Ne že bych byl takovej profík, ale pro ty co to zajímá jsem našel zajímavý článek a tak ho přikládám :
Wheelie je jízda po zadním kole a bezpochyby vypadá frajersky. Ale naučit se opravdu pěkné wheelie, to chce nejprve trochu teorie. O tom, jak se to naučit je přesně tento článek. Staňte se tedy kaskadérem...
Motorka
Na první pokusy je vhodná šestistovka, ale raději ne nová. Může se totiž stát, že to občas nevyjde. Zkontrolujte stav oleje a řetězu – musí být správně napnutý. Při prvních pokusech dostává řetěz docela zabrat a byla by škoda ničit si nový. Vhodným doplňkem je tlumič řízení, který zabrání rozkmitání řidítek při dopadu předního kola zpět na zem.
Příprava na wheelie
Počkejte si až se budete cítit připravený a zkontrolujte, jak dlouhou dráhu máte k dispozici. I na letišti po pár pokusech budete na konci. Důležitý je povrch, musí být čistý a bez písku!
Za prvé - dejte nohu na páku zadní brzdy. Včasným zašlápnutím zabráníte saltu vzad.
Za druhé – uvolněte se. Nebuďte v křečích. Všechno připravené? Tak tedy GO!!
1) Zvednutí přes spojku
Jeďte pomalu na volnoběh. Trochu přidejte plyn (asi o 20 %) a ucítíte, jak vás zrychlení tlačí dozadu. V tomto momentě, jak motorka začne akcelerovat, zmáčkněte spojku, ale jen trochu. Hned jak ji stlačíte, přidejte víc plynu a spojku rychle, ale plynule pusťte. Nepouštějte ji moc rychle, jinak vám motorka vystřelí nahoru moc zběsile, a to my zatím nechceme.
Trik je v rychlosti pouštění spojky. Ze začátku se vám určitě ani neodlepí kolo od země, ale postupným trénováním vám ten „grif“ přejde do krve a začne se vám dařit. Hlavně se vyvarujte rizika převrácení dozadu. Původcem tohoto problému je buď moc plynu, nebo rychlé uvolnění spojky. A nebo oboje... ;-)
U motorek s obsahem okolo 600 ccm je optimální rozmezí otáček 6 – 7 tisíc, u silnějších okolo 4 tis.
2) Pokračujeme ve zvedání
Představte se, že jedete s předním kolem ve výšce asi 30 cm. Teď máte na výběr. Buď přidáte plyn (asi 85 %) a motorka bude pokračovat ve zvedání a nebo to necháte tak a předek vám spadne na zem. Vypadá to na tu první možnost, co? Tak fajn. Jakmile se začne předek zvedat, udržujte svoje tělo kolmo k cestě, takže motorka se vlastně zvedá směrem k vám, dokud nedosáhne rovnováhy. Toho je možné dosáhnout při prvním rychlostním stupni, ale jednodušší a bezpečnější je to na dvojku.
3) Řazení
Jet dokonale po zadním kole doporučuji zkoušet, až když dokonale zvládnete plynule a úplně pod kontrolou motorku zvednout. Trochu přidejte (opravdu jen trochu), tím pomůžete dvojce pohodlně zabrat, protože po přeřazení vám trochu spadne dolů.
POZOR: Pokud jedničku vytočíte až do červeného pole, po zařazení dvojky se otáčky dostanou na úroveň nejvyššího výkonu (kousek před červeným polem) a hrozí salto vzad. Tady se vám hodí noha připravená na brzdě. Ideální moment na přeřazení je střední pásmo. Na dvojku je motorka lépe ovladatelná, protože motor není tak citlivý na pohyb plynu.
4) Rovnováha
Teď už opravdu jedete po zadním kole. Na dvojku se dá jednoduše balancovat. Zkrátka...zatím můžete být spokojení. Existuje několik úhlů, při kterých je držení rovnováhy jednoduché.
První je někde mezi 70 – 80°, to ještě můžete zvedat motorku než se ustálí. Snahu přední části spadnout vyvažuje zrychlování (pod plynem) a částečně také odpor vzduchu.
POZOR: Předpokládám, že už máte slušnou rychlost, tak si dávejte pozor na citlivé zacházení se zadní brzdou. Větší přibrzdění vám přibije kolo na zem, což většinou končí pádem. V mrtvém bodě se jezdí zpravidla max. 100 km/h.
Jakmile se naučíte držet rovnováhu, budete mít víceméně úplnou kontrolu nad jízdou po zadním. Teď už si jen můžete hrát s výškou předního kola, a zkoušet jaké to je jet víš nebo níž a naučit se instinktivně používat zadní brzdu, pokud se dostanete příliš vysoko.
5) Pro machry
Konečně máme úhel 91 – 100° tzv. mrtvý bod, a ten je vyhrazen jen profesionálním kaskadérům. Těžiště motorky při něm leží nad bodem styku zadního kola se zemí. Je to velmi nestabilní poloha, kde naopak musíte použít zadní brzdu, aby šla motorka zpět nahoru. Tohle si můžou dovolit opravdu jen ti nejzkušenější (nebo sebevrazi).
Pokud už to opravdu přeženete, snažte se alespoň spadnout na stranu. Máte tak šanci, že motorka spadne vedle a ne na vás.
6) Zpět na zem
Wheelie na první rychlostí stupeň většinou končí tvrdým dopadem předního kola zpět na zem. Tímto hodně trpí ložiska v hlavě řízení, ráfky...atd. Nečekejte proto až na konec otáčkového pásma a uberte plyn nepatrně dřív. Jakmile začne kolo padat dolů, zase trochu přidejte, aby jste zbrzdily dopad. Čím rychleji se motorka pohybuje, tím je dopad měkčí. Pokud se vám podařilo opravdu dobré wheelie, přední kolo měkce dosedne a plynule se přizpůsobí rychlosti, kterou jedete.!
zdroj: http://motorkari.unas.cz/
Robert přiložený následující obrázek:
[29.22Kb]
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.
....Konečně máme úhel 91 – 100° tzv. mrtvý bod, a ten je vyhrazen jen profesionálním kaskadérům........
mám to chápat tak, že motorka je již za "kolmicí"? tzn. že spojinice středů kol již se silnicí ve směru jízdy svírá více vež pravý úhel? sakra a co zapříčiní to že ta motorka se nepřevrátí? ať o tom přemýšlím jak o tom přemýšlím, tak těžiště je za bodem styku zadní gumy a asfaltu a jedině decelerace může "zachránit od pádu".
TOLI napsal:
To je takovýto jak von to uplně překlopí pak ubere nebo zabrzdí a motorka se zas položí pak opět přidá a zas se to překlopí-zkusim najít video.
jo tak tomu rozumím, prostě kyvadlo, hmmm tak to je fakt dobrej, mě to nešlo do hlavy tato "nerovnovážná poloha"
díkec
Mě se to zvedlo na zadek jednou a to jsem čuměl... Potřeboval jsem rychlý rozjezd a tahal jsem to na spojce, ale málo jsem se předklonil k řídítkům a těch 20cm tam být mezi kolem a silnicí mohlo...
To je opravdu návod jen pro šestistovky. Udělat to na litru, tak máš řídítka na prsou a záda na silnici(a zrcátko v hubě)
1200 GS
Zařazená jednička, plynulý rozjezd, 2500-3500 ot. a pak ji zvzít tak do 6000 ot. a jede po zadním jak kuna, jen držet rovnováhu a dávkovat plyn tak, aby jste naspadli prudce na předek. Efektivní, dá se zvednout opravdu kam chcete, ale trochu pomalé, pozor na ztrátu rovnováhy
Zařazená dvojka, dlouhá, opravdu dlouhá rovinka!!! Vytočit cca. do 6000 - 7000 ot. ubrat na 4000-5000 a znovu vytočit na 6000-7000 ot. to celé ve dvou vteřinách. Je to znatelně rychlejší, ale rovnováha se tím zlepší. Ještě efektivnější.
Pro obě rychlosti: pozor na řídítka, držet rovně, při dopadu zvládnout prudké zatočení jde, ale pro zkušené.
Tlumič řízení na GS je asi utopie, i když... ten mám na VTR SP1, a s ním to jde poněkud snadněji, nemusíte se starat o řízení, jen o výšku zvednutí a dopad je skoro vždy rovně.
To vše jde i ve dvou
Pokud si už budete věřit, tak to zkuste ve stupačkách.
Na GS je mi líto kardanu, ale co, nemám to na leštění.
Tak trénujte, uděláme někde hromadnou fotku, třeba do TT katalogu.
Perna napsal:
....Konečně máme úhel 91 – 100° tzv. mrtvý bod, a ten je vyhrazen jen profesionálním kaskadérům........
mám to chápat tak, že motorka je již za "kolmicí"? tzn. že spojinice středů kol již se silnicí ve směru jízdy svírá více vež pravý úhel? sakra a co zapříčiní to že ta motorka se nepřevrátí? ať o tom přemýšlím jak o tom přemýšlím, tak těžiště je za bodem styku zadní gumy a asfaltu a jedině decelerace může "zachránit od pádu".
Přece zadní brzda Znám kluky kteří to maj jako práci a přiznávají že na tom zas tak moc není
Jízda po zadním kole mi niíkdy nedělala problém, ale asi jen pro to, že jsem začal trénovat na krosce v osmi letech kdy se člověk nebojí
Jsou motorky o kterých kolují názory že po zadním nikdy nepojede... Káždá jezdí po zadním.
Jeden známej nevěřil že transalp to zvládne. Ano zvládne a to mi bylo 13
Někdo může říct že jsou moje rodiče blázni, ale pokud sedíš na motokrosu každý den, není pro tebe nic překážkou a vše zvládáš i bezpečně..
Jen pro zpestření.. V Hockenheimu na srpnových zavodech jsem 1/4 míle projížděl po zadním kole v rychlosti o které se GS jen zdá.. Sic jen 15cm nad zemí, ale větší strach jsem nikdy neměl a to přiznávám..
Závěr: Prubovat to opatrně ať si nikdo nic neudělá. Pokud člověk opravdu chce všechno teď hned dopadne to špatně
Upravil Bodie a Doyle dne 17.09.2009 08:42