[176.96Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[167.21Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[179.22Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[169.06Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[183.83Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[182.23Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[162.16Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
S Palmyrou končíme okolo jedenácté a odjíždíme. Cíl není jasný. Máme dvě volby. Buď pojedeme po asfaltu prostě do Damašku na obvyklou návštěvu města, nebo zkusíme projet tak jakoby paralelně podél irácko-syrských hranic, určitě nějaký kus i off road a pokusit se dostat do Suweida s pozdějším cílem Bosra. V tom případě potom z Bosry do Jordánska a Damašek nechat na cestu zpět. Tento plán B jsem oznámil Camels jakožto překvapení v Bagdád Café (na rozcestí dopravních tepen do Damašku a Iráku).
Doc přiložený následující obrázek:
[179.35Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[190.05Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Musím znovu zdůraznit, že zmapování Sýrie a Jordánska není dobré, OSM free mapy jsou vynikající pro města, ale mimo jsou asi jako klasické garmin, Dokonce ani veliká papírová (nová) mapa nesouhlasí všude se skutečností, to jsme měli možnost několikrát si ověřit.
Na mapce z mapsource vidíte nahoře waypoint Bagdád Café a Suweidu dole. Přímá čára znázorňuje naši představu, ale žlutá ním radí jet přes Damašek. Sice tam vidíte nějaké okresky, ale ty vůbec neplatí. Na Google Earth jsem objevil jediné spojeni mezi těmito dvěma body, jakousi cestu, vede skrz měsíční krajinu a přes jeden sopečný kráter. Nejde asi o asfalt, ale nějakou kamenitou cestu, doufám pro nás schůdnou. Přes všechno pátrání po netu a hledání tracků jiných cestovatelů jsem neměl jasno, jak se tam dostat, ale existuje i fotka kráteru na panoramio, takže nějak tam přístup musí být….
Rozhodujeme se jet do Damašku, ledaže po cestě to nějak upřesníme a potom tedy bychom zkusili ten plán B. Já trval na tom, že můžeme alespoň zkusit, v nejhorším spacáky máme v případě, že nás přepadne noc a budeme pokračovat druhý den anebo se vrátíme, nemáme co ztratit. Názory v partě různé, nakonec se přiklánějí k mému (anebo mi prostě nechtějí zkazit radost) říkáme, že to risknem. To už ale byly asi tři odpoledne a poté, co jsme našli na jedné benzínce jednoho řidiče náklaďáku, který mluvil natolik anglicky, aby pochopil, co chceme zkusit (všichni ostatní nás posílají před Damašek). http://www.youtub..._O7_w71SyE
Jeho verze byla takový trojúhelník po asfaltu, asi 80km a potom nějaká kamenitá cesta, pokud jsme pochopili dobře, a potom je opět asfaltka před Suweidou. Ale i on mi potvrdil ten sopečný kráter, který je asi tak v půlce cesty vzdušnou čarou.
Doc přiložený následující obrázek:
[119.66Kb]
Upravil Doc dne 15.05.2010 06:16
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
S chutí se vydáváme do prvních kilometrů podle návodu řidiče, ale za chvíli vidíme odbočku jakési pouštní cesty, která má azimut přesně na ten kráter. Zatímco řidič nás posílá trojúhelníkem po asfaltových odvěsnách, já vidím off road přeponu přesně azimutem na kráter. Čili napřímo, podstatně blíž. Soudě podle tvrdého podkladu na zemi, je to jednoduché. Parta souhlasí a jedeme do poušti. Bylo to lehké a zábavné. Po nějakých kilometrech jsem byl hrdý, jaký jsem šikula, off road režim na GPS mi jasně ukazoval cestu a kilometry ubíhaly. Pouze pouštní cesta, zprvu přímá jak linka se začínala postupně klikatit a zmenšovat. Po dalších pěti kilometrech již cesta nebyla vůbec. Nevadí říkám si, azimut je azimut, waypoint je přenesen z Google Earth správně do GPS a cesta i mimo naznačenou je tady lehká. Prostě jedeš rovinou. Chceme asi padesát kilometrů ke kráteru, vše OK, jsem jako hrdina v čele. ALE, protože v praxi často bývá i ALE, ale najednou se začaly množit kameny. Nejdřív tu a tam, postupně houstly a zvětšovaly se. Začali jsme povinně objíždět celá pole, kde se projet už ani nedalo. Klikatíme, ale GPS nám stále dobře ukazuje cíl. Jízda je ovšem stále těžší, nejedná se už vůbec legrační jízdu, ale slalom mezi kameny. Nakonec se dostáváme do slepé uličky. Doleva i doprava i dopředu kamenitá plocha, dál se jet prostě nedá. Proto nás tedy řidič posílal po asfaltce, protože napřímo se to prostě nedá. Je nám to jasné všem, ale ani nám to nějak nevadí. Zkusili jsme to, nejde to, nic víc. Ostatně, jsme na dovolené, na výletě, jezdíme a to je fajn. Měníme plán, o nic nejde. Prostě jedeme těch pár kiláků opět zpátky, zaoffroudovali jsme a to se počítá. Z té kamenité pasti jsme vybloudili sice dost těžko, jedině přesně po stopách, kolejích jsme byli schopni najít cestu. Později dle GPS a už jsme si to zase kulili po poušti. Bylo kolem páté, ztratili jsme dvě hodiny, ale pojezdili a až se za půl hodinky opět dostaneme na asfalt, je to Damašku nějaká stovka, čili nic….
Upravil Doc dne 15.05.2010 17:55
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Po nějakých kilometrech vidím na GPS, že nám zbývá nějakých posledních deset kilometrů k bodu, kde jsme se dali do poušti. Nálada výborná, blbneme, točíme videa. Do té chvíle mám kameru všechny dny já. Nikos se nabízí, abychom si přehodili helmy, aby mohl natáčet i on a to i mě, který zatím na filmech nejsem. Výměna a pokračujeme v zábavě. Točí nás postupně všechny a v jednu chvíli vidím, že dává signál Mikovi, že ho zezadu točí. Mike zrychluje a potom, v tu chvíli jakoby před horizontem, začíná ztrácet přední kolo. Rozebírali jsme to potom mnohokrát, jak a proč se to stalo. Nedobrali jsme se jistého závěru. Jasné je, že si sedá a začíná i brzdit v pudu sebezáchovy a tím adheze předního je ještě menší…..až do konečného pádu
Upravil Doc dne 15.05.2010 17:56
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Pád ošklivý, GS dělá trojté salto mortale, jezdec to samé. V žilách tuhne krev, ty první vteřiny jsou hrozné. Co je s Mikem? První zastavuje kameraman Nikos, potom já. Na chvilku vidím Nikose, jak se sklání nad ležícím Mikem a rychle se odvrací a odchází. Zledovatěl jsem. Přepadly mě hrozné předtuchy. Sesedám z motorky a přibližujíc se vidím, že Mike s Nikosem mluví. To vše NENÍ skutečnost, ale přísahal bych, že tak jsem tu scénu viděl. A přesto, později na videu odhaluji, že Nikos se nikdy od Mike neodvrátil a neodcházel. To jsou nemocné hrátky mozku, který ve stresu tvoří jinou, virtuální skutečnost. Mike tedy leží, mluví, chápe, ale je zjevně v šoku. Takže první dobrá zpráva ….. je při smyslech, mozek funguje. Následující otázku kladu, zda někde má velkou bolest, abych se připravil na zlomeniny a tržné rány. Snaží se soustředit, uvědomit i sama sebe a své tělo a pochopit stav.
„A mašina?“ odpovídá otázkou a to nás všechny uklidňuje. Zajímá se nyní o motorku, což je dobré znamení, sebe prošetřil dobře
Levá noha – OK
Pravá noha – OK
Levou ruku vidím před sebou – OK
Pravou můžu hýbat – OK
Asi jako když se před letem v kokpitu dělá poslední kontrola klapek, turbin, tlaku ….
Po chvíli se snaží připosadit se, ale točí se mu hlava. Motorka OFF, to vidíme na první pohled. Po nějaké chvíli se postaví na nohy, je očividně ještě v šoku, ale očividně mu nic vážného, zlého není. Nakonec ho bolí krční páteř z toho nárazu na zem, není divu, helma je ošklivě sedřená. Ale hýbe krkem volně, další strach odchází.
Krk – OK
Vím, že následující dny ho budou bolet krční svaly, až dostanou spasmus, ale to bude pozítří, popozítří a není to nic, vykloubení vypadají jinak…..
Upravil Doc dne 15.05.2010 17:58
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Co teď? Jsme uprostřed pouště, ale naštěstí v celkem dobrém stavu. Je to velice jednoduché. Mikova motorka není provozuschopná, čili se nějak musíme postarat o převoz motorky a uvidíme postupně, jak bude i s jezdcem, co se ještě vyvrbí. Naše čtyřka se dělí logickým způsobem. Já jako doktor zůstávám s Mikem, Thanasis s Nikosem jedou do civilizace najít náklaďák, pomoc.
Odjíždějí. O Mikovi v tu chvíli vím, že nemá někde konkrétní bolest (ale celé tělo trochu všude), ale určitě je víceméně v šoku. To vše za soumraku, ale noc padá rychle a fouká a ochlazuje se. Snažím se celou dobu s Mikem mluvit. Mluvím a mluvím a mluvím. Cokoliv, o všem možném. Snažím se ho udržet v dobré psychické kondici. I abych ho udržel v mentálním provozu i aby nemusel pořád vidět tu filmovou smyčku pádu. Znáte to, nemůžete se toho zbavit, pořád se vám to přehrává před očima, ale horší to i situaci. Nacházím všechna možná témata, co mě v tu chvíli napadne. O náhradních dílech, o přibližné škodě, o dealerech. Ne, že by to důležité, ale chci mít i informaci o tom, jak reaguje, abych vystihl i případnou změnu mentálních funkcí….
Řekneš, a co by sis tam asi tak počal? Nevím, ale díky profesi jsem měl na starost nesčetně havárií, takže můžu udržet chladnokrevnost. Alespoň pokud je nutné mít profesionální chladnokrevnost, protože potom, později jsem mimo jiné i člověk…….
Našli jsme si místo s trochou závětří. Oblékli se tepleji a zabalil jsem ho do spacáku. Asi za půl hodiny mám telefon od Thanasise, že sehnali pikap a že dokonce přijíždí i sanita pro Mika. Shodou okolností na té velké křižovatce, kde jsme se před třemi hodinami bavili s tím řidičem, bylo i jakési malé zdravotní středisko se sanitkou a doktorem. Stavili se tam, vysvětlili situaci a hned se nabídli, že okamžitě vyjedou sanitou k nám.
Noc už je hustá, ale Mike se drží perfektně, začínám se uklidňovat.
Doc přiložený následující obrázek:
[138.96Kb]
Upravil Doc dne 15.05.2010 18:01
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[128.29Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Za další půlhodinu se objevují v dálce světla. Mike je fajn, vydrží. Minuty ubíhají ukrutně pomalu, trvalo téměř další půlhodinu, než se světla přiblížila i na doslech. Ale jak nás najdou, jsme mimo cestu, v poušti. Mikova motorka nefunguje a moje xenony přes opravu na ferry fungujou jenom na trojí prošení. Většinou musím několikrát startovat, aby se poté najednou světlo udrželo, jinak zhasíná. Někdy jezdím uprostřed skupiny jenom na mlhovky, protože xenony nechtějí zaboha naskočit. Asi bude poškozený i balast. Zkouším startovat a naštěstí asi napotřetí se podaří xenonům ukázat cestu sanitě a ostatním. Motorku taháme rukama a vyzvedáváme na pikap. Informuju kolegu lékaře, který také přijel v sanitě o situaci, dávám mu stručný raport a odjíždějí.
Posbíráme všude roztroušené věci z Mikových bagáží, vše do pikapu a odjíždíme z místa činu.
Pro Mika cesta skončila.
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Za půl hodiny jsme všichni ve zdravotním středisku. Ale máme problém s Mikem. Jeho stav po převozu sanitou je podstatně horší. Je viditelně vyčerpán, motá se mu hlava víc a hlavně, začíná ho bolet břicho. Syrský kolega doporučuje převoz do nemocnice, již prý mezitím mluvil s jednou na okraji Damašku. Samozřejmě souhlasím, to jediné správné řešení. Do nemocnice na předměstí Duma je to odtud 90km. S velkými obtížemi Mike uléhá na lehátko sanity a odjíždějí. Já se připravuji na to, že pojedu těsně za sanitou. V tu chvíli mi ale oznamuje Thanasis, že zrovna opět mluvil se syrskými kolegy motorkáři. Jedou sem, mají již s sebou velký nákladní vůz na převoz aut a máme počkat na místě všichni, abychom nebyli roztroušení na mnoha místech a neztratili se ani mezi sebou. Potom pojedeme i my do nemocnice. Já jsem mezitím velmi neklidný,co se týká Mikova stavu. Nemám v cizích podmínkách v podstatě co pomoci, vím, jak běhá rutina v takových situacích ve všech nemocnicích na světě. Když nemůžeš pomoci tak alespoň nepřekážej! To si říkám. Rutina je jasná, pokud má roztržená játra, musí se otevřít břicho a to poslední, co potřebují místní kolegové je, aby se jim jeden cizí kolega motal pod nohy. Nebo jak jinak? Že bych se přimyl k operaci i já? Zaprvé to není to správné, protože se nemohu domluvit s personálem na sále, za druhé by mě ani nenechali, má to i právní stránky. Mám s sebou jakékoliv oprávnění k tomu, abych provozoval doktořinu v Sýrii. Nemám žádný papír. To jediné, co maximálně dovolí je, že mne nechají jaksi nablízku pozorovat a z kolegiální slušnosti budou se mnou komunikovat, ale to je zdržování, to není ku prospěchu věci. Sám jsem několikrát byl v jejich kůži a vím, že to není ta správná cesta. To si říkám sobě, ale ani pro mě to není jednoduchá situace, zvlášť když džíp s motorkáři a náklaďák z Damašku pořád nepřijíždí. Neměl jsem přece jenom jet s sebou? Není to již slíbených deset minut, jde o více jak půl hodiny.
Posílám k ďáblu moje předešlé rozhodnutí zůstat, ale sanita je už dávno pryč, teď už nemůžu nic dělat.
Doc přiložený následující obrázek:
[191.31Kb]
Upravil Doc dne 15.05.2010 18:06
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[190.35Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[161.63Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[177.77Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic