Vím, že jsou tam nějaký minimální rozdíly v délce kyvky 1150GS x 1200GS (cca 1cm), ale zároveň je asi o 1 cm jinde uchycený tlumič, tak jsem takový rozdíly ve výsledku nečekal
Asi bude problém ještě někde jinde... díky za upozorňení.
Ale koukám, že ty jsi to měřil na eSku... to taky těžko říct, kolik toho má společnýho s GS
Upravil Mr GS dne 25.03.2019 12:41
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS> Peťo a jak dopadlo to měření toho skutečného zdvihu, myšleno k diskuzi, že některé tlumiče mají větší a jiné menší zdvihy? Tam máš nějaký výsledek, které tlumiče tedy mají největší zdvih y nejvíce se blíží či překračují hodnoty uváděné výrobcem?
zutro napsal:
Mr GS> Peťo a jak dopadlo to měření toho skutečného zdvihu, myšleno k diskuzi, že některé tlumiče mají větší a jiné menší zdvihy? Tam máš nějaký výsledek, které tlumiče tedy mají největší zdvih y nejvíce se blíží či překračují hodnoty uváděné výrobcem?
Nepřekročí nikdo, protože pak hrozí vytrhávání víček horních trubek, vlivem přílišného výkyvu v silentblocích v horních brýlích.
Splňovat by měl údajně (krom origo manuálních WP a Showa) jen Öhlins ve verzi TTX. Udávají délku pístnice 100,5 mm. Tu jsem si objednal a teď budu řešit (za týden, až se vrátí prodejce z cesty), jestli mi neposlali starší verzi, protože po sundání pružiny jsem s brekem zjistil, že tam je 87mm ...a ať mě kur.va nezkouší říct, že celá ta anabáze pro mě byla zbytečná
Další nejdelší pístnice, co jsem mohl vyzkoušet byla nová verze TFX (r.v. 2019 nebo přepracované starší) a ta má 89mm + nejnižší pryžový doraz.... ano ta, kterou jsem teď prodal, abych koupil Öhlins
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
zdenekkkkk napsal:
Ja se jen, mozna blbe, zeptam. Při těchto tvých merenich mi plus minus vychazi ze verze adventure by odpovídala klasicke variante. Je to mozne?
jestli myslíš, co se týče skutečného zdvihu, tak asi jo.
Když vezmem za příklad značku TFX a odečteme těch 9mm na pryžový doraz, který má nestlačený 14mm, tak dostaneme:
8 x 2,25 = 18cm zdvihu na ose předního kola při chodu na doraz.
Jen je blbý (a mě to dost překvapilo), že některý značky, který zatím nechci jmenovat, jsou tak "spořivý", že používají stejnou pístnici pro všechny modely... a samozřejmě to není ta delší
Prostě veliká část majitelů GS se stala těžkou obětí reklamní kampaně
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Beemer7 napsal:
......... To mě vede k myšlence, že kinematika teleleveru u jednotlivých modelů se může lišit a proto v rámci objektivity by bylo lepší mluvit o konkrétním modelu a nikoliv o teleleveru obecně. Jen, aby majitelé jiných modelů nedocházeli k mylným závěrům, dokud někdo nepotvrdí data i pro jiné modely.
na tohle by bylo idealni zmermomocnit milana nebo tondu az budou mit neco rozebrano tak zmerit delku ramene a umisteni tlumice .....
takze dve hodnoty pro kazdy model a nasledne se to pak se znalosti zdvihu tlumice jednoduse spocita komplet pro vsechny modely a kombinace tlumicu .....
petr to meril na vzduchovi a ja na vodnikovi a vysledek je ten maly rozdil ktery jsme pred par strankami resili, takze to jine trosku je ....
kdyby to panove zmerili tak je to jistota a nejjednodussi cesta .... (teda jen ne pro ne samozrejme )
Mr GS napsal:
Vím, že jsou tam nějaký minimální rozdíly v délce kyvky 1150GS x 1200GS (cca 1cm), ale zároveň je asi o 1 cm jinde uchycený tlumič, tak jsem takový rozdíly ve výsledku nečekal
Asi bude problém ještě někde jinde... díky za upozorňení.
