schrek napsal:
Petr-RSV: ver tomu ze Palfy si to dobre prostudoval a stravil plno casu aby to vymyslel , takze s jeho rozcarvanim souhlasim, ale s jeho problemy by se mel rozepsat on, ja to vim jen po telefonu a videt to budu az v utery
Já s tímto tlumičem jezdím třetím rokem a nemám s ním sebemenší problémy. Ono také záleží, co od toho člověk čeká. Při vší úctě k lidem od TT (ti chtějí především prodat), je dobré se o tom pobavit také s někým, kdo závodí trochu na úrovni (a tento tlumič používá), aby pak dotyčný zájemce nebyl zklamaný, že to nedovede zázraky.
No nevím teda s kým jsi u nás o tom mluvil ale neřekl bych, že zrovna u nás ti někdo cpal právě ten tlumič. Potřebuje a ocení ho asi tak jeden ze sta a že bysme to nutili lidem jen proto, abysme prodali, s tím teda nesouhlasím.
Naopak - dost často některý nápady lidem rozmlouváme. A nejde jen o technický doplňky.
Každopádně tenhle tlumič mám na 1150GSA (klasická vidle vpředu a 21" a měl jsem ho na WRku. Na 1150 je geniální při jízdě po pistě nebo v písku, fakt se dá řídit jednou rukou a motorka je stabilní. Na ježdění v lese to je pitomost, jak se zpomalí a je potřeba udělat třeba prudký pohyb řídítky, tak to řízení slušně zablokuje. Na plnohodnotnou funkčnost je potřeba mít zobáček na palci tak, aby šlo do něj strčit doleva tak o 45° a tlumilo to účinně a zhruba 45° na druhou stranu aby to bylo prakticky vypnutý. Takže celkový rozsah 90° je víc než dostatečný. Viděl jsem ten tlumič na desítkách motorek, zejména na dakarských speciálech a prakticky všichni to mají namontovaný stejně. Ten plastový zobáček se dá přesadit tak, aby trčel dopředu přesně tak, jak je potřeba a dalo se to ovládat palcem. Nikdy nikdo nepotřebuje otočení o 360° a skoro vždycky jsou těsně nad tím řídítka, takže to ani moc nejde. Úhel kde ten tlumič zabírá se řídí šroubky po stranách, nastavují se šroubovákem.
Pokud někdo mermomocí chce, tak si může pochopitelně zvednout řídítka o pár cm nahoru ale je to fakt zbytečný. Když se s tím jezdí, tak fakt stačí jen postrčit doleva aby to bralo a úplně doprava aby se to vypnulo a střed tak nějak mezitím - třeba aby to bylo stabilní na silnici. Tu úplně krajní dotaženou polohu jsem používal minimálně, třeba když jsem jel ve fešfeši a potřeboval jsem si třeba upravit brejle nebo něco dělat s GPSkou, tak to je na to super ale nezatočíš.
Ten šroub schovaný pod čepičkou bych nechal tak, jak je z továrny. Jde to s ním krásně rozhasit.
Tady je foto jak to mám udělaný na 1150GSA - ale to jsou brejle i nástavce dělaný na míru a při návrhu brejlí se počítalo rovnou s tím tlumičem. Na fotce to není dobře asi vidět ale zobáček zadrhává o pravou hranu nástavce a zastaví se u něj ale rukou v rukavici nejde otočit o celou otočku - zejména ne když člověk jede ve stupačkách a čumí před sebe. Prostě jen po paměti hrábnu na tlumič a otočím to z polohy kdy zobáček míří na mě do polohy kdy míří doleva. To je přesně tak, jak potřebuju aby to bralo a dalo se to ještě ovládat. Zobáček se snadno z toho kolečka stáhne směrem nahoru, přesadí jak člověk potřebuje a zase na kolečko navlíkne.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 26.01.2013 21:02
Příspěvků: 57 Registrace: 10.09.11
Mam to jednu sezonu na F800GS a můžu říct , že to stalo za kazdou korunu. V terénu to fakt super věc. Montáž naprosto bez problémů. Kdyz to najdu můžu zaslat navod v češtině na nastavování.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 26.01.2013 22:52
Příspěvků: 256 Registrace: 16.12.12
Jsem velice rád, že na to tady reaguje víc lidí. Abych to uvedl na pravou míru. Tím jak jsem napsal " kluci v Touratechu " nemyslím kluky z Prahy, ale obecně dodavatele :-))
Je asi pravda , že ta pracovní část je až ve třetí otáčce. To zatím nemohu až tak objektivně posoudit, každopádně to na tom sněhu co teď je venku dělá zázraky.
