Melizoy napsal:
....
3) o 6,45 % kratší koncový převod. Ten si ale myslím že mít rozhodující vliv nebude, protože máš dlouhou šestku, která je stále výrazně delší, než ostatní lehké šestky s origo rozvodovkou....
Ahoj Pavle,
máš k dispozici nějaký čísla, který by potvrdily cos napsal?
Kdysi jsem hledal celkové převody 1100, 1150 a 1150ADV a posbíral jsem následující info:
r1100gs r1150gsADV r1150gs r1150gs
primár 1 1,889 1,889 1,889
koncový převod 3 2,82 2,82 2,82
1.stupeň 4,163 2,375 2,045 2,045
5. (6.) stupeň 1,45 0,8 0,697 0,674
celkově 1. stupeň 12,48 12,652 10,894 10,894
celkově 5. (6.) stupeň 4,350 4,262 3,713 3,590
Rozdíl mezi krátkou a dlouhou šestkou u obyč. 1150 by měl být cca 3,3%.
O 6,45% kratší koncový převod by v tom případě měl velikej vliv...
Jestli máš k dispozici jiná čísla, prosím, poděl se o ně. Dík.
Melizoy napsal:
....
3) o 6,45 % kratší koncový převod. Ten si ale myslím že mít rozhodující vliv nebude, protože máš dlouhou šestku, která je stále výrazně delší, než ostatní lehké šestky s origo rozvodovkou....
Ahoj Pavle,
máš k dispozici nějaký čísla, který by potvrdily cos napsal?
Kdysi jsem hledal celkové převody 1100, 1150 a 1150ADV a posbíral jsem následující info:
r1100gs r1150gsADV r1150gs r1150gs
primár 1 1,889 1,889 1,889
koncový převod 3 2,82 2,82 2,82
1.stupeň 4,163 2,375 2,045 2,045
5. (6.) stupeň 1,45 0,8 0,697 0,674
celkově 1. stupeň 12,48 12,652 10,894 10,894
celkově 5. (6.) stupeň 4,350 4,262 3,713 3,590
Rozdíl mezi krátkou a dlouhou šestkou u obyč. 1150 by měl být cca 3,3%.
O 6,45% kratší koncový převod by v tom případě měl velikej vliv...
Jestli máš k dispozici jiná čísla, prosím, poděl se o ně. Dík.
Ahoj Petře, mrkni na odkaz výše, převody jsou tam krásně rozpočítané. Myslím, že ve tvé tabulce máš 2 varianty dlouhé šestky a ne srovnání krátké a dlouhé. Krátká šest na 1150 co já vím jen podle pohledu na otáčkoměr odpovídá převodovce na Advíkovi. Krátká šestka točí podle odkazu výše: 3594 a dlouhá 3130 při reálné stovce (tacho skoro 110kmh). To je rozdíl 14,8% a ne3,3% ... opravte mě jestli se pletu. Romanovo (Bureho) převod je podle mne někde na půli cesty mezi krátkou a dlouhou šestkou. Ale připouštím, že se můžu plést, ale teď v noci už raději další specifikace hledat nebudu, můžeme kdyžtak zítra pokračovat v diskuzi.
Kolik Vám pánové točí krátké šestky na 1150 při stovce (tj tacho 105-110)?? díky
a ahoj. Pavel
Wer später bremst, fährt länger schnell.
Jak rika Pavel, dlouha sestka (E) + lehci koncovy prevod z 1100GS a na stovce to toci cca 3350otacek. Idealni kombinace... Možná, že jsem krásnej jako anděl, ale anděl rozhodně nejsem!
Jsem poměrně silně přesvědčen, že vliv zpřevodování na spotřebu je relativně malý, pokud nejdeme do např. rychlostních extrémů. Takže budeme-li jezdit v nějakém normálním režimu- normálních rychlostech, musí motor vyprodukovat adekvátně potřebný výkon. Jestli při tom motor točí o pár set otáček více nebo méně by na spotřebu fatální vliv mít nemělo - viz spotřeba 1150 vs 1100 resp. 6kvaltů vs 5 kvaltů se zase tak moc neliší.
Abych na sebe navázal (na můj příspěvek o lambda sondě). Nově jsem vyměnil kat za Ysvod. Můj svod má LS umístěnou v jednom rameni ještě před spojením výfuku. To se jistě někomu nebude líbit, ale já výhodu vidím v tom, že LS je do potrubí výfuku skutečně kolmo- a jak jsem psal, průchodu plynů skrz LS to evidentně svědčí. Na volnoběh se perioda na LS zmenšila na 2sec. a hlavně průběh se z takové pozvolnější sinusovky změnil do výrazněji obdélníkového průběhu - tady jsem docela spokojen- tak si myslím, že má sigál z LS vypadat.
O spotřebě ještě napíšu přesnější hodnocení (až budu mít více ujetých km). Zatím mi to vychází (z ujetých 400km)na cca 5,5l- což je podle mě OK. Zvláštní mi přišlo, že dokud jsem sledoval, jak benál v nádrži ubývá a jezdil langsam- odhadoval jsem spotřebu větší. Tak jsem se na sledování spotřeby po cca 200km vyprd, začal jsem za to více tahat a výsledek byl nakonec vlastně příznivý!? No buď se mi to zdálo a další pozorování ukáže více a nebo na tom něco je.
No a to je nový námět, který do této rubriky 100% patří. Zamyslel jsem se nad účinností motoru obecně a hlavně nad vlivem škrcení benzínového motoru. Pro dobrou účinnost benzínového motoru je totiž optimální jeho větší zatížení. Tzn čím více je motor přiškrcen sací klapkou, tím méně vzduchu nasaje a tím se mu efektivně snižuje komprese. Nevím jestli používám správné názvosloví- prostě jde o to, že když do válců vlivem zavřených klapek v sání vstoupí třeba jen 1/3 vzduchu- bude mít motor efektivní kompresi daleko horší než motor s třetinovým obsahem, který by nasál naplno. Proto bude mít horší účinnost jaksi z principu zaškrcení. Takže se trochu nabízí otázka, jestli u takto relativně velkých a silných motorů vůbec má cenu jezdit "na spotřebu". Pokud chce někdo honit malou spotřebu- měl by si pořídit menší motor, kterému bude více nakládat a motor pojede efektivněji a tedy úsporněji.
Moje resumé je: spotřebu sice letmo sledovat, ale hlavně v zájmu účinnosti motoru za to řádně tahat :-)).
PS: zajímavé je, že naftové motory klapku v sání namají- sají vždy stejně a při omezení výkonu jim jenom vstřiky dají méně nafty...
Ahoj Petře, mrkni na odkaz výše, převody jsou tam krásně rozpočítané. Myslím, že ve tvé tabulce máš 2 varianty dlouhé šestky a ne srovnání krátké a dlouhé. Krátká šest na 1150 co já vím jen podle pohledu na otáčkoměr odpovídá převodovce na Advíkovi. Krátká šestka točí podle odkazu výše: 3594 a dlouhá 3130 při reálné stovce (tacho skoro 110kmh). To je rozdíl 14,8% a ne3,3% ... opravte mě jestli se pletu. Romanovo (Bureho) převod je podle mne někde na půli cesty mezi krátkou a dlouhou šestkou. Ale připouštím, že se můžu plést, ale teď v noci už raději další specifikace hledat nebudu, můžeme kdyžtak zítra pokračovat v diskuzi.
Kolik Vám pánové točí krátké šestky na 1150 při stovce (tj tacho 105-110)?? díky
a ahoj. Pavel
Ahoj Pavle,
znovu jsem na to mrknul. Mám doma manuál pro 1100GS (převodovka M97) a 1150GS (rok 2000 tj dlouhá šestka). Plus jsem pohledal další informace a namlátil to do excelu.
Tvoje informace se potvrdili
Z těch čísel je pro mně nejzajímavější, že 1100, 1150 s krátkou šestkou a 1150ADV mají stejně rychlý poslední převod (100 vs. 101 vs. 101 km/hod při 3594 ot/min).
Stojí za povšimnutí, že 1100 a 1150ADV mají téměř identické převody na první a poslední rychlostní stupeň. Také jsem tam přidal variantu dlouhé šestky spolu se zadním převodem z 1100 - opravdu se to jeví jako dobrý kompromis...
Mimochodem, těch zadních převodů pasujících do 1100 a 1150 je celá řada. Kdysi jsem to řešil pro svou sajdkáru a jen ty, co mně zajímaly jsou tyto:
1:3,36
1:2,91
1:3,2
1:2,81
1:3,091
1:3,2
Je jich ještě víc, ale ostatní jsem nebral v úvahu.
cz přiložený následující obrázek:
Ahoj vespolek,
-> Petersone, díky za reakci. Narazil jsem na krásnou kalkulačku, přidávám link, může se někomu hodit: http://www.m-foru.../getriebe/Wer später bremst, fährt länger schnell.
Tak zrejme se clovek opravdu musi naucit zachazet s plynem a vcas radit. Tzn. radit mezi 3-3.5k rpm a motor tocit taky mezi 3-3.5k rpm. Coz mi dava na sestku 90-110km/h (mam E a lehci koncovy prevod z 1100GS). Najel jsem za prodlouzeny vikend cca 700km a spotreba kolem 5.5, ovsem hodne zalezi na kvalite tankovaneho benzinu.
KM Prona - spotreba 5.53, ujeto 231km - dotankovano 12.77l
BURE napsal:
Tak zrejme se clovek opravdu musi naucit zachazet s plynem a vcas radit. Tzn. radit mezi 3-3.5k rpm a motor tocit taky mezi 3-3.5k rpm. Coz mi dava na sestku 90-110km/h (mam E a lehci koncovy prevod z 1100GS). Najel jsem za prodlouzeny vikend cca 700km a spotreba kolem 5.5, ovsem hodne zalezi na kvalite tankovaneho benzinu.
KM Prona - spotreba 5.53, ujeto 231km - dotankovano 12.77l
OMV - 4.98, tohle fakt nechapu, mel jsem uz podezreni, ze se mi posral palivomer. Ale po 144km dotankovano 7.18l
Takze i ja se pripojuji ke spokojenym uzivatelum!
Řekl bych že tu spotřebu moc sleduješ, rozdíly v desetinách můžou být klidně způsobeny protivětrem nebo dalším milionem věcí.... já jednou jezdím za 5,5 podruhé za 7,5 a nepřijde mi že bych zas tak razantně měnil jízdní režim, stačí hustší provoz a spotřeba jde fest dolů atd.. neřeš spotřebu a užívej jízdu.
Miro, tomu preci sam nemuzes verit, ze pri obdobnem jizdnim rezimu mas rozdily 2l? Jako houpat se necham, ale tohle uz je centrifuga!
Podle me je na cestovni masine pri cestovnim modu spotreba velice dulezita vlastnost motorky! Ze to bude zrat klidne 9, kdyz s tim vlitnu do pole, to je jasny. Ale kdyz si jedu jen tak prdprdprd, tak nemuze proste zrat 7!!! To mi nikdo nevymluvi... To uz bych si mohl rovnou koupit KTM!
Upravil BURE dne 05.05.2015 05:02
Možná, že jsem krásnej jako anděl, ale anděl rozhodně nejsem!
Tak jo napsal jsem to blbě. Jízdní režim mám tak nějak furt stejnej. Ale stačí jet půl cesty po dálnici nebo pro změnu hustě osídlenou oblastí a rodíly jsou v litrech.
Tak kdyz pojedu na dalnici 140, tak neocekavam spotrebu pod 6l, jsem realista.
Ja jsem popisoval cestovani po silnicich 1.-3. tridy pohodovou cestovni rychlosti 90-110km/h. A tady se da opravdu dlouhodobe udrzet prumer kolem 5,5l. Ale nesmi se jezdit jako na jednobuchu 650! Tzn. kroutit heftem jak monter sroubovakem a radit v 5k rpm a vys... Zvyk je zelezna kosile a ja si musel na jizdu na velkym GSu chvili zvykat. Ale ted uz to mam v ruce a muzu potvrdit, ze se ta tolik proklamovana nizka spotreba GSa da realne udrzet. Jen to chce vetsi cit v pravem zapesti a netankovat levnej shit...
Upravil BURE dne 05.05.2015 06:57
Možná, že jsem krásnej jako anděl, ale anděl rozhodně nejsem!
BURE: souhlasím. Prostě cestovní motorka při pohodové jízdě nad 7litrů to už raději KTM. I když tam by jsi byl asi na 9.
Jinak jak říkáš s tím heftem se to člověk musí naučit. Na 650 to bylo jiné kafe, aŤ se snažil člověk jak chtěl, stále byl někde kolem 3,5-4 litrech i v off road módu.
Třeba s tím benzínem musím souhlasit. Jednou (cca 14 dní zpět) jsem natankoval u pumpy co moc neznám páč tam nejezdím, a motorka byla dost neochotná jízdy no a spotřeba šla nahoru. Teď jezdím myslím si někde kolem 5,6-6,1 litry. A musím také souhlasit s tím že cestovní motorka, a pokud sní chceš cestovat, chceš prostě dojet co nejdál. A pokud to posčítám mít o 50-60 km delší dojezd je docela fajn věc. V německu o benzinku skoro nezakopneš.
Jinak jsem spíše ten typ člověka, který tankuje kde se dá - po ujetí 180- 220 km.
Upravil VojtechPolicky dne 05.05.2015 08:38
Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
kubbbi napsal:
Ahoj, včera jsem se vrátil z Chorvatska a průměrná spotřeba 5,7 litru. Jeto ve dvou lidech, třech kufrech z 80 procent dálnice, rychlost cca 140km/h .
To je hezký Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
VojtechPolicky napsal:
BURE: souhlasím. Prostě cestovní motorka při pohodové jízdě nad 7litrů to už raději KTM. I když tam by jsi byl asi na 9.
Jinak jak říkáš s tím heftem se to člověk musí naučit. Na 650 to bylo jiné kafe, aŤ se snažil člověk jak chtěl, stále byl někde kolem 3,5-4 litrech i v off road módu.
Třeba s tím benzínem musím souhlasit. Jednou (cca 14 dní zpět) jsem natankoval u pumpy co moc neznám páč tam nejezdím, a motorka byla dost neochotná jízdy no a spotřeba šla nahoru. Teď jezdím myslím si někde kolem 5,6-6,1 litry. A musím také souhlasit s tím že cestovní motorka, a pokud sní chceš cestovat, chceš prostě dojet co nejdál. A pokud to posčítám mít o 50-60 km delší dojezd je docela fajn věc. V německu o benzinku skoro nezakopneš.
Jinak jsem spíše ten typ člověka, který tankuje kde se dá - po ujetí 180- 220 km.
Sorry za zasírání (mám 11tku) - tankuji všude (hlavně za lacino) a nepozoruji výrazný nárůst spotřeby. Dlouhodobě se pohybuje okolo 5,5 l. Letos na jaře cca 6 l. Pak se to ustálilo na již zmiňovaný průměr. Že by to bylo chladnějším počasím?"Když hodíš kamenem do hejna hus, vždycky se nějaká ozve...."
Aha, uz to chapu! Proto si majitele GS planuji cesty kolem sveta a majitele KTM cesty kolem komina nebo maximalne do servisu? Tak to ja radeji fakt zustanu u tech bramboraku! Možná, že jsem krásnej jako anděl, ale anděl rozhodně nejsem!
BURE napsal:
Aha, uz to chapu! Proto si majitele GS planuji cesty kolem sveta a majitele KTM cesty kolem komina nebo maximalne do servisu? Tak to ja radeji fakt zustanu u tech bramboraku!
Konečně něco rozumného....."Když hodíš kamenem do hejna hus, vždycky se nějaká ozve...."