Kvalita motorových olejů
Jak je vidět z internetových diskuzí, stále u nás vládne fenomén minerálního a syntetického oleje. Co je syntetické je kvalitní, co je minerální, je špatné nebo alespoň méně kvalitní. Minerální oleje jsou dnes již natolik kvalitní, že se používají pro výrobu i těch nejkvalitnějších motorových olejů.
Ani z viskozitní charakteristiky olejů (např. SAE 10W-40) nelze vyvodit kvalitu motorového oleje. Je ale pravda, že pro výrobu olejů (např. SAE 5W-40) musí být použity kvalitnější základové oleje (ale ne nutně syntetické!) než pro výrobu např. SAE 15W-40. Důvodem jsou požadavky oleje SAE 5W-40 na vyšší viskozitní index. Jediným ukazatelem kvality motorového oleje jsou výkonové specifikace API, ACEA, příp. i firemní výkonové specifikace, např. VW, Ford nebo GM a další. Součástí výkonových specifikací je i údaj o tzv. HTHS viskozitě, která určuje použitelnost oleje v určitém motoru.
Tak tohle je naprosto úžasná a vyčerpávající odpověď. Moc děkuji, věřím nejen za sebe.
Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033
Castrol GPS Engine Oil možná taky Castrol GP 20/50 jsou tedy oleje minerální? Vyzná se někdo co znamená to GP anebo GPS ???
Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033
Jurek napsal:
Castrol GPS Engine Oil možná taky Castrol GP 20/50 jsou tedy oleje minerální? Vyzná se někdo co znamená to GP anebo GPS ???
Pokud to výrobce neuvede na obalu tak se to nedozvíš. Tebe ale stejně nejvíc zajímá výkonová charakteristika a vizkozita. Pokud ten olej tohle splní tak to ten dej a je to. Tenhle Castrol GP to určitě splňije akorát má navíc JASO MA což je přísada pro mokrou spojku a převodovku. Ale udajně nevadí, jen se víc hodí do motorů kde je společná náplň pro převodovku a motor. Hodně lidí dává třeba Valvoline VR1 racing 20W50 nebo Repsol Elite 20W50 což sou oleje bez JASO MA.
FRN nechcem sa s tebou hadat co sa tyka karbonovych usadenin ale jeden prakticky poznatok z praxe - nie je to pribeh jedna pani povedala ale skutocne sa to stalu
pred par rokmi si jeden zakaznik na slovensku v bratislave kupil este v tempuse R1200GS, bol tam na par servisoch a liali mu do nej mineral, neskor ho napadlo ze naco by platil velke peniaze za vymenu oleja a tak si ho vymenil sam a nalial do svojho milacika plnu syntetiku - vysledok bol pridrety motor - tu motorku som po oprave videl, aj ten cerveny silikon po valcami - to ze ju potom byvaly mechanik tempusu predaval ako motorku ktorej "nic nebolo" je uz iny pribeh
ja som s kludom anglicana presiel z motorex boxer 10w40 na mineral 20w50 ale naspat na polosyntu ci plnu syntu by som to veru nikdy na mojej motorke neriskoval
p.s. rovnaky nazor ako mam ja zdiela jeden nemenovany fachman co robi s Harleyami a nie je to ziaden garazovy majsterko, chodia k nemu hell's aj z viedne, mal rozobraty nejeden motor a ten karbon tam skratka je
Jo tomuhle věřím, říká to snad každej automechanik co znám. Já dávám Valvoline VR1 20w50 a budu ho dávat stále, podle výrobce je to minerál. Dal jsem sem ten článek pro zajímavost, je to poučné čtení. O těch usadách těžko říct, třeba opravdu syntetika rozpouští karbon nebo se rozpustí proto že 5w40 je řidší než 15w40. Podle článku totiž 5w40 nemusí být nutně syntetika a 20w50 nemusí být nutně minerál. Vizkozita (příklad 20w50) nijak nesouvisí s tím z čeho je olej vyroben, je to jen údaj o tom jaký vlastnosti má olej při určitých teplotách.
Jiný názor je zas, že kanálky jsou dost velké a usazeniny by měl zachytit filtr ???
Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033
Ja davam 20w50 polosyntetiku a spokojenost.Navic na to pisou,ze je to pro motory typu H-D.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Jestli se ptas me,tak tento olej tam davam 2 sezony.Bere ho to ani ne 2dcl na 1000km.Pred tim jsem tam lil levnej cinol 10w40.Taky v pohode,ale toho to bralo asi 4dcl na 1000km.A pred tim co tam lil nemec netusim.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
ja nevim proc to tu porad nekdo resi, ale asi to chapu i kdyz mi to hlava nebere :-) vyrobce motoru/prevodovky uvadi specifikaci pro olej. pokud ji dodrzis, je vse v poradku at je olej treba MOGUL. cokoli mimo specifikaci je SPATNE a to i kdyz je to "lepsi". podstatne je dat tam olej dane specifikace a to klidne MOGUL pokud se v dane specifikaci dela a menit ho v doporucenych intervalech. rozdil v dane specifikaci mezi Mogulem, Shellem ci Castrólem je naprosto zanedbatelny jestli vubec nejaky. Pokud tam vyrobce dava olej nejake znacky tak jen proto ze mu dany vyrobce oleju vlezl tak hluboko do prdele ze se mu to uz vyplati. A dalsi alespon rok uz zase nenapisu o oleji ani radku :-)
Upravil turby dne 07.11.2010 20:24
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Já to tady řeším, protože to nevím. A protože se Vás kteří to víte že se až divíte že se na to někdo může ptát, ptám. A taky proto, že od toho tohle forum je. Možná někdo, když si koupil BMW tak všechno hned věděl. Já ale ne. Díky všem za Vaše příspěvky a odpovědi.
Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033
Jako uvádění příklad z minerálu na plno synt. je asi poměrně dost nerozumné... už jen pro případ, že by tam přeci jen nějaký carbon byl... proto se doporučuje, použít alespoň jednou při totom přechodu nějakou polosyntetiku... poměrně dost hrochů jezdí na Castrol GPS 10w40... je teda fakt, že mi ho to poměrně dost žere... tak 2-4 dcl / 1000km... příští rok chci dát Shell Advance VSX 4 15w50 taky polosynt. ale snad ho to nebude tolik žrát
Upravil HonzaGS-SV dne 08.11.2010 08:03
..
Upravil Pizzy Bender dne 09.11.2010 09:18
BMW R 1100 GS k dvacetiletému výročí prodáno
Jawa 250/590 SPORT - na uklidnění
Jawa 350 Californian r.v.2014 na zakázku
Jurek: môžeš sem prosím dať linku na ten 20w50 plnosyntetický olej? Vevis: takisto, môžeš sem prosím dať linku na ten 20w50 polosyntetický olej?
Tiež som mal dilemu, čo do moto liať, aby som jej doprial samozrejme to najlepšie.
V serviske sa píše "BMW recomends CASTROL" - super, tak je to jasné, CASTROL bude mať ten najlepší olej pre hrocha (...hej, ja viem...), tak začnem hľadať tam.
Tak som začal trochu googliť - a od CASTROLu som našiel len minerál 20w50 s JASO MA (prísada pre mokrú spojku) - tá prísada hádam neuškodí, ale je v tom oleji zbytočne.
Fľaška origo oleja s nálepkou BMW sa od toho CASTROLu líšila len vo farbe fľaše a oleja a v nálepke.Prečo BMW odporúča CASTROL, ktorý pre hrocha nemá ideálny olej (bez JASO MA)? Heh, hnusná komercia...
Googlil som ďalej, čítal diskusie, pozeral oficiálne stránky výrobcov a hľadal ďalších kandidátov na ten "najlepší" olej. Pátranie bolo vyčerpávajúce a
nikam neviedlo, tak som nakoniec dal na radu Tondu v tejto diskusii.
Jaký olej??
Přidané 13.01.2010 10:46
Člen Tonda
Všechny eSka který servisuju, dostávaj u mě v dílně do převodovky a zadního převodu to samý co GS řady 1100 a 1150 tzn. Castrol EPX 80W90.
Do motoru buď Motorex Legend 20W50, Castrol GP 20W50 nebo Valvoline VR1 Racing 20W50 - podle toho, kdo kterou značku upřednostňuje
(na funkci to samosebou nemá vliv)
a kruh sa uzavrel (vybral som si Castrol GP 20W50 do motora a Castrol EPX 80W90 do prevodov).
Spotrebu oleja mám cca 1dcl/1000km.
Motor GSka je stavaný nie na výkon, ale na výdrž. Jazdím s ním v normálnych podmienkach, niekedy mu "naložím" aj 4000ot.
Ja verím, že to ten olej stíha mazať. A súdiť oleje podľa značky štýlom: "Valvoline ÁNO, CASTROL NIKDY" sa mi zdá divné.
Ešte k tomu karbónu v motoroch MOTOCYKLOV:
Priznám sa, že som veľa motorov rozobratých nevidel. Videl som len vrch hlavy 650-ky jednovalca a vrch hlavy GSka (cez nalievací otvor oleja).
Ani na jednom som však nevidel karbón - jediné, čo som videl, bola veľmi tenká jemná hnedá nestečená vrstvička oleja, ktorá sa dala ľahko otrieť. Kde mám hľadať karbón, ktorý po prechode z minerálu na plnú syntetiku zničí motor?
Na záver kvízová otázka: Čo je podľa vás "HD oil"?
a; Harley Davidson oil
b; Heavy Duty oil
Link nemám, ¨zatím není zveřejněn na webu. Kamarád mi volal, že je něco nového. Poprosil jsem jej o foto obalu. Až budu vědět více, sdělím. Mně jen zajímalo jak to s těmi rozdíly je. Časem by se měl objěvit zde:
http://www.eoleje.cz/katalog/oleje/castrol/motocyklove-oleje-castrol.html
Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033
Takže, omlouvám se za mystifikaci. Není to Castrol, ale REPSOL. je jen v litrovkách a stojí 295 Kč, odkaz na něj zde:
http://www.eoleje.cz/katalog/oleje/repsol/repsol-moto-v-twin-4t-1litr.html Jurek
bmwjurek@seznam.cz
www.bmw-gs.estranky.cz
www.scrc-ostrava.estranky.cz
608 822 033