ja byl před tejdnem s 800kou - a pohoda vse jak dřív, jen padaky jsem sundal - ne proto ze by to s nima neproslo - na nic nekoukal , jen zakryvaji číslo motoru a neslo by vyfotit tak sem to nechtel riskovat a jet tam dvakrát :-) , jinak jsem tam všechno nechal - predelanou palubku, všechny kravoviny aji nosice a kufr , myslim ze pokud ty upravy nebudou k praseti tak to bude furt v norme - ted pujdou prednostne po ladacich, blikny svetla zrcátka - ne ze by to mne kontroloval :-)
nejsem motorkar - ja motorky miluju :-)
dneska jsme dostal vyjadreni od RDMOTO k jejich padákum:
Dobrý den,
padací rámy nemusí mít homologaci. Nerozšiřují celkovou šířku motocyklu. Ani jiní výrobci je nemají, např. německý SW-motech, španělský PUIG, Touratech, atd.
Originál padáky BMW také nemají štítek s homologací.
Homologované musí například být zrcátka, světla, rozšíření zrcátek, páčky, atd.
Buď ať Vám ukáží zákon, kde to je napsané a nebo padáky před STK demontujte.
Děkuji.
S pozdravem Drašnar
NAPROTI TOMU STK OPERUJE TIMTO
Jakékoliv příslušenství musí být výrobcem schválený díl, který je na daný typ vozu homologován Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček
xHackerM: svetla dle platne legislativy musi byt namontovane v ose vozidla, coz predpokladam vsichni maji, nesmi zvetsovat sirku vozidla coz taky ne a pokud nemaji homologaci tj. nejsou schvalena pro porovoz na pozemnich komunikacich a jsou TZV. pracovni musi byt na samostatnem vypinaci, takze to je vpohode
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček
Před pár dny jsem na tohle téma psal na cenduro....
Na padací rámy, rámy na kufry apod. žádná "homologace" ani CE ani e/E být nemusí.
V ČR platí bez výhrady harmonizované nařízení evropské komise, ke kterému je konkrétně specifikovaný v prováděcí předpis k příslušné direktivě EC. Držáky zavazadel, padáky ale třeba ani opěrky zad nejsou neoddělitelná součást motocyklu. Pokud jsou vyrobené podle té direktivy (rozměry ve vztahu k rozměrům motocyklu, radiusy..) tak to projde s jednou vyjímkou - přední ochranné rámy všeho typu na všechny vozidla včetně jednostopých. Tam platí jiná direktiva zaměřená na ochranu chodců při čelním nárazu a prakticky žádný ochranný prvek v přední části jakéhokoliv vozidla neodpovídá té regulaci.
Alespoň tak nám to vysvětloval na školení nějaký člověk z GTU ze Stuttgartu. Je to platné od roku 2009. Z pohledu direktivy 2002/24/EC u motorek není podstatné, co je na motorce namontované pokud to nepřesahuje vnější rozměry vozidla (v tomhle případě dané šířkou řídítek). Takže rámy na kufry, padací rámy - pokud to není širší víc než řídítka a je to vyrobené v souladu s tím nařízením tak to schválí na COC bez výhrad. Dříve to platilo i o kufrech (pevně připevněné schránky na zavazadla nesměly přesahovat nejširší místo motocyklu bez nich a to i v případě topcase, kde topcase nesměl přesahovat vršek plexi a do rozměrů se nepočítaly boční nebo motorové ochranné rámy a zpětná zrcátka), od roku 2003 je změna a v principu to platí jen pro kufry, které jsou demontovatelné jen s použitím nářadí nebo jsou pevnou součástí motocyklů a neplatí to pro zavazadla, která se dají odejmout s použitím zámků apod. Montáž pomocí zámků, háků, závěsných mechanismů, čepů - není považovaná za za "pevné" z pohledu věty "všechny části vozidla a zejména všechny pevně připevněné komponenty rozšiřující do stran, nesmí přesáhnout rozměr daný dvěma paralelními linkami s podélnou osou vozidla..." plus obecné omezení 3.1.1. : 4m délka, 1m šířka pro mopedy, 2m pro ostatní vozidla, výška 2.5m.
Takže skutečně podle platných zákonů ve všech zemích EU můžeš provozovat motorky s kufry, které se dají demontovat bez použití nářadí i když přesahují ty dvě linky protnuté koncem řídítek. Rámy samotné nesmí ten obrysový obdélník překročit a musí mít určité stanovené radiusy a není na ně potřeba žádné EC značení ať jsou od výrobce motorky nebo kohokoliv jiného. Vzhledem k harmonizaci zákonů v rámci EU stačí, když je výrobek schválený v jednom členském státu a automaticky to platí pro všechny. I kdyby někdo chtěl CE značku třeba na sedla nebo na cokoliv kromě těch 21 vyjmenovaných kategorií výrobků z direktivy evropské komise, tak neexistuje prováděcí předpis, jak by mu jí někdo mohl vydat. V případě motorek se CE týká jen elektrických a elektronických komponent (světla a jednotlivé součásti světel včeně parabol, vypínače, jakékoliv řídící jednotky, atd.), cokoliv natlakovaného včetně pneumatik, komponentů vstřikování paliva... a především výrobků osobní ochrany a od letošního roku prakticky všeho, co má motocyklista na sobě (boty, rukavice, bunda, kalhoty, helma...). Nevím, jestli to nařízení už platí nebo teprve platit bude, na školení jsem byl vloni v létě a říkali, že to začne platit v roce 2016 ale nevím kdy. Do té doby se to týkalo jen ochranných prostředků (personal protective equipment) - chrániče např. Letos to bude na všechno co má člověk na sobě. A kromě toho je ještě certifikace [E.]/(e.) Vydávají se na to certifikáty pro konkrétního výrobce v konkrétní zemi (číslo za e značí tu zemi kde to bylo vydané). Všechno vydané do roku 2002 (myslím) je neplatné a e/E značka je povinná pro: motorová vozidla bez ohledu na to, jestli jde o auta, motorky... ale ne jejich doplňky s vyjímkou: čehokoliv elektrického (včetně světel a jejich součástí), zrcátek, pneumatik, kol, brzd, klaksonů, zabezpečovacích zařízení, veškerých skleněných výrobků pro automobilové použití a výfuků a jejich součástí. Tam je to požadované i když nejde o vozidlo jako takové ale jeho doplněk nebo příslušenství. O tomhle celkem nic detailního nevím, to je jiná agenda a nebyli jsme na to školení a vím jen tenhle rámec, co nám řekli v rámci školení CE. Je to víceméně záležitost pro výrobce vozidel jako takových a výrobce elektroniky. Takže třeba na tripmasterech, které vyrábí Touratech i pro silniční použití máme tu CE a e značku a v krabici kopii certifikátu, na verzích pro závodní účely není. U výfuků co děláme, je kopie certifikátu taky a taky tam jsou ty značky atd. Kdo se tím chce podrobně zabývat, tak se všechno dá najít na http://europa.eu/index_en.htm ale je to příšerný, protože jeden dokument odkazuje na další a ten na další atd.
Touratech si nechal ke každé skupině výrobků, které se prodávají pro silniční použití a spadají pod direktivu EC vystavit certifikát o shodě s tím nařízením - konkrétně 2002/24/EC a 87/24/chap3 a 93/93EEC. CoC potvrzuje že ty vyjmenované výrobky souhlasí s nařízením evropské komise a to konkrétně že se nejedná o nedemontovatelné (integrální) součásti rámu, že ty díly jsou vyrobené v souladu s nařízením co se týká vnějších rozměrů, poloměrů a vnější projekce. Žádné homologační značky nemají ani sériově dodávané rámy, držáky kufrů a další podobné doplňky výrobců motocyklů. Direktiva EC přesně vyjmenovává komponenty, které v případě motocyklů musí mít certifikační značky CE, e nebo E a žádné ochranné rámy, které se vejdou do projekce vnějších rozměrů motocyklu tam nespadají.
Jinak řečeno - pokud ten rám nepřesahuje obdélník vymezený na levé a pravé straně koncem řídítek a vpředu přední pneumatikou a vzadu nejspíš koncem blatníku nebo nosičem zavazadel, tak žádný předpis o jakékoliv certifikace ani není možný - nikdo ho nevystaví, protože na to není metodika. Pokud by šlo o rám, který třeba dozadu překračuje ten vnější obdélník, tak je to trošku jiná situace ale moc takových případů není. Vpředu už vůbec ne. Na rozdíl třeba od ochranných rámů na autech, kde takové řešení prakticky nejde udělat, protože rám vždy přesahuje projektované rozměry a ještě navíc čelní rámy jsou přímo v direktivě omezené a specifikované. Boční ani motorové v případě motocyklů ne. Nařízení EC jsou závazné pro všechny členské státy EU a tedy i pro ČR - i přes nelibost některých organizací, které by rády homologovaly co již homologované je, certifikovaly, atestovaly - ale přitom je to zbytečné. Výrobce může mít kolik chce různých atestů jakých chce zkušeben, laboratoří a ústavů ale povinné je to, co je stanovené v zákonech a v tomhle případě je to platný zákon EU. Ale v těch zákonech je mrak výrobků, které povinné certifikáty mít musí - výfuky, cokoliv elektrického a elektronického, cokoliv tlakového, pneumatiky, brzdy, blinkry, zrcátka, jakékoliv skleněné součásti atd. Ale opět - stačí mít kopii certifikátu výrobce nebo dovozce do EU (typicky u výfuků bývá přibalený) a přístupné značky a musí to být v pořádku.
schrek napsal:
dneska jsme dostal vyjadreni od RDMOTO k jejich padákum:
Dobrý den,
padací rámy nemusí mít homologaci. Nerozšiřují celkovou šířku motocyklu. Ani jiní výrobci je nemají, např. německý SW-motech, španělský PUIG, Touratech, atd.
Originál padáky BMW také nemají štítek s homologací.
Homologované musí například být zrcátka, světla, rozšíření zrcátek, páčky, atd.
Buď ať Vám ukáží zákon, kde to je napsané a nebo padáky před STK demontujte.
Děkuji.
S pozdravem Drašnar
NAPROTI TOMU STK OPERUJE TIMTO
Jakékoliv příslušenství musí být výrobcem schválený díl, který je na daný typ vozu homologován
Obvykle stačí, když zákazníkovi, kterému dělají problémy, pošlu kopii certifikátu o shodě s direktivou a ověření zkušebny, která certifikát vystavovala. Ale správně to chtít nemají.
Když se podíváš třeba na rámy kufrů BMW, KTM, padací rámy - také žádné vyražené značky nemají.
Kufry jako takové mají sériové a typové číslo a opět k nim je certifikát o shodě plus se dá vyžádat souhlas (schválení) výrobce motocyklu v krajním případě, protože to nedělají zadarmo.
Já myslím, že teď to bude půl roku peklo, protože STK jsou fakt ve stresu z toho procesu, který třeba Dekra dělala už asi rok. Najednou je někdo sleduje co a jak dělají, posílají fotky na magistráty atd. Za půl roku si to sedne a budou pracovat normálně. Každopádně zrovna když člověk jezdí někam, kde je technik z kategorie totálních prudičů a nic ho nezajímá, tak není zase takový problém to, co mu vadí, prostě před technickou odmontovat. Když bude tvrdit, že kufry namontované pomocí závory a ručního kolečka jsou pevná součást motocyklu, protože je tam šroub, tak asi fakt bude nejlepší kufry sundat a hotovo.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jinak co se týká komunikace na národní úrovni stran příprav resp. připomínkování zákonů evropské komise, tak vás asi nepřekvapí, že tam žádní motorkáři nejsou. Tento týden budu mít schůzku s jedním člověkem z jedné z organizací, která je v tomto procesu aktivní a jsem ve spojení s dalším člověkem z další organizace a z toho, co zatím vím například o chystaných změnách v EU z pohledu prodeje veškerého vybavení motorkáře (oblečení, boty, rukavice...) od výrobců, tak to ČR prakticky nezajímá. Nikdo nedává podněty pracovním skupinám ve kterých také nejsou motorkáři ale úředníci a naprosto jistě tam je vidět vliv certifikační lobby (všechny certifikace jsou především super business pro ty, kdo je vydávají). I na tohle téma jsem něco napsal na cenduru do diskuze o africe twin, kde se o tom mluvilo...
Myslím, ne jsem přesvědčený, že tohle je jen začátek a skončí to skutečně tak, že budeme potřebovat mít na motorku certifikované i trenky. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Potom začnu jezdit nahej. na kůži si nic vytetovat nenechám
Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.
"Laskavým slovem a namířenou pistolí dosáhnete víc než jen laskavým slovem" www.elektrorv.cz
Bohumil napsal:
Me by zajimalo jak budou prochazet ty kaface...
byl sem od mlade s mercedesem a musel to projet se stazenyma prednima oknama pac ty folie sou prej moc tmavy ikdyz maji papir a sou tam uz na treti stk..takze sem musel slibit ze to sloupnu hned jak se otepli a bude na to palit slunko...
na LT mam nabastleny xenon to bude asi pruser... no a z 1100gs odsroubuju drzaky kufru, mrizku svetla ajeto. Stary geeso je original...
Jestli jsi doted s foliema na prednich oknech projizdel, tak to bylo velky stesti, protoze to je absolutne mimo zakon a zadnej papir nehraje roli. Proste na nich nesmi byt nic.
... Každopádně zrovna když člověk jezdí někam, kde je technik z kategorie totálních prudičů a nic ho nezajímá, tak není zase takový problém to, co mu vadí, prostě před technickou odmontovat. Když bude tvrdit, že kufry namontované pomocí závory a ručního kolečka jsou pevná součást motocyklu, protože je tam šroub, tak asi fakt bude nejlepší kufry sundat a hotovo.
A nebo se na prudice vysrat a udelat kseft nekomu jinymu. STKcek je vsude jak kviti, aneb kdo chce kam, pomozme mu tam...
Upravil BURE dne 24.02.2016 07:45
Možná, že jsem krásnej jako anděl, ale anděl rozhodně nejsem!
Nazdárek , minulí týden jsem byl na technické s ktm 690enduro , panáček přišel , podíval se na moto letmo , na 5min. odešel (na počítači se podíval jak moto vypadá), když se vrátil tak to začlo , máte špatně umístěné zadní blikny , máte poznávací značku pod špatným sklonem k vozovce a nemáte osvětlenou RZ , děkujeme nazhledanou do 1měsíce odstranit a přijedte znovu , byl jsem z toho trošku vedle sebe , zrcátka musejí být obě , na ladáku musí být viditelná homologace , zadní stupačky neřešil ani drapáky, vše se fotí a hned odesílá někam na ustřednu
BURE: to je jasny, ale kdo tobude testovat , ktera je dobra a ktera ne, jinak jak to je kdyz te vyhodi , dostanes technickou na jeden mesic a musis jit zas na tu samou ?
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček
schrek napsal:
BURE: to je jasny, ale kdo tobude testovat , ktera je dobra a ktera ne, jinak jak to je kdyz te vyhodi , dostanes technickou na jeden mesic a musis jit zas na tu samou ?
Schreku můžeš objet i pět STK za den ale nezapomen že jsi v Kocourkově (tedy myslím tím ČR ) a za těch pět STK pětkrát zaplatíš a všude plus mínus autobus to prostě bude plná cena pouze v případě že se vrátíš na stejnou STK po odstranění nedostatků platíš opakovanou což je mín než plná a kontrolovat by měli jen to za co tě vyhodil...
Sezona nikdy nekončí !!! Zatím ...
Bohumil napsal:
Me by zajimalo jak budou prochazet ty kaface...
byl sem od mlade s mercedesem a musel to projet se stazenyma prednima oknama pac ty folie sou prej moc tmavy ikdyz maji papir a sou tam uz na treti stk..takze sem musel slibit ze to sloupnu hned jak se otepli a bude na to palit slunko...
na LT mam nabastleny xenon to bude asi pruser... no a z 1100gs odsroubuju drzaky kufru, mrizku svetla ajeto. Stary geeso je original...
Jestli jsi doted s foliema na prednich oknech projizdel, tak to bylo velky stesti, protoze to je absolutne mimo zakon a zadnej papir nehraje roli. Proste na nich nesmi byt nic.
Přední boční světla mohou mít fólii, tuším s 30% zatmavením.
Problém je, že se změnily podmínky a STK to vyžaduje i zpětně.
Takže u Mazdy, kde jsem si nechal dát fólie dle regulí platných před 5-ti léty mi to prošlo jen díky tomu, že technickou jsem nechal dělat servisem.
U Nissana jsem byl na technické sám a musel jsem je strhnout.
Přestože, opakuji, v době montáže fólií jsem dal jednoznačné zadání - musí to splňovat legistlativu a měl jsem na to papíry i příslušné značky na fóliích.
schrek napsal:
BURE: to je jasny, ale kdo tobude testovat , ktera je dobra a ktera ne, jinak jak to je kdyz te vyhodi , dostanes technickou na jeden mesic a musis jit zas na tu samou ?
Schreku můžeš objet i pět STK za den ale nezapomen že jsi v Kocourkově (tedy myslím tím ČR ) a za těch pět STK pětkrát zaplatíš a všude plus mínus autobus to prostě bude plná cena pouze v případě že se vrátíš na stejnou STK po odstranění nedostatků platíš opakovanou což je mín než plná a kontrolovat by měli jen to za co tě vyhodil...
Přesně tak a nezapomeň,že jakmile tam jednou vjedeš máš ev.číslo a všechny TK v ČR ví,že Franta Vokurka neprošel kvůli této či oné úpravě,takže ani neztrácej čas objížděním jiných tk tam už o tobě vědí jsou propojeny.
Marek BMW: takze super v dobe , kdy musim mit na sobe reflexni prvky po setmeni, pokud jdu mimo obec, nebo na neosvetlen komunikaci jinak dostanu flastr, na vozidle nesmi byt nic reflexniho no super Kocourkov
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček