Jak jsem avizoval minulý týden, navigace TomTom Rider 400 (tj. verze 2015) jsou skladem. Dneska udělám kompletní kartu do shopu.
Každopádně okamžitě jsem jednu vybalil, abych viděl ten displej.
Je opravdu v lesklém provedení. Možná tam je polarizační filtr, vyzkouším to později. Každopádně se ale docela leskne. V místnosti ta navigace vypadá úžasně, jas podsvícení má velký. Barvy super.
Tady je vyfocená v prodejně na pultu vedle Garmin 590ky. Je vidět ten rozdíl - v šeru.
Bohužel na sluníčku je to opačně - displej je klasického typu (transmisivní), takže proti Garminu to je bez šance. Lesklý displej podle mě není žádná výhra ale vypadá ukrutně elegantně. Celá ta navigace mi přijde koncepcní jako spíš na silniční motorky kde jde víc o styl než funkčnost. Zezadu to má takové designové stříbřité bočnice, je to moc hezký ale prostě displej je klasický a transreflexní na Zumu 590 na přímém slunci musí být z principu lepší.
Co se týká fuknkcí, tak je to podle očekávání - nenašel jsem nic jiného oproti tomu, co jsme viděli před měsícem. Jen snad že český překlad v navigaci je někde vtipný. Kupříkladu funkce "naplánujte vzrušení" může vyvolat dojem, že navigace je vybavená databází POI různých night clubů.
Nastavení výpočtu trasy se dá zvolit pomocí ikonek na displeji rovnou při výběru cíle - ve třech úrovních co se týká zatáček i výškových rozdílů. To se mi líbí a přijde mi to praktický. Člověk to může změnit když už začal plánovat trasu - nemusí kvůli změně výpočtu vyskakovat zpátky.
Obě verze Rider 400 jsou přidané do našeho e-shopu:
Ahoj,
že bude horší displej, než na vlajkové lodi Garminu se asi čekalo, myslím, že je to spíše konkurence pro Garmin 390.
Tak jestli můžu, několik otázek, i když je jasné, že některé odpovědi budou k dispozici až po pár dnech testů a získaných zkušenostech..
1/ Jak je velká vnitřní paměť? Nebo se dají mapy nahrát i na SD kartu? Jakou ta může mít velikost? Jestli bude rezerva do dalších let.
2/ Dají se při aktualizaci nahrát pouze mapy některých států a jiné vynechat, nebo je to jeden velký balík celé Evropy?
3/ Kolik průjezdních bodů se dá nastavit? A kolik jich může být celkem? Tuším, že se tu někde psalo, že Garmin 660 (nebo 390?) jich může mít průjezdních asi 20 a celkem max.200, proto nezvládá Garmin dlouhé trasy.
4/ Je možné tedy zkusit naplánovat trasu třeba Praha - Bukurešť (třeba přes Košice) , jestli je to schopen TomTom vypočítat? Moje stará navi z Číny se skvělým iGO Primo, ale s mizerným displejem, to spočítá za 1 minutu (1522km, 20:39hodin). Při představení Garmina 590 se tu psalo, že proti ní je 390-tka „tragicky pomalá”. Tak jak je na tom TomTom?
5/ Stačí vůbec dle bodu 4 takto nastavit adresu, nebo musí být přesná, včetně ulice? U iGO mě stačí jen zadat město, vezme to pak asi střed.
6/ Kolik tras se dá uložit do paměti? Nebo se to ukládá na SD kartu? Tuším, že u Garmina 390 to bylo jen 20 tras?
7/ Software TomTom TYRE, otázka pro všechny PC odborníky. Rozchodil to někdo z Vás na Linuxu? Mám jen starý PC a Win už tam prakticky nejde provozovat, nový PC se mě jen kvůli navi kupovat zatím nechce.
8/ Je výpočet v PC v TYRE a v TomTomu stejný? Myslím, to tak, že když si naplánuji trasu v PC v TYRE, například 300km a pouze s málo průjezdy, jestli po přenesení do navigace je trasa stejná, jako byla v PC. Myslím, že to tak dříve u TomTomu nebylo. Naproti tomu u Garminu to je stejné v PC i v navigaci.
9/ Bude i TomTom Rider 400 Premium? Nebo ještě lépe, bude sada TomTom Rider 400 + držák TT + držák a nabíječka do auta + pouzdro?
10/ Aktualizace a ovládání. Je uživatelsky složité, či jednodušší než u Garmina?
11/ Existuje i záznam trasy? Když někam pojedu, zda si to budu moci později doma zobrazit v PC, třeba na Gogle mapách, či na mapy.cz, nebo v TYRE?
