ale vazne - nevim jestli tam jen chybi nejake ukladaci misky te pruziny, jestli nekdo delal jen tak narychlo fotku, ale pokud je to takhle komplet a jakoze "spravne" tak tedy rikam ze neni (mrknete jak pekne sedi vrsek toho origa, takhle to ma byt) a ta pruzina bude mit tretinovou zivotnost (priblizne, pocitat se s tim nehodlam ) ....
drat je namahany na krut a pokud neni usazena celou obrobenou plochou, pak dojde k tomu ze se ten zavernej zavit v case roztahne a je po pruzine
postřeh je to zajímavej, ale dle fotek z googlu to tak mají i jiní výrobci, tudíž za mě v tom nevidím problém. Kdyby to snižovalo životnost pružiny přibližně na třetinu jak píšeš, nejspíš by si toho výrobci všimli a něco s tím udělali ne?
No dobre, tak tedy podrobneji:
- drat tlacnych a taznych pruzin je, samozrejme v jejich pracovnim cyklu, namahany na krut
- to usazeni pruziny je dulezity, ma to vliv na vic veci a je velky rozdil, jestli je pruzina ulozena navolno, nebo fixnuta a pokud fixnuta (tady na cep), tak jeste je rozdil i jestli na cep nebo v pouzdru, to vsechno ma vliv na funkci i zivotnost
Pokud vyjdu z predpokladu ze tak jak to tu je vyfocene je to komplet, tak pak si dovolim tvrdit nasledujici:
- ta modra je proste blbe usazena, takhle je to spatne a ma to jednoznacny vliv na jeji zivotnost, pokud pominu teoretickou blbou funkcnost .... a to nemluvim o tom ze material pruziny je jednoznacne tvrdsi nezli ten protikus a ze tedy muze mit jeste i nedobry vliv na tu hranu protikusu
- a ta bila pruzina je vyrobena v evrope nebo japonsku, ta modra pak v USA nebo kontinentalni asii (to bych vam i vysvetlil, ale taky nejaky to knofhof si musim nechat : ))) ... tohle berte s rezervou, musel bych ji mit v ruce
- a tenhle bod s vyrobou by neplatil v pripade, ze si naopak dobre uvedomuji ze tam chybi nejake slusne usazeni, tudiz si objednali v evrope levou pruzinu, protoze kdyz se utahuje tak jde "po vinuti" a tudiz lehceji nez proti hrane zaverneho zavitu (coz zas jde pri povolovani), cili by byla leva z funkcniho hlediska, nicmene to je u vyrobku za 20k teda dost ubohy reseni, respektive konstrukcni total low-cost ....
Neni to vsechno spis tak, ze se k tlumici vybiraji pruziny, ze to nedelaji jen jako komplet ale i jako skladacku? Alespon to tak obcas nekde ctu a rikal mi to i Kocanda, ze se pruzina da k tlumici vybrat.
Pak bych to zkratka pricital tomu ze tam je nespravny typ (respektive pruzina se spatnym prumerem), ze zkratka nejaky obchodnik sahnul do katalogu, ale nespravne. A nebo tam opravdu chybi nejake ustavovaci pouzdro, to by totiz resilo jak to utahovani/povolovani, tak i spravne usazeni v cele obrobene plose.
Za me jednoznacne konstrukcne spravne by mely byt ty kuzelove (konicke) konce, protoze koukam ze to telo tlumice je dost velke a je tam potreba mit misto a pak jsou ty kuzelove konce proste spravne reseni. Ale holt o 5% na vyrobu drazsi a i 5% se ve Wilbers (tedy asi nejen Wilbers, neresim znacku, to je mi burt) family kapse pocita ......
HOWG
Upravil xylem dne 10.12.2018 14:58
takže o víkendu jsme provedli měření nově zkonstuovaného tlumiče tfx a zde jsou hodnoty.
moto r1200gsa
hodnoty origo tlumiče
na vidlici (ne pístnici tlumiče) je dráha kluzáku od vyvěšeného až po stlačenou dorazovou gumou 140 mm
nový tfx přední tlumič
dráha vidlice 132 mm
zdvih tlumiče je 8,9, do dorazové gumy narazí zhruba v 7,5 cm
víc to díky reboundu a separačnímu pístku prostě nejde udělat.
