Tondo,ale ted je otazkou,co za specifikaci mel ten olej.Splnoval GL5 a alespon 75W-90? Ja si totiz taky nepotrpim na nejaky hi-tech oleje,protoze zastavam pravidlo,koupit zlaty stred a vymenit radsi v pulce intervalu. Ja jen aby jsme nevydesili trebas vsechny novacky a neudelali najezd na oleje 75W-140 ktery si myslim, ze neni uplne nutnosti na tu nasi kovarinu. Vetsinou beru neco kolem 200kc/1l (Shell,Elf,Valvoline....), co je po ruce a ma GL5 hypoid
I pád na hubu je pohyb kupředu
milanosor napsal:
Tondo,ale ted je otazkou,co za specifikaci mel ten olej.Splnoval GL5 a alespon 75W-90? Ja si totiz taky nepotrpim na nejaky hi-tech oleje,protoze zastavam pravidlo,koupit zlaty stred a vymenit radsi v pulce intervalu. Ja jen aby jsme nevydesili trebas vsechny novacky a neudelali najezd na oleje 75W-140 ktery si myslim, ze neni uplne nutnosti na tu nasi kovarinu. Vetsinou beru neco kolem 200kc/1l (Shell,Elf,Valvoline....), co je po ruce a ma GL5 hypoid
Vždyť jsem v tom příspěvku výše napsal - dávat olej doporučený výrobcem - u 1100, 1150 je do převodovky doporučen olej minimálně SAE90 API GL5 (určitě bych se ale držel zavedených značek, jako Castrol, Shell, Motul apod.) - takže to, co leješ do své motorky je naprosto OK.
V tom případě (na fotce) co jsem dal výše, je to u R1200, kde je doporučen od výrobce konkrétní olej - a to Castrol SAF-XO (ten stojí běžně okolo 500-600Kč za litr) - takže bych použil minimálně ekvivalent k tomuto oleji (Shell ASX 75W90 API GL5 apod.) nebo lepší (Castrol Syntrax Limited Slip 75W140 apod.) - ALE NE OLEJ OD PARAMA (nebo něco podobného) za cca 100Kč/Litr - to už zavání průserem. Ale kdo chce kam.....
Upravil Tonda dne 22.02.2013 07:14
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
milanosor napsal:
Tondo,ale ted je otazkou,co za specifikaci mel ten olej.Splnoval GL5 a alespon 75W-90? Ja si totiz taky nepotrpim na nejaky hi-tech oleje,protoze zastavam pravidlo,koupit zlaty stred a vymenit radsi v pulce intervalu. Ja jen aby jsme nevydesili trebas vsechny novacky a neudelali najezd na oleje 75W-140 ktery si myslim, ze neni uplne nutnosti na tu nasi kovarinu. Vetsinou beru neco kolem 200kc/1l (Shell,Elf,Valvoline....), co je po ruce a ma GL5 hypoid
Vždyť jsem v tom příspěvku výše napsal - dávat olej doporučený výrobcem - u 1100, 1150 je do převodovky doporučen olej minimálně SAE90 API GL5 (určitě bych se ale držel zavedených značek, jako Castrol, Shell, Motul apod.) - takže to, co leješ do své motorky je naprosto OK.
V tom případě (na fotce) co jsem dal výše, je to u R1200, kde je doporučen od výrobce konkrétní olej - a to Castrol SAF-XO (ten stojí běžně okolo 500-600Kč za litr) - takže bych použil minimálně ekvivalent k tomuto oleji (Shell ASX 75W90 API GL5 apod.) nebo lepší (Castrol Syntrax Limited Slip 75W140 apod.) - ALE NE OLEJ OD PARAMA (nebo něco podobného) za cca 100Kč/Litr - to už zavání průserem. Ale kdo chce kam.....
Ty jsi ta osoba na spravnem miste,takze plne souhlasim a radam duveruji. Skoda, ze kdyz nekdo koupi motorku tady za 200-300tis, setri zrovna na oleji ktery se meni tak jednou za 2-3 roky. Paramo bych asi nenalil ani do Jawky
A ted mi rekni, co reknes takovemu zakaznikovi? Neni to nekdy na preshubu?
Upravil milanosor dne 22.02.2013 07:34
I pád na hubu je pohyb kupředu
Tonda napsal:
Já jen pro pořádek - z převodovky u 1150 a 1200 nic moc "nevyplave", i když se něco opravdu vysype. Vše se totiž nachytá na magnet, který je u 1150 napravo zespodu převodovky (velký černý šroub na imbus č.14) a u 12OO je magnet schovaný v "domečku" mezi kartery převodovky - pokud u 1200 převodovku nerozebereš, tak se nic moc nezjistí. Vyteče akorát špinavej olej, ale kousky kovu zůstanou na magnetu - někdy je to pěknej "ježek" pilin a úlomků. Olej je položka, která nikoho při výměně nezruinuje a měl by se v pravidelných intervalech měnit - dávat olej doporučený výrobcem (nebo když někdo chce, tak lepší). Měl jsem před nějakou dobou "rozhozenou" jednu převodovku z 1200GS (rok 2004) s najetými cca 80000km, která podle majitele nějak "vřeští" - když jsem ji rozdělal, hned jsem věděl proč. Po dotazu na majitele, co tam dával za olej mi sdělil, že co ji koupil, tak tam leje jakési Paramo nebo něco takového okolo 100Kč za litr - dával to tam 4 roky (cca 50000km) - komplet opotřebované zuby - slušný piting. Ale ušetřil na oleji
Takhle vypadalo ozubené kolo např. na vstupní hřídeli:
Akorát bych řekl, že to Paramo neodpovídalo asi specifikaci? Protože jinak s Paramem a Mogulem mám osobně velmi dobre zkušenosti.
V tom případě, co jsem dal výše, tak ten olej určitě neodpovídal doporučení výrobce motorky. Abych nehanil konkrétní značku - sám nevím, jestli to bylo Paramo nebo Mogul - láhev jsem od toho neviděl - jen vím na 100%, podle toho, co mi ten majitel řekl, že to byl některý tuzemský výrobce sice se specifikací API GL5, ale asi v úplně jiné viskozitě a kvalitě a v cenové hladině okolo 100Kč.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
To je zajímávý vývoj. Co si vzpomínám tak, oponenturu na levné oleje byť se správnou specifikací jsem tady nečetl myslím. Kdysi jsem dával do převodovky a axilního převodu v kardanu Castrol MTX FULL Synthetic 75W-140 který byl ale dost drahý cca600kč, dnes je jak se tak dívám levnější nebo je to něco jiného? Loni jsem koupil tentohttp://www.wemoto...-_1_litre/ Mají tu spoustu položek tříděných podle typu moto. Pukud se neletu tak 75w150 API-GL5 by měl jít do koncového převodu a do převodovky stačí 75W90 API GL5 který bývá levnější. Kua doufám že jsem to napsal správně...
---------------
Život je cesta. Čím dál-tím líp.
Ja liju vsude stejnej. Naposled prevodovka Elf GL5 80W90, ale do hrusky nestridam a liju stale Shell Advance Transmission 80W90 GL5. Vymena po 20tis.km. Olej cisty,bez spon a zakaleni.
I pád na hubu je pohyb kupředu
1100 GS-8 let castrol EPX 80W90. Kamarádom do 1200 castrol syntrax limited slip 75W140...Jinak tady fůká zase snich,viděl bich to že do jara se ještě bude probírat aji motorový olej
Kupredu spatki ni krok...
Borec co dělá jen do olejů mi řekl, že výrobců olejů je jen pár a ostatní jsou jen přebaly, liju německej Kuttenkeuler, nikdy jsem o něm předtím neslyšel.
Motorák dávám: http://www.autool...;detail=88
Kdysi jsem měřil opotřebení motoru během 300000km na autě.
Závěr: Specifikace = minimální výška laťky pro zaručenou životnost agregátu. Značkové oleje znamenají nejen vyšší cenu, ale i laťku značně nad minimálními požadavky. Kvalita oleje značně souvisí s cenou. Kdo chce mít spoleh na strojek, hodně jezdí, po evropě i dál, je vhodné použít kvalitní značkové oleje, snižují pravděpodobnost selhání.
Pro příklad- motor Peugeot 1,9D když jsem kupoval, kompresní tlaky kolem 30 atm najeto 200000km. Používána kvalitní "polosyntetika" testováno opotřebení používány oleje splňujícíspecifikaci, nebo lepší. Rozdíl v opotřebení 60% a víc.V 500000km prodej, kompresní tlaky 28,5. Nyní 750000km, používána pouze značková polosyntetika, komp. tlaky 26,5 - 27. Srovnatelné auto kde byly používány nejlevnějčí oleje ve 300000 kompr. tlaky mezi 18 - 20,5
Závěr: kdo najede pár tisíc ročně klidnou jízdou, mění olej každý rok, je skoro jedno co do strojku nalije, pokud to splní specifikaci.
Pokud někdo jezdí víc, nebo rasantněji, chce minimální opotřebení a max. spolehlivost měl by používat značkové oleje jak do motoru, tak do převodů. Divinol (apod) nemusí být špatný, značkový olej to ale ve smyslu výše uvedeného není. Značkový olej není z míchárny, která má technologii pro mísení olejůa přísad, je to olej vyvíjený tými odborníků. kteří ověřují jeho vlastnosti a zlepšují receptury.
Přebaly - to moc ne, Každý může koupit mísící zařízení, základnové oleje a balík přísad, pokud to udělá podle receptury, může dát na štítek, že olej splňuje specifikaci XY. Nemusí nic ověřovat, jen míchá. Tyhle oleje nekupuju. Rozdíl v ceně vzhledem k provozním nákladům je tak malý, že kupuju jen značkové oleje.
Platí pro všechny náplně, tedy i pro převodové a rozvodové oleje.
To je můj názor podložený měřením, zkušenností, nicméně každý ať lije do strojku co chce.
Upravil bobGS dne 23.02.2013 21:47
No, já bych oleje DIVINOL nezavrhoval. Používám ho jako převodový u R 1150 GS a klidně bych se nebál ani motorových olejů této značky. Jedná se o produkt firmy Zeller+Gmelin viz http://www.zeller.... Dovolil bych si tvrdit, že o mazacích prostředcích něco vědí a neoznačoval bych je za přebalovače a podobně, ale za firmu která má svůj tým vývojářů i chemiků. A nic na tom nemění ani fakt, že o tomto oleji spousta lidí nikdy neslyšela...nicméně věřím, že někteří zasvědcení znají.
Co ale vím jistě je to, že produkt firmy Zeller-Gmelin používáme jako mazací olej do průmyslových šicích strojů, tzn. jako námi = výrobcem doporučený olej pro průmyslové šicí stroje. Je to roky ověřená věc.
Každopádně, kdo chce utrácet za subjektivní pocit bezpečí, nechť nadále kupuje Castrol, Shell či Motorex.
Jistě se s Divinolem nic nezadře, to s žádným olejem, který splňuje specifikaci. V každém případě je zvláštní, že např. pro olej Elf je výměnný interval u Dacie Duster 30000km nebo 2 roky, u Divinolu je to 30000km nebo 1 rok, je tam zřejmě míň aditiv pro udržení vlastností oleje po delší dobu - aditiva tvoří 2/3 ceny oleje, takže samozřejměje jejich produkt levnější a normu splňující. Jinak z uvedeného odkazu je zřejmé, že dodávají vše od tiskových barev, různé chemia až po všechny druhy mazadel. Opravdoví olejáři to tedy zjevně nejsou, budou to šikovní chemici, kteří umí ohlídat kvalitu mísených produktů.
Musím silně nesouhlasit s formulací subjektivní pocit bezpečí, tento pocit je zcela objektivní, svůj názor jsem si ověřil měřením opotřebení v nezávislé laboratoři.
Tvrzení dealerů neznačkových olejů že za menší peníze dostanete stejnou kvalitu je na úrovni Trabant je stejný jako Mercedes, jen je levnější. Ano, je, obojí je auto, splňuje normy pro provoz na silnicích. Tím jejich podobnost ale končí. Kdo tomu nevěří ať se zkusí projet. S oleji je to stejné, jen to ověření je pro normálního zákazníka značně obtížné.
Tím neříkám že oleje neznačkové jsou špatné, nepoužitelné. Každý musí vybrat to co vyhovuje jeho kapse, způsobu provozu.
Na druhou stranu, pokud vezmu rozdíl mezi značkovými a neznačkovými oleji u R1150GS za rok, je to pár stokorun, u motky co jsem koupil za 120000 a investuji do ní další peníze řádu několika tisíců za rok je debata o pár stokorunách ročně úsměvná.
Do olejů jsem dělal dost dlouho abych věděl, že čím kvalitnější tím lepší, kvalita ale zadarmo není. Ten co najede pár tisíc km ročně a jezdí kolem komína to pravda řešit nemusí, tomu opravdu stačí olej za pár korun a ani ten naplno nevyužije.
Upravil bobGS dne 24.02.2013 13:16
Nehodlám se přít, nejsem nějaký fanda do Divinolu a je mi více méně jedno co si kdo kam lije. Každopádně ten argument Elf vs. Divinol je minimálně zavádějící. I Divinol má samozřejmě oleje pro long life servisy, tudíž i s intervalem výměny 2 roky nebo 30 tis. km (pravdou je, že má i lehkoběžné oleje, pro které neplatí prodloužený interval výměny) viz http://zeller-gme...ospekt+PKWJen jsem napsal, že bych je neoznačoval za amatérské míchače. To, že kromě olejů dělají i jiné věci, jako třeba barvy atd. s tím nemá nic společného... To proč jsem psal ten příspěvek je mimo jiné proto, že tu firmu znám přes jiný produkt. Nicméně, pokud si ty stránky dobře pročteš, zjistíš, že firma má 20% zaměstnanců ve výzkumu a vývoji, spolupracuje s univerzitou (tudíž možná menší náklady na vývoj) a spolupcacuje i s výrobci aut, od kterých má samozřejmě schválené specifikace (pokud jsou u oleje uváděny). Jinak si myslím, že když porovnáš technické specifikace dvou různých produktů a jsou stejné, tak nevím, jaký jiný než subjektivní pocit (nebo možná cena) Tě ovlivňuje při výběru. Těžko někdo z nás bude dělat doma chemický rozbor. Na závěr tedy jen připomínám, že Divinol nikomu ani nevnucuji ani nedoporučuji. Taky jsem pátral, než jsem to do převodovky nalil poprvé...podotýkám, že jsem to tenkrát koupil z nouze (bylo to v obchodě s autodíly a jiné Gl5 neměli a já zas neměl čas to řešit jinde). Takže asi tak.
Mao.
Přít se nemá cenu, píšu jen svůj názor, proti Divinolu nic nemám, ale jsem technik a co píšeš je krapet nepřesné
1/20% pracovníků ve výzkumu - není pro znalého argumentem, jde o to co zkoumají, při tak širokém záběru firmy toho na oleje moc nezbude, nicméně pochybuji, že by měla vlastní formuli pro aditivaci základnových olejů. Její certifikace stojí balík a chodí to tak, že si koupíš schválený základový olej a balík aditiv od značkového výrobce a máš produkt, který specifikaci splňuje. Na otázku zda tento olej má stejné vlastnosti jako originál produkt vám prodejce formulí odpoví s úsměvem ře jejich originál produkt má samozřejmě další vlastnosti, které pak vysvětlí a doloží.
2/ olej pro 1,5 dci - pro interval 2 roky nemá, prostě tenhle balík aditiv na trhu pro míchače ještě není, nebo je dražší, než je Divinol ochoten dát. Jak u Elfu, tak u jiných značkových je.
3/ Specifikaci neschvalují výrobci aut, ale prověřuje se na zkušebně, to výrobce oleje platí jsou to statisíce dolarů
4/ To že dělají jiné věci má i nemá něco společného s oleji a jejich kvalitou, rád bych viděl, co ti výzkumníci zkoumají v tak širokém sortimentu
5/ za amaterské míchače jsi je označil Ty, já si to nemyslím. Jsou to dobří mmíchači, pokud nemají vlastní formule.
6/ veřejnost žije v omylu míchači podporovaného, že stejná specifikace jsou stejné vlastnost - viz srovnání Trabi kontra Mercedes. Značka nabízí mnohem víc než předepsané minimum.
7/ chemickým rozborem nepotvrdíš nic moc, je třeba jiných testů, jedním z nich, který poskytuje poměrně objektivní info je test obsahu částic v oleji po výměně - tam přesně vidíš, jak olej funguje, zkus se na to mrknout, můžeš si jej nechat udělat, pro objektivní srovnání je třeba počkat při změně oleje min. do druhé výměny, pak se hodnoty ustálí. Cena je 500 - 1200 Kč.
8/ když jsem děla na zkušebně motorů, diskutoval jsem kvalitu jednoho produktu který byl nový a splňoval normu pro BMW. Pracovník který olej certifikoval, že všechny motory co normu mají uvedenou ji splní, některé pravda už k použití po zkoušce moc nejsou a po některých olejích jsou motory bez problémů jako nové, takže některé laťku přeplazí, jiné přeskočí s velkou rezervou. Je na každém, aby si vybral pro svoje použití co mu vyhovuje.
Toť o olejích, byla to část mé práce asi 20 let, Divinol patří podle mě do garnitury slušných dodavatelů, nicméně do svého auta bych ho nedal, jezdím hodně. Ale dcerám , nebo do druhého auta v domácnosti klidně, stejně jako řadu jiných. Objektivně vzato, 90 % lidí to nemá šanci poznat, snad jen na nákladech na údržbu, ale většinu poruch a problémů stejně přičtou počtu km, stáří auta apod.
Takže ať nám to maže, abychom jeli
OK. Já stejně do mototoru liju 20W-50 od Castrolu, tak mě to až zas tak netrápí...a pak komplet náplně vyměňuju každý rok i když by byl nájezd jen 1000 km. Myslím, že nejsem z těch, co by na své motorce na něčem šetřili. Tak jak říkáš, hlavně ať to maže!