Každopádně díky všem, co jste se vyjádřili k mému problému a přispěli jste názorem či radou Snad akorát půlení motoru na fichtlu jsem dělal častěji než ted sundavám a nandavám ten dekl motoru
rop napsal:
Waltře, svařování je ideální na místa, kde ti nehrozí, že zahřátím naděláš více škody. Nejsem na tvé technické úrovni, ale např. u oceli, o které zase něco vím, můžeš nadělat více škody. Belzona vytváří pružný spoj nebo mezičlánek, který nepraská, je pružnější. Drží ze 70% mechanicky a 30% chemicky, takže potřebuje připravit náležitě povrch. Rozhodně to není na lepení ulomeného kousku, ale na doplnění pouzdra a jeho zesílení, místa by tam mělo být dost. Předám to technikům, já to řeším z hora. Nabídl jsem jen možné řešení.
Hele upřímně si myslím že jsi v těhle věcech mnohem dále než já (to není laciné lichocení) jsem sice poznamenán 10 lety výroby oceli, nicmně stále laik.
Myslím že hliník trpí při svařování teplotní deformací méně než ocel. Bloky jsou lité pod tlakem, prvotřídní materíál, výborně svařitelný, a hlavně tam je kus který není na doplnění pouzdra ale chybějící část - jestli dobře vidím- jakoby ti hodinkách chyběla půlka řemínku. To prostě podle mě není na lepení, ale opět zdůrazňuji že lepidla nejsou obor ve kterém se vyznám.
Natlačil bych to ke svařeči položil na bok, a řekl ať ukáže co umí- jinak je nýmant.
A nebo možná zkusit pracovat na hřídeli, třeba na konec udělat prodloužení, a jen vyhloubit v bloku hloubější díru...nicméně to jen fantazíruji, neviděl jsem to a tak neznám detaily.
Těžko se to z fotek soudí,ale svařování bych bral jako poslední krajní možnost,je to třeba dobře připravit-odmastit aby to chytlo a hlavně provařit,což je docelamalý kousek,já bych ten ulomený kus přilepil a pojistil nějakým kroužkem nejlépe s boční stěnou aby ten úlomek případně neměl kam utéct,ale záleží kolik tam je místa-kam tě to pustí a to celé bych ještě zalepil.Jestli je v tom osazení tyčinka,tak dovnitř to nespadne a ven to bude pojištěné kroužkem
Precizně odmastit nalepit nechat udělat ocelovej kroužek s přesahem ten nahřát a nasadit zatepla na ten nálitek a musí to bejt svatý
... servis a diagnostika BMW Motorrad
morabo napsal:
Ten originalni dil je u osmikila slabej a dochazi k jeho poskozeni i treba pri banalnich odlozenich, napr. v offroadu. Prave proto je i origo radicka takova hodne ohebna.
Kdyz uz to mas stejne venku, neni na zamysleni poridit rovnou zesilenou variantu od Twalcomu?! Sice nestoji malo (143eur), ale zvlast pokud bys to nedal do kupy a byl nucen kupovat original, asi by to bylo systemovejsi reseni...
Hliník při vaření teče,ocel se dá ,,vrstvit" navíc je to malinký tak dle mně hrozí skápnutí ,(leda by měl někdo k dispozici nějakou hodně spešl svářečku) ta výroba nátrubku jak navrhl waltr by asi byla nejlepší řešení v dané situaci, ovšem z toho co vidím na fotce bych měl obavu o další oslabení konstrukce karteru vrtáním;myslím že určitě existuje chemie která by tu mohla pomoci jen se o ní dovědět;já bych asi začal obvoláváním firem Wirth a pod. co se zabývají chemií jestli nemají v nabídce spešl lepidlo na tyto věci.
Ale možná by to šlo řešit úplně jednoduše, zkusil bych po super odmaštění to nalepit na optimální tj tenkou vrstvičku červeného silikonu na těsnění motorů(odolnost 300stC +olejů) kdo s tím dělá tak ví jaký je problém někdy dostat od sebe díly těsněné pouze tímto tmelem) tím by se eliminovala rozdílná roztažnost materiálů klasického tvrdého lepidla a hliníku tak jak o tom psal Bystřa. Nutné samozdřejmě by bylo to z vnějšku stáhnout za za tepla kroužkem který to stáhne nafest k sobě,vzhledem k tomu že styčné ploch jsou lom, měly by ,,zapadnout do sebe" a nepopojet po sobě navzájem; vycházím ovšem pouze z fotky a nevím z toho jak moc je nebo není konický ten nálitek kolik je tam prostoru ,odhad namáhání místa , atp.
Když jsem hovořil o přípravě povrchu, nejednalo se jen o odmaštění, ale hlavně zdrsnění - např. pro všechny aplikace Belzonou se připravuje povrch tryskáním. Cokoliv by jste chtěli čímkoliv lepit, pokuď je to možné, mechanicky co nejvíce zdrsnit povrch. Tak vytvoříte podmínky pro mechanickou vazbu, o které jsem již psal. S Belzonou doplníš prostor po vylomeném kusu a vytvoříš dookola na zdrsněném povrchu zpevňující vrstvu - kroužek. Nevzpominám si už ale na přilnavost 1111 na hliník, technicky už to léta neřeším, takže to předám dál, odborníkům.
rop napsal:
Když jsem hovořil o přípravě povrchu, nejednalo se jen o odmaštění, ale hlavně zdrsnění - např. pro všechny aplikace Belzonou se připravuje povrch tryskáním. Cokoliv by jste chtěli čímkoliv lepit, pokuď je to možné, mechanicky co nejvíce zdrsnit povrch. Tak vytvoříte podmínky pro mechanickou vazbu, o které jsem již psal. S Belzonou doplníš prostor po vylomeném kusu a vytvoříš dookola na zdrsněném povrchu zpevňující vrstvu - kroužek. Nevzpominám si už ale na přilnavost 1111 na hliník, technicky už to léta neřeším, takže to předám dál, odborníkům.
Tuto věc bohužel vůbec neznám ale věřím že chemie je téměř všemocná
No neviem zavariť to na takom mieste to chce kúzelníka. A ak si to už lepil, tak tam asi ostali časti lepidla, ktoré pri zváraní pravdepodobne vypenia.
Ak budeš znovu lepiť a nepodarí sa, tak sa dá ešte niečo skúsiť dalej, no ak to pokafre zvárač bude to asi neopraviteľné.
Obidve alternatívy lepenie + krúžok alebo zváranie podľa Waltra sú možné.
Pridám ešte svoju : Pripevniť /privariť, prilepiť, prinitovať/ odlomený kúsok na krúžok mimo motorku. potom ten krúžok nasadiť na zbytok náliatku presahom za tepla? lepidlom? alebo až ten krúžok privariť na strane kde to je bezpečnejšie k bloku.
Dalšia alternatíva je zarovnať lom zbytku náliatku na bloku a vyrobiť mu protikus v púzdre - ako jeden kus. Ak by si nechcel zvárať na bloku, tak sa dá to púzdro privariť ku kúsku plechu a ten do bloku priskrutkovať dvoma šrobami. Alternatívy mám preto, lebo z foto neviem čo je vhodnejšie. No skúšal by som najprv také riešenia, kde robím "pokusy" mimo motora a ak sa na prvý raz nepodarí, tak to môžem skúsiť znova na druhom kúsku Al či Fe.
Ahoj,
tak jsem v pátek provedl opravu vylomeného nálitku dle rady techniků na doporučení ropa. Díky chlapi
ingredience:
- aceton na odmaštění
- separátor na namazání hřídelky, který zamezí přilnutí Belzony ke hřídelkce
- Belzona 1111, poměr 1:3
- ocelový kroužek pr.21 x pr.16-8mm
můj postup:
- omastit, odmastit, odmastit
- vyrobit kroužek a na vnitřní průměr vypilovat drážky
- zdrsnit styčné plochy bloku motoru
- vložit hřídelku do otvoru
- vyplnit Belzonou prostor po chybějícím nálitku
- nanést Belzonu na styčné plochy bloku motoru a kroužku
- kroužek usadit, vycentrovat
- odstranit přebytečnou / vytlačenou Belzonu
- po 2hod vyndat hřídelku. Nedostatečně jsem ji napatlal separátorem a při jejím vyndáváním vzala sebou krapet Belzony :-(
- nechal jsem tvrdnout 24hod
- jako konečnou úpravu je nutno ještě upravit kroužek, viz obrázek. z důvodu pohybu aretační páčky, která musí mít prostor pro pohyb při řazení
V neděli provedena zatěžkávací zkouška na silnici i v terénu a zatím to drží. Asi po najetí 500km sundám dekl motoru a provedu kontrolu opraveného místa. Snad jsem vás tím čtením moc neotrávil.
Tak zatím ...
majorGS přiložený následující obrázek:
Vydrží, o tom nemám pochyb. Technicky dávám jedničku, až na tu separaci hřídele, Průměr kroužku mohl být menší, stačilo do mezikruží 0,5mm Belzony, tak to máš pojištěné, že příště ohneš tu hřídelku. Esteticky to pokulhává, ale jak na první lepení OK.
Vydrží, o tom nemám pochyb. Technicky dávám jedničku, až na tu separaci hřídele, Průměr kroužku mohl být menší, stačilo do mezikruží 0,5mm Belzony, tak to máš pojištěné, že příště ohneš tu hřídelku. Esteticky to pokulhává, ale jak na první lepení OK.
Díky, estetiku pořeším (možná, není tam moc místa, nesundaval jsem spojku) po těch cca 500km, co sundám dekl pro kontrolu možného opotřebení. Zatím jsem řešil účel.
Ale co se dovídám tak to nebude ta Belzona nic nového kamoš mi říkal že to používali v práci už za komunistů a bylo to v té době dost mastný ale dost dobrý
jofree napsal:
Ahoj, koupil jsi cele 0,4kg baleni? Jinak co o te 1111 pisou, tak to je teda kosmicky matros... Bomba
Ahoj, nic jsem nekupoval. Belzonu, separátor i aceton poskytl kamarád , jehož firma s tím pracije. 0,4kg balení vyjde na nějakých cca 3500kačenek a to je pořádná raketa Pokud bys potřeboval, popř. někdo jiný, tak ještě trocha mám, stačí se ozvat
Upravil majorGS dne 29.07.2012 11:25