Ahoj, mám dotaz 1200adv, zda lze původní baterii exide 61.21-8 389 125 12V a 14Ah zaměnit za exide AGM 12Ah?? Velikostně jsou totožné.
Nebude nějak zatěžovat regulátor/alternátor?
paaulooss napsal:
Ahoj, mám dotaz 1200adv, zda lze původní baterii exide 61.21-8 389 125 12V a 14Ah zaměnit za exide AGM 12Ah?? Velikostně jsou totožné.
Nebude nějak zatěžovat regulátor/alternátor?
A co všechno je potřeba po výměně udělat?
Díky.
Ja jsem provedl vymenu tak, ze jsem nechal napojenou motorku na tzv "bypass"... skrze CTEK MXS 10.
Tj. nedoslo k preruseni napajeni. Doporucil bych obecne jako postup.
Jinak puvodni je taky imho AGM... je to zkratka ABSORBENT GLASS MATRIX.. sklenene rouno nalite elektrolytem.
Spis posli typ te nove baterie, co chces koupit. Pokud sedi ampery, mela by byt OK.
Upravil hicks dne 07.02.2024 09:55
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Mno píše, že tam chce dát 12Ah, i když původní je 14Ah. Asi bych koupil to co tam má být, projdi si fórum, kde se baterky řeší. GSo má celkem velký motor, který v porovnání s 4 válcem potřebuje celkem velké startovací proudy, tak bych si raději nedělal v tomto ohledu potenciálně slabé místo, které tě můžu případně potrápit někde na dovolené, když budou např. ráno nižší teploty atd...
HonzaGS-SV napsal:
Mno píše, že tam chce dát 12Ah, i když původní je 14Ah. Asi bych koupil to co tam má být, projdi si fórum, kde se baterky řeší. GSo má celkem velký motor, který v porovnání s 4 válcem potřebuje celkem velké startovací proudy, tak bych si raději nedělal v tomto ohledu potenciálně slabé místo, které tě můžu případně potrápit někde na dovolené, když budou např. ráno nižší teploty atd...
stejne Ti ale baterka postupne chcipa... porovnal bych i startovaci proudy.
Pokud budou podobne, tak to muze mit imho treba takovy projev, ze proste chcipne driv...
Ale asi porad lepsi 12Ah, nez polomrtva nominalne 14Ah, realne 2.5 Ah...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
paaulooss napsal:
Je to ok? Jinak co tedy všechno udělat po výměně nějaké kalibrace atd budou nutné.
pokud je startovaci pr-úd stejny, tak bych se toho nebal. Bude to mit imho projev podobny, jako uz pouzita 14Ah.
Jinak ja mam pod baterkou v LC podlozku, asi z EPP.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Startovací proud baterky je na rozdíl od kapacity v Ah u GeeSa v podstatě to nejdůležitější. Já jsem čerstvě pořídil vzhledem k parametrům celkem nezvykle levnou MotoBatt MBYZ16H, která má startovací proud 240A. Ta pětina navíc věřím že bude setsakra znát. Další celkem podstatný parametr obecně u všech baterek je porovnání hmotnosti. Zde platí nepsané pravidlo, že při stejné výkonnostní konfiguraci je vyšší hmotnost z 99% ta lepší volba.
Ještě bych doplnil, že uvedená baterka se vyrábí ve žluté a černé barvě. Černá má na konci navíc písmeno "D" a je údajně určena pro Haryky.
Upravil Geckar dne 07.02.2024 20:53
Kdo nikdy nestrčil prst do "medvědího hovna", ten jako by nežil
Já kupoval loni do 1150GS místo předešlé Exide GEL12-19 ( odešla po 6 letech ) Exide AGM 12-18 u které uvádí větší startovací proud asi o 50A a na startech je to opravdu znát. Do 1200GSA asi vyber podle vhodných rozměrů.
Upravil ALF-gs dne 08.02.2024 07:51
Startování LC bych se nebál, má dekompresory ne? Je tam i menší startér jak u 1150 nebo starší 1200. Tam to točilo jen tak tak a hodně záleželo na startovacím proudu, co je schopná baterie dát. Já měl spíš obavy, zda nebude menší kapacita mít třeba vyšší vnitřní odpor a zatěžovat třeba alternátor.. Už tady i někdo řešil spálený altik na LCčkach....
O altík bych se v tomto případě snad ani nebál, ale osobně bych nikdy a za žádných okolností nesnižoval kapacitu, či velikost baterky. Rozdíl v ceně je minimální a technické výhody za mne nulové, až mínusové. Já jsem naopak hledal to nejvýkonnější možné, co se do té schránky v GéeSu dalo nacpat. Dělám to tak odjakživa i u aut a vždy se mi to jen vyplatilo. Sice je ten pokles kapacity ze 14 na 12Ah rel. malý (-1/7), ale je třeba si uvědomit, že těch 200 startovacích ampér může jít už jen při mírném poklesu nabití (opakované starty) o řád dolů. Když použiješ jen pouhý selský rozum, tak Ti musí být jasné, že dvě baterie 200A (shodné konstrukce), kdy jedna váží cca 4,2kg a ta druhá cca 4,9kg prostě nejsou "stejné"...
Kdo nikdy nestrčil prst do "medvědího hovna", ten jako by nežil
A ta baterka z obrázku od paauloosse má teda kolik 12 nebo 14Ah?
Jestli je nová rozměrově stejná a byla by výrazně levnější nebo dostupnější, klidně bych ji vzal. Myslím že rozdíl v životnosti nebude zásadní.
Ta origo na obrázku má 14Ah. Jinak 12Ah je určitě levnější. Někdo co jsem koukal má ale na LCčkach taky 12Ah a ještě polystyren pod baterkou. To já neměl a měl tam větší 14Ah...
