Jen pro zajímavost - nechali jsme udělat laboratorní rozbor oleje, který jsem měl vloni na akci v Maroku. Jelo se čistý offroad cca 2000km v teplotách od -3°C do +40°C. Převážná většina cesty v teplotách kolem 25-30°C
Olej byl Motorex PowerSynt 4T 10W/60, nic lepšího Motorex pro 1150GSA nedělá.
Pochopitelně před cestou byl udělaný servis a olej by vyměněný.
Zátěž motorky byla maximální - neumím jet větší masakr než jsme jeli. Sportovní jízda, žádná pohodová vyjížďka - pořád se za to tahalo, kde byl písek, tam se jelo - úseky třeba z M´Hamidu přes Chegagu na Iriki s tou souvislou fešovou trasou bez zastávky apod. Prostě motorka dostala fakt záhul. Teplota motoru podle čidla ve výpustním šroubu byla do 140°C, výjimečně to skočilo víc ale to jen na pár minut když se blbnulo v dunách.
Olej jsme potom nabrali do speciální stříkačky a poslali na rozbor do Langenthalu ve Švýcarsku do laborky. Rozbor platil český dovozce Motorexu.
Závěr rozboru (mám k dispozici kopii protokolu kdyby měl někdo zájem):
Barva - tmavě hnědá
Viskozita při 40C: 146.5
Viskozita při 100C: 22.4 (referenční norma udává rozsah 21.9 - 26.1)
Index viskozity: 181
Přítomnost vody: negativní
Přítomnost glykolu: negativní
Oxidanty: <1 (norma povoluje až do hodnoty 20)
Jednotlivé prvky (železom chrom, hliník, molybden... hluboko pod normou
Závěr: Viskozita oleje po testu je v povolených tolerancích. Obsah černého karbonu v oleji je nižší než maximální povolená hodnota. TBN (nevím co to je) je zvýšené na 9.4 ale norma udává rozsah do 11.0 takže stále v normě. Stárnutí a degradace oleje není rozpoznatelné. Olej je v dobrém stavu a má s rezervou potřebné mazací schopnosti a může být bezproblémů dále používán až do maximálního nájezdu podle instrukcí výrobce motocyklu.
Jinak řečeno - ten olej se na té cestě nedal "spálit" a nic mu není. Pravda tedy je, že jsem hrabal jen minimálně, pořád jsem byl v pohybu - i když třeba na trojku točila motorka šílený otáčky a kolo se protáčelo ale pořád jsem jel. Mám jinak udělaný chladič, mám tam tlusté hadice místo trubiček a tak to třeba trošku líp chladí ale teploty kolem 160°C dole v motoru jsou už docela hodně. Každopádně tohle tomu oleji neudělalo vůbec nic.
Doplněno 26. 2. 2015:
Protože někteří tady v diskuzi (třeba TomR1) mysleli, že ten laboratorní test, který udělal Motorex ve své laboratoři ve Švýcarsku je podvod, tak jsme se domluvili s Pavlem Novákem z AM Profi, což je dovozce Motorexu, tady kolega Čízák zajel do nezávislé laborky SGS, vyzvednul tam příslušnou nádobku, vypustil z mé motorky další čtvrtlitr oleje a odvezl ho tam na test, který byl zadaný pod jménem Novák - soukromou osobu a bez uvedení o jaký olej se jedná, jen že jde o použitý motorový olej.
Výsledek dopadl tak, jak jsem očekával - hodnoty jsou téměř identické s hodnotami ze Švýcarska. Rozbor je v češtině a mnohem podrobnější (taky za 6 tisíc co to stálo by to mělo být víc než list papíru s pár čísly) a můžete si to prostudovat sami.
Pokud se vám to nechce prohlížet, tak z toho závěru rozboru vyplývá, že jde o olej 10W60 mírně mechanicky znečištěný. Alkalická rezerva je dostatečná ale je mírně tepelně degradovaný (oxidace). Analýza ukázala že je to syntetický olej na bázi esterů a PAO a jen mírně degradovaný se stále dostatečným množstvím aditiv. Otěr železa a mědi je těsně nad měřitelnou hodnotou. Z provozního pohledu je možné ten olej normálně dál používat - nic mu není.
Upravil TomasTT dne 26.02.2015 23:51
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
škoda že sa to súčasne nedalo otestovať-porovnať z iným konkurenčným obdobnym olejom napr. aj castrolom, čo si myslim že by bolo omnoho zaujimavejšie ako by v konečnom dôsledku dopadol tento vzajomny duel.
... nemožem uplne s tebou suhlasiť lebo, potom by sme sa mohli myliť obaja.
jo, ono to taky jinak nemá skoro žádnej smysl,když to není srovnání více olejů.Pochybuju,že dneska by nějakej olej neprošel testem.Spíš by bylo zajímavější srovnat 2-3 "značkový" a k tomu 2-3 "sra.čkový" Jestli by bylo vůbec něco poznat
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
jo, ono to taky jinak nemá skoro žádnej smysl,když to není srovnání více olejů.Pochybuju,že dneska by nějakej olej neprošel testem.Spíš by bylo zajímavější srovnat 2-3 "značkový" a k tomu 2-3 "sra.čkový" Jestli by bylo vůbec něco poznat
Nebylo. Většina sračkovejch nakupuje u značkových a balej do svých obalů.
Když je hlad,je i husa dobrá.
JRM66 napsal:
škoda že sa to súčasne nedalo otestovať-porovnať z iným konkurenčným obdobnym olejom napr. aj castrolom, čo si myslim že by bolo omnoho zaujimavejšie ako by v konečnom dôsledku dopadol tento vzajomny duel.
No taky by musel být v podobné motorce 1150, 1200 a vyměněný před akcí. Už jsme si to říkali, že to příště uděláme. Spíš než olej jiné značky by nás zajímalo srovnání jak by dopadl olej 10W60 syntetika proti klasickému minerálu. Určitě to uděláme jak to půjde.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Mr GS napsal:
jo, ono to taky jinak nemá skoro žádnej smysl,když to není srovnání více olejů.Pochybuju,že dneska by nějakej olej neprošel testem.Spíš by bylo zajímavější srovnat 2-3 "značkový" a k tomu 2-3 "sra.čkový" Jestli by bylo vůbec něco poznat
Nebylo. Většina sračkovejch nakupuje u značkových a balej do svých obalů.
Právě proto,to píšu...by mě zajímalo,který konkrétně a vidět test od nezávislých lidí.Přijde mě dost konzumní dávat 300 za litr,když bych mohl mít to samý za 50...ale dokud to neuvidím,tak nemám to srdce,to udělat tý motorce a radši platím
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
jo, ono to taky jinak nemá skoro žádnej smysl,když to není srovnání více olejů.Pochybuju,že dneska by nějakej olej neprošel testem.Spíš by bylo zajímavější srovnat 2-3 "značkový" a k tomu 2-3 "sra.čkový" Jestli by bylo vůbec něco poznat
Nebylo. Většina sračkovejch nakupuje u značkových a balej do svých obalů.
Ono to podle mě tak jednoznačné nebude...základ může být stejný..ale pak jsou ty přísady, které tam nějakým způsobem fungují. A pochybuji, že značkové firmy by to samé dávaly do obalů srackovým firmám. To by nedávalo příliš smysl.
Spíš tam prostě část těch přísad není..tak jako není na 100% stejné složení sušenek v akci v hypermarketu popř. v obalu daného řetězce.
Saturnin napsal:
není trochu zavádějící dělat rozbor oleje po 2000 km? přítomnost glykolu negativní, to jako chladící kapaliny??
No ale řekni mi, kdo jezdí 10000km jen offroad?
Ano, plánujeme na podzim cestu do Senegalu a to bude delší vzdálenost ale i tak to nebude čistě offroad. Tohle byly 2200km v průběhu asi necelého týdne, kdy se jelo od rána do večera jen offroad v maximální zátěži. Ten motor se pochopitelně mnohem líp chladí když se jede rychle ale my jsme měli průměr tuším kolem 300km na den a jezdilo se fakt 8-10h denně. V písku jezdíš 2h, jseš mrtvej a nenajede se moc kilometrů a pak na pistách to pálíš 120. Pokud teplota oleje byla celkem často přes 150°C a několikrát denně 170°C+, tak je celkem fuk, že potom pojedeš 3000km po silnici s teplotou 110°C. Ten olej se začne degradovat po tom, co projde vysokou teplotou.
Celé to vzniklo z toho, že jsme se bavili na nějaké akci, jestli je ten olej po tom, co se takhle peče několik dnů, ještě dobrý nebo ne. Před asi 8 roky jsme jezdili v Maroku s kolegou na naprosto identických motorkách (1150GSA). Jezdili jsme stejně v dunách u Merzougy, blbli jsme v písku. Jezdili jsme oba to samý, stejný místa, stejně. On měl v motorce klasický minerál, co tenkrát doporučoval Autec, já tam měl Castrol TWS, který mi tenkrát doporučil Dušan jako novinku a že to je super atd. Myslím že to byla první plná syntetika, která se do boxera mohla používat. Každopádně FID nám oběma ukazoval plnou stupnici (neukazuje to teplotu a neměli jsme ani jeden měření teploty ve šroubu). To ale není nic nenormálního, takhle se to dá rozpálit i při blbnutí v bahně někde v nějakém výjezdu. No a Milanovi začala svítit kontrolka mazání, což znamená ztrátu tlaku na olejovém čidle. A otázka je, když to svítí že olej nemá tlak, jestli už se trhá film a nemaže to. Já myslím že jo. Na mé motorce ta kontrolka nesvítila nikdy. Jediný rozdíl byl ten olej.
Tak jsem teď chtěl vědět, když ho třeba i úmyslně budu zatěžovat jak to jen jde, jestli bude OK nebo nebude. Něchtěl jsem srovnávat jiné značky apod. Podle mě je jedno, jestli to je 10W60 or značky X nebo Y. Ale chtěl bych to porovnat s tím minerálem. Nicméně syntetika 10W60 to přepalování (téměř každý den to šlo na max teplotu) je průkazně beze změny vlastností. Nebo podstatných vlastností.
Upravil TomasTT dne 27.01.2015 14:08
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Saturnin napsal:
není trochu zavádějící dělat rozbor oleje po 2000 km? přítomnost glykolu negativní, to jako chladící kapaliny??
Na některých motocyklech je servisní interval 15mth, ale taky i po každém závodě.. takže 2000 v terénu v horku už na výměnu být může ..
1150GSA ale není závodní motorka. Co je glykol to nevím ale zjistím. Resp. co dělá v oleji.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
No a Milanovi začala svítit kontrolka mazání, což znamená ztrátu tlaku na olejovém čidle. A otázka je, když to svítí že olej nemá tlak, jestli už se trhá film a nemaže to. Já myslím že jo. Na mé motorce ta kontrolka nesvítila nikdy. Jediný rozdíl byl ten olej.
Co to je za dedukci?
Když není tlak,tak to znamená,že není tlak a ne,že je špatnej olej.
Tlak nemusí být z mnoha důvodů,ale těžko z toho,že je tam horší olej.
Jakou má souvislost čidlo tlaku s filmem,krom toho jedinýho,že se film strhne,když není tlak?...a ten se strhne zase z mnoha důvodů,ale čidlo pozná jen jeden...že není tlak.
Pokud vím,tak když svítí kontrolka tlaku oleje,tak to znamená,že tam jde málo oleje nebo vůbec...tak se film samozřejmě strhne,ale ikdyby byl olej třeba zlatej a otázka je to možná v řádu sekund.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Líbí se mi, že tom napsal i kdo rozbor platil a jak říkají lékaři - u každé studie jako první záleží na tom kdo ji financoval a objednal a na základě toho se rozhodnout zda ji má smysl i číst....
Prostě pěkná reklama, ale je fakt, že mi ten olej taky přijde dobrej a kvalitní dle vlastní zkušenosti, ale díky ceně už ho nepoužívám...
Mluvil jsem s dovozcem a říkal že ty ostatní věci jsou nepodstatný, jediný důležitý je ten obsah oxidačních složek a viskozitní index. Ten udává mazací schopnost toho oleje - střihovou stabilitu ve válci. Ta hodnota 181 je víc než perfektní. Před pár lety měl ten samý olej index jen 173 když byl nový. Polosyntetiky mívají index jen 150 nebo něco tak. Ten film se přetrhne na nejmenších plochách kde je nejvyšší teplota - třeba na vačkách.
Uhlíkové složky ničí motor při vyšším obsahu a třeba u některých motorek je OK při jízdě do 6000km a při 7000km už je to nadlimitní. Ale když se těch výměn pozdě udělá moc, překročí se ty intervaly třeba pokaždé o 20-30%, tak se ta motorka fakt opotřebovává víc. V oleji taky ubývají ty aditiva a nefunguje tak, jako když je v intervalu.
TomasTT přiložený následující obrázek:
TomR1 napsal:
Líbí se mi, že tom napsal i kdo rozbor platil a jak říkají lékaři - u každé studie jako první záleží na tom kdo ji financoval a objednal a na základě toho se rozhodnout zda ji má smysl i číst....
Prostě pěkná reklama, ale je fakt, že mi ten olej taky přijde dobrej a kvalitní dle vlastní zkušenosti, ale díky ceně už ho nepoužívám...
Tom
Ten rozbor jsem zadával já. Nemusel jsem za něj nic platit, protože to zajímalo i kamaráda který pracuje u dovozce. Laboratoři je fuk, komu ten rozbor budou dělat - výrobci aut, výrobci olejů...
Ale pochopitelně - ten olej jsme schovali, na test se posílalo jen relativně malé množství a klidně bych to mohl zadat komukoliv jinému ale nemám důvod. Mě zajímalo jaké má ten olej vlastnosti po akci a jestli je potom alespoň srovnatelný s novým minerálem a to asi je. Příště můžeme zkusit porovnat minerál nebo polosyntetiku. Když mi někdo domluví jinou laboratoř, tak to klidně předám na rozbor jinam.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jestli se nepletu, tak glykol je odborný název pro obchodní fridex. Je to hlavní látka pro nemrznoucí směsi.
BTW za ten test jsem rád a věřím v jeho kvalitu a správnost. Tento olej jezdím taky, takže mám radost, že je to opravdu tak kvalitní, jak si myslím.
Upravil Labus01 dne 27.01.2015 15:32
JRM66 napsal:
škoda že sa to súčasne nedalo otestovať-porovnať z iným konkurenčným obdobnym olejom napr. aj castrolom, čo si myslim že by bolo omnoho zaujimavejšie ako by v konečnom dôsledku dopadol tento vzajomny duel.
No taky by musel být v podobné motorce 1150, 1200 a vyměněný před akcí. Už jsme si to říkali, že to příště uděláme. Spíš než olej jiné značky by nás zajímalo srovnání jak by dopadl olej 10W60 syntetika proti klasickému minerálu. Určitě to uděláme jak to půjde.
tomas tribologickych debat uz bolo tony ze sa v tom ludia neorientuju je normalne, ale prekvapuje ma ze clovek tvojho rangu (bez ironie) stale deli oleje na "mineral" a "syntetiku".. keby si pisal o zakladovych olejoch HC (hydrokrakoch) a PAO (polyalfaolefin) nepoviem pol slova
kazdopadne zaujimave vysledky len naozaj sa ziada porovnat to s top produktom konkurencnej znacky aby to clovek chapal v suvislostiach
live fast, die young be wild, have fun