ripper - ale tie prisady pre mokru spojku samotnemu motoru nijak neskodia
to s tou dohodou medzi BMW a Castrolom mas pravdu...
netvrdim ze treba ist s davom ved som sam napisal ze lepsia volba podla mna je Motul ale napriek tomu sam davam Castrol zo zotrvacnosti
myslim si ze na to aby si nejak pocitil rozdiel medzi "dvojkovym" castrolom a "jednotkovym" motulom by si musel spravit tak milion km na jednej motorke s castrolom a milion km na rovnakej motorke s motulom
live fast, die young be wild, have fun
Ony ty přísady pro mokrou spojku neovlivní životnost motoru,takže je to v podstatě jedno a jako argument by jsem to moc nebral..
Výrobce by měl doporučovat olej kterým motoru neublížíš..To myslím Act Evo splňuje takže nevidím důvod proč v tomhle správném rozhodnutí nepokračovat s tím davem dál..
per aspera ad astra
Tak pokud já vím tak přísady pro mokrou spojku urychlují degradaci oleje takže když bmw doporučuje castrol kterej ty přísady má a má vydržet 10000km Tak podle logiky by měl ten bez přísad být před výměnou v lepším stavu. Nebo ještě jinak protože v manuálu je psané že pokud se s motorkou jezdí krátké trasy má být interval zkrácen na 6000km tak s olejem bez přísad pro spojku může být interval při najíždění krátkých tras třeba 8000. Teoreticky
Mira - mozes prosim ta poslat nejaky link kde je vysvetlene ako tie ingrediencie pre spojku urychluju degradaciu oleja? rad si rozsirim obzory....
to o tych kratkych trasach... by som potreboval nejak upresnit co je kratka trasa a co uz nie je
frajerkina Honda PCX 125 ma interval vymeny oleja 4000km a ide tam asi liter oleja a skuter jazdi vyslovene kratke trasy pri uplne inaksich otackach ako GS ktore ma 4 litre oleja...
live fast, die young be wild, have fun
[quote]raptor napsal:
Mira - mozes prosim ta poslat nejaky link kde je vysvetlene ako tie ingrediencie pre spojku urychluju degradaciu oleja? rad si rozsirim obzory....
No tak to nemůžu protože už si fakt nepamatuju kde sem to četl. Ale je to celkem známá věc.
A ty krátky vzdálenosti jsou myšleny trasy pod 10km kdy se olej nestihne pořádně prohřát. Je to brany asi tak že když někdo bude jezdit jenom do práce a bude to mít pod 10km tak by měl měnit po6000km. Je to tak psany v manuálu.
Mira1150 - clovece po dlhsom snazeni som cosi predsa len nasiel...
kazdopadne myslim si ze kratke starty kedy nedojde k zahriatiu oleja na pracovnu teplotu ovela viac degraduju olej ako aditiva na mokru spojku
nakoniec s tym castrolom actevo maju R11XX a R1200 najazdene miliony km a este som fakt necital zeby sa niekomu ten motor zadrel alebo nejak zasadne stratil kompresiu
live fast, die young be wild, have fun
Jenom jsem to zkopíroval, kdyby ta stránka zmizela.....
Třeba to každý zná, ale..........
Viskozita
Viskozita je proměnná veličina, která je závislá na teplotě. Během činnosti automobilového motoru dochází mimo jiné i ke změnám provozních teplot. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně. Tato závislost je určena tzv. viskozitním indexem. Čím je tento index větší, tím je závislost viskozity na změnách teploty nižší. Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorových olejů se používá specifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pro klasifikaci olejů používá tato norma 6 zimních tříd značených číslem a „W“ (z angl. Winter) a 5 letních tříd značených číslem.
Zimní třídy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W (-35°C,-30°C,-25°C,-20°C,-15°C,-10°C)
Letní třídy: 20, 30, 40, 50, 60 (20°C, 30°C, 40°C, 50°C, 60°C)
Hodnota zimního značení určuje chování oleje při nízkých teplotách (např. olej SAE 15W má mez čerpatelnosti – 25 °C).
Hodnota letního značení určuje použití oleje při letních teplotách. Pokud je při označení použito pouze jedné třídy, znamená to, že se jedná o olej monográdový (letní nebo zimní). Když je použita kombinace letní a zimní třídy (např. 5W-40), jedná se o olej multigrádový nebo-li celoroční. V současné době se téměř výhradně používají motorové oleje multigrádové. Pro naše klimatické pásmo je nejběžnější třída SAE 15W-40.
