Tímto Vás žádám o pomoc se sběrem hodnotných dat o nejatraktivnějších zemích (postupně jich založím víc)
Kdo máte tip na zajímavou trasu(on i off) nebo zajímavé místo v Tádžikistánu, tak sem s ním.
Já na oplátku budu toto vlákno "spravovat" a všechny Vaše tipy vkládat do prvního příspěvku, aby vlákno zůstalo trvale přehledné.
S Vaším tipem vždy uvedu i číslo příspěvku, aby bylo možné lehce dohledat autora a popřípadě další podrobnosti či fotky.
Napište aspoň stručný popis místa, GPS souřadnice, odkaz na google maps https://www.googl...5116,8.01z
případně číslo silnice a místa/obce odkud a kam je trasa zajímavá
Nebude-li vše,nevadí...vše se hodí a počítá.
Jelikož se začínáme propracovávat do vzdálenějších lokalit, tak přidávám oddělení "Aktuality" kde můžem uvádět aktuální situaci třeba na hranicích i vně, potřebu víz a jiných záležitostí, které nás nemusí minout při návštěvě téhle země.
Vkládat aktuality budu ve stejném duchu jako ostatní tipy a to formou zkráceného zápisu s číslem příspěvku (např. #18 ), podle nehož najdete autora a případné podrobnosti.
Tak jsem se tam teda musel sám mrknout, když tady nikdo neporadí
Postupně dodám všechny info, jen teď to nejdůležitější, kdyby tam ještě někdo letos vážil cestu, tak ať se nenechá zbytečně podojit...
Pokud pojedete do TJ z KG východním přechodem směrem Karakol a Murghab, tak místní specialita na hraničním přechodu je jeden zm.rd v budce, kterej po vás bude chtít 5 dolarů za jakýsi papír, který vypadá velice oficiálně, skoro jakoby tam byl vodotisk, má na to kulaté razítko a tvrdí, že bez toho budete při výjezdu platit štráf... není to pravda. Je to podvodník, který tam dělá byznys pod dohledem ofiko celníků. Pravděpodobně jim za to odvádí nějaký desátek, jinak nechápu, proč to tolerují.
Při výjezdu ze země jsem tento papír předložil a celník na mě koukal, co mu to dávám, že to nechce a nepotřebuje. Takto jsem se záměrně ptal třech celníků na všech kontrolách (pasová, dokumentů vozidla a kontrola zavazadel... vše standard) a všichni trvdili to samé... něnada... papír mě zůstal, jako suvenýr.
Popíšu situaci celkově:
Už před výjezdem z KG mě jedni známí (Krutilovi), co jsem tam potkal, informovali, že celníci v TJ vyžadují řadu falešných poplatků, takže jsem se psychicky připravoval na boj s byrokraty...
Není tomu úplně tak...
Úvodní poplatek 5 dolarů za desinfekci moto je oficiální. Dostanete k tomu potvrzení a to potvrzení musíte mít po celou dobu pobytu u sebe (u motorky/ auta) pro případ silniční kontroly... můžou to vyžadovat, ikdyž po mě to nikdo nechtěl, ale na hranicích při výstupu ze země mě ujistili, že tohle potřeba je. Samotná desinfekce je nadmíru směšná a naprosto neefektivní, nicméně je to vládní nařízení, kvůli situaci v KG, kde se dost často šíří různé nemoci, které jsme v Evropě měli ve středověku
Další poplatek je za vjezd do země vozidlem ... v případě moto 10 dolarů a váš vstup 2 dolary nebo ekvivalent v Somoni.
Zde vám celníci potvrdí, že to je už opravdu vše a že cesta je volná. Ovšem po výstupu z "kanclu" vás celník u závory požádá, aby jste šli ještě do budky v pravo (ve směru do TJ), která už je prakticky ovšem za závorou... a tam se začne odehrávat divadlo. Nejprve vás požádá zase o dokumenty, vyplní údaje, dá razítko a pak po vás chce 5 dolarů. Na můj argument, že celníci už mi řekli, že to je vše a že nic dalšího platit nebudu, mi odpověděl, tak neplať, ale při výstupu dostaneš pokutu... to jsem samo vyměkl, protože 5 dolarů není zase tak moc, abych se pak s někým hádal a platil násobek částky... nic méně jsem u sebe měl jen 30 Somoni, co mi vrátil na dolary ten "desinfektor" a další dolary jsem už dávat nechtěl, tak jsem to začal hrát na to, že víc nemám a ukázal mu prázdnou kešeni... chvíli vyhrožoval, že teda mám jet bez toho a připravit se na pokuty, ale pak to vzal (30 Somoni je cca 3 dolary), což jen potvrdilo moji obavu, že to je podvod. Kdyby to bylo ofiko, tak nevezme míň, jenže v té situaci už jsem toho měl dost, dal mu Somoni a práskl dveřma. Chtěl jsem to aspoň vyzkoušet a přesvědčit se, že to není potřeba, pro info ostatním.
