To Zmioník koukam,že už to není třeba
To Radosek,Wing:S tím olejem je to tak mám tu samou zkušenost,né s US Fordem ale s Audi 100(doutnik)šílenost motor běžel jak traktor něco jako ty naši mazlíci,stačilo ovšem nalejt hustší olej a běžel jak švýcary,kamarád podle toho dělal i výměnu,začli rachtat hydroštely víc než normálně a už hlásil "řiká si to o výměnu" a vopravdu to tak bylo Pravda je kolikrát fakt taková ,že na papíře a teoreticky je to tak ale v praxi je to prostě jiný
Já myslím že by se o tom dalo minimálně hodně polemizovat. Ten článek je určitě dobrej a většina věcí je správně ale pokud mluvíme o autech. Přece jen podmínky v motocyklových motorech a zejména v BMW, který je svým způsobem dost specifický, jsou trošku odlišné. Když jsem přecházel z "levnějšího" na "drahý" u značky Castrol (věřím tomu že to označení syntetika/plná syntetika je zavádějící), tak mě zajímala jen jedna věc - pevnost filmu při extrémní zátěži. Něco jiného je asi když někdo jezdí kochačku krajinou když není ani moc horko ani moc zima a něco jiného, když má člověk motor totálně obalený bahnem a ždíme ho někde v lese kde se snaží vyjet z koryta potoka a ze spojky se valí černý dým nebo totéž při teplotě 50C na sluníčku někde v Africe v dunách. Chtěl jsem olej, který bude mít nejvyšší pevnost filmu i při takové extrémní zátěži. Ať už tomu výrobci říkají jakkoliv, když jdete po těch parametrech, tak nakonec skončíte u těch dražších až nejdražších olejů obvykle označených "full synthetic".
Takže je asi pravda že označení je marketing ale viděl jsem výsledek testů KTM co dělali pro Dakar 2005 - laboratorní testy v teplotním rozsahu do 160C a při plné zátěži a rozhodně nejde říct, že by dvě firmy dělaly oleje stejných vlastností a i u jedné značky jsou rozdíly i v té vyšší kategorii.
Asi se nikdo z nás nebude potřebovat takové nároky jako má racing team KTM na Dakaru nebo jiných závodech ale je příjemný vědět, že člověk používá to nejlepší, co existuje. Totéž u konkurenčních značek. Podle mě pokud koupíš 4T SAE 10W/60 s nejlepšími parametry co daný výrobce nabízí, je to relativně snadný ale pochopitelně drahý. A vtip je v tom, jak najít olej, který pro určité ježdění bude snesitelný cenově a bude nejen vyhovovat těm nárokům ale bude mít určitou rezervu (pro případ že jednou za čas přijde pár dnů náročnějšího ježdění a vyšší než obvyklé zátěže). Tam je to složitější. A vůbec nejzajímavější z pohledu boxerů je rozdíl v tom, jak moc se olej spotřebovává během jízdy. Opět jsou tam rozdíly a dost zajímavé. Nejsem expert na tyhle věci ale pro mě bylo podstatné, že po přechodu na Castrol TWS v 9000km (10W60, API SJ/CF) se mi snížila spotřeba oleje tak o polovinu a možná i víc ve srovnání s nějakým "minerálem" co tam dával Autec předtím. Teď jsem po RXL měnil poprvé za jiný typ - mám tam Motorex PowerSynt 10W50, JASO MA, API SG, ACEA A3 protože podle mě nepotřebuju viskozitu toho samého typu v 10W60. Nicméně jsou levnější typy - Legend 20W50, API CF/ SJ, SG, ACEA B3/ A3 nebo v BMW marketingu zabalený BOXER 10W50, SAE 10W/40: JASO MA, API SG, ACEA A3 a jsou učitě taky dobré a nemám nic proti GP od Castrolu, který tam dával dřív (možná pořád dává) Autec a mnoho BMW dealerů v cizině (20W50, API/ILSAC SG, JASO MA).
Spíš je otázka, jestli má smysl používat to nejlepší nebo jestli to má nějaké výhody pro normální ježdění a naopak. Castrol prý označoval nějaké výrobky jako plně syntetické ale ty příslušné polymery tam nebyly, takže tam proběhly nějaké žaloby atd. Byl to konflikt tuším s Mobilem. Každopádně třeba na Dakaru jsou v bivaku k dispozici pro motorkáře (zejména v kategorii Marathon a Experimental) sudy s oleji ELF, které by měly vyhovovat všem - nakonec i KTM tovární týmy na maratonských etapách mění olej za tenhle, protože tam jinou možnost ani nemají a je to ELF HTX 822 10W50 (to bylo psané vloni v presskitu) ale ten se už nevyrábí a nahradil ho HTX 825 (10W60, specifikace pro porovnání: http://www.elfrac...0FF872.pdf.
Podle mě je spíš šílený, že to moje dřívější TWS se prodávalo v servisu za 600 bez DPH a přitom normálně stojí 300, stejně jako ten Motorex Boxer, který má mít ale parametry lepší atd. Takže ceny - určitě je tam spousta blamáže, označení - ničemu nevěřit, jsou to jen nálepky ale vlastnosti podle testů a norem, tam je to podle mě důležité pro výběr.
Jedna praktická věc - pokud si nalejete do motorky takový špičkový olej a někde na cestách ho musíte dolít něčím mizerným, tak výsledek není bohužel "něco mezi" ale obvykle vznikne něco, co má absolutně špatné parametry.
Jinak osobně nejsem přesvědčený že pokud výrobce napíše, že to je olej vyrobený "bez minerálního základu" tak že to je nesmysl, jak se píše v tom článku. Naopak ve článku na motorkářích to je přesně opačně: http://www.motork...37&kid=581 a je tam i vysvětlení podstaty toho sporu Mobil - Castrol, což jsem nevěděl a právě jsem si to přečetl a je to zajímavé. Jde tedy podle nich jen o to, jestli výrobce smí označovat jako syntetické oleje které mají stejné vlastnosti jako opravdu syntetické, byť jsou vyrobené zušlechtěním minerálního základu a ne "ze zkumavky" jak by člověk čekal. No to je jedno, každopádně bych to viděl tak, že motorky nejde porovnávat s běžnými osobními auty a endura a zejména offroad jezdící boxer endura už vůbec ne a nároky na olej jsou "u nás" maličko vyšší než u jiných.
Jen jeden příklad za všechny - nedávno tady Baltazar zrovna psal o problémech s kardanem způsobeným olejem. Víme o celé sérii problémů kdy se svolávali zákazníci jednoho BMW prodejce, který namísto přesně specifikovaného typu (t.j. značky a produktového čísla) oleje lil do kardanů olej se stejnou viskozitou jiného výrobce (výrazně levnější) a způsobilo to obrovské problémy, odtahy z dovolené apod. Označení viskozity a to že je to olej hypoidní ještě neznamená že olej X jde nahradit olejem Y v určitých extrémních podmínkách a je tady víc lidí, kteří o tom vědí své.
Já si myslím, že cena těch olejů není tak kritická aby si člověk nemohl dovolit dávat tam to nejlepší nebo alespoň co nejkvalitnější. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
No tak ja to napisu na rovinu.Leju tam Cinol 10w 40 api sj.Nevim co tam lil nemec od ktereho jsem to koupil,ale s jeho olejem to bralo 3,5 dcl na 1000km a ted mi to bere sotva polovinu.1 litr me stoji 42 kc +dph,ale je to nakupni cena z 50l sudu.Tak je mozny,ze nekde v servisu si vyuctujou cenu uplne jinou.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Pro Brnaka Jima vkladam tabulku pouzitelnosti oleju do r100gs.Na prvni pohled se od te pro 1150 a1100gs hodne lisi.(O nekolik prispevku vyse).Takze i kdyz dnesni 10W40 ma urcite vyssi kvalitu,nez kdyz ty tabulky vznikali,tak do 100gs bych na rozdil od 1100gs 10W40 urcite nedal.Pouzitelnost je tam dle tabulky do +5C.Takze i kdyby to bylo s rezervou a dnesni oleje byli kvalitnejsi tak je to fakt zbytecnej risk.
vevis přiložený následující obrázek:
[92.18Kb]
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
No myslím že nikto nebude škodný keď si do svojho miláčika naleje to čo mu do manuálu napísal výrobca a v zmysle toho článku kdo chce špekulovať nech svoj nápad napíše rovno súdruhom z NDR aby ich poučil ,keď na to musel prísť laik... z úsmevom ... Výrobca motora... aby sa vyhol nežadúcim poruchám musí naordinovať pre svoj agregát to čo mu najviac svedčí ,samozrejmä že z ohľadom na max. záťaž v štandardných podmienkach ...
