rozdíl by patrný, jak jsem psal. Standardní nastavení bylo podobné, jako to nejlepší nastavení s tlumiče GSA.
Ale - Dneska jsme odvzdušnili vidlice a zdá se to být výrazně lepší i při standardním nastavení. Řekl bych, že to může být ten kámen úrazu - špatný postup pro odvzdušnění vidlice. Bylo to tak prezentováno zde na fóru a stejný názor na to měli i mechanici, co to dělali - dle dvou nezávislých zdrojů mám potvrzen jiný postup. Ještě bych rád zjistil, co na to BMW...
Teď bych řekl, že je ta přední vidlice konečně citlivá. Projel jsem se jen kousek, ale zdá se to být s tvým tlumičem celkem OK, akorát ten předek a zadek spolu nejsou sladěné.
BMW GS = stroj na radost
Bubo: tlumič je naprosto v pořádku, plně ve specifikacích, nic není poškozeného nebo vyteklého.
Nicméně mi psali, že v tomhle speciálním případě, když už to stálo všechny spousty času a energie, tak udělají ještě to, že ti ten tlumič naladí víc do komfortu, prostě udělají custom tuning vnitřku, nastaví planžety a trysku tak, aby se to chovalo co nejkomfortněji i v nižších rychlostech a nárazech - což by mohlo i vyrovnat ten malý rozdíl mezi naladěním GS a GSA tlumičů. Prý budeš spokojený. Vezmou mi to příští víkend na Travel Event do Německa.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
OK, super - díky za info.
Dneska to snad trochu projedu na suchu a porovnám s kolegou se standardními GS tlumiči - uvidíme :-).
Trchu sázím na to špatné odvzdušnění - zdálo se mi to být lepší (konečně větší citlivost), ale nechci se unáhlit - potřebuji to projet trochu víc - večer nebo o víkendu dám vědět.
BMW GS = stroj na radost
PS: nemohli by to poslat, aby tady byl nejpozději čtvrtek - pátek? V sobotu brzo ráno odjíždím na týden pryč, tak bych ho potřeboval nejpozději v pátek namontovat - mluvili jsme o tom...
Přeci jenom je ta takhle motorka trochu nakopnutá...
BMW GS = stroj na radost
Tak jsem to projel, asi 100 km okresky a lehoučký soft off (na blátě, no fuj ).
Odvzdušnění pomohlo - spodek je srovnatelný s kolegovou GS na Tractivech.
Nešlo mi to moc sladit předek + zadek. Ten delší zadek to pořád tlačí víc na předek. Když jsem povolil vzadu předpětí, tak to bylo vzadu už moc měkký, když jsem vpředu přitáhl 1-2 otáčky, tak to bylo zase vepředu tvrdé... Nakonec jsem skončil cca na standardu vpředu s trochu větším předpětím a trochu menším útlumem, zadek cca standard. Předek sice ještě na rovné silnici trochu houpal, ale celkově to je výrazně lepší. Předpokládám, že s tím upraveným GSA tlumičem to bude OK.
BMW GS = stroj na radost
buboGS napsal:
Tak jsem to projel, asi 100 km okresky a lehoučký soft off (na blátě, no fuj ).
Odvzdušnění pomohlo - spodek je srovnatelný s kolegovou GS na Tractivech.
Nešlo mi to moc sladit předek + zadek. Ten delší zadek to pořád tlačí víc na předek. Když jsem povolil vzadu předpětí, tak to bylo vzadu už moc měkký, když jsem vpředu přitáhl 1-2 otáčky, tak to bylo zase vepředu tvrdé... Nakonec jsem skončil cca na standardu vpředu s trochu větším předpětím a trochu menším útlumem, zadek cca standard. Předek sice ještě na rovné silnici trochu houpal, ale celkově to je výrazně lepší. Předpokládám, že s tím upraveným GSA tlumičem to bude OK.
Bubo a co nastavováním hlavně sleduješ, nebo spíš se ptám na jakém povrchu a jaké relativní rychlosti testuješ? jde ti především o dosažení největšího pohodlí při přiměřeně cestovatelské jízdě, nebo zkoušíš i pořádný kule na rozsekaným asfaltu a sleduješ rozkmitávání podvozku při krizovkách...? jen se ptám ze zvědavosti. Mě jde spíš o tu druhou variantu a na základě tvého rozboru začínám řešit i pohodlí.. ..které hodnotím jako velmi dostatečné. Jezdím vepředu level 1, s 55-205 a vzadu 170 N/mm Ohlins DRS. Přiznám se, že bych si rád někdy zkusil "lepší" podvozky typu Ohlins TTX, TT Extrem a podobné. Zajímala by mě moc účinnost změny komprese v těch našich vysokých zdvizích. Měl jsem na silnici plně stavitelný podvozek a byla to věda. Každým větším zásahem mimo fabrický nastavení se pokazilo něco jiného. Naše tlumiče jsou velmi jednoduché na nastavení, což je v praxi výhoda. Dokážeš si představit sám sebe se svými požadavky, že nastavuješ složitější podvozek? to by byl dlouhý běh ?
Wer später bremst, fährt länger schnell.
Nemám nějak specifické požadavky (si myslím) - jezdím obvykle po zastrčených silničkách a kvalita povrchu tam bývá mizerná - díry, záplaty, zvlněný asfalt, Na hlavních tazích pak vytlačené koleje od náklaďáků a tak.
Pokud se pohybuj na takové silnici, chci, aby podvozek tento povrch zvládnul v rozsahu rychlosti od výletového kochání (50-60 km/h ?) až po "palbu" - což bývají rychlosti okolo povoleného limitu
K tomu samozřejmě rozsah zatížení od sólo jízdy po plně naloženo a také schopnost zvládat například dálniční přesuny a občas i svižnější jízdu v zatáčkách... Prostě klasika využití GS, ale žádný extrém...
Dneska jsem se například pohyboval docela svižně po rozbitém povrchu a tam to bylo docela OK, projel jsem i pár lesopolních cestiček a to taky docela šlo, i když tam jsem jezdil pomaličku (1-2), bylo ještě mokro a blátivo a to já tuze nerad, pouze zůstalo to lehké kmitání předku na hladkém asfaltu - s tím si zatím nevím rady.
Dneska po dlouhé době zase radost ze svezení a když by to už dál doladit nešlo, tak by to bylo asi snesitelné - očekávám, že až namontuju zpět přední tlumič GSA, tak to bude ještě lepší (viz předchozí příspěvek).
Ad možnosti ladění - jednoduchost je samozřejmě plus - nevím, jestli bych si dokázal poradit s více ladícími prvky.
I s těmi jednoduchými možnostmi je to občas složité - předek a zadek se vzájemně ovlivňují a určitá změna jen vzadu se projeví i na chování předku a naopak - proto mi to teď nejde moc doladit, když je každý tlumič jiný.
BMW GS = stroj na radost
Podobne jsem ladil onehda Ohlinsy, cekal jsem za prachy zazrak jak se tu popisovalo,ale ten se nedostavil. Tak jsem koupil KTM a podvozek je presne jak jsem si predstavoval zas to ma blby brzdy(kdyz jsi zvyklej na integral od BMW), to si nevyberes preju at to nejak naladis,je to alchimie. Ale tipuju, ze uplne idealni na vsech povrzich a ve vsech rychlostech to stejne nebude.
Myslím že je to vždycky kompromis mezi komfortem a sportovním naladěním a že tohle vyřeší až tlumiče s elektrickou tryskou. Pokud budou dostatečně rychle reagovat, tak to zvládne i kombinaci silnice a terén. Určitě je to cesta do budoucna ale zatím to má tolik problematických míst, že to bude ještě vývoj na pár let. Tento víkend mám slíbenou projížďku na nové generaci plně elektrického podvozku (již 3. vývojová verze) na 1200GS, naposledy jsem jezdil na takovém prototypu vloni v říjnu, tak jsem zvědavý, kam to pokročilo. Už tehdy to bylo skvělý ale problém prý byl s množstvím čidel, které jsou na tlumičích ve všech možných místech a bylo to nespolehlivé. Teď prý zvenku není vidět žádné čidlo, všechno je integrované uvnitř ale i tak to není verze určená pro trh.
Ale i s tou elektrikou tam je pružina (není to elektromagnetický) a bude přenášet nějaké spektrum vibrací od kola do motorky a určitě se najde někdo, kdo objeví, že to při rychlosti 20km/h na hrubém asfaltu kmitá s řídítky nebo že to ve 100km/h při jízdě po pistě po kamení přenáší moc vibrací apod. Myslím že to absolutně bez kompromisů nebude nikdy. Mě osobně vyléčila projížďka na továrním dakarském speciálu - myslel jsem si, že to prostě bude absolutně něco lepšího než všechno jiného a - ve skutečnosti to vůbec tak dokonalé není, ten podvozek má nulový komfort ale funguje výborně ve vysoké rychlosti v terénu ale jinak to je dost děsný a rychle to člověka unaví. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
bubo: tvůj tlumič dneska odešel kurýrem, ve středu by měl být u nás. Dali tam zpátky tu sériovou pružinu a přeladili vnitřek tak, aby to bylo o trošku komfortnější v nízkých rychlostech. Doufají, že budeš spokojený. Jinak mu nebylo vůbec nic, olej jako nový, všechno v pořádku.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Ve zkratce o co jde: jsou to elektricky nastavované a řízené tlumiče s vnitřním solenoidem, který 10x za sekundu dokáže změnit průtok oleje v tlumiči. Podle toho která verze to je, tak tam může být ještě elektricky řízené předpětí pružiny. Ty tlumiče se dají ovládat nezávisle a součástí systému je jednotka ACE, která nezávisle na ostatních palubních systémech (např. CanBus) vyhodnocuje přetížení při akceleraci, brždění nebo přejíždění nerovností a podle toho mění nastavení toho solenoidu nezávisle na jezdci. Ten si může tuhle funkci zapnout nebo vypnout a měnit její úroveň (vliv) v pěti krocích.
Takže řidič má k dispozici ovladač, kde může řídit tři parametry pro každý tlumič (tedy 6 parametrů dohromady) v pěti úrovních během jízdy i během zátěže při jízdě offroad. Nepotřebuje vůbec napojení na ovládání ESA/ESA2 nebo CanBus nebo jakékoliv jiné senzory motorky. Potřebuje to jen připojení na baterku a je to zcela nezávislé.
Na rozdíl od řešení v BMW GS LC jsou senzory v samostatné jednotce a ne přímo v tlumiči, což se během testů zejména při ježdění v náročnějších offroad podmínkách neosvědčilo. Ta krabička se montuje na konkrétní místo v motorce a určité poloze a to je všechno. Změna předpětí není pochopitelně okamžitá (3mm/s) ale změna nastavení dynamické trysky probíhá okamžitě resp. tak rychle, že se to jeví jako okamžitě. Během sekundy dokáže tlumič 10x změnit nastavení a reagovat na změny. Víc v tom článku...
TomasTT napsal:
Podrobnější marketingovo-technické informace o systému Touratech Suspension ACE:
Tomáši, ví se alespoň přibližně cena ?
Budete to mít namontovaný i na vašich motorkách během testování ?
Milan nebo ty na 1150 ?
Cena by měla být do 2500EUR za sadu Explore přední + Expedition zadní vč. řídící jednotky a ovladače na řídítka. Ta 2x Expedition bude dražší o přední EPA motor a hydrauliku.
Mám slíbenou testovací sadu pro 1150GSA, nevím jestli komplet nebo jen zadní. Měl jsem to dostat už před měsícem do Maroka ale stopli to a posunuli začátek testů na konec srpna kvůli nějaké změně v konstrukci. Takže ano, máme to tady mít ale určitě to nebude veřejné testování apod.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
Mám slíbenou testovací sadu pro 1150GSA, nevím jestli komplet nebo jen zadní. Měl jsem to dostat už před měsícem do Maroka ale stopli to a posunuli začátek testů na konec srpna kvůli nějaké změně v konstrukci. Takže ano, máme to tady mít ale určitě to nebude veřejné testování apod.
Píšeš sadu, akorát, že už máte na obou 1150 klasický přední vidlice, takže testovat se bude asi jenom zadní tlumič ?
Samozřejmě mne napadá, jak se to bude chovat v případě nějaké chyby. Třeba, když přestane fungovat solenoid, tak se to zastaví v základní poloze ( úplně otevřeno / zavřeno ) nebo v aktuální?¨
Je to novinka, takže spolehlivost ukáže čas, nehledě na to, že to bude pořád vylepšované až to jednou bude standart.
Upravil stepan dne 20.06.2013 14:09
Stěpán: no my ano ale 1150 GSA kolem sebe máme víc - třeba Filip co s náma jezdí má vpředu normální telelever apod.
V případě výpadku napájení nebo jakékoliv jiné chyby se solenoid nastaví do střední polohy. U hydrauliky (EPA) zůstává při výpadku napájení aktuální poloha.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Dneska jsme instalovali specialitku - R1200GSA s předním tlumičem řady extreme a zadním high-end ale s elektrickým nastavením předpětí.
Naprostý mazec, chvilku jsme měli možnost se s tím povozit a je to skvělý.
Jsme první země, kde tuhle variantu někdo používá - Touratech vůbec nedodává elektrohydraulický předpětí v komnbinaci s high-end nebo extreme tlumiči, prý o to není zájem a lidi chtějí takové, kde se nemusí nic nastavovat. Tady je pochopitelně šest nastavovacích prvků plus předpětí, takže je tam potenciál na totální rozhašení podvozku ale když se s tím neblbne, tak to je fantazie.
Majitel výše dokumentovaných tlumičů mi včera volal, že zažil fantastické víkendové ježdění, kde se doslova úmyslně vymetal každým kanálem a dírou na silnici aby znova a znova ověřoval, že to funguje. Je absolutně nadšený podvozek naprosto předčil jeho očekávání. Říkal, že jaký je rozdíl mezi starým podvozkem a ESA2, tak tohle je dvakrát větší rozdíl, hlavně vpředu.
Trošku potřeboval oživovat když se pořádně podíval na částku na faktuře ale za tu radost to prý stojí
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...