Při výstupu ze země se vše potvrdilo, takže kdo nechcete sponzorovat toho zmr.da, tak neplaťte... je to podvod!
Celkové polatky tedy jsou:
5$ desinfekce
10$ vjezd moto (auta víc)
2$ vstup
přikládám foto toho falešného dokumentu:
Mr GS přiložený následující obrázek:
Naprosto a suverénně nejkrásnější trasa celé mé cesty bylo údolí Bartang.
Žádnej hardoff, jak se traduje. Vše sjízdné na GSA s kuframa.
280km šotoliny... nespočet brodů.
Jediný trabl může být počasí.
Jel jsem dva dny po dešti a vše naprosto v cajku...
Před vjezdem do Bartangu jsem potkal v Murghabu Polku, která jezdí po světě už 3 roky (bez pauzy) na svém DR650 a ta to jela o den dřív (den po dešti) a ukazovala mi, že měla v někerých brodech vodu po kyčle (měla slušný 2m, takže já bych to měl po prsa ) ... na GS jednoznačně nesjízdný... ale jak říkám, další den to bylo už úplně v cajku. Největší hloubku jsem měl na potopení předního kola.
Jinak žádnej trabl... sem tam písek, trochu hlubší šotolina nebo kameny, ale v nepodstatných vzdálenostech.
Celá trasa má cca 280km. Vjel jsem tam ve 12h a druhý den jsem byl v 15h u M41 na Chorog. Hodně jsem točil a fotil a stan jsem rozbaloval v 18h, protože jsem našel krásný místo ještě před civilizací (před vesnicí Gudara), takže by se to dalo odjet za jeden den. Stačilo by přespat u Karakulu místo v Murghabu a asi by to šlo... ale je to zbytečný a nesmyslný. Hlavně kdybych věděl, jak vypadá celá M41, tak bych si radši přál, aby byl zbytek Tajiku jenom Bartang... je to fakt TOP celé centrální Asie.
Úplně nejkrásnější je to po vesnici Gudara (od východu). V té části skoro nikdo nežije (najdete jen pár jurt), skoro nic tam nejezdí a příroda je na otevřenou hubu do kořán. Výška převážně kolem 4000mnm. Až pár desítek km před vesnicí se trochu prudčejí sjíždí níž a odsud už vás bude provázet řeka Bartang až k M41. Ve vesnici se dá ubytovat a údajně i sehnat benzín od místních... mě netřeba, takže jsem nezkoušel.
Kdo se tady nechá vyděsit skazkama o šíleným offroadu, tak fest prohloupí. Není to pro naprostý asfaltomr.dali, ale já nejsem žádnej ofrouďák a nehodil jsem tam ani jednu tlamu, tak to snad mluví za vše ... ale i za pár držkopádů by to stálo ... a kdo nejede sám, tak by neměl vůbec váhat... už ve dvou se tam dá zvládnout všechno i v případě nějakýho uváznutí v brodu. Já to musel všechno dát na první dobrou, jinak bych měl trošku prekérku, ale jak říkám... šlo to! Jen velice málo brodů bylo trochu na staženej zadek kvůli velkým šutrům a občas se může objevit ostřejší schod ven, ale to je tam den odedne jinak...
Zde severovýchodní začátek cesty do údolí Bartang... před prvním horizontem vpravo vzadu je hlavní M41 směr Murghab a za prvním horizontem vlevo vzadu je jezero Karakul.
Mr GS přiložený následující obrázek:
zetor napsal:
Ale zase to je hezkej papír...barevnej...
jasný
3dolary mě nezabijou, ale jde o princip, a kdyby byl někdo schopnej mě to říct před cestou, tak ho tam nechám sedět na židli s vyplněným papírem a jdu do pryč. Je to prostě jen podvodníček, co se podvodně přiživuje na turistech, což se celkově v Tajiku moc nevidí... zatím naštestí
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Bartang- dost často (spoň v té východní části) je takový zvláštní písek s vyskou soudržností, po kterém se dá krásně jezdit i s naloženou moto... ostatně, kdo znáte oficiální reklamu BMW na první R1200GSA z roku 2006, tak to bylo převážně točeno zde... žádná Čína, jak se vykládá
Spostu míst z těch záběru z reklamy tady přímo najdete
Mr GS přiložený následující obrázek:
tady cesta dolů k řece Bartang. V jedné části bylo pár set metrů svahu, kde motorku nedobrzdila ani samotná jednička bez brzdy, ale bylo to rovně... pak už serpentýny, takže fakt napohodu.
