Volal jsem večer s ředitelem TracTive a závěr je, že pravděpodobně máš tu pružinu příliš slabou na tu váhu. Myslel si, že tam tvůj kolega bude mít 50/205 a s ní že to bude chodit líp. Nabízí v první řadě že když mu tvůj tlumič pošleme v takovém stavu (nastavení), jak ti to "skoro" vyhovuje tak oni na testeru zjistí, co přesně to dělá přesně podle tvé váhy a jestli je OK nebo ne. Pochopitelně nejde vyloučit ani to, že máš vnitřek tlumiče nějak nestandardní nebo že došlo k záměně za jiný tlumič určený pro něco jiného ale jinak říkal, že vnitřní nastavení předního GS a GSA je téměř totožné, jen se liší zdvih. Zadní se prý liší v nastavení docela podstatně ale přední ne. Každopádně to ověří a případně vymění nebo nastaví a udělají to okamžitě a prioritně.
Dráty - to je fakt zajímavá otázka, nenapadlo mě se na to zeptat. Podle mě musí mít drátěné kolo trošku jinou pružnost a chování než lité, které by logicky mělo být tužší ale nejsem na tohle teda expert a jestli to má takový vliv, tak to by bylo zajímavé zjištění. Jaký by byl problém půjčit si na chvilku přední kolo od kolegy z jeho motorky a projet se s tím ve tvé motorce? Myslím že by takový test a srovnání zajímal víc lidí.
Upraveno: teď jsem si přečetl co napsal Melizoy (psal jsem právě svůj příspěvek) a celkem by to potvrzovalo to, co říkal Tom G. z Tractive - že máš prostě moc měkkou pružinu a s ní to nejde úplně naladit při tvé váze. Kolik vlastně vážíš? Já to odhadl na stovku. Navíc - když jsi zkoušel milanovu 1150GSA, tak měl přední pružinu ne slabší ale naopak o stupeň tvrdší! A přesto jsi měl dojem že to je báječné. Ano, byla to 1150GSA ale s malou nádrží a podle mě rozdíl statické váhy vpředu na 1150 a 1200 bude nepříliš velký. Ono hodně lidí má dojem, že tím že dají slabou pružinu, tak bude podvozek jakoby "měkčí" a houpavější a bude to víc žehlit ale ono to tak není, to by se musel přestavět i ten vnitřek. To naladění je na určitý rozsah statické váhy a oni to počítají na 80kg jezdce. Jestli máš víc, tak by rozhodně neměl být předek slabší než 48/205 ale ve většině případů mají lidi pružiny spíš silnější než slabší.
Upravil TomasTT dne 27.05.2013 22:03
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
-> Tomas TT. Drátěné kolo je těžší asi o 1,7 kg (jestli si správně pamatuji), než lité. Drátěné tedy představuje vyšší neodpruženou hmotu a snižuje ochotu k rychlým změnám směru...ale v rychlosti 60 km/h nevím, jak moc by byl poznatelný rozdíl.
Wer später bremst, fährt länger schnell.
Melizoy napsal:
-> Tomas TT. Drátěné kolo je těžší asi o 1,7 kg (jestli si správně pamatuji), než lité. Drátěné tedy představuje vyšší neodpruženou hmotu a snižuje ochotu k rychlým změnám směru...ale v rychlosti 60 km/h nevím, jak moc by byl poznatelný rozdíl.
Jasně že je pružnější ale dá se to poznat při ježdění po kostkách na dlažbě v minimální rychlosti? Nechce se mi tomu věřit. Ale je možné, že když to člověk posuzuje fakt kriticky, tak že rozdíl tam bude. Fakt by mě to zajímalo, jak moc velký rozdíl to je. Jestli má šanci půjčit si kolo od kolegy, tak by to za pokus rozhodně stálo.
Myslel jsem, že hlavní rozdíl je v tom, že při určité energii nárazu (třeba offroad kde je to celkem běžné), se lité kolo nenávratně zdeformuje, kdežto drátěné vydrží nebo se nezničí tak moc a díky konstrukci to umožňuje pozdější opravu snadněji než u litého.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
-> Tomas TT 2)
A co u Buba změřit ponoření při zatížení jezdcem a podle toho odhadovat, jestli je pružina správně tuhá k jeho hmotnosti? Podle pouček co píší němcí, nebo v manuálu například Öhlins, má být dynamické ponoření 33%, tj při zdvihu 210 mm na předku propružit o 7 cm max. Jen mi dochází, že by to fungovalo u lineární pružiny, a třeba už ne u progrese. Kdo ví, v jakém pracovním bodě totiž začne progrese účinkovat? A i kdyby to vyšlo přesně na 33%, tak fakt, že to Bubovi nefunguje to nezmění. Třeba je opravdu příliš velký kompresní útlum, což psal Bubo už zpočátku a na to přijdou fakt jedině borci na stolici. Já bych začal povolením předpětí ze 14 na 9 mm...pěkný večer.
Wer später bremst, fährt länger schnell.
Melizoy napsal:
Ahoj Bubo, k poslednímu příspěvku, ať to celé nekopíruji: mám před sebou právě tabulku nastavení. Povšimni si, že pro řady 1150GS i GSA mají stejné pružiny 205/45až 55 nastavení předpětí pro GS 14mm a pro GSA 9 mm!!! to je rozdíl 250 N, to je strašně moc!! (pružina je stejná pro všechny modely 1100-1200GSA). Všímal jsem si toho právě díky tomu, že jsem narozdíl od Tebe dával teď v týdnu na předek (Lev.1) tužší pružinu, z 50 N/mm jsem šel na 55N, protože se svým metrákem jsem neměl problém na šotolince dostat předek na doraz. Ale to není podstatné. V tabulce pro 12 GS i GSA je uvedené předpětí stejné, tj 14 mm a možná je to překlep! Zkus si vzít příklad z 1150GSA a nastavit předpětí na 9 mm. Mě to funguje dobře (samozřejmě nemám přímé srovnání s tebou aa třeba bys to viděl jinak). V porovnání s posmrtným originálem žehlí nový tlumič opravdu famózně, porovnával jsem v rozmezí pár dní stejnou cestu a nic si nenamlouvám, předek se nerozkmitává a jen kouám jak lítaj kluzáky a já rovně letím. Jen je pravda, že jsem pečlivě nezkoumal režim čoprjízdy o kterém jsi mluvil, ale jel jsem normálně svižně. Jinak samozřejmě na pohodlí mají roli i pneumatiky. Tvrdé Tourancky nemůžeš srovnávat se špalíky TKC a pod, obzvlášť v lehce podhuštěném stavu, který vyhovuje mě, když se nejede pila. Nicméně já zkoušel předek právě na Touranckách.. Pochlub se, jestli to zkusíš, jestli jsi pokročil správným směrem.
Hodnoty:
S pružinou 50/205 jsem jezdil od skoro nulového předpětí až po doporučené - bylo to tvrdé, hodně ostrá hrana
45-55/205 je měkčí, hrana není tak ostrá, předpětí jsem zkoušel od cca 5 do 14 mm. Maximální dosažený zdvih byl 130 mm - na doraz ani náhodou. Pocitově dvě 12 GS vedle sebe - ta moje je na stlačení tužší...
Gumy - jezdil jsem TKC, Scouty, teď mám E-07. Kolega měl na té jeho asi Anakee - nevěřil jsem tomu, jak to bylo měkké...
Ad čopr jízda - čopr mi do baráku nesmí, to je právě tvrdý jako šutr
Proto mám GS, aby to mělo nějaké zdvihy a zvládlo české cesty...
Upravil buboGS dne 27.05.2013 22:55
BMW GS = stroj na radost
TomasTT napsal:
Volal jsem večer s ředitelem TracTive a závěr je, že pravděpodobně máš tu pružinu příliš slabou na tu váhu. Myslel si, že tam tvůj kolega bude mít 50/205 a s ní že to bude chodit líp. Nabízí v první řadě že když mu tvůj tlumič pošleme v takovém stavu (nastavení), jak ti to "skoro" vyhovuje tak oni na testeru zjistí, co přesně to dělá přesně podle tvé váhy a jestli je OK nebo ne. Pochopitelně nejde vyloučit ani to, že máš vnitřek tlumiče nějak nestandardní nebo že došlo k záměně za jiný tlumič určený pro něco jiného ale jinak říkal, že vnitřní nastavení předního GS a GSA je téměř totožné, jen se liší zdvih. Zadní se prý liší v nastavení docela podstatně ale přední ne. Každopádně to ověří a případně vymění nebo nastaví a udělají to okamžitě a prioritně.
Dráty - to je fakt zajímavá otázka, nenapadlo mě se na to zeptat. Podle mě musí mít drátěné kolo trošku jinou pružnost a chování než lité, které by logicky mělo být tužší ale nejsem na tohle teda expert a jestli to má takový vliv, tak to by bylo zajímavé zjištění. Jaký by byl problém půjčit si na chvilku přední kolo od kolegy z jeho motorky a projet se s tím ve tvé motorce? Myslím že by takový test a srovnání zajímal víc lidí.
Upraveno: teď jsem si přečetl co napsal Melizoy (psal jsem právě svůj příspěvek) a celkem by to potvrzovalo to, co říkal Tom G. z Tractive - že máš prostě moc měkkou pružinu a s ní to nejde úplně naladit při tvé váze. Kolik vlastně vážíš? Já to odhadl na stovku. Navíc - když jsi zkoušel milanovu 1150GSA, tak měl přední pružinu ne slabší ale naopak o stupeň tvrdší! A přesto jsi měl dojem že to je báječné. Ano, byla to 1150GSA ale s malou nádrží a podle mě rozdíl statické váhy vpředu na 1150 a 1200 bude nepříliš velký. Ono hodně lidí má dojem, že tím že dají slabou pružinu, tak bude podvozek jakoby "měkčí" a houpavější a bude to víc žehlit ale ono to tak není, to by se musel přestavět i ten vnitřek. To naladění je na určitý rozsah statické váhy a oni to počítají na 80kg jezdce. Jestli máš víc, tak by rozhodně neměl být předek slabší než 48/205 ale ve většině případů mají lidi pružiny spíš silnější než slabší.
S tou 50-205 to fakt nešlo... Mám 108 ráno před zrcadlem. Oblečenej na motorku třeba 115? To byl jeden z předpokladů, proč by ta pružina 50-205 pro ADV mohla být OK - že doženu zvýšenou hmotnost ADV na předku svojí maličkostí. Asi je to málo, budu si muset na obědě přidat
BMW GS = stroj na radost
Melizoy napsal:
-> Tomas TT 2)
A co u Buba změřit ponoření při zatížení jezdcem a podle toho odhadovat, jestli je pružina správně tuhá k jeho hmotnosti? Podle pouček co píší němcí, nebo v manuálu například Öhlins, má být dynamické ponoření 33%, tj při zdvihu 210 mm na předku propružit o 7 cm max. Jen mi dochází, že by to fungovalo u lineární pružiny, a třeba už ne u progrese. Kdo ví, v jakém pracovním bodě totiž začne progrese účinkovat? A i kdyby to vyšlo přesně na 33%, tak fakt, že to Bubovi nefunguje to nezmění. Třeba je opravdu příliš velký kompresní útlum, což psal Bubo už zpočátku a na to přijdou fakt jedině borci na stolici. Já bych začal povolením předpětí ze 14 na 9 mm...pěkný večer.
SAG přední na standardní nastavení 45-55-205:
(pro porovnání uvádím v závorce hodnoty ADV 2010 s ESA II, nastavení solo comfort/solo vysoké hory)
statický SAG 35 mm (ADV 38 mm)
dynamický SAG 51 mm (ADV 51 mm/37 mm)
Předpětí cca 9 mm je celkem použitelná hodnota, tam to obvykle skončí (7-10 mm)
BMW GS = stroj na radost
Nevěřím že by na to mělo vliv kolo nebo pneumatika. Ne v takové míře, jak to popisuješ. Ale pro jistotu - můžete to zkusit přehodit a vyzkoušet?
Každopádně - jakmile tady budu mít (doufám ve čtvrtek) extreme, vyndám svůj přední Level1 a můžu ti ho dodat. Tvůj bych fakt poslal na změření, nedá se vyloučit že je něco blbě uvnitř a i oni si chtějí být jistí že tlumič je v pořádku. Teoreticky můžeš porovnat s mým předním na GS mezitím. Mám tam teda taky tu 50-205.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
ok, zkusíme se nějak domluvit. Mám teď trochu pracovně napilno, takže nevím, jak to budu stíhat, ale rád bych to nechal změřit. ozvu se...
BMW GS = stroj na radost
OK, počkám jak se ozveš a můžeme to zařídit rychle. Pošleme jim to kurýrem.. Ve čtvrtek bych tady měl mít extreme pro nás, takže v pátek nebo v pondělí bude můj tlumič volný na případné přehození.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
V sobotu musím něco odjet, takže buď v pátek, pokud bych to stihnul i s přehozením, nebo až po víkendu. Pokud bych mohl použít tvůj tlumič, bylo by to dobré - minimálně pro jasné určení, zde je problém v motorce nebo v tlumiči. Má to ALE - vzadu budu mít tlumič z GSA a vepředu z GS, tak to spolu nebude asi moc výškově sladěné.
K tomu kolu se teď asi jen tak nedostanu - mělo mě to napadnout hned v dílně - mohl jsem mít v dalším bodě jasno...
Celkově k té demontáži - 15.6. jedu na motorce týden na dovolenou - je reálné, že se to do té doby stihne z Holandska vrátit (nerad bych to montoval v sobotu ráno )
Mám to nechat vymontovat tady a dovézt jen tlumiče nebo mám dovézt motorku k vám a nechat ji tam, než se to dořeší?
Nebylo by lepší tam poslat oba tlumiče (přední i zadní)? Kdyby došlo k rozhodnutí z toho udělat normální GS nebo jinak upravovat, tak ať se to řeší najednou...
BMW GS = stroj na radost
Jak chceš ty, můžeš to dovézt - čím dřív, tím líp ať to je určitě do dovolené zpátky. Nám ten tlumič přijde ve čtvrtek ale netuším jestli zítra zvládnou přehození když je zboží. Dneska je tu volno ale nemám ten tlumič
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Nové přední tlumiče řady EXTREME dorazí dnes do Prahy! Kdyby měl někdo cestu a chtěl se podívat, jak to vypadá v reálu a jaké je provedení, tak by to tady mělo být během dopoledne.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Paráda neparáda, hlavně aby to dělalo to, co slibují, pak to teprve bude pecka
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
V sobotu jsem projel Tomášův tlumič pro 12GS - dal jsem necelých 300 km, měla to být On Road vyjížďka, bylo to spíš On Rain
Standardní nastavení tlumiče bylo obdobné, jako nejlepší dosažitelné s tlumičem GSA, když jsem povolil útlum (4-5 kliků), byl předek celkem OK. Problém byl s nastavením zadku, celkově se mi to nepovedlo moc vzájemně sladit - asi větší délka zadního tlumiče ...
Konzultoval jsem s Tondou možné příčiny (IMHO) nestandardního chování předku - možná bude řešení v odvzdušnění vidlic - vyzkouším, prověřím...
BMW GS = stroj na radost
bubo: tvůj tlumič dneska dorazil do Holandska. Psali mi že nevypadá nijak poškozený, vyteklý apod. Zítra se bude testovat tak dám hned vědět. Zajímalo je, co říkáš na ten můj, jestli je to rozdíl nebo ne, protože tam mám jinou pružinu, která ti přišla s tím GSA moc tvrdá.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...