Ale koukám, že ty jsi to měřil na eSku... to taky těžko říct, kolik toho má společnýho s GS
xylem napsal:
Beemer7 napsal:
......... To mě vede k myšlence, že kinematika teleleveru u jednotlivých modelů se může lišit a proto v rámci objektivity by bylo lepší mluvit o konkrétním modelu a nikoliv o teleleveru obecně. Jen, aby majitelé jiných modelů nedocházeli k mylným závěrům, dokud někdo nepotvrdí data i pro jiné modely.
na tohle by bylo idealni zmermomocnit milana nebo tondu az budou mit neco rozebrano tak zmerit delku ramene a umisteni tlumice .....
takze dve hodnoty pro kazdy model a nasledne se to pak se znalosti zdvihu tlumice jednoduse spocita komplet pro vsechny modely a kombinace tlumicu .....
petr to meril na vzduchovi a ja na vodnikovi a vysledek je ten maly rozdil ktery jsme pred par strankami resili, takze to jine trosku je ....
kdyby to panove zmerili tak je to jistota a nejjednodussi cesta .... (teda jen ne pro ne samozrejme )
Ano, já to měřil na eSku s pouhým 110mm zdvihem. Je to motorka s jiným určením, takže tam bych se větším rozdílům ani nedivil.
Mě šlo o to, že Edy dospěl ke koeficientu 1,84, což je mnohem blíže k mým 1,82, než k Petrovým 2,25. Na čem, to Edy měřil, není explicitně zmíněno, protože on psal pouze "GS, ne GSA". Ale vzhledem k tomu, že v profilu má jako motorku uvedeno R1150GS, tak předpokládám, že to měřil právě na ní.
Takže jsem chtěl jen upozornit, že jiné modely (zejména asi R11xx) se mohou od Petrových výsledků znatelně lišit. Souhlasím s Xylemem, že by bylo fajn udělat podobná měření pro různé modely a udělat takovou malou "znalostní databázi" .
ono je taky dost důležitý, jak se to měří...
musí být zadní kolo na pevno k zemi... ideálně se vzpěrou místo tlumiče, aby se nehlo při zvedání předního kola.
Pak se musí na pevno a v rovině zafixovat řidítka, protože při natočení se mění dráha vidle.
A v neposlední řadě je potřeba přední tlumič zbavit pružiny a pak ho do rámu nahoře chytit zase tak, jak má být a ne jen tak halabala, jinak se prodlouží chod ve spodní části až na "doraz" a uměle tak prodlouží na nereálnou hodnotu...
Když tohle všechno uděláš a do osy předního kola vložíš fixu, tak ti to takhle krásně vykreslí jednak dráhu a druhak se po kolmici doměříš "přesně" zdvihu. "přesně" proto, že to je samo bez zmáčknutí dorazu, protože to rukou neuděláš.
Rozhodně ale když budeš počítat pouze volnou část pístnice (bez dorazu) a pak nakreslenou vzdálenost, tak ti vyjde prakticky přesně poměr a z toho koeficient pro přepočet. Další získané milimetry nebo centimetry zmáčknutím dorazu už jsou dobré pro praktické využití, ale nejsou potřeba pro přepočet a nastavení.
Mr GS přiložený následující obrázek:
[83.67Kb]
Upravil Mr GS dne 25.03.2019 15:46
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
petr to dela hodne prakticky, ja na to sel merenim komponentu,
tak pro ujasneni - je treba zjistit 3 parametry:
1+2/ osove roztece na rameni, to jsou dve hodnoty viz obr. (to je to k cemu by se kluci od servisu mohli casem lehce dostat, urcite to obcas mit rozebrany budou, merit to na motorce uplne presne nejde)
3/ zdvih tlumice
z toho pak jednoduse spocitame zdvihy kola, respektive co dany tlumic pri svem zdvihu nabizi za zdvih na kole
pokud se to povede zmerit na vsechyn modely GS, tak pak kdokoliv si bude chtit koupit tlumic a zjisti si jeho zdvih, bude vedet jaky zdvih pak bude mit jeho kolo .... a to je to o co myslim jde
xylem napsal:
petr to dela hodne prakticky, ja na to sel merenim komponentu,
tak pro ujasneni - je treba zjistit 3 parametry:
1+2/ osove roztece na rameni, to jsou dve hodnoty viz obr. (to je to k cemu by se kluci od servisu mohli casem lehce dostat, urcite to obcas mit rozebrany budou, merit to na motorce uplne presne nejde)
3/ zdvih tlumice
z toho pak jednoduse spocitame zdvihy kola, respektive co dany tlumic pri svem zdvihu nabizi za zdvih na kole
tím si nejsem tak úplně jistej... tam hraje roli i úhel řízení a úhel, pod kterým je uchycený tlumič nahoře. Může a nemusí to být shodný...
praktický vyzkoušení je 100% a rozhodně rychlejší a jednodušší, než sundávat komplet rameno.
Na 1150 je sundání předního tlumiče otázkou několika minut a třech šroubů... na rozdíl od 12ky, takže koho to zajímá a je aspoň tak šikovnej, že nevypouští olej napínákem, tak by se toho mohl chopit.
Tonda a Milan mají práce nad hlavu a tohle je nemusí vůbec zajímat, protože mají jiný motorky...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
ono je taky dost důležitý, jak se to měří...
musí být zadní kolo na pevno k zemi... ideálně se vzpěrou místo tlumiče, aby se nehlo při zvedání předního kola.
Pak se musí na pevno a v rovině zafixovat řidítka, protože při natočení se mění dráha vidle.
A v neposlední řadě je potřeba přední tlumič zbavit pružiny a pak ho do rámu nahoře chytit zase tak, jak má být a ne jen tak halabala, jinak se prodlouží chod ve spodní části až na "doraz" a uměle tak prodlouží na nereálnou hodnotu...
Když tohle všechno uděláš a do osy předního kola vložíš fixu, tak ti to takhle krásně vykreslí jednak dráhu a druhak se po kolmici doměříš "přesně" zdvihu. "přesně" proto, že to je samo bez zmáčknutí dorazu, protože to rukou neuděláš.
Rozhodně ale když budeš počítat pouze volnou část pístnice (bez dorazu) a pak nakreslenou vzdálenost, tak ti vyjde prakticky přesně poměr a z toho koeficient pro přepočet. Další získané milimetry nebo centimetry zmáčknutím dorazu už jsou dobré pro praktické využití, ale nejsou potřeba pro přepočet a nastavení.
Měřil jsem zhruba stejně jak to popisuješ, jen místo tužky jsem měřil rozdíl mezi horní a dolní rovinou. Tedy jako kolo dole a kolo nahoře. A to bylo na YSS a 1150GS těch 157/85mm. 85 je celý chod pístnice (jako by tam nebyla pěnovka) 157 bylo s pěnovkou zmáčklou celkem dost, asi jako při dopadu na doraz. Tam prostě nic přesnýho nezměříš, každá vymetená díra tu pěnovku zmáčkne jinak hluboko. Tak jsem to měřil já
Měřil jsem zhruba stejně jak to popisuješ, jen místo tužky jsem měřil rozdíl mezi horní a dolní rovinou. Tedy jako kolo dole a kolo nahoře. A to bylo na YSS a 1150GS těch 157/85mm. 85 je celý chod pístnice (jako by tam nebyla pěnovka) 157 bylo s pěnovkou zmáčklou celkem dost, asi jako při dopadu na doraz. Tam prostě nic přesnýho nezměříš, každá vymetená díra tu pěnovku zmáčkne jinak hluboko. Tak jsem to měřil já
no, tak tos právě měřil špatně
Když měříš chod po doraz (protože rukou to nemáš šanci zmáčknout) a přitom počítáš celou pístnici, tak ti samozřejmně nemůže vyjít přesnej poměr.
Když to děláš ručně, tak musíš počítat pístnici ! BEZ dorazu !
Koeficient musíš počítat z reálných hodnot a ne z předpokladu, že tak nějak zmáčkneš rukou doraz, kterej je dělanej na to, aby utlumil váhu motorky.
Prostě pokud to měříš, tak musíš odečíst délku dorazu a nameřenou hodnotu na ose kola dělit délkou pístnice BEZ dorazu, jinak je to nesmysl...
Prostě jenom reálný hodnoty, kterých dosáhneš rukou.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Dnešním dnem končí moje peripetie ohledně měření skutečného zdvihu předního kola a hlavně pátrání po tlumiči, který splňuje údaj výrobce
Včera jsem se byl pořádně projet na těch nových öhlins TTX a bylo mě divný, že při chodu na doraz mi na vidli zbývá asi polovina toho, co s předchozími tlumiči TFX (šlo tedy ještě o neprodlouženou verzi), nic méně mě to nedalo a dnes jsem tlumič opět vytáhl z motorky a napadlo mě ho přemeřit s nasazenou pružinou a JE TO TAM!!!
Předchozí chyba v měření vznikla tím, že tyto tlumiče řady TTX (twin tube) fungují úplně jinak, než standardní a po sundání pružiny se pístnice o něco málo sama zasune. Je to pravděpodobně způsobeno tím, že jejich systém zamezující kavitaci (což je samo o sobě pecka ) způsobuje tlak na obě strany chodu tlumiče (právě, aby kavitace nevznikala).
Já jsem si toho menšího rozdílu prvně po sudnání pružiny nevšiml, a tak jsem se doměřil hodnoty 87mm, ale skutečnost je taková, jakou udává výrobce, a to je 100,5mm
Vyfotit to pochopitelně nešlo z jednoho úhlu a tak vám tady nabídnu dvě fotky a snad to z toho bude patrné...
