Měřili jste si někdy skutečný zdvih předního kola na R xxxx GS/A ?
Já to dneska zkusil a opravdu nejsem nadšený z toho, co jsem naměřil
Předem přiznávám že budu opravdu rád, když mě někdo z vás vyvede z omylu.
K měření mě přinutil jev, který jsem pozoroval již delší dobu a to vzdálenost neočistěných trubek od gufer.
Celou letošní dovolenou jsem to pozoroval a dost mě znervózňovalo zjištění, že ikdyž mi jde tlumič na doraz, tak mi na vidlích zbývá cca 7cm zašpiněných trubek.
Vzhledem k tomu, že udáváný zdvih předního kola na adv. je 21cm a z toho se vychází i při nastavování tlumiče!! (pokles o 30%), tak zjištění, že zbývá nedotčených 7cm mě dost vyděsilo, protože to v reálných číslech znamená, že zdvih není 21cm, ale 14cm!!
Nic jsem s tlumičem nedělal a netrpělivě počkal, až dorazíme domů. Doma jsem změřil skutečný zdvih tlumiče, což se zjistí dle délky pístnice a vyšlo to na cca 8,5cm (blbě se to měří přes pružinu, nic méně odchylka v centimetrech je nemožná).
Postupem času jsem obrazil pár kamarádů vlastnících i jiné značky tlumičů, než mám já... TFX, Tractive, Wilbers a u všech jsem naměřil zhruba shodnou hodnotu oněch 8,5cm na verzi Adventure(však si to každý z vás může přeměřit sám). Pak jsem u Servisáka sehnal origo tlumič, kde jsme naměřili délku pístnice přes 11cm... a to už je více méně jasné, že BMW nedělá nikdy nic navíc.
Pak už zbývalo přeměřit délku předního kyvného ramene a vzdálenost uchycení tlumiče od konce tohoto ramene, aby šlo vypočítat potřebný zdvih.
Vypočítat to neumím, tak jsem na to šel geometricky a hodnoty si narýsoval v měřítku 1:2 a lehce jsem zjistil, že zdvih předního tlumiče 8,5cm umožňuje pouze 14cm zdvih předního kola a pak jde do dorazu!
Nákres v měřítku 1:2 jsem si vyfotil a posuďte sami.
Doplnil jsem tam skutečné rozměry pro lepší představu a kontrolu.
Opravdu budu rád, když mě vyvedete z omylu, protože jsem krajně znechucen...
k fotu: zelená- udávaný zdvih předního kola na který je potřebný zdvih tlumiče 12,8cm (taky označeno zeleně)
červená- skutečný zdvih tlumiče (8,5cm) umožňující maximální zdvih předního kola 14cm
Mr GS přiložený následující obrázek:
[156.38Kb]
Upravil Mr GS dne 13.09.2018 10:45
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
kde je klasická vidle, tak jde takvejhle podvod udělat těžko, protože si naprosto jednoduše změříš délku vyčnívajících trubek, když je moto na centrálu.
Ale mě to ani moc nezajímá. Mě vyhovuje telelever... a náprava je "jednoduchá"... udělat tlumič se zdvihem 13cm. Pokud to nejde jinak a nevejde se tam dělící pístek, tak klidně emulzní, ale opravdu jsem znechucen z výrobců, kteří potichu vyrobí nedostatečný tlumič a prodávají to jako top výrobky pro naše motorky (samo za TOP ceny, že?) a z GS ti udělají Bandita ... každej z nich to musí vědět, že ta dráha je krátká. To by museli být úplně vydlabaní.
Upravil Mr GS dne 13.09.2018 11:16
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
že by BMW tolik let kecalo se zdvihem? Jak je vůbec definovaný?
nebude zakopaný pes v tom měření zdvihu tlumiče? Měl by jsi to měřit na tlumiči bez péra kolik skutečně zajede.
A taky si ten obrázek namaluj ještě jednou a místo čistého zdvihu počítej s celkovou délkou tlumiče a taky si ověř úhel mezi tlumičem a ramenem telelevru, podle mě ten obrázek je celej blbost.
a "origo" Sachs atd.. ma tedy full zdvih dle specifikace...?
Jestli jo, tak to jsi to nepoznal po instalaci na vysce motorky...?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Horacio napsal:
že by BMW tolik let kecalo se zdvihem? Jak je vůbec definovaný?
nebude zakopaný pes v tom měření zdvihu tlumiče? Měl by jsi to měřit na tlumiči bez péra kolik skutečně zajede.
A taky si ten obrázek namaluj ještě jednou a místo čistého zdvihu počítej s celkovou délkou tlumiče a taky si ověř úhel mezi tlumičem a ramenem telelevru, podle mě ten obrázek je celej blbost.
BMW se zdvihem nekecá... teoretický maximální zdvih je dle délky trubek možný, protože trubky skutečně vyčnívají 21cm při maximálním vyvěšení kola... ale tady jde o to, že to zarazí tlumič!
Změřit bez pružiny to můžu, ale bez pružiny nebo s pružinou nemůže zajet víc, než je délka pístnice... to dá rozum. Dokoce jsem to měřil "optimisticky" bez vloženého pryžového dorazu na spodu pístnice, kterej se ve skutečnosti taky nezmáčkne na hodnotu 0, takže realita je ještě horší, než oněch 8,5cm.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Telelever chodí dopředu spíš, než nahoru a dolů. Proto, když budeš chtít vyjet třeba schody, půjde to daleko hůř než s normální vidlicí, protože Telelever ti bude dávat kopačky zpátky do řídítek... a z toho taky vyplývá, že ačkoliv zdvih je 22, bude pracovat v kratší dráze.
řešení je přestavět na upside down
tihle to umí, už jsem vznesl dotaz na cenu http://www.bmw-ra...parts.com/ pod trvalým dohledem
Ja jen, ze by me tedy zajimalo, zda to na jine motorce souhlasi nebo to je v urcite toleranci jako origo tlumic bmw. Pochopil jsem, ze se ti nezdaji hlavne "premiove" tlumice, ktere maji jeste nizsi pistnici nez puvodni tlumic.
Honda XL600R
KTM 790R
BMW GS
a "origo" Sachs atd.. ma tedy full zdvih dle specifikace...?
Jestli jo, tak to jsi to nepoznal po instalaci na vysce motorky...?
Vzheldem k tomu, co jsme s Milanem naměřili na origo, a k odchylce mého měření, je možný, že ten zdvih origo tlumiče (přes 11cm) bude stačit na celkovej zdvih kola 21cm.
Na výšce nic nepoznáš, protože ty si pleteš délku tlumiče s délkou zdvihu
Ikdyby měl tlumič zdvih 5cm, ale byl správně dlouhý, tak motorka bude pořád správně vysoká... jen ten chod je jaksi na ho.vno... a pak se vykládá, že telelever funguje v terénu špatně v porovnání s klasickou vidlí... aby ne, když fiktivní zdvih 21cm je skutečně 14... bandit taky funguje v terénu špatně
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Miguel napsal:
Telelever chodí dopředu spíš, než nahoru a dolů. Proto, když budeš chtít vyjet třeba schody, půjde to daleko hůř než s normální vidlicí, protože Telelever ti bude dávat kopačky zpátky do řídítek... a z toho taky vyplývá, že ačkoliv zdvih je 22, bude pracovat v kratší dráze.
řešení je přestavět na upside down
tihle to umí, už jsem vznesl dotaz na cenu http://www.bmw-ra...parts.com/
prosím tě, nech toho zase být
Telelever pracuje po kružnici, ne dopředu a dozadu.
Dráha zdvihu předního kola je daná trubkou, která je v jednom místě uchycená na rameno pohybující se po krátké výseči z kruhu. Pohyb dopředu/ dozadu je v milimetrech, když ta kružince má poloměr 47cm a zdih v místě uchycení by měl být 13cm...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
madmike83 napsal:
Ja jen, ze by me tedy zajimalo, zda to na jine motorce souhlasi nebo to je v urcite toleranci jako origo tlumic bmw. Pochopil jsem, ze se ti nezdaji hlavne "premiove" tlumice, ktere maji jeste nizsi pistnici nez puvodni tlumic.
když jsem dělal u Faryna tlumiče tak mi říkal, že funkční zdvih u KTM je taky hrubě optimistický...
pod trvalým dohledem
Mr GS napsal:
možný, že ten zdvih origo tlumiče (přes 11cm) bude stačit na celkovej zdvih kola 21cm.
Na výšce nic nepoznáš, protože ty si pleteš délku tlumiče s délkou zdvihu
tak muj tlumic ma slusnou delku (i sirku) jak v klidu, tak pri zdvihu.. to zase jo ..
nicmene tys nikde nenapsal, ze to "dohnali" delkou tela tlumice.
Tj. oni "usetrili" na te pracovni casti a dohnali to "odlitkem".. jestli tomu dobre rozumim.
origo ADV a GS ma pokud vim taky stejny zdvihy, lisi se to jen delkou "pevneho" tela tlumice.
