Zdravím všechny,mám dotaz ohledně startovacího proudu baterky? Chtěl bych si pořídit novou a nejsem si jistej ,jestli nejakým zbůsobem nebude vadit větší startovací proud (myslím elektronice),aby tam třeba něco neshořelo.Výrobce:YuasaTyp:Gelová Kapacita:18 Ah/10hodNapětí:12 V Startovací proud:270 A , mohly by se použít třeba tyhle hodnoty? díky za rady.
Startovací proud není moc ovlivněný typem baterky ale typem startéru resp. zátěží motoru. Můžeš klidně použít třeba 70Ah a bude to startovat. Jde o to, že v zátěži má startér obrovský odběr a některé baterky nejsou schopné dodat krátkodobě tak velký proud a tím se ničí. V principu odpovídá normální vybíjecí proud podílu napětí a odporu zátěže. Při startování je ale příkon startéru u motorky kolem 1.5kW tuším. My jsme jednou měřili pro zajímavost proud při startování vylepšeného wildstara, což je v mém případě 1690ccm motor s upravenými písty s kompresní 12.5:1. Startér si bral skoro 4kW. Je to svářečka. GS zdaleka nemá takovou kompresi. Ten proud tam neteče při 12V pořád, běžný odběr je třeba při stojícím motoru a zapnutých světlech kolem 4-5A. Maximálně. Ale při startování je to jinak. Ten údaj ti říká, jakou zátěž to zvládne, aniž by se baterka zničila. Běžné baterie mají články dělané tak (konstrukčně), že mají dlouhou životnost a ideální vybíjecí charakteristku ale nesnesou hluboké vybití. A to je právě stav při startování. Nejhorší je, když začnou pulzovat, to může zničit i startér. U startéru je ještě jeden problém - baterky dodávají nižší proud když je zima. Někteří výrobci to udávají, že při teplotě třeba 5C je startovací proud takový a takový. Pokud máš startér těch 1.5kW, tak bys potřeboval maximálně 125A startovacího proudu ale v zimě to nemusí stačit. Jakmile poklesne napětí na článku pod určitou mez, prakticky je ničíš a to nenávratně. Takže tady máš údaj, že při odběru 270A ještě u téhle baterky nedochází k takovému problému. Je to ekvivalent asi 3kW. Podle mě s vysokou rezervou ale na wildstar vím, že to nestačí. Proto mi ta baterka nevydrží ani sezónu a každou chvíli mám problém se startovacím relé, resp. s cívkou startéru, protože ten proud je kolem 300A a na to to fakt není dělaný a tak malou baterku s tak velkým proudem jsem nesehnal a Oddysey moc nevěřím. Každopádně - lidi si myslí, že vyšší kapacita musí být automaticky i vyšší startovací proud a není to tak, někdy mají vyšší hodnotu právě baterky s nižší kapacitou. U GS s posilovačem je to trošku zamotanější - nejenže potřebuješ vysoký startovací proud ale taky slušnou kapacitu, protože při brzdění posilovače nedodává alternátor takový proud a tak se to bere z baterky. Čím vyšší má kapacitu, tím delší dobu to můžeš odebírat aniž jí poklesne napětí. Ono se to pak při běžné jízdě dobije ale ne hned a tak je nejlepší vzít baterku s kapacitou i startovacím proudem co nejvyššími. Je to napsané laicky, nemá smysl rozebírat to do detailu (změna charakteru zátěže při maximálních proudech, omezení zkratového proudu článků...). Není to tak snadné ale v principu to stačí.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT : tak myslím že tenhle "laický popis" je na odborné úrovni vysoce překračující tohle forum, klobouk dolů
nicméně pro jistotu pro tazatele, opravdu laicky
vyšší startovací proud nic nezkazí, naopak, může jen pomoct, jedná se o hodnotu co ta baterka DOKÁŽE dát, ne co při startování opravdu dává, dává tolik kolik chce starter (potažmo sama snese)
čili ani když se tam dá baterka z traktoru 180Ah nic zlého se nestane, jen to blbě pojede, protože je trochu velká a těžká
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Díky za vyčerpávací odpovědi od obou....,zase jsem ohledně elektriky o dost chytřejší ,mám tam ted 12V 17ah startovací proud nevím ,při startování už docela heká,ale hlavně mi občas nechce zaktivovat ABS,její stáří je taky tabu,motorku mám od Boba z léta,tak řeším nejlepší variantu,ještě jednou díky za rady.