Mr GS přiložený následující obrázek:
Tak jsem se dneska dokopal k tomu, přeměřit to i na R1150GS.
Koeficient mě vyšel lehce nad 1,6
Měřil jsem originál tlumič
- délka pístnice 10,5 cm
- délka dorazu 3,5 cm
- tím pádem použitelná délka pístnice pro zmáčknutí pouze rukou je 7cm
Klasicky jsem dal stahovací pásku na vidli a po zdvihnutí kola na doraz jsem pásku našel ve výšce 11,3 cm
Těžko říct, jak moc jsem zmáčkl pěnový doraz, protože tam není vůbec vidět, ale fakt jsem se snažil s citem, jak to jen jde při zvedání té váhy a překonávání odporu tlumiče
tzn.
11,3 : 7 = 1,614
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Se přiznám že jsem tu pasáž o TTX vs TFX moc nepochopil
Ale zajímalo by mě, jestli sem někdo dáte nějakou tabulku, přehled jak to tedy je u těch jednotlivých tlumičů? Myslím že spousta lidí by to ocenila.
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Ovšem díky tomu, že na vlastních motorkách teď taky ladíme podvozky, tak mě to nedalo a opět jsem to přeměřoval i bez pružiny, abych si ověřil ten koeficient a naprosto nepochopitelně mě to vyšlo na 12GS s TFX na 1,7 a na 12GSA s Öhlins na 1,6
Fakt nechápu, v čem je chyba nebo rozdíl a asi už potřebuju od někoho chytrýho poradit...
Oba tlumiče jsou se spodním okem v ose tlumiče, na rozdíl od Tractive, takže to rozdíl dělat nemůže.
Jediný, co mě napadá, jestli nemůže dělat rozdíl i délka tlumiče.
Ve smyslu, že při stejném zdvihu, ale jiné celkové délce tlumiče nemůže vzniknout tahle odchylka. To by byla jediná věc, která by vysvětlovala to, že s každým tlumičem mi to vychází trochu jinak...
Desetina v koeficientu udělá naprosto minimální rozdíl v celkových číslech, natož v nasatvení SAG, kde se z toho ještě počítá jenom 30%, ale jen tak by mě moc zajímalo, kde je zakopaný pes... nějak mě to nedá spát
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
MotoPaja napsal:
Se přiznám že jsem tu pasáž o TTX vs TFX moc nepochopil
Ale zajímalo by mě, jestli sem někdo dáte nějakou tabulku, přehled jak to tedy je u těch jednotlivých tlumičů? Myslím že spousta lidí by to ocenila.
TTX je nejvyšší řada tlumičů značky Öhlins, funguje to na úplně jiným principu, než standardní tlumič. Žádná dutá pístnice s jehlou na rebound, žádnej pístek s planžetama... žádnej podtlak při reboundu... žádná kavitace...
TFX je značka tlumičů, která dělá tlumiče běžné konstrukce...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Ale zajímalo by mě, jestli sem někdo dáte nějakou tabulku, přehled jak to tedy je u těch jednotlivých tlumičů? Myslím že spousta lidí by to ocenila.
Proč tabulku?
1, na tabulku jsou potřeba informace a ty se tímto tempem nenasbírají hned. Nemám po ruce všechny tlumiče na všechny typy motorek, abych to změřil a udělal tabulku
2, tabulka není na nic potřeba... stačí vycházet z údajů výrobce motorky.
Pokud BMW dalo ku příkladu na R1200GSA manuální tlumič s délkou pístnice 10,5 cm, tak to neudělali jen tak ze srandy kratší a určitě ne zbytečně delší, takže se dá předpokládat, že tahle délka ( +/- vzhledem k výšce dorazu) je potřeba na udávaný zdvih předního kola, což se mě osobně prokázalo.
Když pak budu například potřebovat koupit jiné tlumiče, tak oslovím ty výrobce, které jsem si vybral z jakýchkoliv důvodů a poptám se na délku zdvihu jejich tlumiče... když se hodnota nebude blížit potřebám mým, ani motorky, tak je pošlu do pr.... a jdu dál, až narazím na výrobce, jehož údaje mě vyhovují... na to není potřeba žádná tabulka...
Můžu časem, až nasbírám aspoň hodnoty všech nejpoužívanějších typů, něco vytvořit, ale přijde mě to zbytečný.
Prostě se hodnota musí reálně blížit hodnotám originálu.
Originál má velký pěnový doraz, takže když někdo vyrobí pístnici třeba o 5mm kratší, ale má nižší doraz, tak to nevadí, ale když někdo udělá pístnici 80mm a doraz má 35mm, tak tam je to i bez tabulky jasná věc
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA