Zdravim nemate niekto nahodou skusenosti s mechanickym spanovakom rozvodoveho retazu a ak ano ci mi viete povedat jeho vyhody a popripade stelovanie ako casto sa musi dospanovavat pridavam link na USA stranku kde sa da kupit dakujem za info
http://www.southerncaliforniamotowerks.com/store/p45/F800GS.html
Neviem preco by to mala byt blbost pouziva sa to na exc-ckach lebo original nema taku zivotnost a ja som sa nepytal ci to je blbost ale ci ma stym niekto skusenosti
Upravil Matejgo dne 13.01.2019 10:13
Tak ono tu spíš jde o to že pernamentní napnutí řetězu by eliminovalo to rachocení při studeném startu -nejde o zvuk ale o cukání které více či méně neprospívá životnosti řetězu,vodítkům atd.
. Milane jak často měníte na těchto motorech rozvoďáky (pokud měníte) popř po kolika km. jsou patrné známky opotřebení na tom řetězu?
Pořád mi nikdo nedokázal přesvědčivě vysvětlit, co se může pokazit na vyleštěném kovovém válečku s pružinou, který je strčený do vyleštěné díry a ještě to celé plave v oleji.
Jediné, co je po 70 tis. km opravdu viditelně opotřebené, je to plastové vodítko nad kladkami, které je od řetězu vydřené a od mnohaletého louhování v oleji už fakt nepůdsobí zrovna pevným dojmem. Ale to by se snad mělo dát koupit za pár drobných.
Jinak na GSA je článek i s fotkama, jak borec měnil rozvoďák. Starý řetěz byl na první pohled o kus delší, jak nový řetěz, což určitě neprospívá zubům na kladkách a hlavně je to důvod toho příšerného rachtání při zahřátém motoru, ale rozhodně to nevypadalo, že by se kvůli tomu chystal řetěz v brzké době přeskočit, nebo přetrhnout. A nějaké silnější napnutí mechanickým napínákem tomu podle mě nijak nepomomůže. Takže jako u všeho na té motorce, kdyby tam měl jiný napínák smysl, tak by ho tam dali už ve fabrice, ne?
Upravil janrypal dne 14.01.2019 11:14
"Takže jako u všeho na té motorce, kdyby tam měl jiný napínák smysl, tak by ho tam dali už ve fabrice, ne?"
Tak tomuto sa hovorí naivný idealizmus.
Aj hydrošpanovák sa môže pokaziť sú tam dve pružiny a hydraulický ventil - sedlo+gulička. Tieto veci nezvyknú zlyhať úplne, no pri štarte a nízkom mazacom tlaku, nedostatku oleja, dlhom vrčaní prevrátenej motorky sa môže stať, že stačí aj znížená funkčnosť na preskočenie reťaze.
Ale okrem hydrošponováku musí byť našrot aj horné vodítko reťaze. Takže odhadujem to za možné pri nájazde 100kkm+
Čo mi však na hydroštele vadí, je že sa z neho nedá odčítať opotrebovanie reťaze ako s klasického španováku, hlavne u 8gs kde nie je predpis na výmenu r. reťaze.
Straší ma, že čo ak sa moc vysunie a bude sa priečiť a dodrbe "leštenú dieru"?
Ja za ideál považujem takúto klasiku vid. obr. no to sa na f800 asi nerobí. https://www.piccl...sioner.jpg
Mam najazdenych cca 38k r.v.:2015 dost jazdim v terene vytacanie motora sem tam prevalenie motorky nabok a vsetko co ktomu patri a co sa tyka retaze ked som pozeral vole ventilov tak pri otacani vaciek jemne retaz prehupla vytvoril sa previs tak teraz je vytahana uz retaz alebo je slaby spanovak moj nazor je ze ten mechanicky to dospanuje a bude drzat a kedze ta firma prezentuje viac spanovakov tak si myslim ze po uplnom vysunuti treba menit aj rozvodovu retaz co u spanovaku hydraulickeho nemate ako zitit
Za me bude mit mechanicky napinak jednu zasadni nevyhodu a sice ze nebude tlacit porad stejnou silou. Ta vam bude postupne klesat. Navic to muze dynamicky zlobit a generovat kmitani rozvodu. Z prace mam zkusenost ze i neskodna zmena umi na dlouhodobych testech prekvapit a zhorsit zivotnost necekanym zpusobem. Naopak neco meritelne zlepsit byva velky problem.
Asi bych do toho nevrtal.
Pája
Matej ak riešiš krátkodobý klepot po štarte hlavne studenom, tak to spôsobuje tlak či prípadná netesnosť ventilu napináku. No ak Ti ide o klepot na voľnobehu pri teplom motore, tak ten sa práve začne ukazovať okolo 40kkm. Vyťahanie reťaze má asi na to vplyv, ved okolo 40-50kkm sa u iných motoriek bežne mení, no pravdepodobne sa na tom zvuku podiela aj ojnica vyvažováku a jej vôľa.
Previs reťaze medzi vačkami je nepodstatný a nič nehovoriaci jav spôsobený tlakom ventilových pružín.
Pája jasné všetko má svoje pre a proti.
Kdyby to ještě někdo neznal...
Starý řetěz: YouTube Video
Nový řetěz: YouTube Video
Prověšení řetězu je samozřejmě dané nejen tlakem ventilových pružin, ale zejména prodloužením řetězu vlivem opotřebení. Takže to není nic neříkající jev, ale naopak jev poměrně vypovídající. Doporučuji obě videa zejména poslechnout. Schválně si to porovnejte se zvukem svého motoru, myslím, že je to dostatečně charakteristické.
Upravil janrypal dne 17.01.2019 14:36
Jan Rypal> můžeš mi prosimtě nějak srozumitelně přeložit nadpisy těch videí , Google si s tím neporadil - (samo že vím co je normal a chain)
Upravil kim dne 17.01.2019 17:14
Janrypal kedysi dávno som sa toho previsu pri kontrole tiež zľakol, no bola to chybná úvaha.
Previs o veľkosti natiahnutia reťaze priamo nehovorí nič. Myslím, že má vačší súvis so zmenou časovania, ktorú spôsobí zmena ventilových a iných vôli .
Jediné čo by sa dalo považovať za nejakú súvislosť je to , že natiahnutím reťaze a ošlapaním zadného vodítka sa zmenší prítlak pružiny napináku a tak si sacie pružiny ľahšie potočia vačku --sacia vačka predbieha reťaz.
Natiahnutie reťaze sa dá preukázateľne odmerať cez dieru napináku - ako hlboko je zadné napínacie vodítko, no na to by bolo potrené vedieť hľbku pri novom motore a zabezpečiť rovnaký prítlak na reťaz pri obidvoch meraniach.
Alebo v polohe hornej úvraťe pribrzdiť saciu vačku tak aby nebol žiadny previs a sledovať pootočenie kontrolnych rysiek na oz. kolách oproti sebe.
Upravil Tryskac dne 17.01.2019 18:55
Janrypal, fakt je jedna možnosť kedy by previs mohol čosi povedať o natiahnutí reťaze.
A to vtedy ked je zadná vetva reťaze tak volná, že ju pružina španováku vôbec nenapína a túto vôľu využije - došpanuje sacia pružina na potočenie vačky.
No toto by sa mohlo až vtedy ked by sa napinák dal celý zašrobovať rukou - pružina by na španovák nevytvárala prakticky žiadny prítlak, s čím som sa zaťiaľ nestretol.
kim napsal:
Jan Rypal> můžeš mi prosimtě nějak srozumitelně přeložit nadpisy těch videí , Google si s tím neporadil - (samo že vím co je normal a chain)
Jsem přesvědčený, že slack je něco jako vytahaný, volný a cam camshaft čili vačková hřídel. Každopádně i přes ne zcela přesné nadpisy se jedná prostě o dvě videa stejného motoru před a po výměně řetězu. Kdesi jsem k té operaci viděl fotky a podrobnější popis, uváděl tam jestli se nepletu něco kolem 40 tis. km.
Tryskac napsal:
Natiahnutie reťaze sa dá preukázateľne odmerať cez dieru napináku - ako hlboko je zadné napínacie vodítko, no na to by bolo potrené vedieť hľbku pri novom motore a zabezpečiť rovnaký prítlak na reťaz pri obidvoch meraniach. Alebo v polohe hornej úvraťe pribrzdiť saciu vačku tak aby nebol žiadny previs a sledovať pootočenie kontrolnych rysiek na oz. kolách oproti sebe.
Nebo se dá použít sice méně sofistikovaná, ale neméně účinná metoda a to obyčejný metr. Tady je rozdíl mezi cca 36 tis. a novým řetězem:
Jak to musí vypadat v mých 75 tis. je asi jasné. No a co bych opravdu chtěl vidět na vlastní oči je řetěz Jardy Šímy, který (teprve) ve 150 tis. km přeskočil a zrasoval motor (ten řetěz, ne Šíma).
Jinak to, co píšeš o vůlích ventilů apod. chápu a může to být samozřejmě další důvod, který ale jen znásobí prověšení. Jenže podle mě je primární problém stále to "natažení" řetězu, který pak "nepasuje" do zubů na vačkových kladkách. Je to stejné, jako opotřebení každého jiného řezězu, třeba když si kontroluješ řetězovku.Pro názornost tento obrázek (řetěz jiný, princip stejný):
Vzdálenost mezi články se prostě provozem zvětšuje a i kdybys ten řetěz našponoval nějakým mechanickým vynálezem jak strunu v klavíru, stejně se tam jednoho dne nevleze a přeskočí. A nebo napřed sežere zuby a pak přeskočí, každopádně výsledek bude stejný.
Upravil janrypal dne 18.01.2019 03:25
Nevíte někdo jestli existuje opravná sada ( rozvodový řetěz , vodící lišta , kladky ) kde je řetěz nýtovaný . Ptal jsem se v BMW Ostrava a bylo mi řečeno že originál sada má řetěz v celku a pro výměnu se musí vytáhnout i klika takže rozborka motoru . Cena sady 6900 kč a s prací asi 20 000kč .
Mám najeto 51t a rozčiluje mě ten rachot při startování .
Pokud máte tip tak dejte odkaz kde se dá koupit . Dík .
Rosta: ak mas na mysli take kratkodobe zarachotenie po starte, tak to byva prave sposobene samotnou funkciou hydraulickeho napinaku - pokial nema tlak, tak dostatocne nedosponovava retaz(dotlaca ho iba pruzina). Tento problem a tiez postupnu stratu tlaku hydrostelu netesnostou (prejavujuci sa hlavne pri prehriati motoru) riesi ten mechanicky napinak, ktory proste nastavis na pevno a pri kazdej vymene oleja skontrolujes/pritiahnes. Neviem ako na to trpeli 800ky, ale na mojej KTM690ke je to riadny rozdiel a to aj pri bezne zahriatom motore na volnobeh (ale to je zase jednobuch)
Upravil patol dne 19.01.2019 08:25