Upravil hicks dne 13.09.2018 11:45
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
zajimave tema ..... jestli se v tom vrtat dukladne tak souhlas s Horaciem - jak je vlastne definovan zdvih, respektive jak ho presentuji vyrobci ?
selsky rozum rika ze by to mela byt vzdalenost mezi krajnimi body dorazu pohybu vidlice, respektive osy kola, logicky tedy na jedne strane doraz "vyveseneho" kola na stojanu a z druhe doraz tlumici jednotky, nicmene to treba tak byt nemusi ...
ve wiki to nijak extre presne neni ... https://en.wikipe...otorcycle)
kazdopadne by nebylo od veci k sobe dat jednotlive trumice a vyfotit/zmerit je v krajnich polohach, to ukaze mnohe ...
jen mi nejde na rozum ze si toho jeste nikdo poradne nevsimnul, jestli je to rozdil 30% tak to je tedy dost ........
madmike83 napsal:
Ja jen, ze by me tedy zajimalo, zda to na jine motorce souhlasi nebo to je v urcite toleranci jako origo tlumic bmw. Pochopil jsem, ze se ti nezdaji hlavne "premiove" tlumice, ktere maji jeste nizsi pistnici nez puvodni tlumic.
Každej majitel F800GS ti to tady může přeměřit.
Když se nastavují tlumiče na osmikile, tak si normálně změříš délku vidlí na centrálu a pak délku po tom, co nasedne. tam není kde to "ztratit". Kdyby to byla odchylka, jestli se dá 30% říkat odchylka, tak si toho majitelé klasických vidlí všimnou nejdřív. Tam jednoduše naměříš, to co vidíš... a né žádný páky na rameni.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Miguel napsal:
Telelever chodí dopředu spíš, než nahoru a dolů. Proto, když budeš chtít vyjet třeba schody, půjde to daleko hůř než s normální vidlicí, protože Telelever ti bude dávat kopačky zpátky do řídítek... a z toho taky vyplývá, že ačkoliv zdvih je 22, bude pracovat v kratší dráze.
řešení je přestavět na upside down
tihle to umí, už jsem vznesl dotaz na cenu http://www.bmw-ra...parts.com/
prosím tě, nech toho zase být
Telelever pracuje po kružnici, ne dopředu a dozadu.
Dráha zdvihu předního kola je daná trubkou, která je v jednom místě uchycená na rameno pohybující se po krátké výseči z kruhu. Pohyb dopředu/ dozadu je v milimetrech, když ta kružince má poloměr 47cm a zdih v místě uchycení by měl být 13cm...
stačí si vyjet ty schody s normální vidlicí a s teleleverem a hned budeš vidět, že výška zdvihu není to, v čem je problém...
pod trvalým dohledem
jelikož jsem těch diskuzí o teleleveru s lidma, co mají malou prostorovou představivost už absolvoval až příliž, tak tady je malá ukázka toho, po jaké dráze se pohybuje rameno.
Je to dráha po kružnici mezi dvěma červenými přímkami
Dopředu / dozadu tam toho pohybu moc není, že?
Mr GS přiložený následující obrázek:
[285.21Kb]
Upravil Mr GS dne 13.09.2018 11:53
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Miguel napsal:
stačí si vyjet ty schody s normální vidlicí a s teleleverem a hned budeš vidět, že výška zdvihu není to, v čem je problém...
samozřejmě, že odlišnosti tam jsou... v tom tkví ta kvalita nepotápění při brždění a nekvalita při jízdě po schodech... já upřednostňuju to první, protože po schodech často nejezdím
Upravil Mr GS dne 13.09.2018 11:56
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
jelikož jsem těch diskuzí o teleleveru s lidma, co mají malou prostorovou představivost už absolvoval až příliž, tak tady je malá ukázka toho, po jaké dráze se pohybuje rameno.
Je to dráha po kružnici mezi dvěma červenými přímkami
Dopředu / dozadu tam toho pohybu moc není, že?
pokud klasická vidlice najede na nerovnost a uhne dozadu, třeba o centimetr, asi to bude o dost lepší, než když telelever udělá protipohyb, byť v milimetrech, ne? nemusíš jezdit po schodech, stačí projet pořádnou díru s kolmým okrajem...
pod trvalým dohledem
Mr GS napsal:
jelikož jsem těch diskuzí o teleleveru s lidma, co mají malou prostorovou představivost už absolvoval až příliž, tak tady je malá ukázka toho, po jaké dráze se pohybuje rameno.
Je to dráha po kružnici mezi dvěma červenými přímkami
Dopředu / dozadu tam toho pohybu moc není, že?
pokud klasická vidlice najede na nerovnost a uhne dozadu, třeba o centimetr, asi to bude o dost lepší, než když telelever udělá protipohyb, byť v milimetrech, ne? nemusíš jezdit po schodech, stačí projet pořádnou díru s kolmým okrajem...
Sorry, ale ja bych asi nechtel aby mi klasicka vidlice pri najeti na nerovnost uhnula o centimetr dozadu, to by bylo asi neco spatne, ne?
Každou stresovou situaci řeším jako pes: když to nemůžu sežrat nebo ošukat, tak to pochčiju a odejdu od toho.