ještě si pohraju se správným výběrem pružiny a jejím předpětím a bude to
jinak s origo tlumičem se prostě nijak nedá docílit zdvihu osy predního kola na 21cm
ať jsme to měřili jak chteli, víc než 18 cm se ta osa nehejbe... čili v bmw kecaj. ale možná jsem vocas já a milda
jinak parametry tlumičů tfx
36 a 46 mm tělo
16mm pístnice
separační pístek
pružina na míru
tlumení na míru
těsnění s teflonem
preload má rozpětí 15mm
záruka 5 let
servis v ČR
kdykoli možnost upgrade na plně stavitelný tlumič s externí nádobkou
Upravil milan enduroskola dne 10.12.2018 18:00
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
nový tfx přední tlumič
dráha 132 mm
víc to díky reboundu a separačnímu pístku prostě nejde udělat.
ještě si pohraju se správným výběrem pružiny a jejím předpětím a bude to
jinak parametry tlumičů tfx
36 a 46 mm tělo
16mm pístnice
separační pístek
pružina na míru
tlumení na míru
preload má rozpětí 15mm
záruka 5 let
servis v ČR
kdykoli možnost upgrade na plně stavitelný tlumič s externí nádobkou
Takže jestli to správně chápu, tak tohle jste dostali s obyčejného tlumiče bez externí nádobky.
Jestli jo, tak to je pecka... to jsem ani nečekal
S externí nádobkou by to mělo jít teoreticky ještě líp, ne?
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
hmm, ale i tak je to o 27mm lepší, než öhlins, kterej byl do teď nejlepší, takže super!
... o Tractive ani nemluvě + 4,5cm, než u pána "Nejdeto"
Upravil Mr GS dne 10.12.2018 16:17
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
tfx bude mít stejný zdvih pro tlumič s externí nádobkou stejně jako u tlumiče se separačním pístkem.
jde o to, že z výrobních a skladových důvodů se budou používat stejné komponenty Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
nevím zda jsi mě Petře dobře pochopil, nebo zda to já špatně napsal (raději to ještě upravím), dráha 132mm je na kluzáku vidlice, ne na pístnici tlumiče.
znamená to tedy, že originál tlumič má na vidlici o 8 mm větší zdvihy než TFX.
pokud se budeme bavit o ose předního kola tak s originálním tlumičem má zdvih 18 cm
s tfx to je cca 17 cm
deklarovaných 21 neumí ani origo tlumč ani tfx
Upravil milan enduroskola dne 10.12.2018 17:51
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Milan> omlouvám se za blbej dotaz. Ale jsem z toho poněkud jelen. Asi sem přepracovaný, což fakt dneska jsem. Takže těch 132 mm je na šavli? Neboli od gufera směrem nahoru k horní brýli? A to mi po přepočtu dělá na kole těch 17 - na základě těch obrázků co už tady někde v tématu jsou?
zutro napsal:
Milan> omlouvám se za blbej dotaz. Ale jsem z toho poněkud jelen. Asi sem přepracovaný, což fakt dneska jsem. Takže těch 132 mm je na šavli? Neboli od gufera směrem nahoru k horní brýli? A to mi po přepočtu dělá na kole těch 17 - na základě těch obrázků co už tady někde v tématu jsou?
Presne tak
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
vvalosek napsal:
Našel se nějaký masochista na test/zhodnocení? Kupoval jsem si před rokem tlumiče na tfx na adv a rozdíl v pracovních délkách toho nového a starého je kolik?
V.
Uprava: A jak je to se zadním tlumičem?
Zadní je cajk.
Předek je prodloužený o 9mm na pístnici (stará vs nová verze po úpravě), takže o cca 2cm na ose předního kola.
To bych řekl, že bude znát dost.
V těhle "bídnejch" rozměrech je znát každý centimetr.
Upravil Mr GS dne 18.01.2019 10:44
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
xylem napsal:
zima fuč a moc slíbených skutečných měření se tu tedy nesešlo ....
tak jen tak jakože pošťuchuju
Všechno (skoro) už dávno je... jen už pár měsíců čekám na poslední díl skládačky, aby srovnání bylo definitivní a argument nevyvratitelný
Na to je potřeba ještě tlumič, který NIJAK neomezuje udaný zdvih výrobcem a k tomu se dostávám trochu komplikovanou cestou (servis mých starých tlumičů- prodej- a koupě nových) ... ale jinak je už všechno naměřeno, zdokumentováno a porovnáno... takže se dočkáš
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Tak se všechno nadále prodlužuje, ale jelikož sezóna prakticky začala i pro ty poslední zimomřivce, a tlumiče je třeba pořádně nastavit, tak to nebudu oddalovat a uvedu aspoň data, na který jsem zatím přišel a na způsob správného nastavení SAG u předního tlumiče na teleleveru R1200GS/A:
1,
základem všeho je, uvědomit si, že udávaný zdvih předního kola výrobcem se NEPROJEVUJE na vidli v plné výši.
Na vidli se projeví 1,8 násobek toho, co umožní tlumič (pístnice tlumiče)
2,
musíme tedy znát délku pístnice... Vždy udává výrobce tlumičů (který nemá co skrývat) nebo si to musíte změřit / zjistit jinde , ale rozhodně nedoporučuji to měřit přes pružinu (vždy jsem "přeměřil" + cca 5mm, než byla realita, když jsem pružinu sundal)
3
můj názor je, že by se měla odečíst nějaká část pryžového/pěnového dorazu, pokud chceme dosáhnout lepší přesnosti nastavení.
Mnohdy je to docela podstatná část zdvihu... např. origo má výšku dorazu 3,6 cm... podobně i Tractive... TFX 1,4cm... Öhlins 1,9cm...
ale mají různou tuhost... origo, TT a Öhlins je poměrně měkký... TFX tuhá guma.
V každém případě osobně odečítám 1cm na nestlačitelnou výšku dorazu... záleží na vaši optimističnosti (výrobce neodečítá nic... velcí optimisti )
4 NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VĚC! koeficient pro přepočet délky pístnice na projevovanou délku zdvihu na vidli je 1,8 (netvrdím, že je to s přesností na setiny, ale měřeno a ověřeno na 3 typech tlumičů)
5 koeficient přepočtu zdvihu tlumiče (délky pístnice) na skutečný zdvih osy předního kola je 2,25 (toto je nejméně přesná hodnota, kterou jsem zjistil, z důvodu různé tuhosti pěnových dorazů, které se dají různě zmáčknout i pomocí ruky, nic méně se nebude odchylovat o více než několik setin... třeba 2,3 atd... což je naprosto nepodstatné)
Mr GS přiložený následující obrázek:
[154.04Kb]
Upravil Mr GS dne 25.03.2019 12:12
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Pokusím se srozumitelně popsat praktický postup při nastavování SAG na předním tlumiči u R1200GS/A:
Pokud neznám délku svoji pístnice, nedělám nic, protože to nemá cenu a naprosto se nemám čeho chytit.
Pokud znám délku pístnice, dle výše svého optimismu odečtu výšku pěnového dorazu.
Pro lepší a konkrétnější představu předpokládejme, že délka naší pístnice na R1200GSA je 8cm.
Od osmi centimetrů odečteme průměrně optimisticky 1cm na pěnový doraz.
8 - 1 = 7cm
7 x 1,8 = 12,6 cm (hodnota na vidli)
7 x 2,25 = 15,75 cm (hodnota na ose předního kola)
při maximálním propružení a chodu na doraz, se nám tedy přední vidle "potopí" o 12,6 cm.
Tuto hodnotu (12,6cm) odměříme na vidli tak, že postavíme motocykl na centrální stojan a přiloženým metrem od prachovky označíme tuto hodnotu...
Mám dvě možnosti
1, buď na naměřené místo stáhnu pásku (bindr)
nebo
2, doměřím zbytek (od 12,6cm) k vrcholu vidlí a tuto hodnotu budu vždy pak odečítat, takže si ji zapíšu!
Druhá varianta je těžší na přemýšlení ale jednodušší na provedení, protože bindr bude na tom nejhůře viditelném místě přesně za zobákem a nebude na něj správně vidět ani od spodu ani z vrchu
předpokládejme, že zjistím, že k vrcholu trubky mi zbývá 8cm.
Dále už neprovádím nic nového, ale standardní měření SAGu:
Víme, že se nám má zatížená motorka snížit o cca 30% oproti nezatížené.
V řeči čísel to znamená, že:
12,6 x 0,3 = 3,78cm
Pokles zatížené motorky se musí na vidli projevit s hodnotou 3,8cm.
Motocykl sundám z centrálu a zatížím jezdcem včetně všeho, co poveze...
Přeměřím hodnotu od prachovek po horní okraj trubek.
Od této hodnoty odečtu 8cm.
Pokud je hodnota odlišná od 3,8cm tak buď přední tlumič dotáhnu nebo povolím tak, abych se na tu hodnotu dostal.
Mr GS přiložený následující obrázek:
[237.77Kb]
Upravil Mr GS dne 25.03.2019 12:23
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Vždy ovšem pamatuji na to, že pružinu není možné dotahovat do nekonečna!!!
Pro příklad:
Pokud je pružina dlouhá 205mm
Drát má průměr 10mm
vinutí má 9 závitů
chod tlumiče je 80mm
tak můžu pružinu předpružit navíc pouze o 3,5 cm (a ani to bych nedělal)
80 + 9 x 10 = 170
205 - 170 = 35mm
Každá pružina je vždy už předpružená na tlumiči z výroby, takže váš prostor pro manipulaci může být klidně jen 2,5 cm nebo míň.
Pokud to přešvihnete, tak se vám při chodu na doraz vrazí spodní oko tlumiče do trubky vzniklé z pružiny, která bude mít v ten okamžik vinutí v kontaktu.
Mr GS přiložený následující obrázek:
neděkuj... nemohl
Naprosto mě nenapadá jednodušší popis tak, aby bylo vysvětleno vše.
Když ti to popíšu jednoduše, tak nebudeš vůbec vědět, co máš dělat.
Jednoduchý popis je, že SAG je 30% z celkovýho zdvihu.
... a na teleleveru se zdvihu kola nikde nedoměříš. Doměříš se zdvihu na vidli, kterej je ale výsledkem přepákování... ten musíš vypočítat ze zdvihu tlumiče. Zdvih tlumiče ti musí prozradit výrobce nebo někdo, kdo ho změřil.
Délku pístnice vynásobíš koeficientem 1,8 a dostaneš hodnotu, kterou naměříš na vidli.
Když ji naměříš od spodu (od prachovky) tak zjistíš, kam až klesne trubka, pokud bys šel na doraz... dál prostě nikdy nepůjde... a to je zdvih tlumiče projevený na vidli.
A s touto zjistěnou hodnotou budeš dál pracovat tak, jak je klasické nastavení SAGu... pokles o 30% při zatížení... atd... atd...
Upravil Mr GS dne 24.03.2019 18:58
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Ty koeficienty samozřejmě fungují i zpětně, takže pokud jsme si jisti zdvihem předního kola, můžeme si vypočítat projev na vidli... ale jisti si zdvihem předního kola můžou být jen velice optimističtí majitelé originálních manuálně stavitelných tlumičů, kde je pístnice na verzi adv. dlouhá skutečných 10cm, což zhruba odpovídá udávanému zdvihu i po odečtu pár mm na pěnový doraz
( 9,3 x 2,25 = 20,925 )
Ale těm je zase nějaký precizní nastavení na vylágrovaných tlumičích k hov.nu
Upravil Mr GS dne 24.03.2019 19:18
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
4 NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VĚC! koeficient pro přepočet délky pístnice na projevovanou délku zdvihu na vidli je 1,8 (netvrdím, že je to s přesností na setiny, ale měřeno a ověřeno na 3 typech tlumičů)
5 koeficient přepočtu zdvihu tlumiče (délky pístnice) na skutečný zdvih osy předního kola je 2,25 (toto je nejméně přesná hodnota, kterou jsem zjistil, z důvodu různé tuhosti pěnových dorazů, které se dají různě zmáčknout i pomocí ruky, nic méně se nebude odchylovat o více než několik setin... třeba 2,3 atd... což je naprosto nepodstatné)
V žádném případě nepochybuju o přesnosti tvých měření. Proto mě překvapily rozdíly v přepočítávacích koeficientech v porovnání s těmi, které vyšly mně v rámci měření na R1100S, o jehož přesnosti rovněž nepochybuju.
Tvých 1,8 resp. 2,25 vůči mým 1,5 resp. 1,8 (vidlice/tlumič resp. kolo/tlumič) je pro nastavování SAGu významný rozdíl.
Edy tu v příspěvku #197 publikoval jeho výsledky měření (předpokládám, že na jeho R1150GS) s výsledkem kolo/tlumič 157/85mm, tedy cca 1,84. Je otázkou, jak přesně to Edy měřil, ale přeci jen ten rozdíl oproti 2,25 je značný.
To mě vede k myšlence, že kinematika teleleveru u jednotlivých modelů se může lišit a proto v rámci objektivity by bylo lepší mluvit o konkrétním modelu a nikoliv o teleleveru obecně. Jen, aby majitelé jiných modelů nedocházeli k mylným závěrům, dokud někdo nepotvrdí data i pro jiné modely.