Výkonnostní kategorie
Charakterizují okamžité i dlouhodobé vlastnosti motorového oleje při různých formách provozního zatížení. Jsou hodnoceny různé vlastnosti, jako např. oxidační stabilita, odparnost, ochrana proti opotřebení a tvorbě úsad, proti korozi, úspora paliva apod.
Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se používají následující normy:
klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)
klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens d´ Automobile, EU)
firemní normy výrobců motorů a vozidel (VW, MB, MAN, VOLVO, TATRA)
klasifikace MIL-L (normy americké armády)
jiné klasifikace (např. ILSAC)
V současné době mají největší váhu specifikace API, ACEA a firemní normy výrobců motorů a vozidel. Klasifikace CCMC je již zastaralá a uvádí se pouze dočasně.
Klasifikace API
Podle této normy rozlišujeme motorové oleje podle použití na oleje pro zážehové (benzínové) motory, označené písmenem „S“ (z angl. Service) a na oleje pro vznětové (naftové) motory, označené písmenem „C“ (z angl. Commercial). Většina olejů je použitelná pro oba typy motorů a je potom značená kombinací obou písmen, např. SL/CF.
Výkonnostní třídy pro zážehové motory
SA - Oleje bez přísad pro motory pracující v mírných podmínkách s malým zatížením, vyrobené v letech 1940 – 1950.
SB - Oleje s přísadami proti tvorbě úsad pro motory vyrobené v letech 1951 – 1963.
SC - Oleje s přísadami proti tvorbě úsad a nízkoteplotních kalů pro motory vyrobené v letech 1964 – 1967.
SD - Aditivované oleje s detergentními a disperzními přísadami pro motory vyrobené v letech 1968 – 1971.
SE - Oleje pro velmi namáhané motory vyrobené v letech 1971 – 1979.
SF - Oleje pro vysoce namáhané motory vyrobené v letech 1980 – 1988.
SG - Oleje pro motory vyrobené v letech 1988 – 1993, které splňují nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a tvorby kalů.
SH - Oleje stejných vlastností jako SG jsou však testovány podle náročnějších norem. Určené pro motory vyrobené v roce 1996 a starší.
SJ - Olej pro motory vyrobené v roce 2001 a starší.
SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt.
SM - Oleje nejvyšší kvality překonávající API SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a úsadám. Uvedena v platnost od roku 2004.
Výkonnostní třídy pro vznětové motory
CA - Oleje pro nepřeplňované, mírně namáhané, naftové motory vyrobené v letech 1940 – 1960.
CB - Oleje pro nepřeplňované středně namáhané motory vyrobené v letech 1949 – 1964.
CC - Oleje pro mírně přeplňované, středně zatěžované motory vyrobené v letech 1964 – 1970.
CD - Oleje pro přeplňované, vysoce zatěžované, motory vyrobené v letech 1970 – 1979. Obsahují aditivy proti tvorbě vysokoteplotníchusazenin a korozi ložisek.
CD-II - Oleje pro dvoutaktní motory.
CE - Oleje pro výkonné, vysoce zatěžované, rychloběžné, přeplňované motory vyrobené po roce 1983.
CF - Nahrazuje CD oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, mají vylepšené vlastnosti.
CF-2 - Oleje pro dvoutaktní motory. Obsahují přísady proti opotřebení a tvorbě úsad.
CF-4 - Oleje pro nejvíce zatěžované motory těžkých nákladních vozů pracujících v nejnáročnějších podmínkách. Zavedena v roce 1990.
CG-4 - Motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1995 s důrazem na plnění emisních limitů. Oleje pro nejzatěžovanější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších silničních a terénních podmínkách.
CH-4 - Oleje pro nejzatěžovanější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších silničních a terénních podmínkách. Zavedena v roce 1998.
CI-4 - Zavedena v roce 2002. Oleje pro vysokootáčkové vysoce zatěžované motory s recirkulací výfukových plynu (EGR) splňující emisní limity stanovené od roku 2004.
Klasifikace ACEA
ACEA – Asociace evropských konstruktérů vozidel – nahradila v roce 1991 CCMC – Sdružení konstruktérů automobilů, které vzniklo v roce 1972 jako reakce na to, že specifikace API plně nevyhovují pro evropské typy motorů, které se od amerických konstrukčně liší.
Klasifikace ACEA od roku 2004 dělí nově motorové oleje do tří skupin:
oleje pro zážehové a lehké vznětové motory, značené „A/B“
oleje kompatibilní s katalyzátory pro zážehové a lehké vznětové motory, značené „C“
oleje pro vysoce výkonné vznětové motory, značené „E“
Výkonnostní stupeň je udáván číslem. V současné době se používají následující výkonnostní třídy ACEA.
Oleje pro zážehové a lehké vznětové motory
A1/B1 - Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro některé motory.
A3/B3 - Oleje určené pro vysoce zatěžované zážehové a vznětové motory a nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru.
A3/B4 - Oleje pro vysokovýkonné zážehové motory a vznětové motory s přímým vstřikováním paliva, vhodné také pro použití popsané v kategorii B3.
A5/B5 - Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných zážehových a vznětových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.
Oleje kompatibilní s katalyzátory – pro zážehové a lehké vznětové motory
C1 - Oleje určené pro použití s katalyzátory DPF (filtr pevných částic) a TWC (trojčinný katalyzátor) ve vysokovýkonných motorech požadující nízkoviskozní olej s nízkým SAPS (chemické limity) a s viskozitou při vysoké teplotě a vysokém střihovém zatížení (HTHSV) vyšší než 2,9 mPa.s. Oleje prodlužují životnost katalyzátorů a snižují spotřebu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.
C2 - Oleje pro použití s katalyzátory DPF a TWC ve vysokovýkonných motorech konstruovaných pro nízkoviskózní oleje s HTHSV vyšší než 2,9 mPa.s. Oleje prodlužují životnost katalyzátorů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.
C3 - Oleje pro použití s katalyzátory DPF a TWC ve vysokovýkonných motorech. Prodlužují životnost katalyzátorů DPF a TWC. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.
Oleje pro vznětové motory nákladních automobilů
E2 - Oleje běžného použití pro nepřeplňované a přeplňované motory, mírně až více zatěžované a s normálními výměnnými intervaly.
E4 - Oleje poskytující vynikající ochranu čistoty válců – proti opotřebení a sazím. Jsou doporučeny pro vysokovýkonné motory, splňující emisní limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracující za těžkých podmínek, např. prodloužené výměnné intervaly, podle doporučení výrobce motoru. Jsou vhodné pro motory bez filtru pevných částic a pro některé motory vybavené recirkulací výfukových plynů, nebo systémem SCR (selektivní katalytická redukce NOx), podle doporučení výrobce motoru.
E6 - Oleje poskytující vynikající ochranu čistoty válců – proti opotřebení a sazím. Jsou doporučeny pro vysokovýkonné motory, splňující emisní limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracující za těžkých podmínek, např. prodloužené výměnné intervaly, podle doporučení výrobce motoru. Jsou vhodné pro motory vybavené recirkulací výfukových plynů bez nebo s filtry pevných částic a pro motory se systémem SCR. E6 – kvalita zvlášť doporučena pro motory s filtry pevných částic a je kvalifikována v kombinaci s palivem s nízkým obsahem síry (max. 50 ppm). Dodržujte však vždy doporučení výrobce motoru.
E7 - Oleje poskytující účinnou ochranu čistoty a proti oleštění válců. Poskytují dále zlepšenou ochranu proti opotřebení, úsadám a sazím. Jsou doporučeny pro vysokovýkonné motory, splňující emisní limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracující za těžkých podmínek, např. prodloužené výměnné intervaly, podle doporučení výrobce motoru. Jsou vhodné pro motory bez filtrů pevných částic a pro většinu motorů vybavených recirkulací výfukových plynů, nebo systémem SCR, podle doporučení výrobce motorů.
Pozn: Kategorie A2 a B2, nejsou v současném vydaní zahrnuty. Jsou však stále platné v posledním znění, dokud budou výrobci automobilů v servisních knížkách doporučovány.
Kategorie E3 a E5 jsou nahrazeny kategoriemi E6 a E7.
Normy výrobců automobilů a motorů
Mnozí výrobci automobilů a motorů požadují od motorových olejů splnění dalších požadavků, které nejsou zahrnuty v metodice předešlých klasifikací.
Nejznámější jsou následující normy:
VW 501.00 - lehkoběžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
VW 500.01 - běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
VW 502.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory
VW 503.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro benzinové motory s prodlouženou dobou výměny
VW 505.00 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory
VW 505.01 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory včetně motorů čerpadlo – tryska
VW 506.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro naftové motory s velmi dlouhou dobou výměny
VW 506.01 - lehkoběžné oleje pro naftové motory TDi (čerpadlo – tryska) prodloužené výměnné intervaly
VW 504.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly
VW 507.00 - lehkoběžné oleje pro naftové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly
MB 228.1 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory
MB 228.3 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory osobních i nákladních automobilů, vhodné pro dálkovou přepravu a prodloužené výměnné lhůty
MB 228.5 - pro obdobnou oblast použití jako MB 228.3, ale s vyššími užitnými vlastnostmi – další možné prodloužení výměnných lhůt v lehkých třídách až do 45.000 km, v těžkých třídách až do 160.000 km (servisní ukazatel)
MB 228.51 - oleje pro nákladní automobily, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu, přibližně odpovídá ACEA E6
MB 229.1 - oleje pro benzinové a naftové motory osobních vozidel (vyšší požadavky oproti ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96)
MB 229.3 – oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny (30 000 km)
MB 229.51 - - pro osobní automobily s naftovými motory, vybavenými filtrem pevných částic, a pro benzínové motory s prodlouženými servisními intervaly. Vychází z požadavku ACEA A3/B4 a C3: oleje odpovídající této specifikaci jsou nízkopopelné a long life.
MAN 271 - přibližně odpovídá ACEA E2
MAN M3275 - přibližně odpovídá ACEA E3
MAN M3277 - přibližně odpovídá ACEA E4, srovnatelné s MB 228.5
MAN M3477 - přibližně odpovídá ACEA E6, srovnatelné s MB 228.51
Klasifikace olejů pro zážehové dvoutaktní motory
Motorové oleje pro dvoutaktní motory motocyklů, mopedů, skútrů, travních sekaček a motorových pil se klasifikují nejčastěji podle norem API (USA) a JASO (Japonsko).
API TA - oleje pro mopedy a jiné malé motory
API TB - oleje pro skútry a jiné vysokozatížené motory 50 až 200 ccm
API TC - oleje pro vysokozatížené, vysokoobrátkové motory
JASO FA - oleje pro mopedy a jiné malé motory
JASO FB - oleje pro skútry a jiné vysokozatížené motory 50 až 200 ccm
JASO FC - oleje pro vysokozatížené, vysokoobrátkové motory
Doporučené viskozitní třídy SAE motorových olejů podle vnějších teplot
Doporučené viskozitní třídy SAE motorových olejů podle vnějších teplot
Viskozitní třídy motorových olejů podle SAE J300 (7/2001)
Viskozitní třídy motorových olejů podle SAE J300 (7/2001)
a) = 0W-40, 5W-40 a 10W-40
= 15W-40, 20W-40, 25W-40 a 40
§ = hraniční teplota čerpatelnosti *) = při 150 °C
Jak správně vybrat motorový olej?
1. První zásadou při výběru motorového oleje je řídit se pokyny výrobce automobilu, obsaženými v příručce u každého vozidla. Jen výrobce motoru (vozidla) může odpovědně říci, který olej lze použít. Prakticky žádný výrobce nedoporučuje určitou značku oleje (odporuje to zákonům o hospodářské soutěži v Evropské unii). Výrobci (automobilů) doporučují oleje podle tzv. výkonnostní specifikace, např. API SH/CD, ACEA A3, VW 505.00, MB 229.1 a viskozitní specifikace SAE, např. 15W-40, 10W-40. U takto doporučených olejů jsou pak určeny výměnné lhůty.
2. Pro oleje stejné výkonnostní specifikace je doporučena stejná výměnná lhůta (pro benzinové motory většinou 15 000 km, pro osobní dieselové motory většinou mezi 8 –15 000 km).
3. Pokud nemáte příručku k vozidlu, zeptejte se u výrobce (v české centrále dovozce vozidla). Pamatujte, výrobce vozidla nedoporučuje značku oleje, ale pouze výkonnostní a viskozitní specifikaci.
4. Pokud olej splňuje výkonnostní a viskozitní specifikaci (nebo specifikaci vyšší), lze ho použít. Vyšší výkonnostní úroveň nevadí, ale je většinou dražší a mnoho nepřinese.
5. Pokud měníte olej nízké výkonnostní specifikace (M5AD, M6AD) za olej nový s vysokou výkonností, zkraťte u první výměny výměnnou lhůtu (dojde k vymytí úsad).
6. Nemíchejte minerální oleje (SAE 15W-40, 15W-50, 20W-30,40) s oleji syntetickými (SAE 0W a 5W-30, 40, 50).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Specifikace převodových olejů
Viskozita
Pro hodnocení viskozitních vlastností převodových olejů se používá specifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma se používá pro klasifikaci olejů 4 zimní třídy, značené číslem a „W“ (z angl. Winter), a 5 letních tříd značených číslem.
Zimní třídy: 70W, 75W, 80W, 85W
Letní třídy: 80, 85, 90, 140, 250
Pokud je při označení použito pouze jedné třídy, znamená to, že se jedná o olej monográdový (letní nebo zimní). Když je použito kombinace letní a zimní třídy (např. 80W-90), jedná se olej multigrádový nebo-li celoroční. Častěji, na rozdíl od olejů motorových, jsou výrobci požadovány převodové oleje monográdové.
Výkonnostní kategorie
Pro značení výkonnostní kategorie převodových olejů se používá klasifikace API (American Petroleum Institute, USA). Označení výkonnostní třídy se skládá z písmen „GL“ (z angl. Gear Lubricant) a čísla, které udává výkonnostní stupeň, kterých je šest.
V současnosti jsou používány následující čtyři výkonnostní třídy:
GL-3 - nízkoaditivované oleje pro manuálně řazené převodovky se středním namáháním
GL-4 - oleje vysoce aditivované určené především pro ručně řazené převodovky a málo zatížené hypoidní převody
GL-5 - oleje určené pro vysoce zatížené hypoidní převody, pracující v nejtěžších provozních podmínkách, vystavené proměnnému rázovému zatížení
GL-6 - oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách. Zatím se používají velmi zřídka
Oleje API GL-5 a GL-6, i když mají vyšší výkonnostní třídu než API GL-4, se nehodí pro použití v ručně řazených převodovkách, protože může docházet k zalepování synchronů a poškození převodovky.
Stejně jako u motorových olejů existují normy jednotlivých výrobců převodovek, ale uplatňují se téměř výhradně při specifikaci požadavků na oleje pro automatické převodovky (Voith, ZF, GM, Ford, Allison).
Srovnání viskozitních klasifikací SAE převodových a motorových olejů
Srovnání viskozitních klasifikací SAE převodových a motorových olejů
Viskozitní třídy převodových olejů podle SAE J306A
Viskozitní třídy převodových olejů podle SAE J306A
Jak správně vybrat převodový olej?
Při výběru převodového oleje platí obdobné zásady, jako při výběru motorového oleje.
1. První zásadou při výběru převodového oleje je řídit se pokyny výrobce automobilu, obsaženými v příručce u každého vozidla. Jen výrobce převodovky (vozidla) může odpovědně říci, který olej lze použít. Prakticky žádný výrobce nedoporučuje určitou značku oleje (odporuje to zákonům o hospodářské soutěži v Evropské unii). Výrobci převodovek (automobilů) doporučují oleje podle tzv. výkonnostní specifikace, např. API GL-4, API GL-5, VW TL 726 Y a viskozitní specifikace SAE, např. 75W, 80W-90.
2. Pro synchronizované převodovky se používají takřka výhradně oleje API GL-4, pro hypoidní převodovky API GL-5. Nepoužívejte oleje API GL-5 namísto olejů API GL-4 a naopak, můžete tak poškodit synchronizaci, respektive hypoidní převody.
3. U takto doporučených olejů jsou pak určeny výměnné lhůty. Manuální převodovky osobních automobilů používají většinou celoživotní náplně.
4. Pokud nemáte příručku k vozidlu, zeptejte se u výrobce (v české centrále dovozce) vozidla. Pamatujte, výrobce vozidla nedoporučuje značku oleje, ale pouze výkonnostní a viskozitní specifikaci.