Spíš myslím, že přestal fungovat ten servomotor nastavení útlumu u zadního tlumiče. Když nastavíš comfort a vypneš klíček a potom jí zapneš, tak to napíše že máš polohu Comfort nebo Sport? Protože při restartu to má provádět kalibraci a zjistit skutečnou polohu nastavení. Pokud Sport, tak je podle mě servomotor v háji.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
Spíš myslím, že přestal fungovat ten servomotor nastavení útlumu u zadního tlumiče. Když nastavíš comfort a vypneš klíček a potom jí zapneš, tak to napíše že máš polohu Comfort nebo Sport? Protože při restartu to má provádět kalibraci a zjistit skutečnou polohu nastavení. Pokud Sport, tak je podle mě servomotor v háji.
Díky za tip, až se k ní zase dostanu, zkusím...
Want it? Do it !!
Zkouška je podle mě jednoduchá-mám ESA I.Po nastartování si zkus sednout na sedlo a zaskákej na něm,pak si přepni,chvilku to trvá-cca 2 vteřiny a zaskákej si znovu.Rozdíl musí být znatelnej.Vím o čem mluvim,protože mi po koupení GS nemakali Esa,teď po výměně ZEF je vše ok.Zdá se mi,že při jízdě jde přepínat jen Comfort,normal,sport,a,až při zastavení můžeš nastavit zatížení podle osob a terénu.
oranžová dvanáctka
Zdá se, že je rozdíl mezi podvozkem s ESA na 12GS a na 12GSA - kamarád s ADV si to jen pochvaluje, jiný kamarád s obyčejnou 12GS si taky stěžuje, že je to tvrdé - prý je to strašný kostitřas, horší jak na staré 12 bez ESA a že téměř nepozná rozdíl v nastavení.
Na druhou stranu - když jsem jel v GaPa v offroad parku na té jejich 12GS s ESA, tak to bylo měkoučké jak peřinka. Je mi divné, že by se tohle nastavení mohlo někomu zdát tvrdé. Já bych tedy takovou žehličku bral
BMW GS = stroj na radost
Neřekl bych kostitřas,právě,že se mi zdá,když to přepnu na comfort,zlepší se to,jen nesmí být nastaven mód pro dvě osoby,musí se zastavit a hodit to na jednoho,dneska jsem si to vyzkoušel a při jízdě mi to nepřepíná.Snad mi to někdo potvrdí
oranžová dvanáctka
Souhlasím s Tomem, je to možná velkým očekáváním. Nicméně je naprosto podstatné mít správně nastaveno předpětí. Když ne, nedostane se tlumič ani ke své práci.
Nesouhlasím že se jedná o ,,nejtrapnější možný tlumič" ale to už je spíše obchodní strategie.
Rozdíl musí být citelný, pro cítícího člověka. Spousta lidí hodnotí gumy, aniž by se kdy dostala k hranici kdy se rozdílné vlastnosti projeví. Tady je to mnohem snažší, nicméně není to tak razantní a okamžité že to může svádět k pocitu nefunkčnosti.
Ale netvrdím že se nemůže stát, že zrovna tobě odejde.
Opravdu by jsi to měl poznat při pouhém zhoupnutí, při jízdě pokud nemáš cit na tyhle věci, hodně rozptýlí sedlo i samotný jezdec.
Dej si na přední trubku vidle elektrikářskou pásku, stáhni ji, zhoupni (třeba dosedni ze stoje do sedu) změň nastavení tlumení- ne předpětí, dej novou na druhou stranu a zkus co nejvíce stejně dosednout znova. Jde o to aby to byl ráz, ne sedání pozvolné- to změříš spíše předpětí.
Edit: samozřejmě tužší je druhý pokus.
Upravil Waltr dne 02.11.2012 20:07
rick napsal:
Neřekl bych kostitřas,právě,že se mi zdá,když to přepnu na comfort,zlepší se to,jen nesmí být nastaven mód pro dvě osoby,musí se zastavit a hodit to na jednoho,dneska jsem si to vyzkoušel a při jízdě mi to nepřepíná.Snad mi to někdo potvrdí
1200 GSA 2012. - Predpeti (helmicky) jdou prepinat jen u stojici motorky. Prepinani rezimu sport-normal-komfort funguje naprosto znatelne.
R 100 GS PD, 1995
R 1200 GSA, 2012
R 1100 GS, 1998
F 650 GS, 2005
XT 600 Z TÉNÉRÉ, 1990
Historie: Africa Twin XRV 650, 1989
Truhla nemá kapsičky a zážitky Ti nikdo nesebere. www.lj-tech.cz
Musím říct, že i já (GSA 2011) jsem měl očekávání jiné z důvodu patrně neznalosti problematiky, ale moment kdy sem bezpečně poznal funkčnost systému : přepnutí mezi režimy comfort a sport v zatáčce pod plynem v pro mě značném náklonu. Pocítil sem "škubnutí" (patrně ztuhnutí) až se ve mě dítě pohnulo
Upravil dagger dne 02.11.2012 20:52
Waltr: Než s tím takto laborovat, tak stačí za jízdy kouknout na trubky vidlice a hned a jasně vidíš jak kmitají rychle a jak moc se zanořují při přejezdech nerovností. A máš to za minutu jízdy 100% ověřeno jaký útlum je zrovna nastavený.
Mam 2010 GSA a rozdíl mezi comfort - normal - sport je fakt znatelný. Pokud je někde dobrá cesta plná zatáček a zapomenu to na comfortu, mam opravdu markantní pocit že ta motorka v těch zatáčkách plave. Přepnu na sport a ten rozdíl v tuhosti je fakt hodně velky. Motorka celá jakoby ztvrdne, sedí to perfektně. To samé rozbitá asfaltka a přepnout ze sportu na comfort.
Hoj,
mám GS 2012 a musím říct, že Esa funguje a na našich silnicích je to znát.
Samozřejmě nejvíc jsem to pocítil, když jsem jel s batůžkem, tam to v comfortu krásně žehlilo....
Když jsem ji kupoval byl jsem přesvědčený, že se bez těchto fičurin obejdu, ale
po testovací jízdě jsem rapidně změnil názor
Já to krásně poznám na bolesti zadku popř. zad. Mám vyzkoušeno, že na sport mě bolí zadek cca po 100 km, na normal tak po 200 km a na comfort ho začnu cítit tak po 350 km...
Mám 1200 GS 2012, vážím 78 kg, jezdím sám, mám nastaveno na jednu helmu a poznám přepnutí za jízdy v pohodě. Motorka se chová úplně jinak v zatáčkách a ve větší rychlosti krásně cítím jak eliminuje nerovnosti. Určitě existují lepší systémy, ale tenhle je pro mě v pohodě....
Přepínání ztížení (jedna helma, dvě helmy atd.) jde jen když moto stojí.
Naopak, já žádné zklamání nepozoruju, spíše naopak, bez ESA né že bych nechtěl, ale pokud si můžu vybrat tak raději s ESA. Nejen nastavení výšky v terénu,když jedu sám , nebo ve dvou ale při přesunech po dálnici kdy popojíždím v zácpě mezi auty tak motorku dám co nejvíc dole. Režim sport a komfort přepínám a využívám bo to funguje. Mám na 2010 najeto 60t.km a bez problému, a to ji nijak nešetřím.....
TomasTT napsal:
stevebmw: Problém je asi v tom přehnaném očekávání z toho systému. BMW ESA2, kterou máš na motorce, není opravdu technicky žádný zázrak, je to relativně stará technologie poplatná době vzniku a v principu to je technicky úplně nejtrapnější možný tlumič vybavený servomotorem pro změnu nastavení útlumu a dalším motorem pro nastavení předpětí v pevně daných polohách plus snímač dráhy, který dokáže při restartu nakalibrovat tlumič - určit v jaké poloze právě je. To je všechno.
Rozsah předpětí je relativně malý ale nastavení útlumu je celkem normální. Problém je v tom, že ten tlumič jako takový není moc dobrý a vyhovuje asi při jízdě po silnici nebo po rozbitých silnicích do určité míry ale nejde srovnávat s tlumiči určenými pro ježdění offroad.
Nejsem si teď jistý, jestli to jde přepínat za jízdy, resp. jestli to něco za jízdy dělá. ESA1 každopádně za jízdy nedělal nic, nevím jak ESA2.
Ale nečekej od konstrukčně mizernýho tlumiče zázraky. Ta elektrika na tom funguje, předpětí to mění ale rozsah předpětí je celkem malý ale mělo by to být znát minimálně při jízdě po silnici.
Opět malinko PR příspěvek. S ohledem na to, že píšeš, že nevíš, jestli to jde nastavit za jízdy, je vidno, že máš zkušenosti asi technického rázu, nikoli praktického. Za jízdy jde nastavit pouze režim Normal, Sport a Comfort u silničních režimů, Hard a Soft u terénních. K tomu předpětí, na stojící motorce pokud přepneš z jedné helmy na vysoký hory - terén, a sedíš na ní, tak cítíš, že pod prdelí to jde lehce nahoru a na konci toho cyklu povyskočí a přizvedne se předek. Tak bych úplně netvrdil, že je to nejtrapnější možný mizerný tlumič, předpětí je o ničem a útlum je normál. Chtěl srovnání od ostatních, co ESU mají a jsou s ní spokojení, ne radu, jak utratit pro hobby ježdění zbytečných 40 litrů...
Upravil kejda dne 05.11.2012 21:10
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
GS 2011
ESA funguje a je to poznat - kto jazdil nieco bez moznosti nastavovania /resp manual a ako bolo pisane sa nechce nikomu koli par m zliezat/ to jasne musi citit. Neviem aky je rozdiel GS a GSA ale musi byt vzhladom k inym parametrom pruzenia. Mne to vsak v pohode staci.
nastavovanie pekne popisal kejda
waltr> ako to myslys s tymi gumami? al mozes daj do PM >toto vlakno k tomu nie je. Dik
"Spousta lidí hodnotí gumy, aniž by se kdy dostala k hranici kdy se rozdílné vlastnosti projeví."
ja urcite nejazdim na hranicu ani nemam ambicie to robit a rozdiel si myslim rozpoznam. GS mam sice na mezoch a nemienim to menit ale na predoslej som skusal skoro vsetko a rozdiel bol zrejmy.
TomasTT napsal:
stevebmw: Problém je asi v tom přehnaném očekávání z toho systému. BMW ESA2, kterou máš na motorce, není opravdu technicky žádný zázrak, je to relativně stará technologie poplatná době vzniku a v principu to je technicky úplně nejtrapnější možný tlumič vybavený servomotorem pro změnu nastavení útlumu a dalším motorem pro nastavení předpětí v pevně daných polohách plus snímač dráhy, který dokáže při restartu nakalibrovat tlumič - určit v jaké poloze právě je. To je všechno.
Rozsah předpětí je relativně malý ale nastavení útlumu je celkem normální. Problém je v tom, že ten tlumič jako takový není moc dobrý a vyhovuje asi při jízdě po silnici nebo po rozbitých silnicích do určité míry ale nejde srovnávat s tlumiči určenými pro ježdění offroad.
Nejsem si teď jistý, jestli to jde přepínat za jízdy, resp. jestli to něco za jízdy dělá. ESA1 každopádně za jízdy nedělal nic, nevím jak ESA2.
Ale nečekej od konstrukčně mizernýho tlumiče zázraky. Ta elektrika na tom funguje, předpětí to mění ale rozsah předpětí je celkem malý ale mělo by to být znát minimálně při jízdě po silnici.
Opět malinko PR příspěvek. S ohledem na to, že píšeš, že nevíš, jestli to jde nastavit za jízdy, je vidno, že máš zkušenosti asi technického rázu, nikoli praktického. Za jízdy jde nastavit pouze režim Normal, Sport a Comfort u silničních režimů, Hard a Soft u terénních. K tomu předpětí, na stojící motorce pokud přepneš z jedné helmy na vysoký hory - terén, a sedíš na ní, tak cítíš, že pod prdelí to jde lehce nahoru a na konci toho cyklu povyskočí a přizvedne se předek. Tak bych úplně netvrdil, že je to nejtrapnější možný mizerný tlumič, předpětí je o ničem a útlum je normál. Chtěl srovnání od ostatních, co ESU mají a jsou s ní spokojení, ne radu, jak utratit pro hobby ježdění zbytečných 40 litrů...
Na 1200GS s ESA2 jsem jezdil naposledy před měsícem. Takže praktické zkušenosti mám. Bylo to po německých silničkách a ta motorka byla téměř nová. Přepínal jsem všechny režimy a snažil se najít nejkomfortnější nastavení ale ty reakce byly v porovnání s mojí starší 1200GS s dvojicí Ohlinsů mnohem méně výrazné. Předpětí fungovalo. Psal jsem, že si nejsem jistý, co všechno se přepíná za jízdy, protože to fakt nebylo výrazné. Teď mám na motorce jiné tlumiče ale mám na tom najeto tak málo, že to nehodnotím. Ale s těmi Ohlinsy na 1200GS jsem nějakých pár tisíc najel a když zadek zavřu o 5 kliků, tak je to oproti krajním polohám ESA2 rozhodně výraznější rozdíl.
Co se týká konstrukce (myslím tím vnitřní konstrukci) tlumiče ESA/ESA2, tak je to ten výrobě nejsnadnější tlumič jaký se dá postavit. Nic levnějšího (horšího) už vyrobit asi nejde. Teď nemluvím o komfortu ovládání, elektrika je bez diskuze nejlepší řešení. Konstrukce uvnitř ale odpovídá tlumičům, které by byly bez elektriky neprodejné.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
stevebmw: Problém je asi v tom přehnaném očekávání z toho systému. BMW ESA2, kterou máš na motorce, není opravdu technicky žádný zázrak, je to relativně stará technologie poplatná době vzniku a v principu to je technicky úplně nejtrapnější možný tlumič vybavený servomotorem pro změnu nastavení útlumu a dalším motorem pro nastavení předpětí v pevně daných polohách plus snímač dráhy, který dokáže při restartu nakalibrovat tlumič - určit v jaké poloze právě je. To je všechno.
Rozsah předpětí je relativně malý ale nastavení útlumu je celkem normální. Problém je v tom, že ten tlumič jako takový není moc dobrý a vyhovuje asi při jízdě po silnici nebo po rozbitých silnicích do určité míry ale nejde srovnávat s tlumiči určenými pro ježdění offroad.
Nejsem si teď jistý, jestli to jde přepínat za jízdy, resp. jestli to něco za jízdy dělá. ESA1 každopádně za jízdy nedělal nic, nevím jak ESA2.
Ale nečekej od konstrukčně mizernýho tlumiče zázraky. Ta elektrika na tom funguje, předpětí to mění ale rozsah předpětí je celkem malý ale mělo by to být znát minimálně při jízdě po silnici.
Opět malinko PR příspěvek. S ohledem na to, že píšeš, že nevíš, jestli to jde nastavit za jízdy, je vidno, že máš zkušenosti asi technického rázu, nikoli praktického. Za jízdy jde nastavit pouze režim Normal, Sport a Comfort u silničních režimů, Hard a Soft u terénních. K tomu předpětí, na stojící motorce pokud přepneš z jedné helmy na vysoký hory - terén, a sedíš na ní, tak cítíš, že pod prdelí to jde lehce nahoru a na konci toho cyklu povyskočí a přizvedne se předek. Tak bych úplně netvrdil, že je to nejtrapnější možný mizerný tlumič, předpětí je o ničem a útlum je normál. Chtěl srovnání od ostatních, co ESU mají a jsou s ní spokojení, ne radu, jak utratit pro hobby ježdění zbytečných 40 litrů...
Na 1200GS s ESA2 jsem jezdil naposledy před měsícem. Takže praktické zkušenosti mám. Bylo to po německých silničkách a ta motorka byla téměř nová. Přepínal jsem všechny režimy a snažil se najít nejkomfortnější nastavení ale ty reakce byly v porovnání s mojí starší 1200GS s dvojicí Ohlinsů mnohem méně výrazné. Předpětí fungovalo. Psal jsem, že si nejsem jistý, co všechno se přepíná za jízdy, protože to fakt nebylo výrazné. Teď mám na motorce jiné tlumiče ale mám na tom najeto tak málo, že to nehodnotím. Ale s těmi Ohlinsy na 1200GS jsem nějakých pár tisíc najel a když zadek zavřu o 5 kliků, tak je to oproti krajním polohám ESA2 rozhodně výraznější rozdíl.
Co se týká konstrukce (myslím tím vnitřní konstrukci) tlumiče ESA/ESA2, tak je to ten výrobě nejsnadnější tlumič jaký se dá postavit. Nic levnějšího (horšího) už vyrobit asi nejde. Teď nemluvím o komfortu ovládání, elektrika je bez diskuze nejlepší řešení. Konstrukce uvnitř ale odpovídá tlumičům, které by byly bez elektriky neprodejné.
Ale Tomáši, vždyť to píšu. Pro něj, co chtěl vědět, jaké máme zkušenosti s průběhem ESY je tvoje srovnání s Öhlinsama přece úplně k ničemu. Kdyby chtěl srovnání Wilbers/Öhlins, tak se na to zeptá. Öhlins je úplně jiná kategorie a cena.
To je jak kdybys srovnával BMW M5 s 530d a divil by ses, že 530d má úplně obyčejný tlumiče, vlastně ty nejhorší možné.
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Nemyslím, původní téma bylo, jestli mu jeho tlumič funguje nebo nefunguje. Já si myslím, že nefunguje a že je to zaseklý v jedný poloze, což dělaly ESA1 a dalá to i ESA2 i když v menší míře. Prý je na to i software fix, který třeba nemá nahraný ze servisu.
Nicméně pokud mu fyzicky funguje, tak je možné, že čekal něco jiného, jinou funkčnost a psal jsem o tom, že čekat od ESA srovnatelné vlastnosti jako od nejlepších tlumičů (nezáleží na značce) nejde, protože uvnitř ESA a ESA2 není špičková technika.
Mám na to pochopitelně argumenty, měření - grafy průběhu rázů, opakované rázy, častové testy s opakováním rázů pro měření vlivu zahřátí oleje a tlumiče jako takového atd. Ty věci dát na fórum nemůžu, diskutoval jsem o tom včera s výrobcem, prostě to nejde. Když se někdo stavíte, rád vám ty porovnání ukážu ale nemůžu to publikovat.
Nicméně jedna zajímavost z toho vypadla - záleží dost na tom, kde je konkrétní ESA tlumič vyrobený. Dělaly se ve Španělsku v továrně Showa a potom je dodával WP z Rakouska. Ty rakouské mají o dost lepší výsledky měření a je možné, že i něco změnili v konstrukci. Každopádně rozdíl tam je velký. Mělo by se to dát poznat podle označení na tlumiči. Další rozdíl je v tom, jestli to je Adventure nebo ne. ESA2 pro obyčejný GS je v principu pořád ESA1 a má téměř identickou tlumicí charakteristiku jako ESA1 na starším GS. Tlumicí rozsah proti tlumičům, které mohli porovnávat, je přibližně poloviční a vliv zahřívání oleje a tlumiče (protože tělo není z hliníkové slitiny ale levnější ocelové) je docela velký, po simulované 15 minutové jízdě po polní cestě s výmoly v rozsahu 75% z maxima je tlumič tak zahřátý, jako jiné po hodině nepřetržité jízdy.
Je asi zbytečný o tom diskutovat. Prostě můj názor je takový, že když majitel ESA očekává něco úžasného a porovnává to třeba s tlumením dejme tomu na LC8, může být zklamaný i když ten tlumič fyzicky funguje správně.
Je těžké něco napsat když všichni vědí co prodáváme a že ty informace mám od konstruktéra a držitele patentů na ESA/ESA2. Nikdo nezná ty tlumiče lépe než on, ví moc dobře, proč se BMW rozhodlo dělat některé věci jinak a proč to díky tomu není lepší tlumič než by být mohl. Ale i v jiném tématu jsem psal, že ESA2 není špatné řešení a že je lepší než špatně seřízený špičkový tlumič. Ale je těžké z textu poznat, jestli člověk čeká že mu ten tlumič úplně vyžehlí silnici nebo že vydrží hodinové houpání na roletě někde v terénu bez změny chování. Když se kdokoliv stavíte, ukážu vám měřicí křivky všeho, co prošlo tou laborkou - testovali tlumiče pěti značek ve všech možných režimech když se snažili vyvinout tlumič, který bude lepší.
Pěkné počtení kluci. Začínám fakt nabývat dojmu, že mi ta ESA nefunguje, akorát momentálně není moc počasí ani čas na to pořádně to otestovat.
V první řadě bych rád podotknul, že přepínání režimů chápu, neboli vím co mám od které polohy čekat. Mám muší váhu 75kg, silnici jezdím na 1 hemličku, terén na "hory" nebo "větší hory". Tohle přepínání funguje, protože poznám jak se podvozek zvedne resp. klesne.
Zkoušel jsem přepínání režimů comfort "c", normal "n", sport "s" při nenastartovaném moto. Zvolil jsem režim "c" a poslouchal zvuky od tlumičů a slyšel jsem asi 1,5s bzučení. Pak jsem klíček vypnul a znovu zapnul a ESA ukazovala stále režim "c". Přepnul jsem na řežim "s" a opět poslouchal 1,5s zabzučení. Vypnul a zapnul klíček a ESA ukazuje režim "s". Nevím jestli tenhle test něco dokazuje, ale zajímalo by mě jak dlouho to bzučí vám, když přepínáte "c","n","s"?
O víkendu ještě zkusím ten test s elektrikářkou páskou na předním tlumiči, jestli bude rozdíl v ponořování.
Upravil stevebmw dne 07.11.2012 11:22
R1200GS 2010