Mr GS přiložený následující obrázek:
tady byl nejtěžší úsek, kde jsem si i odšlápnul a zadkem jsem mohl štípat roksory, jak jsem se snažil, abych to dal. Bylo tam dost vody, velký šutry, ale hlavně schod dolů a pak nahoru minimálně 40cm... nechápu, jak jsem to překodrcl, ale šlo to... Öhlins je bůh
V případě potíží by to šlo samozřejmě odkopat nebo podložit kamenem, ale byl jsem línej se namočit, což se pak stejně stalo... v tuto dobu už 6. den v kuse mokro v botách
Mr GS přiložený následující obrázek:
super plac na kemping... stín pod stromy, tráva, čistej horskej potok, natřepaný pivo a všude okolo hory 6000+
cca 10km před vesnicí Gudara.
Samo jsem následující den zjistil, že takových míst je tam ještě několik, ale nechtěl jsem riskovat, tak jsem vzal hned první
Mr GS přiložený následující obrázek:
[208.02Kb]
Upravil Mr GS dne 27.07.2019 13:14
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
od Gudary se už sem tam objevily vesničky a tím pádem provoz... ikdyž "provoz" ale občas bylo nutný předjet auto, co dělalo prašnou clonu ... tady byli lidi ještě ohleduplní a ochotní a často počkali a udělali místo na předjetí...
Mr GS přiložený následující obrázek:
tady jedno z míst, kde by za deště nebo těsně po něm, bylo nemožné projet... já měl kliku, ale je vidět, že i tady jsou na to lidi připravení a okamžitě po dešti se maká na průjezdnosti, takže ikdyby to někoho potkalo uprostřed cesty, tak za den-dva se odsud jistě dostane a tohle už je mezi vesnicemi, takže hladem nikdo neumře
Mr GS přiložený následující obrázek:
Nevím jestli část tvojí trasy Bartangem nespadá pod povolení kolem jezera Sarez kde potřebuješ jiné povolení než na GBAO. Jižní trasu přes Iškašim jsi jel? Stav? Dík
---------------
Život je cesta. Čím dál-tím líp.
mahomaho napsal:
Nevím jestli část tvojí trasy Bartangem nespadá pod povolení kolem jezera Sarez kde potřebuješ jiné povolení než na GBAO. Jižní trasu přes Iškašim jsi jel? Stav? Dík
Nespadá... na Bartang nepotřebuješ žádný povolení.
První kontrola na GBAO je kousek pod odbočkou z Bartangu na M41 směr Chorog a Sarez je úplně jiná cesta.
Neboj... všude jsou tam check pointy a nikdo tě nepustí, kam nemáš
Na Iškašim jsem samo jel taky... je to děs. Ne, že by to tam nebylo krásný, ale jenom jedeš, abys jel a snažíš se trefit tu nejmenší díru a nejmenší hrbol.
V místě oprav je to vyřešeno zasypaním hlubokým hrubým šterkem, takže tam se to dá... ale jsou to desítky km, kdy zase musíš jet 60+, abys tak nějak jel v tom štěrku a nejel za 1 a na trojnožku a nevařil motor... sem tam písek a když není hrubý šterk, tak je to vždy vyjeto do rolety... prostě furt musíš mazat 60-70+ a zpomalit, když příjde úsek s dírama... strašnej záhul pro moto.
Skoro celá M41 je poměrně strašná cesta. Je to přesně v tom stavu, že kdyby tam už nebyl asfalt vůbec, tak to bude mnohem lepší. Je to díra v díře a asfalt netvoří zpevnění, ale překážky. Jsem naprostej odpůrce přestaveb, ale na M41 jsem si přál mít 21" kolo a klasickou vidli... tohle byl strašnej vopruz a už bych tam asi nejel... za ten voser to nestojí.
Východní část po Murghab se celkem dá. Tam je potřeba se jen nerozvášnit na kousku pěkný cesty, protože vždy vzápětí přijde horizont, za kterým je kus bez asfaltu s 20cm schodem nebo vlny, který mají klidně 1m a jsou 3 po sobě. Tam když vjedeš v 50km/h, tak jdeš pupkem na zem... když rychlej, tak je to tak na zlomení kyvky.
Ale to je pořád dobrý a s trochou soustředění a opatrnosti se tam dá jet celkem normálně a ještě se trochu kochat okolím, ale ten západ je strašnej. Trpěl jsem tam s motorkou. Kdyby mě byla úplně ukradená, jak většině těch masňáků, co tam letí letadlem, tak bych si to asi víc užil, ale já nezkousl ten pocit, že tam naprosto ničím motorku. Proti tomu je Bartang prostě standardní pohodová šotolina, na kterou jsme zvyklí z Rumunska, Makedonie, Č. H. atd.... prostě to, čemu rádi lidi říkají offroad
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA