Můžu mít dotaz stran toho požadavku na velký teplotní rozsah oleje ve vodníkovi?
Jestli to nějak nepletu, tak v F800 je vodou chlazený dvouválec, jest tak?
Pokud ano, tak je u něho snad předpoklad, že motor bude účinně chlazen a nebude u něho docházet k přehřátí jako tomu občas může být u vzducháčů, přičemž dokonce i u mnoha vzducháčů je v našich klimatických podmínkách doporučován olej 10W-40.
Tak mě zaráží, že u vodníka by měl být dokonce 10W-50.
Přitom čím větší teplotní rozsah, tím dražší olej a tím obtížnější je u něho udržet dlouhodobou stabilitu jeho parametrů.
Napadá mě proto jediný "rozumný"důvod, proč ho tam některé servisy lejou - větší vejvar na zákazníkovi...
Nebo jak tady běželo to dlouhý vlákno o zadírání údajně problematického motoru v BMW F800 (klika, vačková hřídel, šály atd.), tak je to opravdu kvůli tomu a doufá se, že ten olej by snad eventualně mohl o pár procent snížit pravděpodobnost zadření tohoto motoru nebo tu událost nějak oddálit?
A pro jistotu - není to žádná provokace vůči F800, ale opravdu mě to zajímá a rád bych si rozšířil technický obzor.
Díky.
B je správně; díky (laicky řečeno) vyšší hustotě 50ky při vyšších teplotách je toho oleje v exponovaných místech (šálky ojnic) vyšší film, tj. tím že zůstává díky vyšší tepelné odolnosti ,,hustší " , ,,hůře protéká odpadními místy z mazaných prostor ,mírně se tím zvýší mazací tlak a tím i výška oil filmu což je žádoucí; chlazení může být na 800ce sice dobré ale např při poskakování v městských zácpách v letních hicech určitě nepřidá chlazení olejové náplně nic k dobru,teplota chladící kapaliny sice zůstává v mezích relativního normálu ale olejová teplota bude jistě vyšší než při běžném provozu tj za jízdy a tím pádem efektivnějího chlazení celého motoru včetně olejové vany proudícím vzduchem.
Můžu mít dotaz stran toho požadavku na velký teplotní rozsah oleje ve vodníkovi?
Jestli to nějak nepletu, tak v F800 je vodou chlazený dvouválec, jest tak?
Pokud ano, tak je u něho snad předpoklad, že motor bude účinně chlazen a nebude u něho docházet k přehřátí jako tomu občas může být u vzducháčů, přičemž dokonce i u mnoha vzducháčů je v našich klimatických podmínkách doporučován olej 10W-40.
Tak mě zaráží, že u vodníka by měl být dokonce 10W-50.
Přitom čím větší teplotní rozsah, tím dražší olej a tím obtížnější je u něho udržet dlouhodobou stabilitu jeho parametrů.
Napadá mě proto jediný "rozumný"důvod, proč ho tam některé servisy lejou - větší vejvar na zákazníkovi...
Nebo jak tady běželo to dlouhý vlákno o zadírání údajně problematického motoru v BMW F800 (klika, vačková hřídel, šály atd.), tak je to opravdu kvůli tomu a doufá se, že ten olej by snad eventualně mohl o pár procent snížit pravděpodobnost zadření tohoto motoru nebo tu událost nějak oddálit?
A pro jistotu - není to žádná provokace vůči F800, ale opravdu mě to zajímá a rád bych si rozšířil technický obzor.
Díky.
B je správně; díky (laicky řečeno) vyšší hustotě 50ky při vyšších teplotách je toho oleje v exponovaných místech (šálky ojnic) vyšší film, tj. tím že zůstává díky vyšší tepelné odolnosti ,,hustší " , ,,hůře protéká odpadními místy z mazaných prostor ,mírně se tím zvýší mazací tlak a tím i výška oil filmu což je žádoucí; chlazení může být na 800ce sice dobré ale např při poskakování v městských zácpách v letních hicech určitě nepřidá chlazení olejové náplně nic k dobru,teplota chladící kapaliny sice zůstává v mezích relativního normálu ale olejová teplota bude jistě vyšší než při běžném provozu tj za jízdy a tím pádem efektivnějího chlazení celého motoru včetně olejové vany proudícím vzduchem.
Díky za názor. Nebo je to (ne)oficiální stanovisko výrobce?
Jestli jo, tak potom ten motor má po konstrukční stránce asi vážně nějaká charakteristická slabá místa. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
Muze mi nekdo vysvetlit jak je to s tou hustotou?20w50 byl vzdycky povazovan za husty a vhodny do vetsiho tepla.10w40 je ridci a vhodny treba na elefanty.Jakou hustotu teda vlastne ma 10w50,aby byl vhodny zaroven do mrazu i velkych veder?