Moje zkušenosti s TomTom Rider 2013 ti mohou trochu poradit :-)
Tyre je jen hodně jednoduchý program, nemá v sobě žádné mapy (streamuje si je z googlu) - takže podklad v navigaci a v Tyre se může lišit... Když ale silnici oklikáš např. co 10-15 km tak aby ti prakticky nemohl uhnout jinam, tak bude trasa shodná.
Navigace dle mé zkušenosti (na silnici) funguje o 100% lépe než na Garminu... běžně mě Garmin tahá zvláštními místy, např. donutí sjet na pěší cestu (nebojte je nastavený správně, i v Touratechu se divili )... v serpentinách např. mě donutí sjet a projet napřímo metr a půl širokou uličkou... tohle se mi stává s Garminem tak co 200-500km... na TomTomu za několik tisíc km nic takového...
Aktualizace proti stahování cca 2-3 hodiny na Garminu, pak přetahování podobně dlouho do navigace... na TomTomu celá operace trvá cca 20minut...
Pokud nepotřebuješ offroad mapy nebo nějaká specifické požadavky.. tak TomTom nemá konkurenci... (co se do navigačních schopností týče...)
Radek_S napsal:
Ahoj,
že bude horší displej, než na vlajkové lodi Garminu se asi čekalo, myslím, že je to spíše konkurence pro Garmin 390.
Tak jestli můžu, několik otázek, i když je jasné, že některé odpovědi budou k dispozici až po pár dnech testů a získaných zkušenostech..
1/ Jak je velká vnitřní paměť? Nebo se dají mapy nahrát i na SD kartu? Jakou ta může mít velikost? Jestli bude rezerva do dalších let.
2/ Dají se při aktualizaci nahrát pouze mapy některých států a jiné vynechat, nebo je to jeden velký balík celé Evropy?
3/ Kolik průjezdních bodů se dá nastavit? A kolik jich může být celkem? Tuším, že se tu někde psalo, že Garmin 660 (nebo 390?) jich může mít průjezdních asi 20 a celkem max.200, proto nezvládá Garmin dlouhé trasy.
4/ Je možné tedy zkusit naplánovat trasu třeba Praha - Bukurešť (třeba přes Košice) , jestli je to schopen TomTom vypočítat? Moje stará navi z Číny se skvělým iGO Primo, ale s mizerným displejem, to spočítá za 1 minutu (1522km, 20:39hodin). Při představení Garmina 590 se tu psalo, že proti ní je 390-tka „tragicky pomalá”. Tak jak je na tom TomTom?
5/ Stačí vůbec dle bodu 4 takto nastavit adresu, nebo musí být přesná, včetně ulice? U iGO mě stačí jen zadat město, vezme to pak asi střed.
6/ Kolik tras se dá uložit do paměti? Nebo se to ukládá na SD kartu? Tuším, že u Garmina 390 to bylo jen 20 tras?
7/ Software TomTom TYRE, otázka pro všechny PC odborníky. Rozchodil to někdo z Vás na Linuxu? Mám jen starý PC a Win už tam prakticky nejde provozovat, nový PC se mě jen kvůli navi kupovat zatím nechce.
8/ Je výpočet v PC v TYRE a v TomTomu stejný? Myslím, to tak, že když si naplánuji trasu v PC v TYRE, například 300km a pouze s málo průjezdy, jestli po přenesení do navigace je trasa stejná, jako byla v PC. Myslím, že to tak dříve u TomTomu nebylo. Naproti tomu u Garminu to je stejné v PC i v navigaci.
9/ Bude i TomTom Rider 400 Premium? Nebo ještě lépe, bude sada TomTom Rider 400 + držák TT + držák a nabíječka do auta + pouzdro?
10/ Aktualizace a ovládání. Je uživatelsky složité, či jednodušší než u Garmina?
11/ Existuje i záznam trasy? Když někam pojedu, zda si to budu moci později doma zobrazit v PC, třeba na Gogle mapách, či na mapy.cz, nebo v TYRE?
díky moc
Budu odpovídat průběžně. Většinu dne jsem strávil na krámě a teď dělám bednu navigací, které mají být zítra hotové...
1. Paměť je 16GB. Navigace po vybalení má obsazeno asi 7GB. SD slot tam je ale nezkoušel jsem jakou kartu zvládne. Je to jedno ne? 16GB bude umět 100%, nejspíš i 32GB. Tolik paměti potřebovat nebudeš.
2. Aktualizace se dělá přes MyDriveConnect - nikoliv přes TomTom Home. Možnost instalace jen některých zemí tam není, před chvilkou jsem dělal aktualizaci na mapu 9.45 (5.4G a nešlo tam nikde vybrat jen některé země.
