Dakujem, ze ste odpisali, bol som zvedavy na priamu skusenost. Aj ja som si myslel, ze ABS porovnava otacky oboch kolies... Ale nieje to nezmysel? Naco by to robilo?
Aj v autach je ABS nezavisle a na rozoznanie smyku jedneho kolesa nepotrebuje vediet rychlost ineho kolesa. Zda sa mi to dost divne, zeby to takto robilo? Ale uznavam, ze pokial ste mali problem vyssie popisany tak to asi bude tak nejako...
Jedine kedy potrebuje ABS vediet rychlost otacania kolesa su nizke rychlosti aby sa deaktivovalo tesne pred zastavenim motorky...
Musim to viac otestovat. ABS si viem resetnut sam velmi rychlo bez navstevy servisu, v tom problem nevidim. Dnes som sa zo servisu presuval do garaze a siel som aj stovkou podla tachometra, tzn pri 21 kolese by to malo byt viac ako 100.
Este jedna otazka: Tu chybu ABS vygenerovalo pocas jazdy pri cca 70 kmh, alebo pri brzdeni pri 70 kmh?
Inak stale si myslim, ze to je tak trochu nezmysel, predne kolo sa toci po vymene pomalsie. To je ale stav ktory je mozne na motorke mat bezne aj s 19 palcovym kolesom. Jazda po zadnom? Predne moze aj stat. Jazda driftom, zadne ma ovela vacsie otacky ako predne. ABS by malo spat pokial nestlacis brzdu nie?
No tak nevím přátelé s tím měřením rozdílné rychlosti kol a porovnávání otáček.....Nejsem si jistý zda máte pravdu. Když jedete v písku nebo na nezpevněném povrchu, zadní kolo má větší otáčky nežli přední a ABS chybu nehlásí. Stejně tak při prudší akceleraci na mokru, kdy klouzne zadní kolo....No a při výměně předního ráfku za větší, se přední kolo točí nepatrně pomaleji, což je výše uvedený případ. Dle mě ABS vyhodnucuje pulzy z každého kola nezávisle na druhém a při nepatrném přerušení impulzú ze snímače na kole/bloknutí kola/ ABS modulátor sníží tlak do bloknutého kola do doby než se pulzy obnoví.
no pánové velmi velmi zajímavé téma..... to co píše Awia a Wing zní logicky oproti zkušenostem TomášeTT..... Jsem zvědavej na výsledek Awia po delším testování.... i když píšeš že jsi jel už 100 km/h tachometrových a nic...
TAKE IT EASY
Logicky to znie to však ešte neznamená že to tak bude... Včera som kilečko určite šiel. Žiaľ večer z neba padali také divné malé biele veci a zostávali na ceste tak som veľmi neexperimentoval.
Idem to ale lepšie preveriť a napíšem skúsenosti...
Nevidím dúvod , proč by ABS se to mělo hlásit závadu zrovna při 70kmh nebo jakékoliv jiné konktrétní rychlosti. Kola, jak přední tak zadní, se točí stále stejnou rychlostí spolu. Rozdíl točení/ při zvětšeném předním ráfku/ obou kol v km/h , pak při 40km/h nebo 100km/h bude stále ten stejný.
Moje zkušenosti jednoznačně potvrzují to, co píše TomášTT.
ABS funguje tak, že porovnává úhlové rychlosti předního a zadního kola (samozřejmě po přepočtení poměrem 17/19 - pokud jsou vpředu a vzadu totožné ABS prstence). Řídící jednotka pro vyhodnocování aktivace ABS má nastavenu určitou toleranci tak, aby bylo možné krátkodobě bez aktivace ABS mít úhlovou rychlost předního kola o něco větší než zadního (průjezd zatáčkou,…). Vyšší tolerance pro zvýšení úhlové rychlosti pro zadní kolo umožňuje bez aktivace ABS prokluz zadního kola při akceleraci a při driftování. Navíc je výše této tolerance nepřímo úměrná úhlové rychlosti a je nesymetrická (reaguje promárně na pokles úhlové rychlosti kole, na na její zvýšení) . K aktivaci ABS dojde, pokud úhlová rychlost jednoho z kol rychle poklesne a překročí toleranční mez. Stejně tak dojde k aktivaci ABS, když rychle poklesne úhlová rychlost obou kol (současné prudké brzdění předního i zadního kola).
V případě výměny předního kola za 21’ při použití původního ABS prstence bude přední ABS čidlo generovat o 4-6% pulzů méně (záleží od typu pneu). Při nižších rychlostech to ABS nebude vyhodnocovat jako chybu (rozdíl bude ještě v toleranci). Při vyšších rychlostech (podle použitých pneu to bude od 80 km/h nebo od 100 km/h a nebo taky už od 50km/h) bude ABS generovat chybu a při přeplnění chybového bufferu se ABS odpojí. Pak se musí už jen resetovat (viz článek o resetu ABS: http://www.bmwgs.cz/readarticle.php?article_id=71)
ABS prstenec z 19’ na 21’ prostě fungovat nemůže (od určité rychlosti). Buď se použije prstenec jiný (který bude generovat o 4 pulzy více na jedno otočení kola), nebo se upraví původní prstenec a nebo se přednastaví řídicí jednotka ABS (změna vyhodnocovacího poměru z 17/19 na 17/21). Osobně však pochybuji, že jde jednoduše přenastavit řídicí jednotku ABS.
Upravil Paji dne 10.12.2008 15:37
Hele mě je to úplně jedno - můžete o tom diskutovat donekonečna a argumentovat že v autech to je jinak ale realita je taková, že při určité rychlosti jízdy to hodí trvalou chybu, která se nesmaže nulováním ABS (postupy tedy co znám a o kterých se tady psalo). Stačí opravdu jet 10 minut a je to tam. Možná to se silniční gumou nebude dělat ale s Karoo to bylo 100%.
Jak píše i Paji - klidně si to vyzkoušejte ale nakonec stejně budete muset kroužek předělat nebo tam dát elektroniku co změní pulzy čidla. Bez toho budete jezdit s odpojeným ABS. Tečka.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
nForger: zavolej Milana (602 100677) dělají to spolu s Honzou Žlábkem, já jen zařídil ten vývoj prototypů.. dál to jde mimo mě.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Ahojte,
Vďaka za reakcie... No neviem či som iný ako ostatné deti. Alebo moja moto? Len doplním, že mám 1150 GS model 2002, ABS s kotúčmi s hrebeňom (výstupky) Dnes som to bol testovať.
Poprvé som definitívne odstránil problém zo zadným ABS. V lete v rusku mi do zadného kolesa vbehol uvoľnený popruh za jazdy. http://motoride.s...1&ctx=2246
Vbehol do brzdy kde sa zapiekol roztavil a zablokoval mi koleso. Odvtedy mi ABS zblblo a v rusku sa aj vyplo. Prerušovalo mi brzdenie zadného kola. Počas sezóny som to už neriešil, ale teraz pred výmenou kolesa som nastavil vzdialenosť zadného senzora a ABS fungovalo. Aspoň som si to myslel. Problémy sa objavili znovu a tak po dlhom zamyslení mi došlo, že keď popruh nepoškodil ABS senzor tak mohol skriviť ABS kotúč. Dnes som na to pozrel a tak aj bolo, zhodil som ho dole dal do lisu a v pohode krásne vyrovnal. Tým definitívne prestali problémy so zadným kolesom.
Následne som sa dal do testov, vpredu obutá 21 palcová TKC 80, jazdil som po dvore na šotoline a skúšal. Všetko OK. ABS brzdí ukážkovo. Tak som nasadol na mašinu a vyrazil na asfalt. Najazdil som asi 10-15 km na vedľajšej ceste, skúšal brzdiť, maximálka cca 140-150 kmh - ostro na brzdy. ABS šlape ako má. Žiadna chyba, ani za jazdy ani počas brzdenia.... Tak som z toho jeleň. Prisám bohu by som bol rád, keby sa seklo a vyhodilo chybu ako píšete...
Z toho čo píšete mi vyšlo, že vám ABS zdetekovalo chybu iba počas jazdy vyššou rýchlosťou, nie pri brzdení. Je to tak? Možno to chce dlhšiu jazdu... Naozaj neviem, možno vybehnem na vianoce niekam do tatier alebo kde. uvidím. Som z toho jeleň.
Jednoduchá matematika ma doviedla k tomu, že
obvod 19-tky je cca 1515 mm
obvod 21-tky je cca 1675 mm
rozdiel 1595 mm viac, čo je v percentuálnom vyjadrení asi o 10,5% viac
Paji ešte by si mi mohol napísať ako si poriešil ABS kotúš s vačším počtom výstupkov, keďže TomasTT má len verziu kotúčas s dierami...
Dik Awia
Upravil Awia dne 10.12.2008 22:14
Jazdim hlavne adventure turistiku na GS
Awia napsal:
...Paji ešte by si mi mohol napísať ako si poriešil ABS kotúš s vačším počtom výstupkov....Dik Awia
Přidělal jsem do ABS hřebene na 4 místech mezi dvěma výstupky přesně dopostřed drátek z měkké oceli a upevnil jej tenkými svorkami. Tím čidlo na jedno otočení kola vygeneruje o 4 pulzy více. Nefunguje to dobře při malé rychlosti (cca 5 km/h). I proto ABS v terénu vypínám.
Daleko lepším řešením je výroba nového ABS kotouče, kde bych pro tento typ motorky (GS1100 a GS/A1150 do r.v. 2002 včetně) na kotouč z cca 2 mm plechu rovnoměrně navařil, nanýtoval či spíše nalepil "výstupky" o příslušném počtu tak, aby byl počet pulzů čidla na jedno otoření 21' kola totožný jako při otočení původního 19' kola.
Upravil Paji dne 11.12.2008 14:14
....
Jednoduchá matematika ma doviedla k tomu, že
obvod 19-tky je cca 1515 mm
obvod 21-tky je cca 1675 mm
rozdiel 1595 mm viac, čo je v percentuálnom vyjadrení asi o 10,5% viac
...
Dik Awia
Tak jednoduché to není. Musí se změřit obvod kola s pneumatikou. Výška pneu na 21' je jiná , než na 19'.
Včera som na nete čítal rôzne články o ABS, aj keď to bolo väčšinou o autách, je pravda, že všade písali, že ABS porovnáva rýchlosti otáčania kolies a keď zdetekuje, že jedno sa točí pomalšie začína reagovať... Isté rozdiely sú ale v tolerancii, pri autách o to viac, že vonkajšie kolo v zákrute má iné otáčky atď... Takisto sa toleruje istý sklz, veď ABS má zabrániť bloknutiu kolesa...
Paji ten výpočet bol od stola, iba v palcoch, išlo mi o percentuálny rozdiel. Obvod kolesa som meral a nastavil do cyklo computera včera a nepamätám si presnú hodnotu.
Aj s pneumatikou bude ten rozdiel +- 10 %... Každopádne to potestujem a skúsim zistiť či by mi niekto nevedel vyrobiť nový abs kotúč... Teoreticky by tam malo byť o tých 10% výstupkov viac. Neviem koľko ich je, ale je možné že 4 bude fajn, keď to máš overené.
A jak ma resene ABS f650gs dakar?Od tam tud by neslo neco pouzit?
A r100gs se nedelali s ABS ani v poslednich rocnicich?Vsak se delali az do roku 96.A v tu dobu uz 1100gs ABS davno mela.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Jo mám dojem že to tu chybu hodilo po zabrždění. Nejsem si jistý. Každopádně to samé dělalo kolegovi na jeho 1150GSA. Možná to souvisí s verzí ABS ale mě pro test stačilo vyjet na D1 a jet do průhonic a zpátky a bylo to 100%.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tak jsem dom... Zinknul jsem sebou asi 5 z toho 1 zink byl opravdu krutej... Téměř díra ve víku a já hodil 2 přemety + nějakej ten vrut , takže čistá nová savo!
Jinak pocity z 21" jsou super. Ale chce to trošičku jinej podklad než zmrzlou zem..
Foto budou večer
Tak posledne som sa bol previesť včera a ABS stále šlape... Ja tomu už nerozumiem :-) Inak parádna jazda, sneh zišiel len nedávno, všetko brutálne podmočené a to som sa nechcel zablatiť :-)