
Parádní testík od uživatele, a né eshopu
Dekuju. Jen doplnim, ze logo Metzeleru v mym podpisu neni z komercnich duvodu, ale ma upozornit na moji facebookovou kampan (dnes uz trochu nekampan) za zachranu puvodnich Karoocek. Mam to tam dnes i z piety.
Nikdo me za nic neplati a gumy si kupuju za svy.
To ze mi pri mem jizdnim stylu a rozsahu pouziti vlastnosti gum teto znacky obecne sedi jsem nikdy netajil, ale ze to neni nekriticka adorace je doufam z tabulky zrejmy.
Upravil morabo dne 27.03.2014 13:32
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 08:05
Příspěvků: 1686 Registrace: 07.03.09
dobrý nápad
Ještě by bylo fajn, kdyby ti místní respondenti, kteří za sezónu sjedou aspoň jednu sadu , poslali své ohodnocení pneu, které jezdí a ty jsi to v tabulce zprůměroval
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 08:23
Příspěvků: 4426 Registrace: 10.09.08
Jinak kdo by si dle nekterych mych vyjadreni myslel, ze E09 je nejhorsi mozna guma, opet snad pochopi jak jsem to myslel. Navic v konkurenci treba na LC8 velmi popularni D908, ktera stoji nekrestansky penize, se skutecne vytahla. Jde o to, ze ja ji vzdy nutne srovnaval i s ostrou Karoo a tam mi ten pomer vlastnosti/vydrz/cena proste prevazil misku vah od Mitasu jinam.
Pneumatiky v tabulce by se daly realne i rozdelit na nekolik skupin:
1. vylozene ostre spunty: Sixdays a Desert. D908 se tvari, ze by sem mohla patrit, ale realne spada o level niz.
2. ostrejsi univerzalni spunty(uz opravdu slusne na silnici, v terenu stale s urcitymi kvalitami za vetsiny okolnosti): MCE Karoo, E09 a podle mne ta D908. Tohle bylo pro mne jasny uzemi Karoocka, ktere ale Metzeler zarizl a tak tu zustava vlastne jedina klasicka rozumna volba, tedy Mitas. I když sem pomerne dost presahuje jeste Karoo3 a to i pres sve skvele vlastnosti silnicni. Kdo tedy chce porad jeste vykony v terenu a navic i dobre pojezdit na asfaltu, ma tu vlastne druheho krale kategorie. Jde jen o to vybrat, co vic potrebuju a co ozelim.
3. silnicni spunty: pokud bych zaradil Karoo3 sem, konkurenci v podobe TKC, KarooT jasne prevalcuje. (teoreticky by sem mela spadat i E10, ale tam nemam dost zkusenosti)
4. pseudospunty: sem mi vychazi jen Scout a neni to kategorie pro mne.
5. opravdove silnicni obuti: v testu puvodni Tourance. Klidne ale mozno pro tyto ucely zamenit za Anakee, Anakee2, Tourance next a podobne od Pirelli, Continental atd. Myslim, ze jeji terenni vlastnosti jsou plus minus identicke.
Upravil morabo dne 27.03.2014 13:33
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 08:29
Příspěvků: 4426 Registrace: 10.09.08
3X napsal:
dobrý nápad
Ještě by bylo fajn, kdyby ti místní respondenti, kteří za sezónu sjedou aspoň jednu sadu , poslali své ohodnocení pneu, které jezdí a ty jsi to v tabulce zprůměroval
Jirko, nestras
Chodim do prace, mam rodinu a taky bych i nekdy rad nasel cas jezdit na motorce a ne skoncil jako Emil
Upravil morabo dne 27.03.2014 08:43
Maiali nel Fango!
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 08:58
Moderátor Příspěvků: 8674 Registrace: 18.12.08
fkbart napsal:
Jojo uz to vidim v ty tabulce nejak jsem to prehledl.
- A zrejme porad ji nikdo nema tak dlouho aby zhodnotil vydrz.
Zdarec!Člověče,máš tady na to celý vlákno http://www.bmwgs....wstart=220
...sice je to zase takovej zmatek,ale svoje tam najdeš.Já už na nich mám přes 15tis.Půlka vzorku (cca 4tis.km) paráda,druhá půlka 11tis kloužou na vodě a v chladu.Posledních pár tis pozoruju takovou vlnivost a nestabilitu v přímým směru i v zatáčkách...už je to fakt na vyhození,ale vzorek tam pořád je...na předku dokonce asi půlka takže ten ještě ani klouzat moc nezačal
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 09:07
Moderátor Příspěvků: 8674 Registrace: 18.12.08
Borisi,výborná práce a super nápad
Naprosto souhlasím s tvými zkušenostmi,ikdyž jsem zkoušel jen půlku tvých hodnocených pneu.Letos jsem si dal předsevzetí,že vyzkouším E10 (na radu soudných lidí ,ne většiny tady ) a pak něco podobnýho sesmolím i já,ale bude to jen,co se týče cestovních pneu("pološpunty" a silniční enduro) a "testováno" cestovním stylem,takže výdrže mám tak 1,5x tolik.
Upravil Mr GS dne 27.03.2014 09:11
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
morabův test špuntů-tabulka a vše podstatné na 1.straně
Přidané 27.03.2014 09:08
Příspěvků: 16415 Registrace: 09.07.08
...
koukam, ze to Boris dopsal.. pekny, pekny!
budu delat testera na mimoradne adventure zatizeni, neb dokazu simulovat jezdce s babou a kuframa jen na sedadle ridice
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2