Cesta je cieľ ...
petronelka napsal:
No myslím že nikto nebude škodný keď si do svojho miláčika naleje to čo mu do manuálu napísal výrobca a v zmysle toho článku kdo chce špekulovať nech svoj nápad napíše rovno súdruhom z NDR aby ich poučil ,keď na to musel prísť laik... z úsmevom ... Výrobca motora... aby sa vyhol nežadúcim poruchám musí naordinovať pre svoj agregát to čo mu najviac svedčí ,samozrejmä že z ohľadom na max. záťaž v štandardných podmienkach ...
myslím že si to tak úplně nepochopil (anebo jsem to nepochopil já ), BMW nepředepisuje žádnej olej, jen viskozitu a výkonovou specifikaci a v týhle diskuzi se píše o tom - viz TomášTT, že oleje jsou různých kvalit od různých výrobců. Ohledně toho co tam dává výrobce panuje názor (myslím že je i v tom článku, resp. tenhle článek jsem řet už na jiným serveru a tam to myslím bylo), že výrobce leje z výroby do motoru ten nejlevnější olej co má k dispozici, samozřejmě náležité kvality. Když si naleješ do motorky olej co vyvinuly v Motorexu s KTM a kterej je levnej jak německý auta určitě to není experiment. Experiment je nalejt tam olej nedostatečný výkonový specifikace. Třeba takovej Mogul Super 20W-50 API SE
Upravil MotoPaja dne 05.02.2009 23:14
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
RE: MotoPaja asi si ma fakt zle pochopil pod pojmom "lej čo ti odporúčil výrobca "som mal na misli normu oleja a nie výrobcu... V tom je rozdiel u Olejov oproti Sirupom že majú normy ... A tých sa je treba držať... "Špekulovanie je len u výrobcoch a ich reklamných ťahoch na ktoré niektorý ľudia majú tendenciu sadnúť ako na lep" Príklad zo servisu : Predávaj "Kastroľˇ " a ja ti dám na konci roku za každý liter 1 USD... a takto je to u väčšiny Tým netvrdím źe je zlý ,len treba pozrieť na API /americký petrolejársky inštitut, CMEA -zväz konštruktérov - EU/ a tak ďalej...
Cesta je cieľ ...
Brnak Jim napsal:
Pro MotoPaja:Ty znáš olej od Motorexu do bavoráka kterej je levnej?Čo si predstavuješ pod pojmom "levný"?
chybička :-) tam mělo bejt "kterej je levnej JAK německý auta"
samozřejmě, že neznám od Motorexu levnej olej, to nikdo
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
petronelka napsal:
RE: MotoPaja asi si ma fakt zle pochopil pod pojmom "lej čo ti odporúčil výrobca "som mal na misli normu oleja a nie výrobcu... V tom je rozdiel u Olejov oproti Sirupom že majú normy ... A tých sa je treba držať... "Špekulovanie je len u výrobcoch a ich reklamných ťahoch na ktoré niektorý ľudia majú tendenciu sadnúť ako na lep" Príklad zo servisu : Predávaj "Kastroľˇ " a ja ti dám na konci roku za každý liter 1 USD... a takto je to u väčšiny Tým netvrdím źe je zlý ,len treba pozrieť na API /americký petrolejársky inštitut, CMEA -zväz konštruktérov - EU/ a tak ďalej...
pak je to OK, já už rozumím též
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
čaute. mam F650GS 01. idem menit olej! len neviem aky tam je teraz. ked ho úplne vypustim koklo sa len bude dat tak mam tam dat syntetiku alebo polosyntetiku?
Niekde som počul že jedno po druhom nemôžeš davat. ale teraz neviem či syn. po polosyn. alebo naopak.
tak pokial mam správne informacie z prkladu tak v SP je napsáno že syntetika nieje nutná.
Škoda Superb 1,4TFSI LPG LaK Diagnostika GS-911 BT https://www.faceb...963987398/
100bubu napsal:
tak pokial mam správne informacie z prkladu tak v SP je napsáno že syntetika nieje nutná.
v technický příručce si najdi jakou API specifikaci oleje tam předepsali a jakou viskozitu pro naše podmínky a dej tam jakejkoliv olej co tohle splňuje, myslím že zrovna o tom je tahle diskuze ne? že polosynt / synt / minerál jsou jen marketingový fígle
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
hehe, a o tom to je. stejne se nakonec zase nekdo zepta jestli tam "ma dat syntetiku nebo ne"
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Nestartuji v mrazech, proto 15W bohatě stačí.
Hustý olej lépe snáší vysoké teploty proto aspoň SAE 50.
Motor točí do 8000 ot/min což není žádná hrůza.
Máme oddělenou převodovku a suchou spojku, je to úplné auto na léto
Používám SHELL ADVANCE - SX 4 15W50 API norma SL za 154Kč/l.
Je to levný minerální olej.
Pája