Po dnešní jízdě tomu začínám přicházet na chuť a opadá i to počáteční rozčarování.
Možná že kdyby to ovládání bylo opravdu trošičku !! lépěji konstrukčně dořešeno, tak člověk nemusel mít pocit z té nedokonalosti. To je hrozná věta, ale jak jinak to vystihnout.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 26.01.2013 23:07
Příspěvků: 256 Registrace: 16.12.12
Zároveň věřím, že to po technické stránce dotáhnu do požadované dokonalosti. Proč jinak by ten tlumič měl tak velkej rozsah. Třeba to tak jen vyšlo NÁHODOU při vývoji.
Když jsme u toho ovládání, tak k čemu podle vás je ten levej čudl ? Opravdu bych chtěl znát vaše poznatky.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 26.01.2013 23:45
Příspěvků: 256 Registrace: 16.12.12
cer napsal:
Mam to jednu sezonu na F800GS a můžu říct , že to stalo za kazdou korunu. V terénu to fakt super věc. Montáž naprosto bez problémů. Kdyz to najdu můžu zaslat navod v češtině na nastavování.
Ten návod v češtině by byl opravdu dobrej. Já to hnal na sken přes soft OCR, abych to nemusel přepisovat a následně na google překladač. Překlad beru s rezervou. Právě proto bych bral nějakej lepší návod.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 27.01.2013 00:01
Příspěvků: 272 Registrace: 07.07.08
Levy cudl = rychly utlum = neocekavane rychle delo do riditek. Je to obdobne jako treba u zadniho centralu. Tzn. kdyz zacnes byt nespokojeny jak se tlumic chova pri techto situacich, zacni kroutit vlevo.
Rozsah praveho = na to Ti nejlip odpovi praxe.
A at uz pises o TT CZ nebo TT obecne, ver, ze od kterehokoliv jineho dodavatele vc. Scotts samotneho, dostanes stejnou montaz. To by sis leda musel koupit jinou znacku tlumice.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 27.01.2013 00:19
Příspěvků: 256 Registrace: 16.12.12
dokturek napsal:
Levy cudl = rychly utlum = neocekavane rychle delo do riditek. Je to obdobne jako treba u zadniho centralu. Tzn. kdyz zacnes byt nespokojeny jak se tlumic chova pri techto situacich, zacni kroutit vlevo.
Rozsah praveho = na to Ti nejlip odpovi praxe.
A at uz pises o TT CZ nebo TT obecne, ver, ze od kterehokoliv jineho dodavatele vc. Scotts samotneho, dostanes stejnou montaz. To by sis leda musel koupit jinou znacku tlumice.
Ta formulace s TT byla nešťastná beru zpět. Když na ten levej čudl sáhnu, tak můžu fakt něco posr..? Dám to potom dohromady? Když to tam je tak o tom chci vědět víc. Nedalo by se to trošku líp vysvětlit? PLEASE
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 27.01.2013 11:30
Příspěvků: 272 Registrace: 07.07.08
výňatky z návodu: (gůgl transl + "autorská" úprava)
High Speed Ventil (ventil pod kloboučkem) má menší účinek, když Základní ventil točíš ve směru hodinových ručiček (doprava). Naopak, má větší vliv, když Základní ventil točíš vlevo.
Tzn., že čím víc ten čudlik se zobáčkem (kvůli kterému to teď nejde točit dokola) povolíš, tj. budeš mít volnější řízení v "základu", tím účinější bude nastavení čudliku pod kloboučkem, tj. protireakce na náhlé změny.
Na rozdíl od Základního ventilu, High Speed Ventil nemá žádný "Click". Každá poloha je nové nastavení.
Otáčením High Speed Ventilu ?ve ?směru hodinových ručiček se zvýší jeho citlivost. To znamená, že High Speed ??Valve bude vyžadovat méně síly reagovat. Upozornění: Nenastavujte tento ventil příliš "natvrdo", může to omezit odezvy řízení .
Tj. fatálně posr... nic, jen to nemusí dobře fungovat ... což ale může mít fatální následky. Tak si zapamatuj, kde je to nastaveno, pak s tím toč (doporučují po 1/8 otáčky) a testuj ... samotnýho mě to zajímá.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 28.01.2013 10:14
Příspěvků: 256 Registrace: 16.12.12
Tak jsem to všechno otestoval a musím říct, že to byla ztráta času. Ten tlumič opravdu stačí jen namontovat.
Levej čudl má nejpříjemnější odezvu při nastavení - utáhnout do prava a následně povolit o jednu a půl otáčky. Pokud to není zrovna tovární nastavení. To si ale nepamatuju .
Ten pravej je potřeba utáhnout a potom nasadit ten plastovej zobáček a to aby ukazoval do leva nahoru. To rozpětí 3/4 otáčky je úplně dostačující.
Opravdu nad tím nemusíte špekulovat, je to tak jak říkám Já jsem ten co říká důvěřuj, ale prověřuj
Jedna zkušenost však k dobru. Pokud je málo kapaliny v tlumiči tak pracuje jen v krajních polohách. //Jak jsem si hrál s tím levým čudlem tak to vystříklo, šroub zapadl do motorky a já jsem ji musel celou odmašlit až ke krytům válců kde jsem ho našel. A zjistil že prolíná těsnění pod krytem hlavy. //
Složení je na 30 minut. A ta kapalina je kapalinou do předních či zadních tlumičů, plně synteticka s viskozitou 3W , to je nejdůležitější. Bel Ray HVI Racing Suspension Fluid 3W cena za litr cca 500,-
Závěrem musím říct, že jsem tlumič koupil v TOURATECHU a milan, kterej mě k němu dal instruktáž měl ve všem pravdu Bez něho se jezdit nedááá. Je to fakt komponent k nezaplacení. Tak doufám, že to tady někomu pomůže.
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 28.01.2013 10:47
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Ovládání toho celého tlumiče je pomocí čtyř prvků.
BASE VALVE - kolečko se "zobáčkem"
Odpor tlumiče se mění podle toho, jak točíte kolečkem po směru hodinových ručiček - tedy ho "zavíráte". Čím víc, tím bude "tvrdší". Je to hodně progresivní - ze začátku dráhy je změna odporu nepatrná a ke konci i otočení o malý úhel má velký vliv na tuhost. Během otáčení můžete cítít několikrát "cvaknutí" kolečka. Základní pozice se najde tak, že kolečno úplně utáhnete a pak otevíráte o osm kliknutí. To by měla být základní pozice, ze které budete hledat vaše nastavení a nemá se to dělat se studeným tlumičem ale až potom, co s ním chvíli jezdíte, aby se olej trošku promíchal. Přibližně po třech plných otáčkách je tam tvrdý doraz. Tlumič se nesmí přetočit přes ten doraz, jinak se zničí. V tom rozsahu od -8 kliků do maxima hledejte váš správný odpor, nejlépe vždy po jednom "kliknutí". Otoečením o asi 20 kliků proti směru hodinových ručiček se base tryska tlumiče 100% vyřadí z provozu ale tryska pro šoky ve vysoké rychlosti bude pořád fungovat. To znamená, že nebudete cítit odpor při otáčení řídítek ale stabilizátor vám pomůže při ráně do kola ale záleží na nastavení "high speed valve" a tím se dostáváme k dalšímu...
Nicméně je naprosto zásadní nastavit správně "base valve" protože tím se kompenzuje vliv terénu na řízení.
Jakmile najdete vaší ideální pracovní polohu základního kolečka, sundejte plastový zobáček a přesaďte si ho tak, abyste ho mohli ovládat pouze jedním prstem. Podle toho jak máte tlumič namontovaný, třeba aby mířil od vás když ho chcete mít volnější a k sobě aby byl plně účinný apod.
Tryska pro rány ve vysoké rychlosti (high speed valve)
Tento ovládací prvek je umístěný pod čepičkou vedle základního kolečka. Je nastavený z výroby a doporučujeme před jakoukoliv manipulací chvíli s motorkou jezdit abyste vůbec poznali změnu a potom otáčet maximáĺně po 1/8 otáčky než najdete správné nastavení pro vaše potřeby.
Tahle tryska chytá velké, neočekávané nárazy - například když vletíte do díry nebo najedete na nečekaný kořen nebo kámen a prudce vám to rozhodí vidli. Prostě to bere "špičky", které základní tryska nepobere. Otáčením po směru hodinových ručiček se zvyšuje citlivost a tím pádem je potřeba menší síla k aktivaci této trysky. Jakmile byste ale přehnali nastavení směrem po směru hodinových ručiček, mohli byste se dostat do situace, že nebude možné motorku ovládat! Pozor na to, že tady nejsou žádné kliky, musíte si pamatovat, jak bylo základní nastavení a o kolik jste to otočili. Co otočení, to nová hodnota, nejde se snadno vrátit do "tovární polohy" tak pozor na to co děláte. Čím víc tu trysku utahujete, tím účinnější tlumič bude. Musíte sami poznat, co je pro vás snesitelné z pohledu ovládání motorky a co už je moc a zase v jakém terénu jezdíte a jak rychle, aby vám tlumič pomohl stabilizovat řízení když najedete na něco nečekaného. Tuhle trysku nemá smysl zkoušet na stojánku a škubat řídítky. Je to nanic. Rukou nevyvoláte takovou sílu v tak krátké době, aby se to projevilo. Změňte nastavení a jeďte se projet závodní rychlostí na trať, kde jsou volné kameny nebo kusy dřeva apod. Jedině tak se to projeví.
Úhel účinnosti - sweep control
To jsou šrouby po stranách tlumiče. Nastavují se tím úhly záběru tlumiče ze základní polohy. Tímto prvkem se dá nastavit totální vyřazení tlumiče při maximálním úhlu otočení řídítek. U řady jiných tlumičů tento prvek chybí a pak vidíte jezdce jak "pumpují" rukou a staží se řídítka otočit. To odpadá, když to nastavíte správně. Poznáte to i na stojánku, jakmile překročíte nastavený úhel záběru, tlumič se "vypne" a řídítka se bez odporu otáčejí. Ten šroubek má zbroušenou hlavu na jedné straně - to je jakoby šipka. Některé verze tlumiče mají otvor se závitem, toho si nevšímejte. Zásadní je ta zbroušená část. Spolu s drážkou dělá "šipku" a ukazuje polohy. Když se na tlumič díváte zboku tak si představte číslice hodin kolem toho šroubku. V poloze "12 hodin" míří šipka šroubu nahoru. V poloze "6 hodin" míří dolů.
Nastavovací záběry jsou prakticky čtyři - doleva na 9 hodin je záběr nejmenší - 34°, nahoru na 12h je záběr 44° (to je běžné nastavení pro ježdění offroad), 3h - 54° a 6h - 90°. Poloha na 6h se používá pro převážné ježdění na silnici nebo po pistách apod.
Ještě je důležité vědět, že olej se musí po 2 letech vyměnit a tlumič se nesmí umývat tlakovou vodou. Po extrémní zátěži offroad - typicky po pouštní rallye, bývá potřeba vyměnit olej ihned po akci (pokud se nemění během volného dne), protože tato zátěž odpovídá běžnému enduro ježdění po celou sezónu nebo i dvě. Tak pozor na koupi starších tlumičů kterých se zbavují mechanici z velkých rallye..
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 30.01.2013 19:27
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
JohnyT, sorry nevšiml jsem si odpovědi.
Ne, pokud vím tak to nedělá nikdo ale projdu adventure rider, jestli třeba náhodou... ale ještě vloni to nebylo ani na 1150 ani 1200. Viděl jsem kolikrát že to někdo "bude dělat" ale výsledek nula.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 31.01.2013 14:35
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Olej je Scotts Damper Fluid (2.5WT) nebo se dá použít i Bel-Ray HVi light nebo 3W a případně Spectro Very light /PJ1 2.5WT olej ale u jiných olejů než Scott výrobce negarantuje správnou tlumicí charakteristiku atd.
