Spitfire napsal:
Touratech vlastně přiznal, že to co se tady naměřilo je pravda. Fakt teď mám obrovskou chuť si koupit nové tlumiče a mít o 6 cm kratší zdvihy. Boží
Si počkej s čím přijde Milan s TFX, ne?
Když už se toho chopili, tak to asi nebude jen plácnutí do vody...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Horacio napsal:
tím Nm je myšlena tuhost a ne síla. Což je vlastně správně N/m. Ale to v TT moc dobře ví
no tak to potom ano, jenze .....
mi to nedalo a kounul jsem jim na web a i tam je to v original dokumentaci od HyperPro https://shop.tour...7446-0.pdf v tabulce skutecne uvadeno jako zkrutny/tocivy moment (drehmoment)
nemam cas se v tom ted nejak zvlast vrtat ale ta tabulka je cela nejaka ne uplne jasna, uz jen ten rozsah 3,2÷7.500 .... no nic, pruzkum pozdeji
ta tabulka je o standardních utahovacích momentech šroubů při různých velikostech a třídách tvrdosti...
což teda nevysvětluje, proč to tam vůbec je, ale to je jedno... u těhle dvou firem se moc věcem už nedivím.
jak rikam, do detailu jsem nestudoval, jen konstatuji ze me udivuje na pruzinach pro motorky rozsah s rozdílem 2.300x nejmensi vs nejvetsi .......
kubas napsal:
Xylem : to je to co mě právě vadí.. Ať všude prezentují že ty tlumiče jsou mega super skvělé.. To dělá každej ale ať taky napíšou že je tam výrazně zkrácen zdvih.. Být to o centimetr tak neřeknu nic ale tohle je opravdu hodně. Jak mám správně nastavit přepětí pružiny když mě výrobce neupozorní na zkrácený zdvih..
ano o to jde a mozna o to silneji tady, jako na platforme kde se (aspon podle mne, nebo aspon bych si to rad myslel sduzuji lidi se zajmem a s chiti "vedet" ....
me v TT taky na zdvihy konkretnim cislem neodpovedeli
tak jsem se dotázal rovnou u Wilbrse na zdvih předního tlumiče typ 630 na 1150 GSA.
Odpověď přišla hned a nic neskrývali, rovnou uvedli kolik mají zdvih oni a kolik originál.
Takže: zdvih je 88 mm namísto 113 mm u originálu. Ale že mají menší gumový doraz, takže reálně je zdvih "jen" o 15 mm menší než originál.
Podle toho co naměřil truk a co napsali z Wilbers mi vyplývá:
original: zdvih 113 mm, doraz 35 mm, chod po doraz 78 mm
Wilbers: zdvih 88 mm, doraz 25 mm, chod po doraz 63 mm
rozdíl v chodech po doraz je teda 78-63=15 mm jak uváděl Wilbers.
Sice to Wilbers nikde neuvádí sám od sebe, ale jsou natolik féroví, že odpoví rovnou na otázku.
truk napsal:
Už jsem psal, že zdvih pístnice u předního Wilbersu kupovaného na 1150GSA jsem naměřil ca 80mm včetně gumového dorazu. Původní origo tlumič, který jsem nahrazoval "lepším" má 118mm včetně 35mm gumového dorazu. Tzn původní tlumič přibližně odpovídá BMW deklarovanému zdvihu, náhrada vidli v tomto parametru skutečně degraduje...
Horacio napsal:
tak jsem se dotázal rovnou u Wilbrse na zdvih předního tlumiče typ 630 na 1150 GSA.
Odpověď přišla hned a nic neskrývali, rovnou uvedli kolik mají zdvih oni a kolik originál.
Takže: zdvih je 88 mm namísto 113 mm u originálu. Ale že mají menší gumový doraz, takže reálně je zdvih "jen" o 15 mm menší než originál.
Podle toho co naměřil truk a co napsali z Wilbers mi vyplývá:
original: zdvih 113 mm, doraz 35 mm, chod po doraz 78 mm
Wilbers: zdvih 88 mm, doraz 25 mm, chod po doraz 63 mm
rozdíl v chodech po doraz je teda 78-63=15 mm jak uváděl Wilbers.
Sice to Wilbers nikde neuvádí sám od sebe, ale jsou natolik féroví, že odpoví rovnou na otázku.
sice vůbec nepočítáš s tím, že oba dorazy se dají zmáčknout a kdyby byly ze stejného materiálu a oba se stlačily řekněme o 50%, tak 50% z 35mmm je dost jinde, než 50% z 25mm... čímž rozdíl zase o něco naroste.
Jinak přístup Wilbers je vesměs lepší, než většiny ostatních... ještě lepší by však bylo, kdyby k tomu přistoupili tak, že na výtky budou reagovat nějak technicky a ne jen upřímně. Že přiznají barvu na dotaz, kterej je až následkem problému je malá útěcha, nebo ne?
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
souhlasím s tebou, naštěstí pro mě nejsem ten poškozený, na nové tlumiče se teprve chystám.
Ty gumové dorazy beru jako pseudo koncové tlumení, takže po doraz je to čistý chod tlumiče, který můžeš využívat, pak už to je tlumení navíc. Samozřejmě mě intuitivně přijde delší gumový doraz lepší než kratší. Na delší dráze se přecejenom zastavuje s menším přetížením než na kratší.
Ale to nemění nic na tom, že je zdvih Wilbersem redukován.
Mr GS napsal:
Horacio napsal:
tak jsem se dotázal rovnou u Wilbrse na zdvih předního tlumiče typ 630 na 1150 GSA.
sice vůbec nepočítáš s tím, že oba dorazy se dají zmáčknout a kdyby byly ze stejného materiálu a oba se stlačily řekněme o 50%, tak 50% z 35mmm je dost jinde, než 50% z 25mm... čímž rozdíl zase o něco naroste.
Jinak přístup Wilbers je vesměs lepší, než většiny ostatních... ještě lepší by však bylo, kdyby k tomu přistoupili tak, že na výtky budou reagovat nějak technicky a ne jen upřímně. Že přiznají barvu na dotaz, kterej je až následkem problému je malá útěcha, nebo ne?
Horacio napsal:
..... na nové tlumiče se teprve chystám....
no a protoze to mam stejne tak se v tom chci vrtat .... a kdyz uz tak to pojdme udelat pro vsechny, at je jasno
nevim jestli tu pujde nasdilet odkaz na tabulku, ale skusim to alespon obrazkem, je tam zatim par udaju co jsem tu tak vycet, ale pokud to nejak spolecne doplnime, bude v tom prehled a ty data pak jednoduse jakkoliv zanalyzujeme
tak kdo bude chtit a vedet cisla, tak sem s nima, budu postupne doplnovat
xylem přiložený následující obrázek:
Dneska jsem byl u prodejce Ohlins a cca za 14 dní jdu i s motorkou a tlumičem na měření, samozřejmě se dušoval že by si výrobce nedovolil zmenšit zdvih, a pokud půjde motorka do dorazu i po řádném nastavení, budeme měnit pružinu popř. měnit planžety v tlumiči, tak jsem zvědav kam se dostaneme.
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Spitfire napsal:
Jo tak jsem dostal od Wilbersu stejnou odpověď jako Horacio:
Dear Mr. Sincl,
the stroke of the Wilbers front shock absorber for R 1150 GSA is 88 mm instead of the original 113 mm… We have a smaller bumper but in a whole our shock absorber has around 15 mm less stroke than original. This due to our unit assembly system where we were unable to fit in more stroke and due to the fact that 88 mm is still more than enough travel for a front shock absorber!
No prostě jak se to vezme. Nový tlumič sice má lepší vlastnosti než starý, ale je tu ten nepopiratelný fakt, že jeden z nejdůležitějších parametrů je degradován.
Do písmenka stejná odpověď
zeptal jsem se i na zadní pro 1150 ADV a odpověď je totok:
"The rear shock absorber with hydraulic preload has 76 mm stroke what amounts to a total of approx. 205 mm!"
k te tabulce:
- maji GS a GSA rozmerove stejne ty predni ramena (stejne cislo v dilech ?) ?
- ma to nekdo zmerene, respektive nejsou nekde ke stazeni rozmery ?
xylem napsal:
k te tabulce:
- maji GS a GSA rozmerove stejne ty predni ramena (stejne cislo v dilech ?) ?
- ma to nekdo zmerene, respektive nejsou nekde ke stazeni rozmery ?
xylem napsal:
k te tabulce:
- maji GS a GSA rozmerove stejne ty predni ramena (stejne cislo v dilech ?) ?
- ma to nekdo zmerene, respektive nejsou nekde ke stazeni rozmery ?
Beemer7 napsal:
Kluci, ten flame je snad zbytečný, ne?
Vrátím se k podstatě věci. Já jsem se tím samým zabýval před cca 3 lety, když jsem "ladil" podvozek svého R1100S. To má sice zdvih předního kola jen 11 cm, ale princip je stejný. To, že volná dráha pístnice na tlumiči nemá těch 11cm bylo na první pohled jasné, tak jsem vzal do ruky metr a začal měřit. Šlo mi primárně o to, abych zjistil, jaký je celkový zdvih předního kola a o kolik mm musím přitáhnout/povolit pružinu na tlumiči, abych se dostal na požadovaný statický SAG.
Pamatuju si, že uchycení tlumiče je v cca 65% délky ramene, z čehož po přepočítání vychází, že na 1 cm zdvihu tlumiče vychází cca 1,5 cm zdvihu předního kola.
V případě mého tlumiče WP Suspension je volná délka pístnice včetně pryžového dorazu 7,5 cm, což by odpovídalo zdvihu kola 11,2 cm. V reále mi kluzáky chodí cca 10,5 cm. To přikládám tomu, že jednak pryžový doraz má jen omezenou stlačitelnost a za že výrobce si asi nechává nějakou bezpečnostní rezervu a nenechá pístnici zajíždět nadoraz.
Jinak asi jste pochopili, že já jsem zdih měřil v ose trubek předních vidlic, nikoliv v ose kolmé k silnici. Nešlo mi o absolutní číslo, ale o poměry pro stanovení SAGu. A tam je to jedno. Při sklonu vidlic 65° je 11 cm v ose kluzáků cca 10 cm v ose kolmé k silnici a tenhle rozdíl mě primárně netrápil.
Jinak odchylky způsobené pohybem vidlice po kružnici jsem zanedbal, protože při úhlech, ve kterých Telelever pracuje, je skutečně považuju za zanedbatelné. A v diskuzích o tom, jestli SAG má být 30, 33, nebo snad 35% se to jistě ztratí.
Takže můj příspěvek do této diskuze je ten, že bych podpořil Mr.GS v tom, že pro požadovaný zdvih kola 21 cm těch 8,5 cm zdvihu tlumiče skutečně nestačí. Můj hrubý odhad by byl 14 cm, Mr.GS došel k 13 cm. Fakt si myslím, že tak nějak by to být mělo.
Edy napsal:
Vyndal jsem z moto YSS, sundal péro, změřil pracovní část (8,5cm) dal na moto a změřil skutečnou vzdálenost osy od země. Měřeno na hlavním stojanu kolmo od země. Zdvih 157mm.
Stejný postup na origo Showa. Výsledek 210 bez pěnového dorazu. Tedy uváděných 190 u BMW je reálných. Podotýkám, že měřím pohyb osy kola od spodní polohy po horní polohu po kolmici od země. GS,ne GSA.
Trochu tohle téma oživím. Snad mi odpustíte, že se Vám sem s..u, i když nemám GS, ale S. Třeba to bude někoho zajímat.
V rámci posezonního servisu mi to nedalo a trošku jsem měřil, tentokrát s Originál Showa tlumičem. Vyndal jsem jak pružinu, tak pryžový doraz a nainstaloval zpátky do motorky. Celková volná délka pístice je 6,6 cm a jde zasunout do těla tlumiče, tedy zdvih tlumiče je skutečně celých 6,6 cm. Změřil jsem chod kluzáků mezi oběma dorazy a vyšel mi na rovných 10 cm. Poměr zdvih kluzáku/zdvih tlumiče tedy vychází na 1,52, což téměř sedí s mým výpočtem.
Pak jsem postupně podkládal kolo dřevěnými deskami a tlouštce necelých 1,2 cm a měřil, o kolik se zasunou kluzáky. Tabulka měření viz níže.
Z toho mi vychází, že poměr zdvih kola/zdvih kluzáku je 1,2 a celkový poměr zdvih kola/zdvih tlumiče pak 1,82.
Pro GS s větším zdvihem se to může trochu lišit, ale asi ne moc. Edymu to vychází na 1,84.
Mě z toho vyplývá, že pro měření SAGu na kluzácích skutečně není přesné a je potřeba to přepočítat tím koeficientem 1,2. Max. zdvih pak záleží na konkrétním tlumiči.
Beemer7 přiložený následující obrázek:
A ještě kombinace fotek obou krajních poloh. Je tam pěkně vidět, že osa kola se pohybuje skutečně mírně dopředu a po přeponě trojúhelníka zatímco kluzák po jeho delší odvěsně. Proto je zdvih kola větší, než odpovídá zdvihu kluzáku.
Beemer7 přiložený následující obrázek:
edy napsal:
Vyndal jsem z moto YSS, sundal péro, změřil pracovní část (8,5cm) dal na moto a změřil skutečnou vzdálenost osy od země. Měřeno na hlavním stojanu kolmo od země. Zdvih 157mm.
Stejný postup na origo Showa. Výsledek 210 bez pěnového dorazu. Tedy uváděných 190 u BMW je reálných. Podotýkám, že měřím pohyb osy kola od spodní polohy po horní polohu po kolmici od země. GS,ne GSA.
Udělal jsem to stejný se zadním YSS. Tam je to poctivejch 200mm. Stejně jak na origo Showa.
Zdravim panove.
Takze abych se k tomu vyjadril. Ten email ktery ktery se cituje v prispevku #181 https://bmwgs.cz/...ost_562789
Znam a jsem ten clovek ktery tam je citovan. Vice do podrobna - koupil jsem TT L1+L2 sadu na 1100GS. Zadni tlumic supr, predni problemy. Od zacatku do konce problemy. Resil jsem to s TT asi mesic, posilal jsem ho k nim na kontrolu, a po asi milionu vymenenych emailu byla odpoved, ze je vsechno v poradku. Byl jsem moc mekej abych ho vratil, a hlavne jsem mel par dni pred dovolenou, takze jsem nebyl v pozici abych mohl neco zasadniho resit.
Vice do podrobna - pripojuju 4 fotky - s prilozenym metrem, aby bylo videt ze si ty cisla necucam z prstu. https://postimg.c.../vcgikn5w/
Z obrazku je jasne patrne, ze zdvih tlumice je opravdu znatelne mensi.
V konkretnich cislech je to 110mm u orig a 83mm u TT. (katalogova data)
ALE, A TO JE DOST DULEZITE pracovni zdvih tlumice (tedy delka pistnice, ktera je urcena k pouzivani pred tim, nez dojde ke kontaktu s gumovym dorazem) je u TT jeste o hodne horsi. U originalu je to 68mm a u TT je to 42mm. Navic guma u originalu je celkem mekka a snadno se deformuje, kdezto guma u TT je tvrda jak kamen.
TAKZE nejen ze zdvih tlumice je o 27mm mensi (coz je pres 25%!!!), jeste navic mi gumovy doraz sebere 50% pracovni delky pistnice!!! A to uz je proste fakt hnus.
Kdyz to prevedu na cisla (1100GS), tak 18cm zdvih na kole = 110mm zdvih tlumice <- toto je fakt, ktery je vypsany z katalogovych dat. Z toho vypliva, ze kdyz ma TT tlumic zdvih 83 zdvih na kole uz je jen 13.8cm. Kdyz navic zapocteme 50% dorazovou gumu, tak je pracovni rozsah necelych 6.9 CM !!
Takze potom, co utratite 40 tisic za novy podvozek, a zjistite, ze mate zdvih na prednim kole 7cm jste opravdu smutny. Verte mi, jste.
Moje osobni zkusenost:
Tim, ze mam na GSu spoustu doplnku, vybavy a velkou ADV nadrz, ktera ten predek zatezuje jeste vic byly tlumice po dodani fakt celkem nepouzitelne. Zvlast tim, ze nikdo nevi jak to spravne nastavit, a nedokazali mi to rict ani v TT. Nebo respektive rekli mi to, ale uplne spatne, za pouziti vychozich hodnot 18cm zdvihu, a to je nastaveni k nicemu. Na kazde dire, i mensi jsem mel doraz. V terenu nepouzitelne. Po dlouhem laborovani mi dali v TT misto pruziny 50Nm pruzinu 60Nm. Ta vyresila ze to neslo na dorazy, protoze byla tak zkurvene tvrda, ze to vlastne neslo nikam. Kdybych tam misto tlimice nasrouboval nasadu od krumpace, tak bych nepoznal rozdil. Kdyz jsem se vratil z dovolene, menil jsem pruzinu za 55Nm. Ta uz je sice lepsi, ale porad je dost tvrda. Do drsnejsiho terenu a na jizdu ve stupackach ok, ale pri beznym cestovani v sedle to porad drnca jak prase a kdyz v zatackach potkam diry tak to dost odskakuje.
A to je vlastne momentalni stav. Alespon jsem se uz naucil, jak spravne urcit a nastavit to predpeti pruziny na teleleveru, a jsem si naprosto jistej, ze na tom novem TT tlumici, jak prisel z fabriky s puvodni 50Nm, byl urcite nastavenej hodne spatne. Takze ted momentalne resim, jestli si zvyknu ze to drnca a nebo jestli koupit od TT dalsi pruzinu 50Nm a doufat ze pri spravnem nastaveni to pujde na dorazy jen obcas.
Zaver:
Nebudu tu zpochybnovat funkci Tractive tlumicu, a jejich vyhody oddelene smesi oprozi emulzi. Nicemene kdyz clovek zaplati 18 tisic za predni tlumic, ceka ze bude naprosto perfektni a ne, ze bude resit sracky. Kdybych mohl volit znovu koupim urcite Showa, ktery bude levnejsi a podle meho nazoru i lepsi.
wizardead přiložený následující obrázek:
wizardead napsal:
Moje osobni zkusenost:
Tim, ze mam na GSu spoustu doplnku, vybavy a velkou ADV nadrz, ktera ten predek zatezuje jeste vic byly tlumice po dodani fakt celkem nepouzitelne. Zvlast tim, ze nikdo nevi jak to spravne nastavit, a nedokazali mi to rict ani v TT.
Aspoň zarytě nemlčíš, jako většina TT fanatiků, kteří se s takovým přístupem setkali
Tlumič na teleleveru si budeš muset nastavit sám dle hodnot, který si zjistil (zjistíš) měřením.
Musíš si zjistit, jaký je koeficient přepočtu zdvihu tlumiče na zdvih na "vidli" (protože jinde to není možný naměřit při nastavování).
Milan (a několik dalších) už přišeli na to, že koeficient přepočtu zdvihu tlumiče na zdvih předního kola je cca 1,8.
Tím zjistíme, že jsme všichni, kteří nemají origo tlumiče základní řady (tedy emulzní a bez ESA) "oje.baní" ... a to bez vyjímky jediná otázka a jediný rozdíl je: jak moc?
Ještě je potřeba zjistit ten koeficient na zdvih, který se projevuje na vidlích (jediná měřitelná věc).
Pak budeme vědět, že třeba tlumič se zdvihem 8cm se projeví na vidlích měřitelným zdvihem 12 cm a z toho pak musíš vycházet při nastavování. (v tomhle teoretickém případě by byl pokles při zatížení 3,6 cm)
Na předním kole budeš mít sice jenom 14,4cm zdvihu (8 x 1,8), ale aspoň si to budeš moct nastavit tak, abys z tý bídy dostal maximum.
Jinak všeobecně:
Tlumič není rohlík, abych neřešil, kde ho koupím... když někdo na motorce už ani nejezdí, a když naposled jezdil, tak ani telelever neměl, tak od něj nemůžete čekat rady pramenící z vlastních zkušeností, ale jenom reklamní kecy.
Spousta z vás si chodí kupovat tlumiče HyperPro i do Bikers Crownu. Ke krabici, kterou přebrali od DHL, vám akorát přibalí vizitku na Milana Holého, protože sami o tom ví úplný ho.vno... a to je veškerá jejich práce s tlumiči, za kterou si vezmou 30% marži.
A takových trhovců je dneska jako máku.
Nic nedělat, o nic se nezajímat, jen sedět a dělat zbytečnej mezičlánek mezi DHL a zákazníkem
Kdyby prodávali tlumiče v Ikee, tak tam taky půjdete?
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Zas na druhou stranu neverim, ze to delaji konstrukteri bez duvodu. Neverim ze si jen tak upravuji zdvihy bez zamysleni. Napsal jsem mail primo do Holandska do Tractivu a jsem zvedavy co mi odepisou.
wizardead napsal:
Zas na druhou stranu neverim, ze to delaji konstrukteri bez duvodu. Neverim ze si jen tak upravuji zdvihy bez zamysleni. Napsal jsem mail primo do Holandska do Tractivu a jsem zvedavy co mi odepisou.
psal jsi na info@tractivesuspension.com? já už tam spal dávno dotaz ohledně zdvihů tlumičů a bez reakce. Proto jsem se na TT vystolicoval a koupil wilbers, tam to se zdvihama taky nemají nijak růžový, ale aspoň mi napsali konkrétní čísla kolik jim to dělá
je to presne jak pises. Dostal jsem od Wilbersu udaje o 1150GSA (ptal jsem se na ni, protoze ji mam) a psali, ze ty hodnoty od udanych vyrobcem se dost lisi.
V papirech od 1150GSA jsou zdvihy predni a zadni 210 a 220mm, kdezto Wilbers nameril 180 a 194mm. Jejich tlumice maji potom 140 a 205mm.
jel jsem kolem koule www.jedemkolem.cz