"Nikdy nevyndavejte konektor z jednotky ABS pokud provádíte odvzdušnění i kdyby vám překážel sebevíc" nikdy = nikdy
Příběh: Včera mě popadl pracovní zápal a tak jsem se jal po úspěšném zvýšení řídítek odvzdušnit brzdy a zároveň tedy vyměnit brzdovou kapalinu ve všech okruzích. Když už člověk má rozhozeno moto tak proč ne. Nová kapalina přece neuškodí.
Hlavní konektor připojeí ABS je hnedle vedle odvzdušňovacích šroubů a zlehka tam překáží. Chvilku jsem ho ignoroval ale pak mi to nedalo a vytáh jsem ho ven. Rázem se líp dělalo než:
Při odpojení hadičky z odvzdušňovacího šroubu mi ujel prst a ten drobek brzdovky vyprsknul přesně do toho místa kam se strká konektor - je to taková krásná vanička. Zaklel jsem ale v duchu si říkam no co jeto hermetické konektor bude vodotěsný vyfoukám vystříkám sprejem na kontakty vysuším a jsem v poho. Ale ouha než jsem šáhnul pro hadr, sprej a hadici se vzduchem to malé množtví brzdové kapaliny zmizelo. Kam? No přesně dovnitřku jednotky ABS.
První co mi problesklo hlavou byla cena nové jednotky ABS. Následně jsem začal provádět resuscitaci. První co jsem zjitil, že spodní díl konektoru do jednotky ABS není vodotěsný = cokoliv vám tam nateče vám tam zůstane.
1) Poučení první při jakékoliv práci při které odpojíte konektor z jednotky vám do ní leze vlhko a tak je potřeba mít nad hlavou střechu
Protože vím co je brzdovka zač a neměl jsem páru co je pod víkem prolil jsem konektor konervační a čístící kapalinou na elektroniku. S jistotou, že někde dole bude dírka s labyrintem pro odvod vlhkosti když to není hermeticky uzavřené. A minimálně to zneutralizuje a zředí brzdovku než budu moc podniknout výpravu pod víčko a zjisit jak to tam doopravdy vypadá. Stále jsem žil v iluzi, že to nebude taková katastrofa.
2) Poučení druhé žádné dírka nebo labyrint pro odvětrání tam není. Cokoli vnikne dovnitř bude tam na věky.
Po zjištění že pod jednotkou je sucho bylo jasno musí se to otevřít a vyčisti - čertví co tam je a vliv brzdové kapaliny na nekovové předměty je jasný.
3) Poučení třetí bez pěticípého torxu s dírkou uprostřed jste nahraní.
Koukám na šroubky co drží víčko a vidím nechvalně známý torx s dírkou a jen pětí stranami. Následuje výlet do prodejny nářadí naštěstí mám prodejnu WURTHa od sebe jen 3km jinam jsem ani nejel tyhle špeky v normálním železářství stejně nevedou. Po cestě jsem se smířil s předpokládanou raketou, kterou zaplatím za pár gramů železa. (Jak člověk musí pro nářadí k WURTHovi je to vždycky průser)
4) Poučení čtvté, někdo kdo pracoval na výrobě známého traktoru LKT dneska dělá u BMW protože "Ani očko nenasadíš" kdo zná mp3 s opravou lakatoše ví přesně o co jde. Dostat se nomálně dá ke třem ze čtyř šroubů. U čtvrtého překáží držák nádrže.
Po krátké hře nervů dvojitém lovení bitu z prostoru pod jednotkou ABS a Alternátorem. Je víčko opatrně dole. Postupovat se musí opravdu opartně protože je to celé podlepené silikonem a ten je potřeba zachovat jinak by musela jednotka ven z motorky, protože nanesení nové vrstvy na místě nepřipadá v úvahu.
Otevírám jednotku a koukám jako vrána. Přesně pod konektorem je na víčku plošný spoj s SMD součástkami v podstaně to je taková deska jak v nějakém počítači PDA. Co by provedla dlouhodobá expozice i minimálního množsvtí brzdové kapaliny v prostoru je jasné řídící jednotka by šla do věčných lovišť.
Následuje vystříkání vyfoukání a vysušení celého prostoru a zpětná montáž.
Poučení páté a poslední je hned na začátku a je myšleno smrtelně vážně. Takovéto nedopatření se sice stává jednou za deset let ale nepřeju to nikomu. Je to zbytečná práce a nervy. Kdybych věděl to co dneska nikdy bych ten konektor nevytáh.
Doufám, že to někomu ušetří nervy, čas a peníze. Minimálně za nářadí.
Upravil vlada-adv dne 25.01.2010 14:28
Teeeda s odvzdušněním a napsaním tohohle příspěvku jsi musel strávit minimálně dva dny:-)) každopádně takováhle rada je nad zlato
BMW R1250GS Adventure HP, Yamaha WR450F 2019. Yamaha WR250F 2015
Z tohohle plyne jednoduchý ponaučení naco nemáš vercajk tam nelez! Pronic zanic tam není torx s dírkou a trojhranej křižovej šroubovák!!!
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Normálně mi výměna a odvzdušnění zabere tak hoďku na celou moto. Tohle mě stálo výlet do nářaďovny a dvě hodky práce navíc. (nepočítám čas na odstrojení plastů na nádrže). Je to stejné jako u auta jen tam jsou dva okruhy navíc.
servisák> špatně jsi to pochopil pro způsobení tohoto problému nepotřebuješ lézt nikam pod "torx s dírkou a trojhranej křižovej šroubovák!!!" na to stačí právě vytažení toho konektoru aby si měl lepší přístup k odvdzušňovacím šroubům. Torx s dirkou potřebuješ pro řešení následku - protože já bych si opravdu nelajznul nezkotrolovat co je v místě kam i to pikomnožství bzdovky zmizelo. Co mě překvapilo víc, že část konektoru umístěná v jednotce ABS není vodotěsná jako její protikus. A plyne z toho jediné ponaučení, že je lepší při práci s kapalinami nebo někde na cestě v dešti prostě neodpojovat konektor z jednoty ABS aby tam nic nenateklo protože to pak vevnitř vyhnije.
Já to pochopil dobře ale blbe okomentoval! Ale myslím si že pokud nastane problém s abs někde kdekoliv je lepší to nechat a pokusit se stím dojet a pak svěřit servisu! Přeci jen sjsou věci doma opravitelné a neopravitelné! Nevím toť muj nazor třeba je blbej ale je muj
... servis a diagnostika BMW Motorrad
OK. Tvůj názor je zcela správný na ŘJ ABS co je skrytá pod víčkem opravdu doma nic neopravíš. Vyčistit a vysušit vnitřek od korozivních sraček mi ale připadala jako nutnost a to udělat doma jde. Ani bych si netrouf to tam nechat třeba dva-tři dny než by mě s tím někam vzali do servisu. Teď vím, že jsem dobře udělal. Všechny plošné spojek v podobných zařízeních se po osazení lakují právě proti vlivu vlhkosti a ponecháno pár dní osudu by to napáchalo nevratné škody.
Mimochodem jednotku ABS ti stejně nikde v servisu opravovat nebudou prostě ti objednají novou a basta. Dávno se ve značkových servisech neopravuje ale vyměňuje. U BMW-moto to platí dvojnásob. Zde nejdou objednat ani naprosto samozřejmé díly jako je třeba část alternátoru s uhlíky což se jinak běžná věc a na většinu alternátorů jsou k dostání. Podobné problémy jsou s díly na startér pro 12-tky. Atd..
Vlado díky za seriozní příspěvek, ja měl tu kliku že jsem ten konektor nevytáhl a tak výměna dopadla bez problémů. Je dobrý že se o zkušenosti podělíš/viz elekronika palivového čerpadla/ale to byla smlůla v dešti.
Zdraví Jarda
A já měl za to, že bez připojení na diagnostiku nejde GS vůbec odvzdušnit, natož vyměnit komplet brzdovku. Mohl by mi někdo vyvětlit postup? Ď
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
Postup je v REP-ROMU žádná diagnostika k samotné výměně zapotřebí není.
Nejsem doma až tam dorazím pošlu se obrázky a postup. GéEso není raketoplán je to motorka s elektronikou která se běžně používá v autech. Jediné k čemu je diagnostika zapotřebí je test ABS v rámci 20tkm servisu.
vlada-gsa napsal(a):
Postup je v REP-ROMU žádná diagnostika k samotné výměně zapotřebí není.
Nejsem doma až tam dorazím pošlu se obrázky a postup. GéEso není raketoplán je to motorka s elektronikou která se běžně používá v autech. Jediné k čemu je diagnostika zapotřebí je test ABS v rámci 20tkm servisu.
Díky, budu rád, protože bych to měl už taky udělat.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
vlada-gsa napsal(a):
Normálně mi výměna a odvzdušnění zabere tak hoďku na celou moto. Tohle mě stálo výlet do nářaďovny a dvě hodky práce navíc. (nepočítám čas na odstrojení plastů na nádrže). Je to stejné jako u auta jen tam jsou dva okruhy navíc.
Zajímalo by mne jak stíháš dolejvat a zároveň odvzdušňovat ABS. Používáš taky tu nádobju co je v Rep-Rom? Já to dělám bez ní,ale je to celkem hoňka v jednom člověku .
Dokud nepoznáš BMW,nechybí...
BMW R1200GS
vlada-gsa napsal(a):
Stíhám mám trychtýřek co tam pásne tak akorát. Hoňka to je trochu. Neví někdo jestli jsem jde vložit mimo obrázku třeba PDF soubor?
Prosím tě jakej má ten trychtýř vnější průměr dole? Nechce se mi kvůli tomu rozebírat motorka. A origo přípravek z Rep-Rom nebudu kupovat.
Jinak dole se píše: Max. velikost: 390.63Kb / Typ souboru: .gif .jpe .jpg .jpeg .png .zip .rar .tar .gdb .gpx .doc .pdf .xls. V názvu souboru zrušte diakritiku a mezery.
Takže PDF lze připojit jako příloha.
Upravil BIGR dne 27.01.2010 22:00
Dokud nepoznáš BMW,nechybí...
BMW R1200GS
1) Nasadit hadičku
2) Povoli odvzdušňovák je trochu
3) Lehce zmáčknou páčku až naskočí čerpadlo
4) sílou stisku regulujeme průtok
5) doléváme zároveň aby nensálo čerpdlo vzduch
6) až teče čistá kaplina bez bublin utáhneme odvzdušňovák
7) dolejeme na plnou hladinu
8) zavřeme víčko abs rukou bez momentu
9) odvzdušňovák dotáhneme na 5Nm