Nemusi to byt anglican. Jednou sem to resil na f 650 hs a neslo to taky pomohla az vzduchova povolovacka. Ne ze by slo o silu ale o rychlost povoleni.
... servis a diagnostika BMW Motorrad
ještě k těm olejům.
Pro svoje BMW F800GS 2013 nemám manuál a pro rok 2013 jsem nenašel. Ale ty co jsem stáhl, tak se tam píšou různé informace.
Např. verze manuálu: Obj. c.: 01 49 8 521 167
Castrol GPS SAE 10W-40, API SG / JASO MA >-20 °C
SAE 10W-40, API SF / SG / SH >-20 °C, Jizda v zime
SAE 15W-40, API SF / SG / SH >-10 °C
Oproti tomu novější manuál: 08.2015, 4. vydani, 77
ZVE 15W-50, API SJ / JASO MA2
Osobně budu dávat Castrol Power1 racing 10W-50
edit: správný manuál jsem stáhl na http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/services/manuals/manuals_main.html¬rack=1 a tam se píše 15W-50
OldaSalek přiložený následující obrázek:
Tak jsem také přistoupil k výměně oleje v motoru, včetně olejového filtru. Předem musím poznamenat, že jsem si v manuálu našel, že i s filtrem je potřeba na výměnu 2,9 litru. V BMW servisu (Invelt) mi ale vnutili litry 4, protože náplň je prý 3,1 litru, když se mění filtr a zbytek na případné dolití. Chvilku jsme se dohadovali co říká manuál, co říká servis. Ale 4 litry jsem vzal. Vypustil jsem opravdu 2,8 litru oleje. Nadával jsem jak špaček.. Jenže když jsem vyměnil i filtr a dolil 2,5 litru, olej na horní rysce těsně pod MAX. motor jsem protočil cca minutu max dvě, olej byl na spodní rysce MIN. Tak jsem dolil další 4 deci a olej opět na MAX. Opět protočil, počkal jsem cca 5 min a měřím a olej je opět těsně nad polovinou. Dolil jsem zbylé deci a hladina se dostala skoro na max. Vše měřím jen s lehce domačklou měrkou k otvoru. Když ji tam zašroubuji, je olej nad maximem. Doufám že tohle dělám dobře(jestli BMW nemá specialitu měřit se zašroubovanou měrkou, to jsem ale nikde nenašel). Když bych tam dal další deci, co mi řekli v servisu, opravdu bych se dostal jen při doražené měrce na maximum u měrky a opravdu by tam bylo 3,1 litru. Vím že oleje musí být tak akorát, ani málo ani hodně. Má někdo s tímto zkušenost, že by se tam fakt vešlo víc a stále to bylo dobře?
Tak hlavně se olej měří až při ohřátí na provozní teplotu a ne po protočení motoru.
Ten olej v rozdílu 20°C a 80°C má docela roztažnost.
Jestli dáš za studena po horní rysku, tak počítej s tím, že při provozní teplotě toho tam bude moc.
U boxera ty 4 litry nabydou o 2dcl.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Ja jsem na 650 menil olej i s filtrem a veslo se mi necely 3 litry po hirni rysku na zahratym motoru, merku jen pokladam, nesroubuju.
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
servisak> nasadils mi brouka, sel jsem hned do garaze se podivat. Ve ctyrlitrovy flasce mi zbylo 1,5 litru. Takze ty moje necely 3 litry jsou spis dvaapul
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Slavek-xxx - se třemi litry na "jednobuchu" 650 si koleduješ v extrémním případě i o prasknutí olejové nádoby v jejím spoji (je ze dvou půlek) a následným únikem oleje. Nebudeš první ani poslední. Je tam předepsáno 2,3L.
Ale, tohle je téma o twinech....tam dávám po pořádném vypuštění 3L. Sice je předepsáno 2,9L, ale já vždy ještě motorku pořádně naklopím, a vždy ještě něco vyteče - na hlavním stojanu by to z motoru ani nevyteklo. Vychází to potom po zahřátí a přiložení měrky hezky na horní rysku.
Upravil Tonda dne 16.03.2019 21:56
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Mr GS napsal:
Tak hlavně se olej měří až při ohřátí na provozní teplotu a ne po protočení motoru.
Ten olej v rozdílu 20°C a 80°C má docela roztažnost.
Jestli dáš za studena po horní rysku, tak počítej s tím, že při provozní teplotě toho tam bude moc.
U boxera ty 4 litry nabydou o 2dcl.
Ano motor jsem před vypuštěním ohřál, olej tekl hodně teplý, Na víku altiku nešla udržet ruka. Teploměr ukazoval 4 čárky. Povolit filtr vedle svodů řetězovým klíčem docela umění, když nemám trubkový.
Protočení motoru u mě znamená cca 3-4 min běhu, prostě ohřát motor jako před jízdou. (Prostě něž si nasadim rukavice a helmu abych mohl vyjet.)
Neříkám, že měl 80°C ale pochybuji že u téhle teploty to někdo mění, opařil by si ruce.
Jde mi primárně o to:
1. Měří se jen s doraženou měrkou a ne se zašroubovanou
2.Vešlo se ho tam 3 litry a stále nebyl na maximu.
3.Měřím cca 3 min po ohřátí a chcípnutí, aby co mohlo steklo dolů, na kolech ne na stojánku
>Kojot - 1. Ano u šroubovacích měrek se měří jen zasunutím po závity (neudává li výrobce jinak) 2. Já při údržbě (samo že s filtrem) nalévám cca 3.25 l oleje -dávám Motul 10w50 , měřím -postaveno na hlavním stojanu a hladinu dávám po M nápisu MAX to je asi ty 3.25l Naleju na tento stav a nastartuju NEZAHŘÍVÁM jen co nejkratší dobu nechám jet aby se zaolejoval(naplnil) filtr a všechna místa kde v provozu má olej být tj cca 30sekund -stačí -(pouze při výměně oleje při průběžných kontrolách zásadně za studena-vyšroubuj měrku otři a pouze zasuň zpět , kdyby jsi to ohříval na vyšší teplotu tak olej zpění a měření je neobjektivní -hladina u všech strojů se udává se studeným motorem ; pouze u externích olejových nádrží (honda dominátor yamaha XT a pod je třeba nastartovat krátce aby se olej dočerpal na měřící místo
Upravil kim dne 17.03.2019 07:28
No nevim jak ostatni, ale ja vždy naleju přesně 3L a jsem uprostřed min / max a to i když jdu pak dělat další výměnu... zase z toho nedělejte letecke inžnýrství je to jen vyměna oleje pokud je náplň podle manualu 2.9L tak po naliti 3L ho tam prostě nemuže bejt málo..
Teoreticky by měl stačit stav na půli rysek já to krapet přelívám ergo sychr po všech těch zkazkách o vylágrovaných ojnicích a pod -když by došlo k nějakýmu ,,náklonu" víc než běžnýmu tak aby ten koš měl hladinovou rezervu ;proto ty echtovnější endura mají ty externí nádrže které zaručí dodávku oleje i v krkolomějších polohách
Neříkám, že měl 80°C ale pochybuji že u téhle teploty to někdo mění, opařil by si ruce.
já jsem nikde nepsal, že se při té teplotě má vypouštět... já jsem psal, že se při té teplotě kontroluje hladina.
To jsou dvě dost odlišný věci a mám dojem, že právě kontrola hladiny napuštěného oleje se tady řeší, tak proč vytahuješ tohle?
Mimochodem, nevím, proč by ses měl opařit? Úplně běžně vypouštím olej na motorce, která právě přijela... hnáty si v oleji nemáčím a na šroub mám klíč...
kim napsal:
-hladina u všech strojů se udává se studeným motorem
tak to slyším úplně poprvý v životě
olej se měří po ohřátí (právě kvůli teplotní roztažnosti) a po cca 5 min, kdy se olej nechá stéct ze všech kanálků a stěn (a u osmikila možná kvůli opadnutí pěny )... ale dělejte si to jak chcete, inženýři
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
kim napsal:
>Kojot - 1. Ano u šroubovacích měrek se měří jen zasunutím po závity (neudává li výrobce jinak) 2. Já při údržbě (samo že s filtrem) nalévám cca 3.25 l oleje -dávám Motul 10w50 , měřím -postaveno na hlavním stojanu a hladinu dávám po M nápisu MAX to je asi ty 3.25l Naleju na tento stav a nastartuju NEZAHŘÍVÁM jen co nejkratší dobu nechám jet aby se zaolejoval(naplnil) filtr a všechna místa kde v provozu má olej být tj cca 30sekund -stačí -(pouze při výměně oleje při průběžných kontrolách zásadně za studena-vyšroubuj měrku otři a pouze zasuň zpět , kdyby jsi to ohříval na vyšší teplotu tak olej zpění a měření je neobjektivní -hladina u všech strojů se udává se studeným motorem ; pouze u externích olejových nádrží (honda dominátor yamaha XT a pod je třeba nastartovat krátce aby se olej dočerpal na měřící místo
kim napsal:
>Kojot - 1. Ano u šroubovacích měrek se měří jen zasunutím po závity (neudává li výrobce jinak) 2. Já při údržbě (samo že s filtrem) nalévám cca 3.25 l oleje -dávám Motul 10w50 , měřím -postaveno na hlavním stojanu a hladinu dávám po M nápisu MAX to je asi ty 3.25l Naleju na tento stav a nastartuju NEZAHŘÍVÁM jen co nejkratší dobu nechám jet aby se zaolejoval(naplnil) filtr a všechna místa kde v provozu má olej být tj cca 30sekund -stačí -(pouze při výměně oleje při průběžných kontrolách zásadně za studena-vyšroubuj měrku otři a pouze zasuň zpět , kdyby jsi to ohříval na vyšší teplotu tak olej zpění a měření je neobjektivní -hladina u všech strojů se udává se studeným motorem ; pouze u externích olejových nádrží (honda dominátor yamaha XT a pod je třeba nastartovat krátce aby se olej dočerpal na měřící místo