To měl být můj hlavní dar pro Nikolu a jeho cestování. Motorka jako taková měla originální topcase z černého plastu, zámek se i trochu otvíral... Nikolu jsem přesvědčil, aby na cestu vzal jelito Ortlieb, které má dost velký obsah (90l) a které jsem mu také předal. Čili v zásadě já povezu tři hliníkáče, kde se budou převážet peníze a tedy musí být uzamykatelné a Nikola veliké jelito podél, aerodynamicky.
Cesta se vykrystalizovala i pomocí rad ve vláknu http://www.bmwgs....rowstart=0 a postupně se blížil termín. Nahoru přes Balkán, traverza ze Slovenska do Čech horem přes Ostravsko, aby se namontovaly kufry u Big Husky a dolů nějak přes Rakousko a Itálii, není jisté kudy, ale jistě přes nějaký alpský pass, stačí když to dovolí počasí.
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
S přespáním to bylo jednoduché. První noc v Sofii, kde budeme spát u kamaráda z netu, pracovně již třetí rok v Bulharsku. Jde o kolegu-cestovatele, který je jako já členem jedné party a jezdí na podobné cesty, jako naše parta a píše vynikající cestopisy na řeckém netu. K jeho posledním patří Alžír a kdo ví, jak je těžké to zorganizovat, chápe. Mnohokrát projel (a má k těm místům velkou lásku) Rumunsko, Ukrajinu, Bělorusko, byl v Leningradě nebo chcete-li v Sv. Petersburgu, byl i v Pobaltí, na Nordcappu atd. Naopak se mu líbily moje cestopisy a videa z Iránu, Maroka a Sýrie/Jordánska a panovala mezi námi na fóru jakási vzájemná úcta a "třeba se někde potkáme" . Proto jsem zkontaktoval Panagiotise a když jsem vylíčil, že budeme projíždět Sofií, trval na tom, abychom přespali u něj. Pravda je, že se časově hodilo. Musím jít ještě ráno trochu do práce a odjíždět kolem desáté, čili 800 km do konce dne je tak akorát, vždyť jde hlavně o dálnici, ale na druhou stranu vůbec nevím, jak to bude zvládat Nikola. Proto se domlouváme s Panagiotisem že tedy ano, v pátek večer v Sofii.
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:06
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Další den vyjedeme a podle toho, co a jak zvládneme na trajektu Vidin-Calafat a jak daleko se dostaneme k Fagaraši, někde přespíme. Něco najdeme. Jako další je v plánu přenocování v Budapešti, kde nacházím vynikající ubytování, dvoják za 40 Euro skoro v centru města, s parkingem a snídaní. A s dobrými recenzemi. Na jednu noc jak dělané. A protože nechci v Budapešti ztrácet drahocenný čas hledáním hotelu na poslední chvíli, uzavírám to přes booking.com. Další noc bude na Slovensku u kamarádky a sousedky z mládí, která je provdána na Slovensku za rovněž kolegu ortopéda, jaká to shoda! Pak do Čech, kde spím doma, pak nějak odjezd rovnou do Itálie, ale neuzavíráme nic, není jasné kudy pojedeme a tak to necháme na rozhodnutí na místě.
Nikolovi už oznamuju, že pro něj mám nějaké super překvapení na cestu (hliníkáče), ale přes jeho nátlak nepovoluji a neříkám mu pravdu.
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:07
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Nikola má v době začátku cesty za sebou cca 2.000km, půl po okreskách a půl po Aténách, což je dost hustá škola. Ale nic moc jakožto příprava na cestu mimo hranice. Z jeho pozice se asi bude jednak o velký šok. Já ho nechci nijak tlačit ani co se týká tempa, ani výdrže a tak pořád přemýšlím, zda mám jet vpředu nebo vzadu. Nakonec se rozhoduju pro to jet jako první, přece jen spíš odhadnu styl zatáčky díky zkušenosti a bude moci "opisovat" rozumné chování na silnici. Nemyslím na dálnici, tam to umí všichni, ale jak se předjíždí, kolik času potřebuješ a při jakém rozdílů rychlostí apod., to vše jsem se rozhodl, aby radši "opsal" hotové, než se k tomu těžko dopracovával sám. Budu tedy leader - školitel.
Doc přiložený následující obrázek:
[155.7Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 09:33
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Domlouváme se, že Nikola vyjede již od rána ze severu Atén sám, v klidu. Já půjdu na polikliniku ráno a kolem půl desáté odjedu (zažádal jsem o půl pracovní doby volna z osobních důvodů, protože normálních dní dovolené mám opravdu jenom pět, čili celý příští týden) z jihu Atén. Jsme domluveni, že tak se nebude stresovat na začátku, pomalu si najde tempo na dálnici a dostane se správné cestovní pohody když ho doženu někde kolem Larisy. Tak se stane. Ráno v poliklinice mám ještě podlý nápad. Posílám jednoho věrného pacienta do blízké prodejny bmw a kupuju ledvinku BMW jakožto dárek pro Nikolu. Doufám, že tím zacpu jeho zvědavost, ohledně slíbeného překvapení (a o to větší bude potom na Moravě!!). Já často ztrácím věci, proto na cestách vždy trnu. I dneska, nemám na cestu roztok na kontaktní čočky. Od té doby, co mám ledvinku a v ní všechno, vím že musím hlídat jak oko v hlavě ledvinku a jsem OK, je tam všechno. Není to na pěti místech, což moje roztržitá hlava není schopna pochopit a zasejfovat. Vše v jednom, a při dobrém pozoru se nemůže nic stát.
( http://www.bmwgs....ost_113011 ) .
Vím, že Nikola bohužel zdědil i tuto neschopnost. Proto dostane ledvinku, aby to měl kontrolou.....
Upravil Doc dne 16.05.2011 09:26
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Vyjíždí pomalu, lážo plážo, kolem 130 a časté zastávky na cigárko. Užívá si to. Hm, rozumím tomu. Co já bych za to dal, kdybych mohl ve dvaadvaceti jet na společnou cestu s tátou. Vzpomínám si, že jsme spolu hráli fotbal, to mi bylo kolem patnácti, sedmnácti a tátovi něco přes čtyřicet. Když jsme kupoval Jawu, neodolal a osedlal ji a jel se projet, měli kdysi s mamkou jednoválec 250 a zcestovali celou republiku.
Před Lamií uhýbám do Stylidy, abych si koupil doma zapomenutý roztok na kontaktní čočky. Syna doháním tesně před Tembi, což se soutěska nad Larisou a před Katerini. Dáváme kafe ve stoje, předávám mu ledvinku, podobnou jako mám i já sám, ale novější model je lehce větší, bytelnější. "Tak si ji užij a hodně kilometrů Ti přeju! To je to překvapení, o kterém jsem mluvil." Spolkl to i s navijákem. Pusa a objetí. Jde nám to spolu, poslední dobou si rozumíme číl dál tím lépe, na rozdíl od minulých let.... vina na všech stranách, nebudu to rozebírat.
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:13
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Jdu dopředu a až na konec Řecka pohoda, cesta utíká a kolem páté odpoledne jsme na hranicích. Hned po jejich přejezdu dáváme další kafe a organizujeme se. Sms Panagiotisovi do Sofie, že jsme na hranicích, aby se zorientoval co do našeho příjezdu. Voláme do Atén, že přejíždíme do Bulharska a tedy odsud dále bude kontakt řidší. Následuje dost těžký a velmi nebezpečný úsek od hranic směrem na sever k Sofii. Velký provoz a zatáčky, kamióny a provoz s plnou čárou, to je velmi nebezpečná kombinace. To je totiž jasné, že jakmile je na chvíli někde trochu vidět dopředu a je přerušovaná čára, všichni se snaží v ten moment nahnat ztracený čas. A jak to nejde, protože prostě i od naproti pořád něco jede, stoupá nervozita na všech řidičích a to je vidět, jak ze zoufalství začínají riskovat čím dál tím víc. V tom provozu jsem i já s nezkušeným synem za zády a hordou nepříčetných řidičů kolem nás. Snažím se zachovat klidnou hlavu a jet velmi rozumně, přestože to stojí čas a nervy. Ale riskovat nebudu za žádnou cestu. Navíc, cesta je i školící, jak jsem vysvětlil. Ten velmi těžký úsek s opravdu hustým provozem je asi padesát kilometrů a pak se mění i krajina a je trochu na co koukat, i když se provoz stále táhne. Před Sofií se trochu lepší silnice a jede se plynuleji. Jak se blížíme k Sofii, vidíme zoufalou dopravní situaci na výpadovce ze Sofie. Je pátek večer a velkoměsto se snaží utéct na chaty. Ale rapidní nárůst čerstvých zbohatlíků, či abych někoho neurazil.... čerstvých úspěšných mužů není v souladu se stavem silnic. Prostě nových aut z nového rozvoje je o mnoho více, než může stát obsloužit na stávajících cestách. Ano staví se, všude se rozšiřuje, ale jde to hlemýždí rychlostí, zatímco nových aut přibývá kosmickou rychlostí. Protože jedu tento úsek potřetí během dvou a půl let (po dvakrát v Bansku na lyžích), věřte mi, že to postupuje hlemýždí rychlostí. Nakonec kolem osmé jsme v Sofii a díky GPS nacházíme Panagiotise.
Doc přiložený následující obrázek:
[145.66Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:16
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Bydlí v klasickém paneláku, ale má to garáž v podzemí, kde jsme odstavili motorky a šli se osprchovat. Pak jsme jeli všichni do centra, malá projížďka autem v centru a zapadli jsme do dobré pivnice. Bulharské jídlo se mi vždycky líbilo a mám citový vztah z dětsví k Bulharsku, proto jsem byl dojat a moc spokojen. Panagiotis se ukázal být opravdovým cestovatelem, jak jsem si ho představoval. Povídali jsme si živě, doplňovali sami sklenky piva (do té doby jsem neviděl pivnici, kde máš pípu u stolu, doléváš si sám a má to měřič/počítadlo jako u benzinky). No což, nám to nevadilo, černé i kvasnicové pivo bylo opravdu dobré kvality. Večer se docela protáhl, ale pili jsme s rozumem, ráno máme odjíždět brzy. Dle čerpadla asi tak dvě nádrže, nepamatuju se....
Doc přiložený následující obrázek:
[159.17Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:18
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Ráno odjezd dle harmonogramu. Jediným problémem je zatím opět moje zapomnětlivost. Tentokrát jsme nechal u Panagiotise - pro změnu - roztok na čočky a jsme teď v cizině a nevím, jak jednoduché to bude to tady najít. Vím že předloni v Iránském pohraničním Maku to nebyla žádná sranda. Pro změnu nás Panagiotis napakoval suchou motorkářskou stravou, oříšky a rozinky. Nikdy nevíš, říkal....
Snažím se najít tu správnou výpadovku na sever na Vidin, ale ne tu hlavní, tu jasnou která vede do Montany přes Vratsa, tu méně hlavní, která povede přes Berkovitsa, čili i přes Petrochan. Nakonec asi po půl hodině od odjezdu z paneláku se nacházíme na správné výpadovce.
Doc přiložený následující obrázek:
[174.13Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 11:28
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Řekl bych, že teprve teď naše cesta začíná. Atény - Sofie je kolem 800 km, ale z toho celé Řecko je po dálnici, čili 600km. Já vím pro mladého, který do té doby udělal vcelku jenom kolem dvou set kilometrů na jeden zátah (po dálnici) je to civilizační pokrok jako od pazourku ke kuši, ale i díky návštěvě u Panagiotise teprve teď nám začíná ta nefalšovaná Father and Son Trip.
Doc přiložený následující obrázek:
[193.4Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 09:40
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Jsme docela dojati, řešíme to zastávkou prostě hned u cesty, cigáro. Měli jsme to tak na mysli oba. Nenacházíme ta správná slova, dojetí, štěstí, táta se synem a syn s tátou, ty vole to je síla, teď to teda načíná naostro a jiné "chlapské" řeči.
Doc přiložený následující obrázek:
[164.25Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 16:20
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Musím říci, že přesto, že jsme s sebou měli fotografický aparát, fotek máme strašně málo, vlastně jen pár, občas něco na iPhonu, ale celkově velmi velmi málo. Spíš jsme to prožívali, než fotili. Najíždíme na Petrochan s dětskými vzpomínkami, jak popsáno výše. Čekal jsem průjezd alespoň v pěti tisících metrech nad mořem, ale jak se ty vzpomínky kalí...... sedlo je tak okolo tisícovky, možná tisic pětset metrů, ale v dětské perspektivě se zdá že jde o Himaláje (a jako studenti na motorce jsme to projížděli v noci, takže nebyla možnost posoudit).
Doc přiložený následující obrázek:
[184.68Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Jde o velmi hezkou cestu lesem, náhorní plošinou a pěknými výhledy. Minimální provoz, stvořené na kochačku.
Doc přiložený následující obrázek:
[170.38Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[183.75Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[178.78Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
[180.47Kb]
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Když jsme sjížděli dolů, v jednom místě jsem si všiml ve zpětném zrcátku, že mladého vynesla jedna zatáčka až do krajnice, do prachu na krajnici, ale udržel to. jednalo se o zatáčku po docela dlouhé rovince, kde se jelo svižně, něco přes stovku a první zatáčka co následuje je prostě prudší než čekáš. Asi jako na dálnici, jedeš 150 a máš odbočit. Přestože zpomalíš na výjezdu na šedesát a zdá se ti že jsi to přehnal s tím brzděním, jakmile začne vlastní exit, můžeš s hrůzou zjistit, že tento exit chtěl padesátku a ne šedesátku, že jsi to prostě podcenil. No nic, ukazuju mu, že je blbej a že musí být pořád soustředěný. OK, kýve hlavou, ostatně, ví že do krajnice vjel "z nouze ctnost", ale jinak to nešlo, sám se jistě vystrašil.
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Pokračujeme ne příliš zajímavou cestou k Vidinu. V jednom místě jsme na rovině a projíždíme kotlinu. Čili s kopce dolů, malá rovinka a kopec nahoru, celá délka asi jeden kilometr. Jsem vpředu. Dole je malá křižovatka, kde čeká Moskvič na vedlejší cestě. Protože dle jeho chování (jak si najíždí, jak se kouká atd.) si nejsem jist kvalitou kaše kterou má v lebce konkrétní Bulhar, lehce zpomaluji, abych byl připraven na vše. Přestože máme obě motorky zapnutá světla, nikdy nevíš. Nakonec se jednalo o strejdu kolem sedmdesátky, přesně jak jsem předpokládal. Ale asi jsem mu křivdil, protože mi neudělal nic divného. Nikola jede nikoli nalepen za mnou, ale s logickým odstupem asi tak padesátia až sto metrů. Nekontroluji, zda projíždí i on, považuju to za samozřejmé. Když to opět kontroluju po dalších pěti sekundách (obvyklé intervaly, ve kterých jsem ho kontroloval), vše se zdá být OK.
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Během dalších dvou nebo tří kilometrů rovinky končí a začíná úsek zatáček. Nikola za mnou, jedeme svižně, ale nepřehnaně, normálně. Nejedeme kochačku, ale ani neriskujeme. První zatáčka, druhá, třetí a mrkám do zrcátka, syn nikde. Zpomaluju aby mne hned dojel, pokud je někde za zatáčkou. Ale nejede.
Otáčím se jedu zpět. Krve by ses ve mně nedořezal.
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic
Po celou dobu nejelo žádné auto naproti nám, ani jsme žádné nepředjížděli, nebo mne nepředjíždělo. To je dobré, říkám si, aspoň nejde o srážku ale "jenom" o normální pád nebo snad jenom o poruchu. Když se blížím zpět k první ostré zatáčce, čekám kde ho uvidím. Uprostřed cesty položenou mašinu? Oleje rozlité po asfaltu? Vybavují se mi obrazy z Mikova pádu v Sýrii. Do prdele kluci, co mi to pořád děláte?!?! Proč mě trápíte? Nakonec ho vidím ve stoje, sedí na motorce a snaží se dělat nazpátek..... z křoví. Ufffffff........... Šlo o prudkou levotočivou zatáčku. Nebyl na ni připraven a vynesla ho ven. Dle jeho názoru je na vině ten chlap z té křižovatky před třemi kilometry. On totiž hned po mně vyrazil do cesty a v podstatě zablokoval Nikolovi cestu. Neviděl druhou motorku, nepochopil, oči sedmdesátníka a bulharské lečo v palici vesnického moskviče to prostě nezaznamenaly. Vjel mu tam a Nikola hamstnul povinně na brzdy. Zpomalil a těsně se mu vyhnul dělajíc malý obchvat. Zachránil to (ale i pomocí ABS, dej mu Bůh věčnou slávu...),zbrzdil, obchvat a udržel to. Já to vlastně neviděl, když jsem se opět díval do zrcátka, již bylo po všem. Ale roztřáslo ho to na několik dalších kilometrů, jak přiznal. Jel jako v transu, nemohl se uklidnit.
Doc přiložený následující obrázek:
[193.27Kb]
Upravil Doc dne 16.05.2011 09:53
Frajeřina není nespadnout...frajeřina je zvednout se a pokračovat....
In Greece since 1988 BMW R1200GSADV
Volvo XC90 2.9 T6 Biturbo
Audi A3 Sportback 1.8 TSFI Tiptronic