Když sme byli děcka a měli krosky z jawy tak sme používali dva plochy vnitřky.akorat jak to chytlo tak se museli odpojit.
Bohumil přiložený následující obrázek:
ta baterka na obrázku má kapacitu 14Ah. Baterii s nižší kapacitou bych do motorky nedával. Avšak je možné si povšimnout, že na baterce jsou uvedeny i další hodnoty Ah, to aby jsi věděl jakou kapacitu bude baterie mít při určité teplotě.
I kdyby jsi dal do moto či auta baterii s nižší
kapacitou, tak alternátor či regulátor zatěžován nebude. Baterii alternátorem stejně nikdy plně a kvalitně nenabiješ. U moderních aut /děkuju za info/ u motorek to neplatí, už baterie není automaticky dobíjena. Nabíjení baterie se nemusí spustit ani po ujetí 400 km. Je to proto, že řídící jednotka vyhodnotila, že baterie je pořád s kapacitou OK. Nabíjení baterie začne probíhat až když ŘJ vyhodnotí, že je baterie na cca 70% kapacity. Nebo je odběr el. energie auta tak velký, že už není žádná zbytková el. pro baterku. Takže dlouhá cesta neznamená jakštak nějaké dobití baterie.
Spoustu lidí o baterku vůbec nepečuje. Co tedy stojí za smrtí akumulátoru? STAGNACE, STRATIFIKACE, SULFATACE. Jak se proti tomu bojovat? Je potřeba kontrolovat napětí. Baterie s volným elektrolytem má mít napětí 12.6V, AGM baterie 12.8V. Když je napětí pod dané hodnoty - nabíjíme, nepoužívat rychlonabíječky. Je potřeba používat opravdu kvalitní nabíječky ne ty z Lídlu...
Jak změřit napětí baterie, napětí se měří po 24 h od nabíjení či odstavení vozidla - motorky, aby vyprchal povrchový náboj. Ještě před měřením je potřeba aby bylo vozidlo či motorka uzamčené, aby řídící jednotky ukončily odběr el. energie.
Co se ještě týče k životnosti baterie, nejvíce vám odhalí test vnitřního odporu baterie. Takže při dobré péči baterie vydrží třeba 6 let nebo je po roce na výměnu.
Na závěr, nová baterie by měla mít stáří do 2 let a napětí nikdy pod 12.6V. a u AGM 12.8V.
Upravil monsery dne 10.02.2024 00:46
Lítám pomalu a nízko..
monsery napsal:
Nabíjení baterie se nemusí spustit ani po ujetí 400 km.
Nebudu se tu přít o km, ale tohle opravdu nemůžeš myslet vážně, že ne. Jel jsi někdy s něčím, co mělo v háji altík a jasně, že se bavím výhradně o zážehovým motoru? Už start ti vezme téměř 50% kapacity baterie, jasně záleží na dopravním prostředku a i když vše vypneš, tak 15 km s tím dáš sotva, i když tu baterii před tím pořádně nabiješ.
(a to můžeme tu zase psát, co to je za baterii, co to je za motor, co to je za vozidlo atd. ... to max starej dobrej nafťák nastartovat a to opravdu baterii k tomu dál už nepotřebuješ.)
Zavděčit se všem, je umění, které nikdo nedokáže. 1200 GSA - 2011
Však monsery nikde nepsal, že by byl v háji altík. Tak co to s tím má společnýho ? Prostě dnešní auta mají inteligentní nabíjení a tudíž na baterku "kašlou" dokud nespadne napětí pod nastavenou úroveň a až potom se uráčí ji nabíjet. Nabíjení se dá třeba vynutit tím, že zvýšíš odběr třeba zapnutím vyhřívaných sedadel.
Takže to s rozbitým altíkem nemá nic společnýho, to auto to dělá schválně.
Možná jste si toho nevšimli, ale jsme na fóru o motorkách a to konkrétně v tématu R1250 a R1200LC.
Nevím proč sem pletete články o inteligentním dobíjení u auta, žádná z těchto motorek žádné inteligentní dobíjení nemá.
Upravil stevebmw dne 09.02.2024 12:59
R1200GS 2010
stevebmw napsal:
Možná jste si toho nevšimli, ale jsme na fóru o motorkách a to konkrétně v tématu R1250 a R1200LC.
Nevím proč sem pletete články o inteligentním dobíjení u auta, žádná z těchto motorek žádné inteligentní dobíjení nemá.
tak zrovna v tomhle pripade je ten kontext myslim zajimavy.
A jses na foru, lze ocekavat, ze tam budou diskutovat lidi
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
hicks napsal:
tak zrovna v tomhle pripade je ten kontext myslim zajimavy.
Jaký případ máš přesně na mysli? Že se zakladatel tématu zeptá na výměnu baterie u motorky a dostane odpověď že mu motorka začne dobíjet až když má kapacitu nižší než 70%?
Sam asi cítíš, že je to dost nesmysl nebo?
R1200GS 2010
stevebmw napsal:
Jaký případ máš přesně na mysli? Že se zakladatel tématu zeptá na výměnu baterie u motorky a dostane odpověď že mu motorka začne dobíjet až když má kapacitu nižší než 70%?
Sam asi cítíš, že je to dost nesmysl nebo?
Ja myslim, ze jsi to pojmul cele nevhodne.
Bud rad, ze Ti tu lidi pisou kontext... a obcas offtopicy.
Jak to vypada, kdyz k tomu nedochazi, si muzes overit na www.cenduro.cz
Ja chapu, ze Te to muze obcas otravovat.. ale.. viz vyse
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2