Zdravím všechny! Při shlédnutí fotek vaších milááášků mě napadlo, že by jste mi možná někdo mohl poradit. Chystám se vybavit své 1150GS přídavnými světly. Zajímalo by mě, jakým způsobem je máte zapojené vy?
Na Adventure se dodávají originální a tak vycházím z toho, že elektrika je na to připravená...problém je v tom, že já přes elektriku úplně nejsem. A tak se mi nabízí řešení:
1. vytáhnu napájení přímo od baterky a přes relé zapojím přídavná světla
2. elektrika je na to připravená výrobcem a mě zbývá zjistit kde a jak a potřeboval bych poradit.
Jaký použít přepínač? Měl by mít dvě vlastnosti. Při zapnutých světlech musí svítít, aby signalizoval jejich aktivaci a musí být odolný vodě-dešti.
Asi bych přívod vzal přímo ze světla, pak by přídavná světla fungovala jen při zapnutých světlech, zapojeno přes vypínač. Kostru vem z rámu. Záleželo by, jestli chceš podpořit dálková nebo tlumená světla.
V současné době, žádná přídavná světla nemám.
Nevim jak to mam primo zapojene v elektrice, ale jinak je mam pripojene tak, ze si mi rozsveci s prepnutim na dalkova svetla a navic mam v kokpitu jejich vypinac, ze je muzu uplne deaktivovat.
BMW R1150GS MY02
Já mám pocit že to mám takle- ten šedý je v tom velkým štekru pod nádrží,relátko z mototechny na světla felicia, přepínač se světýlkem taky mototechna a ještě mám od baterky pojistku tu sem tam nenamaloval.Ale rači počkej aš to schválí Tonda je přes gáble specialista.
Bohumil přiložený následující obrázek:
Když jsem si na bývalém Adv 1150 zapojoval přídavné světla tak tam žádný vývod v orig. el.nebyl. Vypínač jsem nainstaloval do palubky a podle nákresu vše fungovalo bez problému
rendas přiložený následující obrázek:
já tomu moc nerozumim, ale táta je má na RT a ten (nevím, jestli je to běžné), jedno mu svítí s tlumenýma a jedno s dálkovýma, že prý by pak tolik světel moc oslňovalo...
DÍKY za schéma, přesně to jsem potřeboval, strávím klidné vánoce v garáži, zamotaný do drátů.
Měl jsem pocit, že když se Adventure s přidavnými světly prodává, že je na to elektrika připravená a kabely by mohly být jednotné s klasickým GS. Viděl jsem totiž mikrofiš, na které byla přídavná světla, k tomu přepínač, držáky a potom i kabeláž a vše se to dalo objednat, i po částech. Jenže teď u sebe nemám ten odkaz, šoupnu ho sem večer.
Podpořit chci klopená světla.
Tak jak jsem psal odpoledne, domníval jsem se, že díl označený číslem 19 se připojí do stávající kabeláže motocyklu.
paulik78 přiložený následující obrázek:
mam jenom dotaz jaký používáte vypínač si myslim že by měl mít vyšší krytí než obyčejný našel jsem s IP 67 za cca 500 Kč ale ten je podle mě moc drahý. Jestli nevíte o něčem a zásuvku pro GPS asi koupit origo že ???
Spodek vypínače a jeho kontakty jsou zalité, takže tudy by se voda dovnitř dostat neměla. Zvrchu by ta krytka nějakou ochranu poskytnout měla. Kontakty pak zaizolovat např. smršťovací bužírkou a ještě pojistit izolačkou. Naštěstí se bavíme o 12V, tedy bezpečném napětí. U 220V bych to neriskoval.
Upravil petrs dne 19.12.2007 15:47
Filip napsal:
mam jenom dotaz jaký používáte vypínač si myslim že by měl mít vyšší krytí než obyčejný našel jsem s IP 67 za cca 500 Kč ale ten je podle mě moc drahý. Jestli nevíte o něčem a zásuvku pro GPS asi koupit origo že ???
Jestli myslíš zásuvku na GPS napájecí, tak já používám obyčejnou jako je cigaretový zapalovač. Našel jsem jí v obchodě s autopříslušenstvím, stála kolem 200,- a ma na sobě přírubku k našroubování na 2 šroubky a krytku proti vodě, když se nepoužívá, tak se dá zavřít.
Filip napsal:
mam jenom dotaz jaký používáte vypínač si myslim že by měl mít vyšší krytí než obyčejný našel jsem s IP 67 za cca 500 Kč ale ten je podle mě moc drahý. Jestli nevíte o něčem a zásuvku pro GPS asi koupit origo že ???
Já mám zásuvku ze škoda auto. Do octavii se davali zasuvky do kufru a da se koupit takova kritka s pruzinkou. Pak kritka funguje jako dvírka mel jsem to takhle i na transalpu a ani do toho neteče. Po vlastních zkušenostech zasuvka vykoroduje stejne vevnitr na medenych kontaktech cca po 2 letech vlivem vzdušné vlhkosti.
Konečně jsem našel to co jsem hledal ...GS
Tak se asi taky pustim do pridavnych svetel. Jen vaham, jestli zapojit dve mlhovky paralelne (tedy proti nasi vyhlasce, ackoliv v Risi to je takto i s TUV - aspon podle TT katalogu) a nebo jestli dat jednu na dalkovy svetlo a druhou jako mlhovku.
Vypinac jsem nasel tady http://www.gme.cz...pict=&jaz=
Jen se mi nechce ho vrtat do palubky, ma nekdo napad na lepsi umisteni?
Mimochodem, co si myslite o umisteni mlhovek? Na padaky, pod zobak nebo na riditka?
Zdar Slávku, já jsem do palubky vrtal, dopadlo to takhle:
Zapojení jsem se rozhodl udělat, jak píšeš, proti naší vyhlášce, tedy obě světla budou svítit najednou. Umístím je pod zobák, čistě z estetického hlediska Už máš světla vyhlýdnutý? Zdravím souseda z Řevnic
paulik78 přiložený následující obrázek:
Zrovna se mi tahle diskuze docela hodi.
Svetla jsem objednal z Grave, priznam ze kvuli cene a jsou to tyto:
Stejne tak jsem u nich objednal zasuvku (s krytkou za 280 kacek)
Zapojeni jsem jeste neresil, pockam az to budu mit vsechno a pustim se do toho i s alarmem GT od Jablotronu, kterej se mi vali v supliku.
Jen vim, ze svetla necham jen samostatne na svuj vypinac, tim se mi instalace i hodne zjednodusi.
Jen do toho teda taky nejak nedelam, takze bych poprosil o informaci, proc je potreba k tem svetlum rele a jaky ma mit parametry? Asi je vic moznosti ne?
Jestli se pletu, tak mě opravte. Relé je tam z toho důvodu, že přes světla teče velký proud a vypínač by to nemusel vydržet a časem by se při zapnutých světlech roztavil. Proto se používá zapojení přes relé, které obvod pro světla spíná a je dimenzované na jiné (větší) proudy, než je spínač, kterým jen relátku říkáš rosviť / zhasni. Koupíš ho v jakékoliv mototechně - "relé na světla", chybu neuděláš. Jak píšeš, že ho uděláš samostatně na svůj vypínač, to je v podstatě to zapojení, jaké je výše pospané na obrázku s tím, že je v obvodu připojení na parkovačku. Když vypneš klíček a jdeš od motorky, světla ti nezůstanou svítit v případě, že by jsi je zapomněl zhasnout. Jinak světýlka jsou moc pěkny, přesně ty jsem si vyhlídnul taky. A kam je dáš? Na padáky nebo pod zobák?