3. Nevím, TomTom to nikde neuvádí a to přidávání je tak ****ní, že mě to u 22-ho via bodu přestalo bavit. Musíš udělat trasu Start-Cíl a pak pokaždé jít do menu, aktuální trasa - přidat bod a jeden bod vybrat. Nejde jich naklikat víc. Mezitím to přepočítává. Ty volby jsou navíc na druhých stránkách v položkách v menu, takže musíš ještě odrolovat o jednu stránku doprava a pak to samé, takže to je fakt zdlouhavé.
U těch Garminů je to tak, že všechny, které mají plánovač tras jako samostatnou aplikaci (položka v aplikacích) je limit 29 (resp. 30) na trasu. Ty co mají plánovač integrovaný do vyhledávání cílů, mají limit 200. Na druhou stranu ty první, mají vyšší počty bodů celkově (třeba 590ka má kapacitu 1000 waypointů, 15tis. via bodů v trasách (automatických) a 4000/trasa tvarovacích a celkem 30 tras nahraných v paměti.
4. Ano, pochopitelně že to spočítá. Praha-Košice-Bukurešť s nastavením nejrychlejšího času a nejrovnějších silnic to počítalo asi 29s (1517km) , Zumo 590 to samé 14s (1530km). Podle mě to je naprosto OK. To nejsou minuty.
Co mě ale přijde divný, že i když uložím trasu (třeba tuhle testovací) mezi moje trasy a vyvolám jí znova, tak se přepočítává - i když už byla spočítaná. U Garminu jak jí uložím, tak se otevře a jde rovnou jet bez výpočtu.
5. ano, stačí zadat jen takhle město a najde to různé body, které se toho týkají a mezi nima si vybereš (ale třeba na další nebo ještě další stránce) třeba Košice - městský úřad apod. U Garmina to je trošku jinak, tam máš rovnou možnost zadat jen vyhledávání v názvech měst. U TomTomu nejdřív napíšeš co hledáš a pak selektuješ co chceš, u Garminu si zvolíš co chceš hledat a pak teprve zadáváš to slovo.
6. Nevím, nikde se to neuvádí. Není tam žádná možnost změnit místo ukládání, takže předpokládám, že to je do paměti. Pak když si otevřeš moje trasy, tak tam je možnost exportu na kartu ale z nějakého důvodu mi to nefunguje - nejde vybrat žádná uložená trasa pro export. Nevím proč.
9. Premium sada - ano bude, tak snad za 2-3 týdny. Nic dalšího zatím nevím, protože na ní nemáme náš držák. Až bude, tak můžeme uvažovat o sadách.
10. Ano - oboje snadnější a příjemnější.
11. Ano, je možné nastavit záznam jízdy a sdílet ho ven a také jde importovat GPX trasa.
Upravil TomasTT dne 21.04.2015 12:36
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
3. Nevím, TomTom to nikde neuvádí a to přidávání je tak ****ní, že mě to u 22-ho via bodu přestalo bavit. Musíš udělat trasu Start-Cíl a pak pokaždé jít do menu, aktuální trasa - přidat bod a jeden bod vybrat. Nejde jich naklikat víc. Mezitím to přepočítává. Ty volby jsou navíc na druhých stránkách v položkách v menu, takže musíš ještě odrolovat o jednu stránku doprava a pak to samé, takže to je fakt zdlouhavé.
díky moc za informace
Je nutné zadávat průjezdní (i startovní a cílové) body adresou, nebo stačí jen kliknout na bod do mapy?
Jestli to chápu, moc optimální to asi nebude při zadávání okružní trasy. Je tedy nutné zadat start a cíl skoro u sebe a pak tam naflákat body. Je aspoň možné zadat třeba průjezdní bod číslo 1,2,3,4 a pak se vrátit a zadat nový bod mezi bodem 1 a 2? Když už zvolím na začátku cíl, nejde ho později změnit, aby průjezdní body zůstaly?
K TT držáku. Předpokládám, že pokud budu navi chtít i s TT držákem, musím mít ještě svůj držák na TT držák? Snad to je k pochopení. Na mém držáku, ke kterému se uchytí TT držák, by měla na konci být RAM koule, nebo obdélníková podložka se 4x dírou? Vím, že ještě není na TTR400 hotoví, ale jak to bývá tedy nejčastější?
HonzaGS-SV napsal:
Jinak Tyre má i volnou verzi zdarma. Můžeš jí zkusit rozchodit pod Wine na Linuxu, mě to nešlo ale v Linuxu jsem naprostý začátečník...
Já mám na svém starém PC dualboot, Linux Lubuntu a staré XP. V XP jede všechno asi 20x pomaleji nežli v Linuxu a v TYRE se mě nezobrazují mapy. Nápověda TomTomu na webu radí PC proskenovat Antimalwarem. Ten ale nic v XP nenajde. Už jsem smazal skoro všechny programy, projel to vším možným, ale nic nepomáhá. V Linuxu sice přes Wine TYRE spustím, ale pak to píše, že chybějí nějaké Windows knihovny. A jen kvůli navi se mě PC měnit nechce, to by vyšla ta navi dost draho. No, uvidíme časem, třeba budou prémie.