Každopádně výměna oleje v tlumiči není úplně něco, co by měl dělat běžný majitel sám, rozhodně ne v případě, že není manuálně zručný apod.
1. sundat tlumič z motorky
2. vyšroubovat 10 šroubů které drží horní víčko tlumiče na tělu
3. posunout víčko do strany a tím se uvolní od těla a jakmile se oddálí, začne vytékat olej
4. vylít všechen starý olej a vypláchnout prostor tlumiče třeba technickým benzínem. Výrobce doporučuje speciální čistič, který asi nebude k dispozici. Vyčistit všechny otvory ve víčku kudy vedou trysky a všechno vyfoukat stlačeným vzduchem aby tam nezůstala ani kapka
5. vyčistit těsnění a šroubky a případně vše lehce namazat vazelínou, horní víčko nasadit a zašroubovat na místo
6. vyšroubovat zespodu dvojici vypouštěcích šroubů - to jsou ty na zvýšené straně odlitku (ne ty, u kterých je páka tlumiče ale ty vzdálenější). Otočit pákou tlumiče na jednu stranu až na konec dráhy a naplnit tlumič olejem ze stříkačky do otvoru na protilehlé straně než je páka. Z toho druhého otvoru musí odcházet vzduch a potom bude vytékat olej. Nesmí tam zůstat žádný vzduch, takže to drž v ruce směrem nahoru tou dírou, kterou neplníš. Výrobce na to plnění dělá přímo tvarovanou lahvičku ale jde to i velkou stříkačkou. Každopádně olej se tam neleje ale natlačí.
7. zašroubovat oba vypouštěcí šrouby. Pak chvíli pohybovat pákou ze strany na stranu aby se uvolnily případné vzduchové bubliny (tlumič stále držet ve stejné poloze). Vyšroubovat jeden šroub a tlumič držet směrem nahoru aby případný vzduch unikl tím otvorem po šroubku. Kdyby vzduch unikal, tak doplnit olej předchozím postupem a opakovat operaci.
8. otočit tlumič na protilehlou stranu a opakovat postup i s tou druhou dírou (zase hýbat pákou atd..) aby bylo jasné, že tam není vzduch a je to prakticky celé naplněné olejem. Ideální stav je, když tam zbývá jedna vzduchová bublinka. Ta už se pak nedoplňuje, protože když se tlumič naplní úplně na 100%, tak když se hodně zahřeje, tak může kovové tělo změnit barvu a zmatní ten elox. Musí tam být jedna bublina kvůli expanzi oleje při zahřátí.
Obvykle se při výměně oleje mění taky těsnění ale na to je potřeba přípravek na lisování trysky atd.. To je nad rámec toho, co by měl majitel dělat sám a je to práce, kterou má dělat servis.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tlumiče řízení SCOTTS PERFORMANCE v nabídce Touratech CZ
Přidané 31.01.2013 14:38
Příspěvků: 890 Registrace: 14.05.07
TomasTT napsal:
JohnyT, sorry nevšiml jsem si odpovědi.
Ne, pokud vím tak to nedělá nikdo ale projdu adventure rider, jestli třeba náhodou... ale ještě vloni to nebylo ani na 1150 ani 1200. Viděl jsem kolikrát že to někdo "bude dělat" ale výsledek nula.
Ja to se Scottama prave resil uz pred nekolika lety, kdyz jsem chtel delat zastoupeni pro CR. Tak me jen napadlo jestli neni od te doby neco noveho...
BMW R1150GS MY02
Přesnej postup. Tohle musí zvládnout i moje babička ! ! !
Ta kapalina od Scott stojí 6 dolarů a 40 dolarů doprava. U nás se dá koupit běžně BEL-REY 3W asi za 500,- nebo Motorex Fork oil Racing 2,5W za 350,-
Ten motorex jsem použil a je to jako origo. Jenom vypláchnout tlumič.