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Viskozita je proměnná veličina, která je závislá na teplotě. Během činnosti automobilového motoru dochází mimo jiné i ke změnám provozních teplot. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně. Tato závislost je určena tzv. viskozitním indexem. Čím je tento index větší, tím je závislost viskozity na změnách teploty nižší. Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorových olejů se používá specifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pro klasifikaci olejů používá tato norma 6 zimních tříd značených číslem a „W“ (z angl. Winter) a 5 letních tříd značených číslem.
Hodnota zimního značení určuje chování oleje při nízkých teplotách (např. olej SAE 15W má mez čerpatelnosti – 25 °C).
Hodnota letního značení určuje použití oleje při letních teplotách. Pokud je při označení použito pouze jedné třídy, znamená to, že se jedná o olej monográdový (letní nebo zimní). Když je použita kombinace letní a zimní třídy (např. 5W-40), jedná se o olej multigrádový nebo-li celoroční. V současné době se téměř výhradně používají motorové oleje multigrádové. Pro naše klimatické pásmo je nejběžnější třída SAE 15W-40.
Dnes jsem zašel do kamenného obchodu kde prodávají mimo jiné i oleje a mají jak Motul tak Castrol . Bylo mi vysvětleno že do novějších motorek se převážně dává Castrol 10W- 40 nebo 50 který je sice řidčí než Motul ale prý je kvalitnější a má lepší schopnost dostat se snadněji do všech mazacích míst . Motul je zase vhodnější do starších motorů které už mají provozní vůle . Motor se díky hustčímu oleji zklidní . Nějakou logiku to má . Stejně si myslím že když najedu 6000 km za rok a před každou sezonou olej měním tak je to jedno jestli Motul nebo Castrol .
Můžu mít dotaz stran toho požadavku na velký teplotní rozsah oleje ve vodníkovi?
Jestli to nějak nepletu, tak v F800 je vodou chlazený dvouválec, jest tak?
Pokud ano, tak je u něho snad předpoklad, že motor bude účinně chlazen a nebude u něho docházet k přehřátí jako tomu občas může být u vzducháčů, přičemž dokonce i u mnoha vzducháčů je v našich klimatických podmínkách doporučován olej 10W-40.
Tak mě zaráží, že u vodníka by měl být dokonce 10W-50.
Přitom čím větší teplotní rozsah, tím dražší olej a tím obtížnější je u něho udržet dlouhodobou stabilitu jeho parametrů.
Napadá mě proto jediný "rozumný"důvod, proč ho tam některé servisy lejou - větší vejvar na zákazníkovi...
Nebo jak tady běželo to dlouhý vlákno o zadírání údajně problematického motoru v BMW F800 (klika, vačková hřídel, šály atd.), tak je to opravdu kvůli tomu a doufá se, že ten olej by snad eventualně mohl o pár procent snížit pravděpodobnost zadření tohoto motoru nebo tu událost nějak oddálit?
A pro jistotu - není to žádná provokace vůči F800, ale opravdu mě to zajímá a rád bych si rozšířil technický obzor.
Díky.
B je správně; díky (laicky řečeno) vyšší hustotě 50ky při vyšších teplotách je toho oleje v exponovaných místech (šálky ojnic) vyšší film, tj. tím že zůstává díky vyšší tepelné odolnosti ,,hustší " , ,,hůře protéká odpadními místy z mazaných prostor ,mírně se tím zvýší mazací tlak a tím i výška oil filmu což je žádoucí; chlazení může být na 800ce sice dobré ale např při poskakování v městských zácpách v letních hicech určitě nepřidá chlazení olejové náplně nic k dobru,teplota chladící kapaliny sice zůstává v mezích relativního normálu ale olejová teplota bude jistě vyšší než při běžném provozu tj za jízdy a tím pádem efektivnějího chlazení celého motoru včetně olejové vany proudícím vzduchem.
Díky za názor. Nebo je to (ne)oficiální stanovisko výrobce?
Jestli jo, tak potom ten motor má po konstrukční stránce asi vážně nějaká charakteristická slabá místa.
Není to stanovisko výrobce i když ty parametry bezesporu znají a užívají je tam kde uznají za vhodné; ale je to logické když si přečteš vlastnosti olejů a význam jejich značení + nějaké fyzikální zákony hydrauliky vyjde ti to samé
co se týká slabého místa ,nabízí se úvaha že např z důvodu snižování hmotnosti+úspory místa atp je to místo na vyvažováku spočítáno na co nejmenší rozměry a z toho vyplývající menší styčné plochy pohyblivých částí šálků a kliky,no a z toho vyplývá nutnost kvalitního mazání zmíněného místa;přerušení mazání z důvodu např ,,cucnutí" si luftu při převrácení nebo jízdě po zadním,či mazání olejem jehož mazací-viskozní schopnost je za extrémních podmínek (přehřátí) na hranici své funkce pak může způsobit problém který tu často diskutujem.Myslím že použitím vhodného oleje se dá riziko podstatně snížit
Upravil kim dne 30.10.2012 18:10
Rostabmw napsal:
Dnes jsem zašel do kamenného obchodu kde prodávají mimo jiné i oleje a mají jak Motul tak Castrol . Bylo mi vysvětleno že do novějších motorek se převážně dává Castrol 10W- 40 nebo 50 který je sice řidčí než Motul ale prý je kvalitnější a má lepší schopnost dostat se snadněji do všech mazacích míst . Motul je zase vhodnější do starších motorů které už mají provozní vůle . Motor se díky hustčímu oleji zklidní . Nějakou logiku to má . Stejně si myslím že když najedu 6000 km za rok a před každou sezonou olej měním tak je to jedno jestli Motul nebo Castrol .
