Chci vás upozornit na možný problém při výměně origo řadičky za lepší Touratech.
Původní plechová je taková měkká - ohybací. To je schválně aby se při pádu nebo zachycení o něco ohnula řadička a nezmordoval vnitřek převodovky.
Při osazení řadičkou Touratech která je bytelná se v případě pádu nebo tak ( původní by se ohnula ) se neohne a v lepším případě poničí vnitřek.V horším ulomí taky uložení ve víku.
Ten lepší případ se nám stal teď v Maroku. Ohnula se řadicí tyčka a hooodně blbě to řadilo. Spravila to až doma výměna tyčky s posouvátkem řazení - cca 1500.-
V Inveltu tento problém údajně znají ( i s ulomením víka )a moc tyto řadičky proto nedoporučují.
Se svolením majitele pochroumaného 800.
P.
Kochač GS Pavel -- jezdím tak abych dojel vcelku. www.diodky.cz
A ta Tourateší mi lezi uz 2,5 roku v garazi. JEste, ze jsem ji nenamontoval...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
No Touratech je tu od toho aby delal vsechno lepsi a bytelnejsi,bohuzel v tomto pripade je to spis na skodu.
Servis a opravy motocyklů BMW Zlínský/Trenčiansky kraj
HonzaTA napsal:
... a nějaké vyjádření či vysvětlení (proč dělají tu řadičku bytelnější) od Touratechu k téhle záležitosti by nebylo?
ta od TT ma ohybaci tu kratsi predni cast.. ale podle toho co napsal kolega nejspis PEVNEJSI tu delsi.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
HonzaTA napsal:
... a nějaké vyjádření či vysvětlení (proč dělají tu řadičku bytelnější) od Touratechu k téhle záležitosti by nebylo?
ta od TT ma ohybaci tu kratsi predni cast.. ale podle toho co napsal kolega nejspis PEVNEJSI tu delsi.
jj, to vím .. TT mám doma (resp. už namontovanou) .. originální se mi při pádu ohnula prakticky přesně v tom místě, kde má TT kloub, tak jsem TT kupoval s tím, že v případě dalšího pádu nebudu muset nic rovnat
tím vyjádřením jsem myslel, jestli to onen kolega nějak řešil s TT a zda TT nějak odpověděl .. třeba ve stylu "jasně, děláme to bytelnější, ale máme to spočítané a kompenzujeme to tím, že v případě pádu se ohne ta kratší část, takže nějaké poškození nepřichází v úvahu"
Kolegovi bylo v BMW řečeno že echt Touratech není vždy to pravé ořechové. Třeba nám k tomu napíše víc Tom TT.
Kochač GS Pavel -- jezdím tak abych dojel vcelku. www.diodky.cz
Taky jsme si prošli rovnáním, a myslím že u spousty věcí je lepší když povolí povolí dřív než něco mnohem duležitějšího. Jen mě zajímá, jestli to mají v BMW opravdu počítáno. Myslím silu potřebnou k ohnutí a sílu při které dochází k problémům v převodovce. Já si normálně myslím že ano. Jinak nechápu proč tam dali plechový výlisek, prostě ohneš -narovnáš. Je to stejné jako s padáky, ty by podle mě měli být taky konstruovány tak aby povolily drív než rám nebo motor.
Taky by mě zajímal TT, ale pochybuji že tohle řeší až tak daleko.
Ono to je pochopitelný, ne všecno, co se dělá jak v originále tak má v replice jako doplněk hlubší myšlenku. V tomhle případě vyhrál originál. Osobně jsem tunil původní ocelové páky a jen je odlehčil vrtáním + doplnil klouby - přesně ve vizi snadného rovnání a hlavně i opravy mimo civilizaci. Škody jsou přípustný ale devastace hlavníh částí bývá neřešitelná a hlavně drahá.
Chce to holt myslet a ne slepě věřit... a to i u renomovanýh replik nebo doplňků.
Dakar 650, HusaberG
Já bych k tomu měl jednu poznámku, postřeh, úvahu...
Štelovací řadičku TT jsem měl na GXC -viz fotky. Skoro bych řekl, že byla ještě pevnější než ta na 800 (ta neposuvná část má místo jedný dlouhý díry jen asi dva kulatý otvory), přesto jsem ji několikrát ohnul a narovnával. Vtip je v tom, že jsem ji pořizoval proto, že originál byla krátká a nevešel jsem se pod ní s krosovejma botama, takže ji používám v poměrně roztaženém stavu. A tak nemá s ohýbáním se problém. Pokud bych ji používal "na krátko" myslím, že by byla o dost pevnější... Čili, pokud tuhle řadičku používám proto, že ji potřebuju a nikoli jen jako estetický doplněk,frajeřinu, funguje super, dokonce se díky delší páce řazení dost usnadnilo. Uznávám , že by se to spíš potom mělo jmenovat prodloužená řadička s možností nastavení...
Samozřejmě nevím v jaký konfiguraci ji postižený používal, ale z osobní zkušenosti bych to viděl tak jak jsem to popsal.
jasne, ale ty muzes mit v GXC ulozeni radicky pevnejsi, nez my na osmikile...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Já osobně teda o žádných známých problémech s řadičkama nevím, pro jistotu to ověřím v Německu ale prodávají se jich celosvětově stovky, tak by se asi něco ukázalo, kdyby to byl problém.
Důvody pro jinou řadičku už tady zazněly - pohyblivá přední část je jasná. Druhý důvod většina lidí nechápe ale správně to napsal Morabo - je to možnost nastavení délky. Nejde o to, aby byla pevnější. Vůbec ne. Stavitelná řadička (taky se to nejmenuje "pevnější řadička" je z toho důvodu, že se dá "nastavit" podle velikosti boty a stylu řazení. Někdo řadí špičkou, někdo hranou boty. Každopádně to je určené právě pro ty, komu je sériová řadička krátká. Otáčecí část zabrání poškození při běžných pádech. Protože se prakticky stejná řadička používá třeba na XChallenge, kde se s motorkou padá prakticky pořád, řekl bych, že v daném případě by asi nepomohlo ani kdyby tam byl originál. Každopádně je to řešení pro lidi, kteří potřebují upravit polohu řadičky aby vůbec mohli jezdit (třeba kdo má jiné stupačky, tak se změní docela poloha boty) a ten kov je měkký a dá se narovnat rukou (mnohokrát vyzkoušeno).
Zajímalo nás to, tak jsme volali šéftechnikovi do Inveltu a kupodivu o žádném takovém problému že by obecně naše řadičky způsobovaly praskání částí v převodovce neví a zajímalo by ho (i nás), kdo to speciálně v Inveltu řekl. Tušíme asi kdo to byl - jsou lidi kteří nás rádi nemají a podle kterých "nalepení samolepky Touratech na rám způsobí disfunkci řídící jednotky" (hodně přeháním)...
Každopádně - ta řadička je řešení pro lidi, kteří vědí, proč jí chtějí a v čem jim pomůže. Pokud je namontovaná tak, jak byla určená (teda vysunutá dopředu aby umožnila řazení lidem v MX botě), tak žádný problém sama o sobě nezpůsobí a při běžných pádech funguje ta sklápěcí část dobře. Je otázka, co je třeba v tom Maroku lepší - jestli zůstat s ulomenou originální řadičkou nebo rukou ohnutou narovnat a dojet. Navíc je otázka, jestli by ulomený originál opravdu nezpůsobil nic dalšího, protože kdo ví, jaká síla při tom pádu působila. Já mám na svých motorkách tento typ řadičky taky. Na 1200GS je prakticky stejná ale tam s tím tolik nepadám ale na 1150GS mám opravdu extrémně pevnou nerezovou (s otáčecím koncem) a motorka ležela 100x a nikdy jsem řadičku měnit nemusel. Originál mi vydržel asi 3 týdny, dojížděl jsem s ulomenou jen asi 70km po silnici a moc příjemný to nebylo.
Takže asi tak. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
moje zkušenost s řadičkama na mých motorkách je následující:
G650Xchallenge - originál hliníková řadička, po pádu ohnutá hřídel řazení, ulomené vidličky - oprava 10 tisíc
dle informací zpřátelených enduroškol originál řadičku provrtávají 8kou vrtákem nebo používají TT.
já používám touratech sklápěcí štelovací železnou a je pokoj
honza podařil ten samý problém. u 690 jsem o tom nikdy neslyšel.
G450X - originál hliníková řadička - ulomená vidlička na hřídeli řazení - oprava 8000 (ze známosti v mnichově).u yamahy jsem nic podobného nikdy nezažil
bohužel není ekvivalent ze železa, čili používám originál, naštěstí bmw začalo vyrábět zesílené hřídele.
na f800 jsem o podobném problému neslyšel
čili po osobní zkušenosti si nemyslím, že příčina problému je řadička, ale právě darebná konstrukce a uložení hřídele řazení.
Darebný uložení hřídele to asi bude taky ale vhodná řadička pomůže, nevhodná pokazí to je fakt.
Ani stovky řadiček by pro mě nebyl argument. Ono spousta lidí to má pouze jako estetický doplněk a spousta lidí je umlčena argumentem stovky prodaných kusů.
Jako dobrý tip pro praktiky doporučuju to ohebný čůro co z toho trčí výrazně zkrátit. Ono se ohýbá jen proti nárazu zepředu ale většina ohybů a praskání je ze skluzu a to dostane ránu zespod a nebo když popojede odložená moto ze svahu pozadu zpátky. Pak zbytečně dlouhá ohebná část se lépe zachytává a vivine větší sílu na řadičku. Krátím to na všech nových řadičkách.
Dakar 650, HusaberG
hmm, naprogramovanie miesta ohybu /možno aj lomu/ navŕtanou dierkou to stojí tiež za úvahu.
Viackrát som však videl radiacu a brzdovú páku poistenú proti nadmernej deformácii a pohybu lankom upevneným o šusplech alebo padáky pre tých čo padajú odhodlanejšie ako ostatný by to mohlo byť tiež riešením...
No řadičku jsem lankem pojištěnou ještě neviděl ale brzda se takhle zajišťuje docela běžně.
Asi fakt záleží na tom, jak moc s tím člověk chce jezdit v terénu a předpokládá pády.
To zkrácení čůra je dobrý nápad - já řadím hranou podrážky a dlouhou tyčku vůbec nepotřebuju... naopak...
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
trochu osvety alebo konkurencie http://www.bohemi...lthebel-a/ ale hliník by som na páčke osobne nechcel. Kdesi sú tu aj fotky od SISA , ale ten si to asi robil sám.
Na řadičce to fakt vidím poprvé.
Každopádně hliník asi v případě pádu nic neřeší, protože to těžko půjde narovnat bez rizika prasknutí - stejně jako u originálu. Je to pěkný ale cena je dvojnásobná a řekl bych už i z toho že je konec potažený gumou, že to je víc "touringové" než na adventure.
Jinak moje stavitelná řadička na 1150 vypadá takhle, je to z nerezu a neumím si bez toho představit, jak by se jezdilo v terénu v enduro botách. Pro ergonomii je to u mě docela zásadní věc. Pochopitelně na 1150GS to není tak exponované (jako řada dalších věcí) a i po tak 200 pádech to je naprosto v pohodě..
Ještě mě napadla jedna věc - pokud by to bylo namontované tak, že by řadička v tisícihranu šla pod úroveň stupačky, tak to podle mě může docela slušně zvyšovat riziko poškození. Nedávno jsem to u někoho takhle namontované viděl (a zítra si ověřím u koho to bylo až budou kolegové v práci). Nejspíš to tak dotyčnému vyhovuje ergonomií ale pokud jde řadička dolů, tak to riziko poškození je určitě větší.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...