Upravil mlcoch dne 03.03.2009 14:58
Dneska budu taky měnit.Koupil jsem Varta 12V 20Ah 260A st.proudu.Je to nejvíc co jsem našel v rozměru který se tam vejde a je za rozumný prachy
Upravil L dne 03.03.2009 14:53
Přesně to co píše mlcoch - při startování se jí nechce, to je bohužel přesně známka toho, že je něco špatně. Jak klesá při startování napětí, úměrně s tím se zvyšuje proud (startér odebírá pořád stejně a když je jedna veličina nižší, druhá musí být vyšší - platí ohmův zákon). Nemusí to být velký rozdíl, dejme tomu pokud při startování měříš napětí na baterce a klesne to na 10V (běžně to bývá u baterek po smrti i méně), tak proud je třeba o 30-50A vyšší. Tím se ničí ty startéry a startovací cívky, relé apod. Není to dělané na takové proudy a připéká se to. Nevím přesně, jak to je u BMW ale u Yamahy mám startovací relé a pravidelně se mi připéká ta kotva, protože startovací proud je mnohem vyšší, než by měl být. Každopádně - je to dobrý čas uvažovat o výměně.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jinak - s dobíjením třeba 20Ah akumulátoru namísto 14Ah - na to jsou rozdílné názory. Záleží na regulátoru dobíjení ale podle mě je jen napěťový a neřídí proud a dobije se to stejně dobře jako menší kapacita. Někdo (tuším v servisu kam jsem jezdil s autem) tvrdili, že se to nedobije. Což je myslím pitomost, leda by byl alternátor hodně poddimenzovaný. Otázka je - co je v motorce za altík a kolik proudu za provozu zbývá na dobíjení. Pokud třeba 2A, tak bysme takovou 20Ah baterku teoreticky dobíjeli 10h stabilní jízdy. Pokud 5A, je to asi lepší. Ovšem - někdo mi říkal, že za provozu na 1200GS s přídavnými světly zbývá slabých 30W. Nevím, co je na tom pravdy a zajímalo by mě, jak to je.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
S tím dobíjením to není u GS1200 až taková tragédie u GSA už vůbec teda dokud nešáhneš na brzdu posilovač polyká 15-17A jak nic t.j.200W. To jsem změřil vloni při chcíplém motoru. Zvědavost mi nedá a zjistím jak to vypadá při běhu motoru. Budu muset udělat forichtung na přímé měření bo na nepřímé nemám doma měřák a dám sem zprávu.
TomasTT napsal:
Jinak - s dobíjením třeba 20Ah akumulátoru namísto 14Ah - na to jsou rozdílné názory. Záleží na regulátoru dobíjení ale podle mě je jen napěťový a neřídí proud a dobije se to stejně dobře jako menší kapacita. Někdo (tuším v servisu kam jsem jezdil s autem) tvrdili, že se to nedobije. Což je myslím pitomost, leda by byl alternátor hodně poddimenzovaný. Otázka je - co je v motorce za altík a kolik proudu za provozu zbývá na dobíjení. Pokud třeba 2A, tak bysme takovou 20Ah baterku teoreticky dobíjeli 10h stabilní jízdy. Pokud 5A, je to asi lepší. Ovšem - někdo mi říkal, že za provozu na 1200GS s přídavnými světly zbývá slabých 30W. Nevím, co je na tom pravdy a zajímalo by mě, jak to je.
Může na tom něco být, ale řešil bych to asi při rozdílech v násobcích. Klasika: do stodvacítky (normálně kolem 44Ah) se dala baterka z traktoru (kolem 100Ah). Na začátku to startuje nádherně, ale provozem se to moc nedobíjí. Laicky: na tu baterku toho při svítícím autě opravdu "moc nezbyde". Dobíjení je v drtivé většině řešené regulací napětí.
Jestli je to u GS ale taky vyšponované - viz. ten odběr posilovače, tak by mohlo být třeba i těch 8 Ah rozdílu taky problém ? Ne okamžitě, ale taková delší jízda s plnou spotřebou a pak se třeba nemusí nastartovat. I když tenhle extrém asi neee, ale teoreticky by se takhle baterka pohybovala téměř stále v režimu lehčího vybití a to není pro životnost nejlepší. Tolik teorie ...
Já mám 08 a tam byl posílený altík kvůli ESA snad (to nemám), takže rezerv tam asi moc nebylo.
A k těm gelovkám (opravdovým gelovkám) - právě ty jsou schopné dát největší startovací proudy.
Upravil alesk dne 03.03.2009 20:54
Dnes jsme udelali na kamosove 1150GSA zajimavou zkusenost.Chtel pujcit nabijecku aby dobil asi 5 let starou baterku,ktera uz nenastartovala.Nabijecka(nabijeno pres motozasuvku)ukazovala uz asi po 3 minutach slusne dobiti a motorka chytla na prvni skubnuti.Jsem z toho nejakej zmatenej.Prijde mi to dobyti nejaky moc rychly? Nebo se ta baterka baterka stejne rychle zase vybije,protoze uz je po ni?
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
vevis napsal:
Dnes jsme udelali na kamosove 1150GSA zajimavou zkusenost.Chtel pujcit nabijecku aby dobil asi 5 let starou baterku,ktera uz nenastartovala.Nabijecka(nabijeno pres motozasuvku)ukazovala uz asi po 3 minutach slusne dobiti a motorka chytla na prvni skubnuti.Jsem z toho nejakej zmatenej.Prijde mi to dobyti nejaky moc rychly? Nebo se ta baterka baterka stejne rychle zase vybije,protoze uz je po ni?
Tak nejak by to mohlo byt. Článek/články můžou být ve zkratu a pak je to rychlý ...
Přátelé opravte mě, ale myslím že starší BMW, tj. 1100 a 1150 mají 700W altíky, což je něco přes 50A, samozřejmě, není to provozní ale maximální hodnota, ale i tak, na autě je taky 50A a přitom má 2 hlavní světla, topení atd. atd. Takže myslím že s nedostatkem el. výkonu by problém být neměl.
Taky souhlasím s tím, že je pitomost aby se 20 Ah baterka nenabila. Otázka spíš je, jestli stejně velká baterka nemá při 20 Ah výrazně horší mechanický vlastnosti než při 14 Ah. Myšleno síla a pevnost desek atd.
No a jestli ten posilovač bere opravdu takovýhle ampéry tak to je to ještě víc věc "k ničemu" než jsem si doteď myslel
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
dobije se kazda kapacita jelikoz se dobiji konstatnim napetim (13.8V) a prebit beznou olovenou baterku tudiz nelze (to samozrejme neplati pro baterky v kyblu, napriklad zkratovane, ze) a dale uz opet plati ohmuv zakon :-)
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
No dobije se asi fakt každá, ale pokud je dobíjecí proud nepřiš vyšší než samovybíjecí, tak to moc dobité nebude, když uvážíme, že třeba z 8h cesty se jede tak 50% v režimu, kdy alternátor dává vyšší proud než je odběr. Prostě čím je vyšší kapacita baterky, tím by nominální nabíjecí proud měl být vyšší a náš alternátor má nějaký strop a třeba za den jízdy dobije slušně 14Ah nebo 18Ah ale ne už 22Ah například. Podle mě má být kapacita vyvážená k alternátoru a na slabý altík nemá smysl věšet nějakou vysokou kapacitu. Pokud bude člověk dobíjet pokaždé, když se vrátí do garáže, tak je to asi OK ale podle mě bude (během třeba dovolené) baterka částečně vybitá. Určitě to nedělá dobře deskám a může vznikat sulfidace a v praxi ta baterka prostě umře.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
to je jasne, osobne netusim jaky ma vykon alternator pri "beznych" otackach a jaka je spotreba bezne vybavene paluby prijde mi ale ze kolem 2A by tam mohlo urcite byt a to by v pohode stacilo i na tu 22Ah baterku. on rozdil v nominalnim nabijecim proudu 18Ah a 22Ah je 0.4A. ale je to cira spekulace kdo to zmeri?
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Já byl minulý týden u Žlábka, říkal mi že už mám slabší baterku a říkal mi ať se vyhnu Vartám. Že prý jsou strašně nekvalitní a moc kyselé nebo co. Že prý kdysi jich koupil asi 50 a 40 z nich musel reklamovat. Máte s tím někdo zkušenost? Opravdu jsou tak mizerné?
Upravil MCJ dne 19.03.2009 16:44
Jsou. Slyšel jsem to fakt z mnoha stran. Osobně mám taky dead baterku a objednal jsem pro sebe gelovku Yuasa. Osvědčená záležitost.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
MCJ napsal:
Já byl minulý týden u Žlábka, říkal mi že už mám slabší baterku a říkal mi ať se vyhnu Vartám. Že prý jsou strašně nekvalitní a moc kyselé nebo co. Že prý kdysi jich koupil asi 50 a 40 z nich musel reklamovat. Máte s tím někdo zkušenost? Opravdu jsou tak mizerné?
Kdysy měli takový výpadek. Ale dnes si myslím, že ne.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi