milanosor napsal(a):
Pristi tyden vyzvedavam Fiamm FGH21803, tak jsem zvedav
Už jsi jí vyzkoušel?Já se pořát nemůžu rozhodnout jakou si mám na jaře koupit.
Ne ne.Jeste je porad doma v regale. Jen jsem ji primeroval k origos BMW baterce, jestli je rozmerove vse jak ma. Snazim se jeste uzivat posledniho snehu na lyzich, akze moc casu neni.......
A co bylo pro a co proti?
********************************************
BMW R1200 GS Adventure ......... super stroj!!!!
Jízda na motorce je dobrá droga :-) ... a FORD je LORD
Tak už to mi to zase nedá. Uvedu na pravou míru mýty a pověry o používání baterií. Která hodnota co ovlivňuje a čím se řídít při výběru náhradní baterie. O možnosti koupit origo nediskutuju je to na uvážení každého.
1) Jmenovité napětí baterie. Je to asi jediné na čem se shondou všichni 12V je pro naše motorky správná volba. Pokus o použití 6V typu nedopadne dobře.
2) Kapacita baterie v Ah je množství enerie maximálně vyždímatelné z baterie. Hodnota není platná pro jakékoliv podmínky. Naopak platí pro normou definované vybíjení. Teoreticky 12Ah znamená možnost vybíjení proudem 1A po dobu 12hodin než poklesne napětí článku na minimální povolenou mez.
3) Kapacita baterie lidově řečeno vypovídá o povolené velikosti sklerózy majitele motocyklu ve vztahu k zhasínání světel nebo o délce koukání se na přípojenou televizi.
4) Zároveň platí že baterie stejné vnitřní kostrukce má při větší kapacitě větší startovací proud (způsobeno větší aktivní plochou elektrod)
5) Tím se dostáváme ke startovacímu proudu. Jeho velikost udaná výrobcem vypovídá o vnitřním odporu baterie a tím i o poklesu napětí na jejích svorkách při startu. (Je to ovlivněno výrazně vnitřní kostrukcí článků baterie). Lidově řečeno částečně vybitá baterie s velkým startovacím proudem bude fungovat stejně nebo lépe než plně nabitá baterie s malým startovacím proudem.
Samotné startování není ani tak náročné na kapacitu baterie jako na její schopnost dodat potřebný startovací proud.
Pro představu : při průměrném startu trvajícím 10sec a startovacím proudu 250A se spotřebuje cca 0,7Ah t.j. máme energii na maximálně 20pokusů u 14-ti Ah baterie. Reálně je to méně (o dost) protože jak bylo psáno výše kapacita klesá s rostoucím proudem.
Jestli používat klasickou, AGM nebo GELovou baterii je otázka :
a) kostrukce motocyklu protože pro nabíjení hermetizovaných baterií se musí dodržovat přísnější podmínky pro regulaci napětí sítě v motocyklu
pohodlnosti při údržbě
c) ochotě utratit peníze
d) zkušenosti s kvalitou a spolehlivostí konkrétní značky (možná by tohle mohlo být na prvním místě)
Závěrem pokud namontujete baterii se správným napětím a se startovacím proudem stejným nebo větším než má typ doporučený výrobcem neuděláte chybu. Klasickou baterii můžete vrazit do čehokoliv. Hermtetizované jen tam kde s tím výrobce vozidla počítá a je schopen udržet maxinální napětí palubní sítě v bezpečných mezích pro baterii. V podstatě musí být napětí článku takové aby nedocházelou k plynování při nabíjení (tzv režim trvalého nabíjení konstantím napětím).
Vše ostatní je věcí reklamy. Správně udržovaná klasická baterie udělá stejnou službu jako plně hermetizovaná gelovka jen se musí občas kontrolovat. Btw je to práce na 5min a destilovaná voda se dá koupit kdekoli na zeměguli.
Upravil vlada-adv dne 16.03.2010 17:52
P.S. jedinou záhadou pro mě je jak jemožné že EXIDE YTX16BS má výrobcem deklarovanou kapcitu 14Ah a YTX16BS od BMW vyrobená v Exide má kapacitu údajně 16Ah. Ještě zajímavější je že obě jsou AGM typ a že v daných rozměrech nikdo jiný na světě 16Ah nedělá. Asi je to zkrátka dobrej oddíl nebo reklamní oddělení
T-Diesel viz výše kup si jakoukoliv která má parametry+- stejné a jsi v pohodě. Hlavně :
1) Od někoho kdo ti podrží a uzná záruku po roce používání
2) Nekupuj obyč olovo pokud nejsi ochotem aspoň 1x za měsíc zkontrolovat hladinu elektrolytu
vlada-gsa napsal(a):
P.S. jedinou záhadou pro mě je jak jemožné že EXIDE YTX16BS má výrobcem deklarovanou kapcitu 14Ah a YTX16BS od BMW vyrobená v Exide má kapacitu údajně 16Ah. Ještě zajímavější je že obě jsou AGM typ a že v daných rozměrech nikdo jiný na světě 16Ah nedělá. Asi je to zkrátka dobrej oddíl nebo reklamní oddělení
Tak přesně nad tím jsem taky kroutil hlavou, jak je toto možné...
Papír reklamního letáku asi snese opravdu všechno
Na druhou stranu je s podivem, jak nás marketingoví pracovníci dobře znají - za 2 Ah by člověk dal i dvakrát takovou cenu, než je na trhu obvyklé (obzvlášť, pokud je baterka nedobře kapacitně osazená z výroby a těch 14 Ah je tak akorát na hraně - asi výtečná komunikace mezi vyvojovým a marketingovým oddělením od samého počátku vývoje )
přikládám tabulku s výpisem baterií, co jsem zatím dohledal...
buboGS přiložený následující soubor: baterie_1200_gs.xlsBMW GS = stroj na radost
Bubo máš pravdu v tabulce. Omlouvám se ale jela mi ruka je to YTX14BS s 12Ah. ETX14=12Ah YTX14=12Ah přesně jak si to vyhledal. Pokud má baterka sedět na rozměry bude to prostě 12Ah.
p.s. kdyby mi někdo chtěl vynadat za 10sec start tak
a/ je to příklad aby se dobře počítalo
b/ počítáme že řešíme problém kdy to nechytá v normálu je to otázka jedné dvou vteřin
Pro BMW: používal jsem jí pět let a sloužila dobře, proč zkoušet něco jiného, co třeba za dva roky odejde. Navíc je to gel, což je rozhodně lepší u motorky, která dost často leží kolama vzhůru někde ze stráně. A další pro bylo, že není potřeba dělat úpravy kabelů a že jí Honza Žlábek má okamžitě.
Proti: jen ta cena a váha baterky. Váhal jsem jestli nejít do něčeho menšího (lehčího) z nových generací baterek ale nakonec jsem to zavrhnul a nechci riskovat.. Baterka je u 1150 pod nádrží, je to pakárna když se to vysype někde na akci nebo na cestách a letos chystám nějakou afriku a chtěl bych maximální spolehlivost.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...