No to ti teda pěkně myli hlavu; Určovat použití olejů podle výrobce to zavání marketingovým účelem. Oba výrobci jak Castrol tak Motul vyrábějí oleje vhodné jak pro sportovní vysoce výkonné motory tzv racing třídu a oleje vhodné pro vzduchem chlazené a V motory-,,hustší oleje"
Tady mají akci: http://www.motech...16732.html F800GS 2011 is history (76000Km)
CRF 1000 Rally Red 2016 is history (47000)
Yamaha Tenere 700 zatím 40 tis
Ja by som ten olej aj tak tam nenechal 10000, hlavne v prípade striedania off roadu. Už len tá spojka ten olej jak za.ebe. A su tam len 3 litre. Ked na kroske jazdím tažšie trate tak olej po tých istých hodinách má vyslovene sivý film. No neverím filter to všetko prečistí.
Ta cena je až skoro podezřelá... Nemá někdo zkušenosti jak je to s "originalitou" takových olejů...? Povídá se ledacos, od distribucí z Polska až po pančování. Lze šarže na balení nějak ověřit jako u alkoholu?
Ta cena je až skoro podezřelá... Nemá někdo zkušenosti jak je to s "originalitou" takových olejů...? Povídá se ledacos, od distribucí z Polska až po pančování. Lze šarže na balení nějak ověřit jako u alkoholu?
cena je ok.
tohle je OVERENY dodavatel:
http://www.bikers...10w50.html
Upravil hicks dne 01.11.2012 21:17
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
sanko napsal:
Ja by som ten olej aj tak tam nenechal 10000, hlavne v prípade striedania off roadu. Už len tá spojka ten olej jak za.ebe. A su tam len 3 litre. Ked na kroske jazdím tažšie trate tak olej po tých istých hodinách má vyslovene sivý film. No neverím filter to všetko prečistí.
No nevím po kolika km se mění standardně, ale u specifikace SL se píše: SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt.
sanko napsal:
Ja by som ten olej aj tak tam nenechal 10000, hlavne v prípade striedania off roadu. Už len tá spojka ten olej jak za.ebe. A su tam len 3 litre. Ked na kroske jazdím tažšie trate tak olej po tých istých hodinách má vyslovene sivý film. No neverím filter to všetko prečistí.
No nevím po kolika km se mění standardně, ale u specifikace SL se píše: SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt.
spatne misto kde setrit.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
sanko napsal:
Ja by som ten olej aj tak tam nenechal 10000, hlavne v prípade striedania off roadu. Už len tá spojka ten olej jak za.ebe. A su tam len 3 litre. Ked na kroske jazdím tažšie trate tak olej po tých istých hodinách má vyslovene sivý film. No neverím filter to všetko prečistí.
No nevím po kolika km se mění standardně, ale u specifikace SL se píše: SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt.
spatne misto kde setrit.
Měl jsme tím na mysli, že těch 10 tisíc by to mělo dát..
sanko napsal:
Ja by som ten olej aj tak tam nenechal 10000, hlavne v prípade striedania off roadu. Už len tá spojka ten olej jak za.ebe. A su tam len 3 litre. Ked na kroske jazdím tažšie trate tak olej po tých istých hodinách má vyslovene sivý film. No neverím filter to všetko prečistí.
No nevím po kolika km se mění standardně, ale u specifikace SL se píše: SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt.
spatne misto kde setrit.
Měl jsme tím na mysli, že těch 10 tisíc by to mělo dát..
jo to snad jo...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
čaká ma výmena oleja a tak oprášim túto spiacu tému.
Čo aktuálne lejete do motora?
Ja som doteraz lial Motul 5100 4T 15W50 MA
V súčastnosti je však k dostaniu "novší" JASO MA2
No a na ten som čítal nejaké sťažnosti ohľadom teploty motora a šmýkania spojky.
Neviem či to boli relevantné info alebo len domienky.
Mate niekdo Motul 5100 so špecifikáciou JASO MA2 odskúšaný?
Prípadne používate nejaký iný olej?
Aby som predišiel zbytočným debatám o Castrole power 1 10w40 dávam tu staršie info, že to čo nazačiatku bmw prikazovalo v súčastnosti skoro zakazuje. http://www.bmw-mo...012_MD.pdf