Slavek napsal:
Pro poradnou nabijecku se doporucuju zastavit v Hrobech u Tabora - vyprodej vojenskych prebytku ... soused tam koupil nabijecku co se s ni nabijej baterky do tanku ... za mrzky peniz super stroj ...
Že bych měl vedle mašiny stejně velkej stroj na nabíjení baterie?
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
TomasTT>Díky Tome za názor, ale už mám tuhle a ráno, když sem byl pro auto v garáži, tak sem se díval, co to vyvádí a už střídala dobíjení od 0,2A přes 0,5A až po 0,8A, začala blikat vpravo dole další kontrolka a ta by údajně měla signalizovat, že zkouší, jestli už je baterie dostatečně nabitá, potom by měl spustit test. To zjistím, až přijedu domu, ale každopádně se s tou totálně vybitou baterií prala dost dlouho. Co však čekat od 0,8A. Teď už jí nechám napíchlou na mašině stále a myslím, že už by neměl být žádný problém.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
nenca: jasný, já měl starý model Optimate a ta fakt vybitou 18Ah baterku nenabila dobře. Doporučuju nabít to na nějaké větší a pak to pochopitelně udržovat tou co máš.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tomáši mam uplně stejnou skušenost stim staršim modelem a používám ho jako udržovák ale uplně prázdnou baterku to nezvládá chce ji to dát alespoň na chvilku na něco většího a potom už to optimate zvládne dorazit do plna,ale u optimate4 je funkce která si do baterky na chvilkově nacpe 16V a pokud nabiječka zjistí že ani to nepomůže nacpe do ní 22V s hodně malim proudem,takže nejspíš by ta optimatka4 už měla dokázat i uplně vybitou baterku ale pokud je bateri poškozená tak tu samozřejmě nerozhejbe
shimi: no jo, tomu rozumím, to je celkem normální metoda - většina nabíječek co nemají trafo o velikosti cihly nebo opravdu kvalitní spínaný zdroj, který stojí obvykle spoustu peněz (a tím pádem se nedává do nabíječek za 1000Kč) nabíjí takhle, protože jinak by třeba autobaterku s kapacitou 50Ah při 12V a typickém proudu do 1A nabíjely děsně dlouho. Ale té baterce to nedělá dobře a pokud je to gelovka, je to doslova nebezpečné. Obecně by napětí nemělo nikdy překročit tuším 14.5V a je lepší nastavit natvrdo tohle napětí a nechat třeba jen desetinový proud (pokud to tvrdost nabíječe umožní) třeba delší dobu ale nabíjení vyšším napětím je fakt špatný. Další věc je, že úplným vybitím se u některého (často u více nebo u všech) článků projeví takzvaná sulfatace elektrod, které se prostě potáhnou takovým povlakem a nabíjet takovou baterku je zbytečná ztráta času. Desulfitovat to jde ale ne v amatérských podmínkách. Já mám vyzkoušených asi pět nebo šest nabíječů a takhle mrtvou baterku sice oživím ale během relativně krátké doby bude stejně po ní. Pak stačí aby bylo ráno víc chladno a člověk nenastartuje (což se mi stalo letos 2x takže jsem nedojel na jednu rallye a na druhé startoval ve stresu pomocí kabelů). Fakt to nemá smysl, pokud to je totál vybitý, považuj to za zničené. I ty nejlepší nabíječe co mají fakt kvalitní spínaný zdroj a nabíjejí třeba sedmi typy pulzů s krátkodobým obracením polarity na odstranění zbytkové sulfidace atd atd - všechno je to marný a ta degradace článků po totálním vybití je nevratná. Čím je to lepší (myšleno konstrukčně) baterka, tím je to obvykle fatálnější - ty co mají třeba hybridní konstrukci (většina závodních motorek a červené baterky Hawker), tím je to jistější že po totálním vybití je to smrt.
Každopádně těch 22V (ale některé nabíječky dodávají klidně i 40V protože sledují jen střední hodnotu proudu v pulzech a na napětí kašlou) rozhodně není dobrá metoda jak to oživit a osvědčila se mi stará velká trafo auto-nabíječka s konstatním napětím a regulací proudu. Pokud jí nemáš, tak vyndej baterku a zajdi s ní do nějakého servisu, skoro všechny používají tenhle typ a když tam dáš 14.4V a desetinový proud na 30h tak uvidíš jestli to zabralo nebo ne. Ale i když to zabere, vyměnil bych to pokud to jde a rozhodně před nějakou důležitější akcí.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
jo taky máme v práci tuhle mašinku co si tam nastavíš Volty a i Ampéry podle potřeby a to je jediný co funguje na uplně mrtvou baterku,ale jak řikáš stejně ikdyž se ta baterka zdá na zátěžáku potom dobrá nestojí už za nic a stačí trochu extrém a je zase problém,a proto já v motorce používám udržovák v garáži a od tý doby sem neměl nikdy problém,baterka je prostě v dobrých rukou krále Miloslava (optimate3)
shimi napsal:
jo taky máme v práci tuhle mašinku co si tam nastavíš Volty a i Ampéry podle potřeby a to je jediný co funguje na uplně mrtvou baterku,ale jak řikáš stejně ikdyž se ta baterka zdá na zátěžáku potom dobrá nestojí už za nic a stačí trochu extrém a je zase problém,a proto já v motorce používám udržovák v garáži a od tý doby sem neměl nikdy problém,baterka je prostě v dobrých rukou krále Miloslava (optimate3)
A napojuješ nabíječku přímo přes kablík na baterii bez odpojování? Pár lidí tu psalo, že jí raději odpojují ze strachu, že by se mohlo něco stát s elektronikou na mašině. Mě teď stídavě bliká zelená kontrolka vpravo nahoře nebo svítí a podle návodu, když je baterie plně nabitá, by se měla rozsvítit zelená kontrolka vpravo dole, ale toho sem ještě nedocílil. Tak je možný, že je baterie kaput.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
Tady to dokonce píšou, přímo na stránkách výrobce " Všichni přední výrobci baterií doporučují udržovat baterie plně nabité po dobu, kdy nejsou používány. OptiMate 4 je maximálně bezpečný pro několika měsíční připojení k baterii a její udržování v optimálním stavu a to i v případě, že je stále připojená ve vozidle."
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
no já ji mam napíchlou přes zásuvku co je na krytu startérua naštěstí nemem ještě motorku která je závilá na tolika chytrejch černejch krabičkách plnejch švábů,ale myslim si že i motorce která je přebitá elektronikou a připojíš ji rovnou k baterce a nepujde to přes něco tak by to nemělo vadit,když je vypnutej klíček tak motorka ani ani neví že jsi ji tam něco připojil
shimi napsal:
no já ji mam napíchlou přes zásuvku co je na krytu startérua naštěstí nemem ještě motorku která je závilá na tolika chytrejch černejch krabičkách plnejch švábů,ale myslim si že i motorce která je přebitá elektronikou a připojíš ji rovnou k baterce a nepujde to přes něco tak by to nemělo vadit,když je vypnutej klíček tak motorka ani ani neví že jsi ji tam něco připojil
Taky si myslím, že když neni zaplej klíček, tak by se nemělo nic stát.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
Jednou jsem zapnul klicek s nabijeckou v zasuvce.Pri dalsi vyjizdce mi neslo ABS.Stacilo ho restartovat.Ale nevim jestli to mohlo souviset.Napadlo me to az zpetne.
Ja pouzivam tuhle.Myslim,ze mam typ MAC 612.Mam to i s moznosti nabijet pres zasuvku.Ale kdyz to napichnu,tak asi za 2 min.mam nabito na 95%.Je fakt,ze mam rok starou baterku a motorku relativne v teple.Ale v lete se mi jednou stalo,ze jsem rano nenastartoval.Jel jsem cely den se zaplymi hefty,dost na dalkove svetlo a pak jsem zjistil,ze mi stale svitilo brzdove svetlo,kvuli spatne se vracejici pačce predni brzdy.Tak to asi nestihlo dobijet.Od te doby pohoda.
Nějakou tu nabíječku jsem už postavil... Zkusím to zjednodušit:
Optimate (dneska už verze 4) - výborná volba. Jednou za měsíc připojit na baterku v motorce a není co řešit - pokud není baterka "na dně". Nejlepší preventivní péče o téměř jakoukoliv baterku. Nic se nenastavuje, je blbuvzdorná a teoreticky si poradí i se 100 Ah aku z Avie. Je to jen o čase... Na motorku ji používám taky.
Když je ale baterka vylučená, je to horší, tam má Optimate občas problém. Někdy vyhodnotí aku jako K.O. a odmítá cokoliv. Tady už určitě baterku ODPOJIT a veškerá snaha probíhá mimo el. instalaci. Dobré je připojení na obyč nabíječku na dobu 10-15min (usměrněné trafo z BauBau => i to je v podstatě pulsní nabíječ), ale velký pozor na počáteční nabíjecí proud ! Takových 5-8 A není pro malou gelovku rozhodně to pravé. Pomůže odpor - třeba obyč autožárovka. Pak už se Optimate většinou chytí.
Rozdíl mezi gelovkou/kyselinou je pro nabíjení hlavně v tom, že gelovka končí dřív - nesmí dosáhnout plynovacího napětí na článku. Nastane deformace a třeba i výbuch. V tom je pak i rozdíl v elektroinstalaci auta, motorky: stačí voltmetr a mrknout kolik "to dává".
Obecně je dost složité (a drahé) postavit kvalitní nabíječ "vše v jednom". Optimate je dobře vybavená, ale disponuje malým proudem. Takže prakticky je tak do 30Ah. Pro motorky ideální. U auta bych šel do stavby, protože tam už je cena konfekce neúnosná, právě kvůli vetším proudům. Základem je obvod UC3906. Ale tohle je diskuse o motorkách ...
tor47h: kvalitní odpověď..
Podle mých zkušeností se v případě těžce vybité baterky chovají všechny "pulzní" prakticky stejně - buď za chvíli tvrdí že je to nabito a nebo se nechytnou vůbec..
Mám tady celou sadu různých udržovacích i opravdových nabíječů a když je zle, tak zkouším všechno možné...
Běžně nabíjím Fritecem, což je blbuvzdorná německá krabička s proudem 1A a výhodou že BMW CanBus jí pozná a neodpojí, takže není potřeba sundávat sedlo atd. Co je uvnitř to netuším ale funguje to tak od 50% kapacity spolehlivě. Modrá BMW je OEM výrobek Fritec ale s proudem 0.5A a ta "dílenská" BMW co se normálně neprodává je jen udržovací a typiky ukazuje plně nabitou baterku, která vzápětí po odpojení a pokusu o nastartování klekne a nabíječ opět ukáže vybito a hodinu se o něco snaží se stejným výsledkem.
Ten větší Fritec je tohle: http://www.fritec.../index.php
Dělají i profesionální ale za příšerný peníze (třeba tohle v 5A nebo 10A verzi: http://www.fritec.../index.php)
Na totálky se mi osvědčil režim RECOND při 16V u modelu CTEK XS7000. To je 7A nabíječ, který opravdu probral i úplně mrtvou BMW gelovku (OEM Excide 18Ah). Opět ale v jiné cenové skupině proti udržovačkám i Optimate atd. 7A ale je slušný i pro auta.
Výrobce (švédi) k tomu dávají spousty informací, je to určitě spousta marketingu ale podstatný je, že tahle nabíječka nás ještě nezklamala a zvládá s přehledem i Hawker baterie, které se jinak nabíjí dost blbě a zvládá i racingové LiOn baterie Gybe, což je unikátní.. Ty se dají rychlonabíjet až 10A a normálně se na ně používají modelářské nabíječe a Ctek je kupodivu umí taky.
Takhle to prý nabíjí, říká výrobce:
No a když všechno selže použiju starý ale osvědčený modelářský BEL 2000 s externím 5A trafem socialistické výroby, ten nabíječ je geniální ale pokaždý tápu v menu, obsluha není moc intuitivní. Používám ho hlavně na články do foťáků. http://www.bel-sh...0_plus.pdf
k těm totálkám bych přidal, že pokud jde o totálně mrtvou baterku (napětí naprázdno pod 10,5V pro 12V baterku) tak je asi lepší ruční přístup, vzít regulovatelnej zdroj, stačí i 12V a nabíjet malým proudem (do 1A) dokud napětí nestoupne alespoň na 11V, nevím jak s 11V ale myslím, že s baterkou která má 12V se musí i "udržovací nabíječky" už popasovat
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
MotoPaja napsal:
k těm totálkám bych přidal, že pokud jde o totálně mrtvou baterku (napětí naprázdno pod 10,5V pro 12V baterku) tak je asi lepší ruční přístup, vzít regulovatelnej zdroj, stačí i 12V a nabíjet malým proudem (do 1A) dokud napětí nestoupne alespoň na 11V, nevím jak s 11V ale myslím, že s baterkou která má 12V se musí i "udržovací nabíječky" už popasovat
Ta moje byla úplně mrtvá, protože při zapnutí klíčku se nerozsítili ani kontrolky, ale to udělal alarm po těch pár měsících neježdění a Optimate se s tím po dvou dnech popral a teď už jen testuje každých 30 min a je to v cajku. Akorát co sem vyčet v návodu, tak by se měla po plně nabité baterii rozsvítit zelená kontrolka vpravo dole a nic. Jen se střídá zelená kontrolka vpravo nahoře po 30 min buď svítí stále nebo po dalších 30 min bliká. Možná sem to blbě pochopil z návodu a je to tak dobře, to fakt nevím. Možná by poradil někdo, kdo Optimate má.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
Ta moje byla úplně mrtvá, protože při zapnutí klíčku se nerozsítili ani kontrolky, ale to udělal alarm po těch pár měsících neježdění a Optimate se s tím po dvou dnech popral a teď už jen testuje každých 30 min a je to v cajku. Akorát co sem vyčet v návodu, tak by se měla po plně nabité baterii rozsvítit zelená kontrolka vpravo dole a nic. Jen se střídá zelená kontrolka vpravo nahoře po 30 min buď svítí stále nebo po dalších 30 min bliká. Možná sem to blbě pochopil z návodu a je to tak dobře, to fakt nevím. Možná by poradil někdo, kdo Optimate má.
Je to tak, ze sviti dve zelene nahore a z toho jedna kazdych 30min problikava.. tzn. ze je v udrzovacim rezimu a dodava max proud do 0,2A pro palubni pristroje (hodiny, alarm, atd.)
Ta moje byla úplně mrtvá, protože při zapnutí klíčku se nerozsítili ani kontrolky, ale to udělal alarm po těch pár měsících neježdění a Optimate se s tím po dvou dnech popral a teď už jen testuje každých 30 min a je to v cajku. Akorát co sem vyčet v návodu, tak by se měla po plně nabité baterii rozsvítit zelená kontrolka vpravo dole a nic. Jen se střídá zelená kontrolka vpravo nahoře po 30 min buď svítí stále nebo po dalších 30 min bliká. Možná sem to blbě pochopil z návodu a je to tak dobře, to fakt nevím. Možná by poradil někdo, kdo Optimate má.
Je to tak, ze sviti dve zelene nahore a z toho jedna kazdych 30min problikava.. tzn. ze je v udrzovacim rezimu a dodava max proud do 0,2A pro palubni pristroje (hodiny, alarm, atd.)
Dole zadne zelene LED nejsou
Teď koukám do návodu a tam píšou: 4.1 (to je ta kontrolka co sem myslel vpravo dole) Stále svítí, indikuje stav plného nabití. Ale ta svítila pouze, když se baterie nabíjela. Aspoň co sem si všim. Jestli to má ale být, jak to je, tak super.
BMW R1200GS neví co je konkurence !!!
Ahoj chlapy, potřeboval bych poradit, koupil jsem tady tu nabíječku ( http://www.lampa.it/eng/Prodotti_scheda.asp?P=70102) a nebyl v balení žádný návod. Tak jsem to napojil na baterku a normálně to dybilo a svítí tam zelená, že je to nabíté.
Znamé ná to že to tu baterku i udržuje?? Např vybíjí a nabíjí, nebo to můžu odpojit a třeba za 14 dní zase nabít???
jencekgs: někdy mi přijde, že lidi neuvažují úplně hlavou...
a) koupíš absolutně neznámou nabíječku z italského webshopu a chceš aby ti někdo poradil, co to dělá? Co když to vůbec neumí tvojí baterku? Pokud máš gelovku a ta nabíječka jí neumí, tak ti pěkně může bouchnout. To tě nenapadlo? Musíš kupovat to, co přesně víš co dělá.. Nabíječek je na trhu tisíc typů a 99% jich je z číny na jedno brdo. Napíšou 3.5A a pak zjistíš že z toho leze 750mA a mikroprocesorem se rozumí stupidní sledování vlnky proudu, který to nabíjení utne i když to vůbec není nabitý správně.
Celá ta diskuze je o tom, jak je to složitá věc to nabíjení a že ńe všechny nabíječky jsou nabíječky ale dobíječky a regulaátory a jsou různé podle typu baterek atd a ... no to je fuk. Prostě to chce třeba nejdřív číst.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
To TomasTT: Tome díky za odpověď, tu nabíječku (dobíječku) jsem koupil v Motocentru olomouc kde mi řekli že je gelovky a že slouží i jako udržovačka a ten odkaz jsem tam dal protože jsem jiný nenašel. Když jsem ji doma rozbalil, tak tam nebyl český návod a jen v angličtině základní info na krabici. Protože jsem tam teď neměl cestu abych jim to vrátil když je to bez návodu, tak jsem se tu chtěl zeptat jestli ji někdo nemá.
Ale i tak ti moc dík. Koupil jsem ji zbrkle. Asi jsem se měl dříve poradit.
Splněný sen moje 1100GS