Dík za reakce.Poslední "chroupání" se projevilo i u letošního modelu ADV a v Inveltu na garančce /po 1000km/ nepodali vysvětlující informaci natož aby to odstranili. Jisté je se to přenáší přes stupačky. Pomůže částečně guma na stupačkách, snížení tlaku v pneu ale to není řešení. To je jako když si práskneš Nalgesin na bolest. Odzkoušený je že některý GS "chroupají" více, některý méně. Jak to někdo odstraníte podělte se.
Jarda
Chci se zeptat jestli se to náhodou nedá řešit (zatím písemnou formou) s nějakou "vyšší " instancí nad českými dealery?Jestli neví jak to odstranit. Ten problém tam evidentně je a je vidět,že žádný z oficiálních servisů neví co s tím. Já jsem ještě v záruce tak by to byla škoda prošvihnout.
Nemůže to mít nějakou spojitost s poruchou převodovky? Někde jse tady četl že na LCčkách odcházi převodovky ale nevím co je na tom pravdy a jak se to popř. projevuje
Už jsem si toho taky všimnul. Jedu po hladkém asfaltu a když najedu zadním kolem na nějaký osamocený šutřík nebo hroudu bláta atd, cítím ve stupačkách takové jemné křupnutí nebo ťuknutí jako by se potkaly dva zuby někde v převodu. Přikládám to tomu, jak guma ten kámen odstřelí. Letos jsem to registroval asi dvakrát. Najeto cca 8000 km, z toho letos asi 2000. Na předešlém vzducháči dvouvačce s ESA jsem to neregistroval, předtím na XJR jsem to "ustřelení" kamene taky občas cítil. A teď babo raď :-)
Skoro bych to takhle od PC viděl na ten stojánek.
Znám to i já. Jediná pohyblivá součástka v té části motorky je stojan, dělá to on. To samé mi řekl přijímací technik v Inveltu, když jsem mu tenhle postřeh řekl.
BMMW R1200GS LC 2014
to akože nový vodník má okrem iného aj fičúru chrumkajúceho stojanu ktorá znervóznuje jeho nových majitelov.... no výborne
live fast, die young be wild, have fun
Zasa neprehanajte.
Je to presne ako pisal hajnrich - Ides po hladkom asfalte, prejdes po osamotenom kamienku (ktory ti z pod kolesa odstreli) alebo zaschnutom blate, tak to jemne citit.
To iste sa mi stava aj na druhej motorke (Honde) a nevidim na tom nic strasne nenormalne.
A ci to robi stojan?... neviem. To by som citil castejsie - na sotoline by som bol poriadne "vybuchany". A nie som. Na asfalte doskok tiez uplne hladky. ...po prejazde isteho specifickeho zeleznicneho priecestia
P.S.: Raptor, tebe mozno budem pripadat ako clovek postihnuty syndromom "co je moje, to je naj" ...narazam na koment v inom fore . Tak to ale naozaj nie je, len sa snazim nerobit z komara somara.
Su veci, co mi na LC vadia (napr. "cinske" ovladace smeroviek a pod.), ale to je ina tema.
Upravil Supi dne 24.05.2016 14:48
Pročítám toto vlákno a i já se musím přidat, při přejetí nějaké nerovnost to občas, zejména při tvrdém podvozku bouchne, nejdřív jsem si myslel, že to dělá ESA, myslím tím uchycení ESA, při dlouhodobějším pozorování jsem to ale přisoudil také stojanu. Když za něj ale vezmu tak mi to tak ale nepřijde. Tak budu taky pátrat.
Honda Africa twin 750 (1992), BMW R1200 GS Adventure (2015)
Tvl to je prča Já se začal po stojanu zaměřovat taky na tu ESU ,protože ty zvuky se ozívaj i po přejetí docela nenápadných nerovností ,při kterých si myslím,že by ten stojan neměl moc šanci propružit. Ale přemýšlím jak by se to od tlumiče dostalo do stupaček a nebylo to cítit jinde ,třeba v sedátku. Fakt mě to štve,že na to nemůže nikdo přijít,ani v BMW...
petrhroch napsal:
Tvl to je prča Já se začal po stojanu zaměřovat taky na tu ESU ,protože ty zvuky se ozívaj i po přejetí docela nenápadných nerovností ,při kterých si myslím,že by ten stojan neměl moc šanci propružit. Ale přemýšlím jak by se to od tlumiče dostalo do stupaček a nebylo to cítit jinde ,třeba v sedátku. Fakt mě to štve,že na to nemůže nikdo přijít,ani v BMW...
mne to (zatim) nedela.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Tož gratuluju... Mě hned od začátku. Připadlo mě to jak kdyby bylo něco blbě dotažený nebo jako menší šroub ve větším závitu nebo nevím jak to popsat. V BMW na nic nepřišli a přišli s tím ,že by to mohl byt ten stojan. Moje angličtina je dost na prd tak to ani neumím dohledat na zahraničních fórech. Nevím jak anglicky popsat ten zvuk
Zdravím, tak po pozorování z minulého víkendu sem zkusím něco k tématu kváknout.
Taky pozoruju drobné rány do stupaček od kamínku nebo nerovnosti že silnice, ale nepřišlo mi to nijak extrémní, nicméně po diskuzi tady a srovnáním s ostatníma motorkama mi to přeci jen nedalo to trochu zkoumat. Náhodou jsem minulý týden projížděl několik uzavírek a při nich přejížděl vícekrát ty "ukecaný" pruhy na dálnici. A ejhle. Ty rány do stupaček byly najednou naprosto stejný, pravidelný, "dokonalý". Popsal bych je jako krátký, rázný, jasně ohraničený. Zjistil jsem, že to dělají ty pruhy kde je ca 5 (8?)mm vysoká příčná "housenka" na šířku toho bílého pruhu. Pruhy kde jsou takové ty puchýřky, jako bublinková fólie, to nedělá. Relativně na to nemá moc vliv ani rychlost, respektive ten vjem rázu je mezi 70-140km/h v podstatě stejnej. A druhej a zásadní postřeh, ty rázy jsou při přejetí housenky naprosto okamžité, tak jak to cítím při kontaktu s pneu, tak v podstatě okamžitou reakci i od stupaček (souhlas?).
Tolik co jsem vypozoroval a teď se dopustím analýzy.
Spekulovalo se tady o ranách stojanu, nebo vlivu převodovky, respektive kardanu. Řekl bych, že to není ani jedním.
Shodneme se (snad) na tom, že pokud stojan, tak by to dělal ráz při jeho zaklapnutí k motoru, jenže k tomu je nejdřív potřeba aby se odklopil. Vzhledem k tomu že je ten pohyb k motoru přes pružinu a ta má nějaké rychlosti a síly, tak vzhledem t komu že ty rázy jsou pro kontaktu s "housenku" okamžité, je stojan vyloučen, to zpoždění by prostě bylo naprosto zásadní a veliký. Řekl bych, že to odpovídá i zkušenostem z přejíždění větších děr, nebo retardérů, o terénu nemluvě, kdy stojan jednoznačně bouchne, ale to asi každý známe a snad bude opět shoda na tom, že to je něco jiného, s jednoznačným časovým zpožděním toho rázu a taky ten vjem do stupaček je pocitově jiný, podle mě "měkčí a delší".
Za mě závěr ke stojanu - stojan to není.
A teď převodovko-kardan. Celá poháněcí soustava má logicky - technologicky i systémově od výbuchu ve válci až po záběr gumy na silnici spoustu vůlí. Jinak by to ani nefungovalo, musí mít. Pokud vezmu v úvahu, že ten ráz ve stupačce musí způsobit ráz od nějakého dílu, nebo dílů v poháněcí soustavě, a ten pak musí vzniknout nějakým předběhnutím se zadního kola vůči převodovce, nebo alespoň kardanu, pokud by to byl jen ten. Vzhledem k tomu že ta silniční housenka je 5mm vysoká není logicky možný, aby se to stalo tím, že zadní kolo jede z housenky jakoby "z kopce" a tím se "předběhne" oproti vůlím (byť jen v kardanu). Samozřejmě tah motoru je daleko výkonnější atd. a tahle situace zkrátka nastat nemůže. Ostatně vibrace na stupačce, které vzniknou ze „zpětného rázu“ po přeskupení vůlí všech prvků poháněcí soustavy se dá jednoduše pozorovat při rychlém zavření plynu v plném tahu motorky. Výsledek je ráz který se jednak dostaví se značným zpožděním (logicky) a taky má úplně jinou charkteristku, je delší, má víc frekvencí, je trhanej ….
Za mě závěr k převodo-kardanu – ani ten to není.
Můj technicky postiženej mozek došel k závěru který jsme včera probrali trochu s mým geniálním (jo, je prostě fakt chytrej, ale motorku pozná od auta jen díky absenci stěračů …… existenci C1 mu z etických důvodů zatajuji) kamarádem z matfyzu a shodli se na viníkovi:
- každé těleso (tuhé i netuhé) má své schopnosti přijímat, vstřebávat, modifikovat, vysílat, atd. všemožné vibrace o nejrůznějších frekvencích
- s každou z frekvencí si je schopen poradit po svém, některé tlumí, některé násobí, některé jen „pošle dál“, atd.
No a podle mě (nás), prostě LCčko z podstaty svý existence (konstrukce, složení materiálů, nastavení podvozku, atd.) si prostě jako těleso neumí poradit (odfiltrovat) s rázem který dostane od „5mm velkého kamínku“ a prostě tu rázovou frekvenční vlnu parádně vyčistí a pošle jí někam k motoru, respektive na stupačky, respektive dá našim nohám vědět že motorkou pěkně projela a že to teda byl pořádnej šutr .
Zajímavé by bylo zjištění od někoho, kdo nemá ESA podvozek (předpokládám, že většina LC ho mít bude, a to neberte teď jako nějakou snobárnu, ale co vím tak dealeři o tom tak mluví), jestli je na tom stejně.
No a to je všechno Pro mě to celé znamená jen trochu klidnější spaní a třeba nějakou další technickou diskuzi, a to mě ba
Ahoj, Martin
jejda......
já to psal v mobilu a teď až v celku koukám jak je to dlouhý, tak snad neusnete a snad sem netrumfnul Ivana s jeho obytňákem a nožema, ty bych tedy nerad ..... : ))) (BTW - oboje super čtení, fakt)
Zajímavý počteníčko (upřímně) . Jak jsem psal stojan jsem taky zavrhl,kardan taky ,protože to dělá i když je motor v záběru. Já to tipoval na něco někde povolenýho(blbě utaženýho) jen nevím kde a nevím co Možná tlumič... Zkus ještě probrat s kamarádem ,proč to nedělá každá motorka stejnýho modelu .To by pak byla asi výrobní vada. Takhle fakt nevím.
Mám houby najeto 4500km, párkrát jsem to ze začátku taky zaregistroval, ptal jsem se kamaráda co má LC rok, před tím měl 50 000km 1150 a ten mi řekl " neřeš to, to je prostě BMW" tak jsem to neřešil. Tet mám 2500 km na TKC 80 a nezaregistroval jsem to ani jednou. Zaměřil jsem se na to v Rumunsku jak na asfaltě tak na šotolině, ve všech modech, v sedě i ve stupačkách a nic. Jediný co jsem udělal po přezutí tak jsem sundal ten zadní blatníček. Třeba se zaklepe a přenese se to dál.
Že by to bylo tvrdší silniční gumou bez špalků?Je možný ,že to špalek nějak odfiltruje. Další názor. S takovou na to za chvilku přijdeme. ... Já to řeším spíš z toho důvodu aby se z toho nevyklubalo něco horšího. Třeba někde 1000km od baráku.