Radek_S: ne úplně, body můžeš přidat jakkoliv a potom tam je funkce pro naklikání bodů v pořadí, jak je chceš projíždět. Klikáš na mapě postupně a trasa se spočítá tak, jak to klikáš. Když přidáš další bod, tak to pořadí musíš změnit. Nenašel jsem žádnou tabulku, kde by se to dalo posouvat nahoru a dolů jako u Garminu. Start a cíl se mi změnit nepovedlo ale asi to nějak jít musí, neměl jsem moc času to zkoušet.
Pokud budeme mít v nabídce držák, což je téměř jisté, tak bude stejně řešený jako jakékoliv jiné v nabídce - takže ten napájecí držák od TomTomu našroubuješ do toho kovového našeho a celek můžeš upevnit na nějakou hrazdičku přímo (klemy na kovovém držáku) nebo na záda toho kovového přiděláš horní kloub RAM (součást dodávky TomTom) a upevníš to normálně RAM klouby z balení TomTomu. Teď už to několik let dělají tak, aby tam byly díry i na tu obdélníkovou RAM základnu.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Zdar,Tome můžu tě poprosit,jestli kdyby si měl možnost koupit Garmina 660 za stejný prachy jako Tomtoma 400,jakou by si si vybral.Stačí jedna věta.Díky.
oranžová dvanáctka
Ještě bacha - pokud posloucháš hudbu, tak TomTom to neumí. Pro někoho to je naprosto zásadní věc.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Ještě bych se rád zeptal, zda budete dělat i test v provozu. Někdy loni, možná už předloni si někteří uživatelé Ridera stěžovali, že stačí stromy kolem silnice a signál je ztracen. Někomu pomohla aktualizace tuším GPSfix, nebo co to bylo. A jak je to s průjezdním bodem. Musí se přesně projet, nebo jde jen jet +/- kolem, tedy je to pak "tvarovací bod"?
díky
Radek
Skoda, ze ma LCcko drzak na Zumo. Hned bych menil at se deje co se deje.
Vzdycky mi vyhovovala inteligence navigovani u TomTomu, vlastne vsude krome Zuma.
Narozdíl od Zuma pokud si pamatuji tak stačílo projet plus mínus kolem... ale na 100% ti to nepovím... vím jen že u Zuma to byl šílený opruz když byla objíždka a ono mě tam nutilo prostě jet...
TomasTT napsal:
Pokud jezdíš jen po Evropě po silnicích tak TomTom
Připojím se s dotazem:
A co když jezdím po Evropě všude tam,kde mě navede CN(takže dost často i off) má Tomtom něco konkurence schopnýho?
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Radek_S napsal:
Ještě bych se rád zeptal, zda budete dělat i test v provozu. Někdy loni, možná už předloni si někteří uživatelé Ridera stěžovali, že stačí stromy kolem silnice a signál je ztracen. Někomu pomohla aktualizace tuším GPSfix, nebo co to bylo. A jak je to s průjezdním bodem. Musí se přesně projet, nebo jde jen jet +/- kolem, tedy je to pak "tvarovací bod"?
díky
Radek
Najel jsem s ní asi 300km v autě. Teď čekám na dodávku dalších, minulý týden jsem prodal i tu, co jsem si chtěl nechat jako předváděcí..
Hned první cesta vedla do břežanského údolí, kde ale tenkrát bylo zeleno, teď to možná není úplně stejné. Každopádně nebyl problém. Ale taky není v kovovém držáku. Garmin v Zumu 590 přesunul anténu příjmače na stranu, už není přímo nahoře jako dřív, tak třeba to TomTom udělal taky.
Průjezdní bod vyzkouším, nenapadlo mě tohle testovat.
U Garminu jsem zrovna nedávno někomu radil, jak přepnout bod na trase na tvarovací, aby navigace nenutila člověka jezdit přesně do toho místa.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
HonzaGS-SV napsal:
Narozdíl od Zuma pokud si pamatuji tak stačílo projet plus mínus kolem... ale na 100% ti to nepovím... vím jen že u Zuma to byl šílený opruz když byla objíždka a ono mě tam nutilo prostě jet...
No a vidíš, jsou lidi, kteří nadávají na Zumo 590, že je ta navigace na IRC nenutila projet bod s přesností pár metrů a klidně 100m od toho bodu se přepnula na navigaci na další bod. Pokud někdo jede Rallye a ten bod projet musí, tak tuhle vlastnost berou jako chybu.
Nicméně jde přepínat mezi waypintem (navigace člověka naviguje třeba i zpátky aby ten bod fakt projel) a tvarovacím (via) bodem. Postup je zde: