Včera jsme se vrátili z výletu do Maroka, tak trošku víc offroadového než obvykle.
Vyráželi jsme z Melilly, což je víc na východ než Ceuta a Tanger), takže na lodi jsme strávili prakticky celý den ale ušetřili jsme si nepříjemný přejezd po pobřeží.
Odstud už to byl čistě offroad na jih a pak na západ podél hranice až jsme to kousek nad TanTanem dokončili na pobřeží Atlantiku. Na té trase jsme měli všeho všudy asi 400km silnic v oblasti kolem Taty, kde jsou vojenské střelnice a nedá se tam jezdit, tak jsme to objížděli. No a z pláže La Blanche jsme už pak uháněli na sever po silnicích a po dálnici, protože jsme měli jen 3 dny na návrat do Malagy a je to docela daleko. Celkem asi 3500km z toho cca 2000km offroad.
Melilla -> Guercif -> Missour -> Merzouga -> Remlia -> M'Hamid -> Chegaga -> Iriki -> Foum Zguid -> Icht -> Guelmim -> Bo Jerif -> Plage Blanche
a pak návrat do Malagy převážně po silnicích.
Jeli jsme letos trošku víc sportovněji a byly taky úrazy. Vloni jen pár žeber ale letos proběhla i letecká záchranka (tryskáč z ČR) - vřetenovitá zlomenina holeně. Já jdu do nemocnice za chvíli (vypadá to že moje klíční kost není úplně tam, kde by měla být), výrony kotníků, obrácený palce apod. Kupodivu motorky až na utrhané díly, zdemolované ráfky a podobné drobnosti vydržely OK. Nejvíc zničená je asi moje 1150, kterou jsem v 60km/h poslal do pole balvanů a kámen vyhrál nad pevností pravého domečku, který je našrot. Jinak ovšem paráda.
Dám nějaké fotky a tady jsme udělali takovou video upoutávku v telefonu:
YouTube Video
A tady je sestřih z kamer na přilbách z průběhu celé cesty: YouTube Video
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 14:48
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
ripper: nééé, to je taková šablona v telefonu, tak jsme si krátili čas výrobou upoutávky
dufino: hodím přesnou trasu jak se mi vrátí navigace zpátky. Trasa dělá víceméně takový obrácený L. Nejdřív dolů na jih a pak horizontálně na západ. Od pobřeží středozemního moře na severu až k pobřeží atlantiku na západě. Maroko je položené celé v úhlu asi 45° takže když zkusíš jet po pravém kraji až kam to jde a pak po dolním kraji doleva, tak nějak vedla ta trasa. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 16:09
Příspěvků: 729 Registrace: 08.06.10
to zni super. Krasny off cesty podel Alziru...
Tak jste si to uzili. Pred cestou Jirka K. ml. rikal, ze to bude spis po silnicich.
To je jedine dobre!
Upravil dufino dne 31.03.2014 16:12
BMW F800GS MOTTO: Diky me moto je svet zas o neco mensi http://www.offroa...
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 16:35
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
dufino: no tak po silnicích to teda rozhodně nebylo. To bude ta další výprava v dubnu, tohle bylo celé koncipované jako maximální offroad jak to jen půjde.
Jirka se tam staral o tátu, jel skvěle a projel úplně všechno, jen nemá rád koleje v jemném fešfeši ale jinde byl suverénně nejrychlejší - třeba sjezdy z djebelů po šutrech a skalách, tam byl bezkonkurenční. Takže Jirka jel s ním vzadu až do posledního dne, kdy jsem byl mimo provoz a navigoval on. Každopádně byli oba bez konkurence v množství vypitého piva
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 16:59
Příspěvků: 336 Registrace: 06.01.12
TomasTT napsal:
Včera jsme se vrátili z výletu do Maroka, tak trošku víc offroadového než obvykle.
Vyráželi jsme z Melilly, což je víc na východ než Ceuta a Tanger), takže na lodi jsme strávili prakticky celý den ale ušetřili jsme si nepříjemný přejezd po pobřeží.
Odstud už to byl čistě offroad na jih a pak na západ podél hranice až jsme to kousek nad TanTanem dokončili na pobřeží Atlantiku. Na té trase jsme měli všeho všudy asi 400km silnic v oblasti kolem Taty, kde jsou vojenské střelnice a nedá se tam jezdit, tak jsme to objížděli. No a z pláže La Blanche jsme už pak uháněli na sever po silnicích a po dálnici, protože jsme měli jen 3 dny na návrat do Malagy a je to docela daleko. Celkem asi 3500km z toho cca 2000km offroad.
Melilla -> Guercif -> Missour -> Merzouga -> Remlia -> M'Hamid -> Chegaga -> Iriki -> Foum Zguid -> Icht -> Guelmim -> Bo Jerif -> Plage Blanche
a pak návrat do Malagy převážně po silnicích.
Jeli jsme letos trošku víc sportovněji a byly taky úrazy. Vloni jen pár žeber ale letos proběhla i letecká záchranka (tryskáč z ČR) - vřetenovitá zlomenina holeně. Já jdu do nemocnice za chvíli (vypadá to že moje klíční kost není úplně tam, kde by měla být), výrony kotníků, obrácený palce apod. Kupodivu motorky až na utrhané díly, zdemolované ráfky a podobné drobnosti vydržely OK. Nejvíc zničená je asi moje 1150, kterou jsem v 60km/h poslal do pole balvanů a kámen vyhrál nad pevností pravého domečku, který je našrot. Jinak ovšem paráda.
Dám nějaké fotky a tady jsme udělali takovou video upoutávku v telefonu:
YouTube Video
Co je to za šablonu ve které se dá sestříhat takový trailer,valím voči..
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 18:59
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Pár fotek...
Už při odletu bylo jasné, že v týmu jsou opravdoví profíci, na které rozhodně nemám
Tohle například zvládnul tým J+J za hodinu čekání v Madridu...
Jelo nás 10 motorkářů + doprovodný auto s jedním řidičem. Měli jsme tam všechny věci, takže se jelo nalehko. Propozice výpravy říkaly, že se bude preferovat spaní v bivacích a sprcha jednou za pár dnů, takže konkrétně teplá sprcha byla celkem na dvou místech za 14 dnů
První tři dny jsme jeli přes několik pohoří směrem na jih nebo mírně na jihovýchod. Naprosto fenomenální krajina, jen byla poněkud zima. Asi druhý nebo třetí den ráno (divoký bivak) jsme měli ráno teplotu pod nulou ale dost často i během dne nebylo víc než +5C apod.
Od asi třetího dne už jsme byli v poušti, takže přišly první písky, koleje ve fešfeši a někteří se v tom teprve učili jezdit.
Jak jsme se blížili oblasti u Risani, tak už šla teplota nahoru a přes den bylo +25C, někdy i k 30C.
Obvykle jsme jeli po trase vytvořené waypointy spojenými přímkami (standard na ICR rallye) napřed a na kamion, který byl mnohem pomalejší, jsme někde čekali.
Těsně před odjezdem mi Ježek dodal na motorku kompletní CB výbavu, takže jsem měl vysílačku napájenou z motorky s klíčovacím tlačítkem relativně v dosahu levé ruky (bohužel ne přímo na palci - už se nevešlo) a bezdrátovým modulem to bylo spojené s F5. Anténa namontovaná na zadní plotně. Dosah přes 10km, takže v pohodě jsme si s kamionem mohli povídat. Bohužel jsem netušil, že obyvatelé pouště používají CB pro přenos třeba náboženského vysílání, takže všechny kanály beznadějně obsazené brebentěním nebo zpěvy apod. Kamarád z USA mi pak cestou doporučil používat rádio s námořními frekvencemi, kde prý v poušti není žádný provoz. Ale i tak bylo CB skvělá pomoc.
Občas byly pochopitelně defekty, na jednom výletu kolem Merzougy (na odpočinek) jsme opravovali jedno a to samé kolo 3x. Bohužel to je právě motorka, kde majitel namontoval 18" zadní a kolidovalo mu to s centrálním stojanem, takže jsme museli improvizovat. Třeba tady to jsou klasické vepřovice sušené na sluníčku ale evidentně váhu 1200GSA unesou.
Asi nejhezčí oáza v oblasti Merzougy - SafSaf..
Návštěva u beduínů - byli jsme pozvaní na čaj... Kamarád tam žije, tak zařídil exkurzi jak tam žijí...
Pro představu, tohle je beduínská kuchyně - výbava pochopitelně Miele, pracovní deska z pískovce
Klasický blbnutí po dunách na Erg Chebbi:
Cesta z Merzougy do MHamidu přes písečnou řeku Remlia:
V Remlii jsem dělal první větší opravu - měl jsem ulomený celý stromeček (věž) kokpitu. Měl jsem tam dvě navigace navíc - testoval jsem nový přístroj Garmin a k tomu jsem měl nahoře X710 OffroadNavi, sledovač Phantom a tu CB vysílačku a patky rámu to nevydržely a uletělo to celé. Takže kurty, kovová stahovačka apod...
Po písečné řece byl vloni celkem tvrdý terén, letos to bylo zafoukané dunami a fešem v délce asi 10km. Takže jsme se trošku rozprchli po krajině a každý se probíjel jak uměl nejlíp.
A pořád dokola ufukovat na hluboký písek a přifukovat na úseky s kamením. Kdo to neudělal - opravoval defekt.
Cestou jsme našli místo "posledního odpočinku" některých sériových dílů BMW, které po pádu v kamení nechal v hrobečku vloni Roman ze Slovenska. Třeba kryt hlavy byl pořád na svém místě.
Jídlo v divokám bivaku bývalo celkem stejné - kupovali jsme na cestu chleba, vodu a sardinky v tomatové omáčce. Někteří si vezly hory pytlíkových jídel, já měl asi tři adventure menu ale neměl jsem na český jídla vůbec chuť a měnil to za sardinky s ostatníma...
Do MHamidu je to pak pořád stejné - výjezd na djebel (obvykle samý šutry a skály), sjezd dolů, planina a zase dokola...
Z Tagounite jeli kluci do MHamidu ale já se oddělil a zajel si asi 80km do Zagory, kde jsme v oblíbené garáži do půlnoci vyráběli klemu, která udrží kokpit na místě. Borec vytočil 12mm závit na kusu roksoru, naohýbal to a kokpit držel jako přivařený.. Cesta do Mhamidu v noci utrpení - polovina cesty po šotolině, teplota +5C
Z Mhamidu vede k dunám Chegaga poměrně nepříjemná cesta fešfešovým polem. Tady jednu návěj překonává Martin ze Slovenska..
Ve feši se mi povedlo hodit salto přes řídítka a při dopadu trefit asi jediný šutr, který byl široko daleko - ramenem. Mrtvá ruka, v rameni se objevila boule s kostí, která tam dřív rozhodně nebyla... Zítra jdu na RTG ke kamarádovi... Ale jet se s tím dalo, jen byl problém zvedání motorky, protože den předtím jsem si udělal při blbnutí na vysokých dunách výron v kotníku, takže levá ruka i levá noha dost mimo provoz...
Mezi dvěma waypointy na trase na Chegagu se nám ztratil jeden kolega - bez navigace, bez telefonu, s pár litry vody a benzínem na 100km. Nezastavil když zjistil že se ztratil, nevrátil se na nejbliží místo a dal si to přímo doprostřed vyschlého jezera Iriki, což bylo asi tak 80km vzdušnou čarou. My jsme ho hledali na celé trase z MHamidu i na obou alternativních cestách na Iriki půl dne. Nakonec nám nějaká posádka auta řekla, že do café na iriki dorazil jeden motorkář, kde jsme ho taky našli. Cesta z Chegagy na Iriki je pro řadu lidí čiré zoufalství a to nejhorší, co se dá v Maroku v písku zažít. Je to 26km fešfešových úvozů plných kolejí, kde se nedá jet jinudy. Jediná šance je jet rychle a nedělat chyby. I když jsem těsně před Chegagou měl další pád v 80km/h v písku (bolí to i když to je písek), tak dopad na to zraněné rameno přinesl paradoxne úlevu (asi jsem kloub tou ránou dostal nějak zpátky) a celou tu trasu jsem projel s jednou malou zastávkou na focení bez pádu. Pár minut po mě dorazil Roman ze Slovenska a na zbytek naší party (jeli jsme rozdělení, protože jsme ztraceného kolegu hledali na dvou možných trasách) dorazil po hodině a půl a nevypadali zrovna čerstvě. Proběhly tam salta přes řídítka a stovky zvedání apod.
Když už jsme byli na Iriki, tak jsme tam zůstali na noc a proběhla mega párty, protože jeden z účastníků měl 40 a vytáhnul tři flašky kapitána morgana, nějaké skotské a proběhly asi dvě lahve slivovice a nějaké marocké místní produkty, takže akce byla mocná. Z kamionu jsme vyndali hromadu dříví, co jsme nasbírali v dunách a udělali si tam oheň, někdy v noci ve žhavém uhlí pekli brambory, prostě slušná pařba.
Další trasa vedla dál na jihozápad, bylo horko (max. na cestě jsme měli +39C), pouště střídaly pekelné kamenité pláně.. Spali jsme v kempech..
Já jsem si předposlední den offroadové části cesty na jednom hupíčku trošku skočil, při dopadu mi uletělo zadní kolo (už silně ojetý Stonemaster) a v rychlosti 62km/h jsem si to ustlal do tohodle pole kamení:
Odnesl to pravý bok, byl jsem v šoku... Rozhodování jestli jet dál nebo ne vyřešil pohled na pravý domeček, který je na hadry - urval jsem ten odlitek co na 1150 drží domeček i páčku, plasty dráhy plynového lanka jsou rozlámané. Asi bychom to nějak poslepovali kdyby bylo nejhůř ale prostě už to bylo u konce cesty, tak jsme to hodili na kamion a já jel dál v kabině s Radkem. Noha je asi dost v háji, ortoped už se ně mě těší na středu, tak uvidíme.
Tady to je už na pobřeží další den - dojeli jsme na pláž "La Blanche" nad TanTanem. Dá se po ní jet asi 80km směrem na jih.
Přibližně v polovině ale jeden z účastníků v driftu brnknul nohou o písek a mokrý písek mu nohu otočil, spirálová zlomenina a konec. Naložili jsme ho do kaminu, kde jsem mu vzadu dělal společnost pro případ, že by padal do šoku nebo tak...
Dovezli jsme ho do nemocnice v nejbližším velkém městě - Guelmim. Tam mu dali nohu do sádrové dlahy (na ošetřovně současně se sádrováním řezali nějakému frajerovi něco na ruce, krev tekla do umyvadla položeného na zemi z metrové výšky - lahůdka). Vypadli jsme odsud jak to jen šlo, když bylo jasné po RTG že to není komplikovaná zlomenina a najatou sanitkou jsem s ním jel do Marakéše přes noc. Nemocnici nám určila pojišťovna - soukromá francouzská klinika... No bylo to trošku jinak ale starali se o něj v rámci možností dobře.
Takhle měli třeba vtipně vyřešený záchod - ideální pro někoho, kdo nemůže ohnout levou nohu
My jsme tam byli ještě den, pak jsme frčeli na sever a do španělska a domů, pro něj si v sobotu ráno přiletěl soukromý tryskáč najmutý pojišťovnou a odvezli ho rovnou na operaci...
Takže na Maroko mám aktuálně docela bolestivé vzpomínky ale bylo to SUPER! Byl jsem tam na motorce 5x a tohle byla bezkonkurenčně nejsportovnějí a nejvíc offroadová akce ze všech. Mrzí mě ten pád na závěr, sám nevím jak se to přesně stalo ale viděl jsem najednou jak jde zadek motorky dopředu a letím v úhlu tak 45° do kamení a pak jen že motorka ječí na plný plyn (urvaný heft se seknul) a jak mi kamarádi pomáhali...
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 31.03.2014 22:21
Příspěvků: 169 Registrace: 09.05.13
Krásný fotky. Už se teším na video
Upravil kepkin dne 01.04.2014 00:06
------------------------------------------------------------------------------------
CHOVEJ SE KE SVÉ MOTORCE TAK, JAK CHCEŠ ABY SE TVÁ HOLKA CHOVALA K TOBĚ
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 01.04.2014 08:26
Příspěvků: 485 Registrace: 08.05.12
TomasTT napsal:
My jsme tam byli ještě den, pak jsme frčeli na sever a do španělska a domů, pro něj si v sobotu ráno přiletěl soukromý tryskáč najmutý pojišťovnou a odvezli ho rovnou na operaci...
Jakou měl pojistku - standardní, zvýšené sportovní riziko, speciální... a u koho?
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 01.04.2014 10:59
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Suky napsal:
TomasTT napsal:
My jsme tam byli ještě den, pak jsme frčeli na sever a do španělska a domů, pro něj si v sobotu ráno přiletěl soukromý tryskáč najmutý pojišťovnou a odvezli ho rovnou na operaci...
Jakou měl pojistku - standardní, zvýšené sportovní riziko, speciální... a u koho?
Měli jsme všichni speciální pojištění rizikových sportů - on konkrétně to měl za asi 2 tisíce od Global Assistance. Nejsem si jistý, jak moc by byli aktivní, kdyby jeho paní a právník nezačali tlačit, protože ze začátku nebylo o transportu ani slovo a chtěli operovat v Maroku... což on tvrdě odmítal. Dokonce vyhrožovali že to je stejný jako kdyby podepsal reverz... No nakonec to letadlo poslali. A zaplatili transporty i pobyt v nemocnici, nebylo potřeba nic doplácet hotově, což je fajn.
Já měl pojištění rizikových sportů co mám zadarmo k normální pojistce, mám to na 30 dnů v roce a musím si to aktivovat na konkrétní termín a k tomu pojištění co zařídil Radek z endurovýprav od ERV. Oboje kryje i ježdění offroad.
Rozhodně se to nedá podceňovat. Tam je problém úplně všechno a běžné věci tam jsou nadstandardní a třeba i za RTG se muselo platit extra, převoz sanitkou 400EUR, prohlídka lékařem 150EUR, vypsání papíru 100EUR atd. Takže je fajn, když má člověk pojištění, kde to není potřeba platit hotově a pak refundovat ale když pojišťovna dokáže tohle domluvit. V případě té G.A. byl problém, že jejich operátoři nemluvili francouzsky a nemají formuláře jiné než anglické. Vyplnit repatriační formulář v angličtině zabralo "soukromé klinice" 24h a kdybychom po tom nezačali pátrat a nakonec to nevyplnili sami, tak neletěl, protože to vyplnili úplně blbě. Sem tam se sežene někdo, kdo se anglicky domluví ale psaný text - naprosto nehrozí.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Touratech CZ a Endurovypravy.cz -> Maroko 2014 (1) stručný cestopis a fotky a video klip
Přidané 08.04.2014 13:15
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Tak jen na doplnění celé story, právě jsem se vrátil z několikadenního výletu do nemocnice na oddělení ortopedické traumatologie.
Klíční kost mám na svém původním místě, staženou čtyřmi "provázky", protaženými dírou v kostech a zajištěné na protilehlých stranách "knoflíkem" z plastu. To už tam zůstane, nevyndává se to. Operovali to laparoskopicky, takže malé jizvy.
Jsou to následky mého prvního nebo druhého pádu na to levé rameno u MHamidu nebo u Chegagy ale spíš na ten první, kdy jsem ramenem trefil skálu schovanou pod pískem. Každopádně klíční kost nebyla zlomená ale jen přetrhané vazy a nebyla na svém místě ale v poloze nad ramenem, kde se objevil její konec pod kůží.
Tady je fotka mého levého ramenního chrániče v bundě, evidentně jsou na ní stopy po jednom z těch pádů, takže nějaká energie tam proběhla.