Zdravím všechny a mám dotázek. Když jste nuceni vyndat kardan dole u odlitku co drží soukolí převodu zadního kola tak jej rozpojíte na "tisícihranu", kde je vlastně suvné uložení. Potom když jej dáváte zpět tak jak je zajištěna jeho poloha správná poloha? Když se např. toto řeší na nějaké autě tak je důležité dbát na správné sesazení kardanů vůči sobě. Pro eliminaci odlišností a chvění se doporučuje instalovat jednotlivé spojovací hřídele vzájemně odsazené (90°). Co je mi známo tak většina aut má zámek, ale také jsem se setkal s auty co jej neměli... No a u BMW po vyndání kardanu na vrchní kardan ramenem vidět není a tak by jsem očekával zcela logicky nějaký zámek.... Třeba se to u BMW neřeší z důvodu malých setrvačných hmot a perfektního vyvážení. Jak jste tuto věc řešili a nebo máte nějakou informaci z nějakého manuálu??? Díky za každou radu! Tom (SPEEDY)
Upravil SPEEDY dne 23.10.2007 20:20
Kříže kardanu u BMW musí jít při montáži bezpodmínečně zrcadlově přesně proti sobě - proto PARALEVER. Nejlepší je si to při demontáži označit fixou (drážkovou hřídel proti pevné části hrušky) a potom už netočit převodovkou. Když je dáš jinak, hrozí při záběru motoru a zároveň větším propružení to, že se ti křížovej kloub roztrhne. Jestli jsi to už rozdělal, tak ti u 1150 nezbývá nic jiného, než povolit (nejdřív nahřát horkovzdušnou pistolí na 120 st.) pravej čep na kyvné vidlici (nohavici kardanu) u převodovky a tímto otvorem zkontrolovat postavení křížového kloubu. Potom očistit závit na čepu a napatlat Loctitem a dotáhnout momentem podle manuálu. U 1100 jde vidět na křížový kloub u převodovky nohavicí - stačí si jen posvítit baterkou - není tam to zúžení které má na nohavici (kyvce) 1150. Mám celej tenhle postup na výměnu ložisek uložení kardanu nafocenej, když jsem to dělal na jednom GS a slíbil jsem Milošovi, že až k tomu udělám popis, tak to pošlu (to bylo na jaře), ale pořád nějak nestíhám (a je podzim). Slibuju, že až bude ukrutná zima, tak to pošlu.
Tonda: díky moc za radu, abych se přiznal čekal jsem tam zámek... Takže mě čeká znova vše rozhodit a udělat tak jak má být. Naštěstí jsem na tom ujel asi 400 metrů a pak jsem si na to vzpomněl a trošku jsem doufal, že to soudruzi udělali blbuvzdorněji. tzn, že pokud vytočím ten čep nahoře u ramene tak už potom nemusím nastavovat ten druhý a jen ho vlastně potom vrátím zpátky momenťákem utáhnu samozřejmně s pojištěním Loctitem... Takže znovu a naposled... má to být vlastně sesazené stejně (vidličkama) jak píšeš zrcadlově... Jako je to na obr. který se pokusím přiložit... Díky moc za radu!
SPEEDY přiložený následující obrázek:
Tonda: na ten návod se fakt těšim rád bych si povyměňoval gufera. Dílenský manuál je napsaný tak, že bych musel koupit asi ještě sto píčovin navíc, a nemyslim si že to je nutné. Nějaký pěkný "český" návod s fotkama bych uvítal...
To Spedy: Je to přesně jak píše Tonda. Nic si z toho nedělej, opakování je matka moudrosti. Já jsem to třeba dělal třikrát ... Poprvé jsem nenaklepl zadní část kardanu na pojistný kroužek hřídele rozvodovky, podruhé jsem jako Ty nevěděl o poloze křížků, tak jsem si to střihnul potřetí. Zdokonalil jsem se v této operaci tak, že demontáž a montáž jsem měl při třetím pokusu hotovou za asi 40 minut i se zadním kolem...
Tom GS
jarax: mám nafocenou jen výměnu ložisek uložení kardanu a manžety. Jak budu měnit nějakýmu kámošovi nebo sobě ložiska nebo gufera přímo v hrušce, tak to nafotím a napíšu popis. Na výměnu velkýho ložiska a gufera (za kolem) potřebuješ jen imbus č.7, stahovák + horkovzdušnou pistoli a udělanej přípravek na uchycení hrušky. Horší je výměna axiálního ložiska + gufero pod manžetou. Tam potřebuješ 2x speciální klíč na povolení matek (dlouhej trubkovej klíč 36mm /min. 80mm/ na povolení matky s vnitřním závitem + klíč se čtyřmi výstupky na povolení matky s vnějším závitem). Potom taky hodně trpělivosti s nahříváním horkovzdušnou pistolí.
hmm... tak to zkusím jinak - najde se někde v okolí prahy někdo, kdo mně touhle celou operací provede? Budu to dělat sám, ale pod dozorem. Asi bych to zvládl, ale nechci to zvrzat a chci se to naučit... Ideálně někdo s těma potřebnejma hejblátkama
Nespěchám na to, teď už toho moc nenajezdim, ale teče mi olej z kardanu a potřebuju motorku připravit na dlouhou cestu na východ
jarax: a nemáš možnost si ty 2ks klíčů vyrobit + půjčit horkovzdušnou pistoli. Já si ty klíče dělal sám (jen polotovar/trubku/ mi udělal soustružník). Můžu ti ty klíče doma vyfotit a poslat rozměry.
Jééé kluci to jsem rád, že nejsem sám neznalej věci.... Dneska si to večer dám znova... A když už zase něco píšu na kolik utahujete ten čep na 105-110 Nm??? A loctite vysoce pevnostní "standfest" - tuším že 2701 ???? Nafocené to mám a aj jsem si nafotil, když mi vytekla spojka tak její opravičku... Takže také není problém dát foto na wwweb. Díky za rady! Vážím si Vaší ochoty diskutovat!
SPEEDY přiložený následující obrázek:
To bis temu dal !!! Ten čep jen na 8 Nm stahuješ proti sobě ložiska do kónusu dybis to utahl víc tak to nebude chodit. 105 Nm se přitahuje zadní kolo.Jinak já používám naše lepidlo SISEAL těsnící tmel na závitové spoje taká modrá pleskačka.
Já mám v manuálu na R1100 150Nm a na R1150 160Nm pro ten čep co je natvrdo. Ten druhý , kterým "seřizuješ-dotahuješ" ložisko u R1100 7Nm a kontramatka 105Nm, u R1150 7Nm a kontra 160Nm. Používám Loctite 2701 nebo NOVALOK.
Potřeboval bych poradit při sundání zadní manžety (na kardanu) jsem zjistil průsak oleje vyteklo 0,5dcl kašovitého oleje.Tak nevím co je zapotřebí vyměnit nebo jestli je to normální. 1150Adv 02r.v díky za rady
Pepe napsal:
Potřeboval bych poradit při sundání zadní manžety (na kardanu) jsem zjistil průsak oleje vyteklo 0,5dcl kašovitého oleje.Tak nevím co je zapotřebí vyměnit nebo jestli je to normální. 1150Adv 02r.v díky za rady
Prosakuje ti nejspíš gufero na výstupu z převodovky,nebo od hrušky kardanu a normální to v žádném případě není. Nedá se svítit,čeká tě oprava.
Upravil pavelgs dne 21.02.2009 20:16
Tak buď ti pustilo gufero na výstupu z převodovky a teče to do manžety kyvkou nebo teče gufero v hrušce u axiálního ložiska - rozdělat a zkontrolovat. Jestli je ten únik větší, tak možná poznáš která náplň teče - když zkontroluješ množství oleje v převodovce a v hrušce. Kde bude málo, odtud to chčije.
Díky za rady,zítra kouknu kde chybí olej,když jsem na to koukal tak to teklo ze shora,tak mne asi čeká oprava gufera na výstupu z převodovky.No,ještě jsem to nikdy nedělal,ale snad to zmáknu ještě by se hodila rada jak na to,nebo nemá někdo náladu a čas my stím píchnout.
pavelgs,tonda...díky
Pepe napsal:
Díky za rady,zítra kouknu kde chybí olej,když jsem na to koukal tak to teklo ze shora,tak mne asi čeká oprava gufera na výstupu z převodovky.No,ještě jsem to nikdy nedělal,ale snad to zmáknu ještě by se hodila rada jak na to,nebo nemá někdo náladu a čas my stím píchnout.
pavelgs,tonda...díky
Skleróza na chvíli povolila a já si vzpomněl že jsem se tady na tehle problém taky vyptával http://bmwgs.cz/f...ad_id=1922