K tomu tlumiči - asi takhle - jasně že to není potřeba a na MX určitě ne. Ale na enduro je to něco jiného. Záleží pochopitelně na tom, kam s tím člověk chce jezdit a jak je dobrej. Zmíněný Martin Macek ho vůbec nepoužívá - má ho sice na všech rallye motorkách ale vůbec ho nezapíná, protože má dost síly aby ty rázy pobral rukama. Já to vidím asi takhle - jeden týden v Tunisu, kde byla možnost porovnat chování té samé motorky s tlumičem a bez tlumiče a do písku bych bez toho už jet nechtěl. Není to tak šílená investice - řádově 10 tisíc - a amatérovi to pomůže hrozně moc. Hlavně když je člověk už odpoledne utahanej a přijde další masakr, tak to je opravdu k nezaplacení. Nedělá to nic jiného, než že to šetří síly a míň se padá (=šetří se síla při zvedání motorky). Tlumič pochopitelně nezajistí to, že motorka v měkkým písku jede jako po kolejích ale v nízké rychlosti (a nebo naopak v hodně vysoké) jeden náraz do kola při přejezdu hyperměkkého písku) ten tlumič pobere a motorka drží směr. Na velké je to naprostá nutnost, tam je jízda s vypnutým a zapnutým nesrovnatelná. Na malém enduru to není tak znát ale pochopitelně je to příjemná pomůcka. V domácích podmínkách to má smysl akorát při jízdě někde po poli v oranici. Porovnávali jsme to s kamarádem na velkých motorkách a v suché jemné uvláčené oranici, po které se i špatně chodí, jde řídit GS jednou rukou zatímco druhá motorka při stejné rychlosti o pár metrů vedle dělá vlny jak když jede slalom kolem kuželů. Pochopitelně že jsme nesrovnávali úplně to samé - obyčejnou 1150GS a upravenou, kde jsou jiný tlumiče a přední kolo ale vidím to když to zapomenu otočit do aktivní polohy - pozná to každý. Ale kriticky nutné to rozhodně není. Pokud ale jen trošku uvažuje o cestě do nějaké pouště, není o čem diskutovat.
Jinak na rallye mají tlumič asi úplně všichni - neviděl jsem jedinou motorku na přejímkách bez tlumiče. Ono jezdit třeba s 8l paliva a s 30l (+mraky rallye výbavy) je rozdíl, takže čím rychleji se jezdí a čím těžší motorka, tím víc to má smysl. A pokud se takhle má jet 14 dnů etapy třeba i 600km offroadu, může to znamenat rozdíl mezi odpadnutím vyčerpáním (nejčastější důvod) nebo dojezdem do cíle.
Tome, přesně jak píšeš, na malém EXC bych jej rozhodně nechtěl, protože jezdím spíš technické trati, nepředpokládám, že se pořítím africkou plání....pokud bych tam, či do jihoamerické pampy mířil na motorce typu 660 Rally, tak tam bych jej určitě bral...ale u nás a na mé ježdění to nemá absolutně smysl...
a v mé garáži k cestovatelské Adventůře a radovánkovému EXC motorka typu Rally určitě nepřibude...nevím, kde bych na tom jezdil
Tome díky za objasnění toho tlumiče, tim se moje představy a tušení potvrdily, a dávám ho tam přesně kuly tomu cos psal.
Nečekané škubnutí při kterém jsem sice řidítka udržel ale směr jízdy nezachránil mě už 3x schodilo na zem.
Další jistotou k nezaplacení je ta jízda v bordelu s jasnou stopou, a ne v serpentinách kdy si dělá motorka co chce a ne to co chceš ty.
Robert přiložený následující obrázek:
[78.11Kb]
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.
Když jsme u těch nemravnejch odborností, dokáže ni někdo fundovaně vysvětlit přepákování. Našel jsem to ale ??? co to ovlivní - sílu nebo rychlost pružení, zdvih, ??? a je to dobré nebo blbost ???
Robert přiložený následující obrázek:
[151.14Kb]
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.
Zajímavý. Sériový brejle na WR jsou naprosto dostatečný i na rallye... že by na LC4 nebyly dost pevný?
Ty nástavce se silentblokem můžou být dobrý, to určitě...
Jinak s tím tlumičem se to má tak, že když má fungovat, musí být aktivní a to znamená třeba omezení v nějaké technické pasáži, když vezmeš za řídítka a ono to moc nejde, protože tlumič nerozliší ránu od kola od rázu když prudce otočíš řídítky. Takže to je složitější. Ohlins (a Scott což je totéž) má sice hi-speed trysku ale když se to tím hlavním štelováním pustí na volno, tak to nevezme nic. Jinak řečeno - buď to aktivuju a musím počítat s možností že to neuřídím protože s řídítkem nepůjde otočit když zrovna budu potřebovat a nebo to pustím a musím počítat s tím, že tlumič při ráně někde po vyjetí z koleje nebude aktivní. Pořád to zapínat a vypínat moc nejde. V poušti je to jasný - tam se to prostě zapne a jede ale u nás to fakt moc smysl nemá.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
PŘESNĚ TAK....v technických pasážích je spíše tlumič na obtíž...jak jsem psal, vozím jej na okruh, tam má smysl...
seriové brýle na EXC se mi už podařilo protočit (po skoku po nezvládnutém dopadu), takže bych preferoval ty, které jsou třeba na letošní SixDays09...u obyč verze 690 to bude stejné...na druhé straně, podvozek 690 Enduro NENÍ dělaný na skákání a žádný HARDCORE terén, takže tam vlastně taky nejsou třeba
Aha. Tak to jo. No u všech endur myslím nejsou komponenty dimenzovnaný na skákání. Milan mi říkal že třeba ty naše vidle Ohlins se dělají právě kvůli skákání v MX verzi s dalším futrem ale brejle jsou prý stejný. Tak to asi je dimenzovaný správně.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Model R jde už objednat a cena je podobně jako u HP 2 na oholenější motorce dražší než na předloze.
Zjednodušené tacho, horší ( povinné ) světlo, tlumiče místo 250 / 300mm ( to je plus ), cena cca 10.000,- k 690 Hard Enduru.
Robert přiložený následující obrázek:
[73.73Kb]
Upravil Robert dne 01.12.2008 23:20
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.