A přesně ta 4 a 5 tam jsou ty ložiska. Jsou na tom nasazený. A taky ta 2 tam je gumový silenblok. A to samé je na nohavici u převodovky. Dvě ložiska a silentblok v tlumiči.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Mam najeto 72000 na1100gs.Menily byste preventivne lozisko v kardanu?Prej v 80000 odchazi.Nebo ho mate nekdo dyl? Kdyz vezmu za kolo na stojanu mam tam malinkou vuli.Na kolik vymena loziska prijde?Je mozno to lozisko objednat ve specialce na losiska?Nevite jeho cislo?
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
vevis napsal:
Mam najeto 72000 na1100gs.Menily byste preventivne lozisko v kardanu?Prej v 80000 odchazi.Nebo ho mate nekdo dyl? Kdyz vezmu za kolo na stojanu mam tam malinkou vuli.Na kolik vymena loziska prijde?Je mozno to lozisko objednat ve specialce na losiska?Nevite jeho cislo?
...vrzgá kardan.
Tak to vím "opět" naprosto přesně, to jsem dělal, vrzgalo mně úplně stejně v jehlových ložiskách, je to známka toho, že jsou ložiska špatná a říká si o výměnu. Neměl jsem vakl na zadku, jak se výše uvádí, ale vrzalo to pěkně, tak jsem ohrnul manžetu a sprejem na řetěz jsem ložiska namazal, vrzgání přestalo, objevila se ta zmiňovaná vůle. Dopručuji výměnu ložisek, je to cca 1200 Kč v materiálu. Pokud se totiž na to vykašleš, stane se to, že ti odejdou i ty čepy, na kterých jsou ložiska a oprava se prodraží, ložisko je zašprclé a pootáčí se to na čepu, to je ten vrzgot.Dělal jsem tyto opravy už asi čtyři.Ložiska 10x32x17 - 2ks.
Nevím, kde udělali soudruzi z Německa chybu, v nákresu vidět nejsou, ale jsou nalisovaná v okách v místě uložení kardan. kříže.
Upravil bmwivo dne 05.05.2008 11:40
Mam tu vuli fakt malou,ale nic tam nevrze.Tak nevim jestli to neresit az po sezone.By me zajimalo jestli je to fakt pravidlo,ze to hlavni lozisko co 80000 odejde.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
takze odhrnut manzetu a olejovat, dakujem za radu
ono to vrzga iba trochu ked je horuci kardan, a ked na nej nesedim a len tak zlahka zatlacim na zadok , vtedy to vrzga, ale asi by sa to len zhorsovalo a zhorsovalo..
...někde tady na webu to už bylo popsáno, chce to trochu znalostí, abys sis nepřivodil zbytečně problém, doporučuji šikovného mechanika, jsou tam důležité utahovací momenty a lepidlo Locktite 2701 tuším, je nutné mít přípravky, nebo přesný ořech z goly, pokud nejsi mechanik, tak to někomu přenech, pokud není vůle velká, tak se dá jezdit, ale mě by to asi nebavilo.Šikovně vylisovat kroužek ložiska, nový kroužek podchladit a oka naopak ohřát horkovzduškou. Utahovací moment na vymezení vůle je tuším 8 NM a pojistná matice tuším 80nm, ale vždyť máš snad manuál, tam je popis a pozor, lepidlo povolí při demontáži okolo 120 st. cels.
Snad nic nezkazím, když řeknu, že by ti to třeba Cycli udělá :-)), zkus mu zavolat.
duggo napsal:
A pocuj, ako su tam silno nalisovane ? treba na to nejaky specialny pripravok, alebo staci moja hruba sila a kladivo, keby som to chcel vymenit .
Tak tady máš odemně nafocenej postup:
Sundat kolo+brzdič+čidlo ABS(pokud ho máš)
Horkovzdušnou pistolí nahřát vnitřní čep cca na 120st., aby povolil Loktite v závitu; střihnout nebo povolit (podle toho jaký máš) stahovací pásky na manžetě.
Povolit kontramatku na vnitřním čepu.
Povolit vnitřní čep.
Nahřát a povolit vnější čep.
Povolit vzpěru kardanu.
Opatrně vysunout hrušku kardanu a označit si fixou polohu (kardan se musí dát zpět, tak jak byl - kříže u hrušky i za převodovkou musí být přesně zrcadlově proti sobě - proto paralever) - potom už netočit z hřídelí v nohavici /rameni/
Odpáčit křížový kloub - drží na hřídeli na rozpěrném kroužku. Když už je to dole, tak zkontrolovat gufero za křížem jestli nechčije olej do manžety.
Pomale, opatrně, rovnoměrně vyklepnout ložiska - je lepší okolí ložisek nahřát horkovzduškou.
Všechno si očistit (závity na čepech, matku, závity v rameni /nohavici/kardanu...) a naklepnout opatrně a rovnoměrně nový ložiska - opět je lepší nahřát okolí děr pro ložisko horkovzduškou a naopak ložiska šupnout na chvíli do chladna.
Namazat drážkové hřídele grafitovým tukem. Naklepnout kříž, aby se překonal odpor rozpěrného kroužku na hřídeli.
Napatlat lehce závity čepů Loctitem 2701 nebo obdobnou sračkou na závity.
Nasunout hrušku do nohavice - chce to trochu citu a trpělivosti trefit se na drážkovou hřídel v nohavici /rameni/ - dodržet pozici kříže. Upevnit vzpěru kardanu.
Vnější čep dotáhnout 150Nm
Vnitřním čepem vymezit vůli 7Nm (z vlastní dlouhodobé zkušenosti spíše cca 8-10Nm)
Díky Klasice za poskytnutí modelu k focení
Jestli si na to z jakéhokoliv důvodu netroufáš (zkušenosti, vybavení dílny....), tak to svěř někomu, kdo už to někdy dělal (Cyril, Dodotech, Carservis, Renocar, Autec, Cycli, já....)
Upravil Tonda dne 14.04.2009 14:21
Moc pěkný návod Tondo, to se mi moc líbí ted bych si do toho troufnul i sám. Nemáte náhodou ještě někdo něco podobného i s foto?
Pro admina: Co takhle to vlozit do sevisu primo na stránkách? Bylo by super kdyby tam bylo takovyhle věcí víc.
Konečně jsem našel to co jsem hledal ...GS
Skvělý fotonávod! Fakt klobouk dolů.
Mimochodem, každá práce, kde se používá Locktite 270 nebo 2701 je už na hranici toho, co by člověk měl dělat sám doma v garáži. Mě říkal mechanik, který sestavoval jednu část přestavby, že on se nepouští do žádných věcí, kde se lepí anaerobně na vysokou pevnost, protože tam se třeba měří moment s přesností, kterou člověk s běžným vybavením doma nemá. Na druhou stranu - výměnu zvládnou tito kvalifikovaní mechanici (se 100% kvalitním vybavením) a např. křížový čep v kardanu 1200GS zvládli za krátkou dobu a měli ho skladem...
Tak se asi není čeho bát ale opravdu bych radil buď mít po ruce někoho, kdo takové věci dělal a nebo to dát odborníkovi.. Na fotkách to vždycky vypadá snadno...
Ano, šéfmechanik, uprostřed, hlavní svářeč vlevo a specialista na digitální systémy a CanBus vpravo. Nekecám! Na poslední výpravě z našeho okolí (vloni) měnili fakt prasklý křížový čep včetně odtažení R1200GSA z pouště prakticky na počkání. Servis řekl bych rychlejší než někde u nás. Pochybuju že by v BMW měli ten čep skladem Taky si nejsem jistej, jestli plivnutí udrží ty šrouby stejně dobře jako Locktite ale když to říká zkušený mechanik
Každopádně ten Adventure domů v pohodě dojel a mám dojem že ten čep ani neměnili, protože je v pohodě.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
dakujem velmi za fotky !
myslim, ze to zvladnem aj sam, a ved si matne spominam, ze mam aj strojnickuu skolu uspesne ukoncenu tak by som to mal zvladnut, momentove kluce mame, horkovzdusnu pistol nie skusim to mamkynym fenom na vlasy, pripadne to dam spravit kamosovi co uz si kardan menil
a ma tam byt vule? bych rekl, ze asi nema. proc ji tam mam ja???
Vůle tam být nemá Až pojedeš okolo, tak se stav a mrknu ti na to
Je to přesně jak píše bmwivo
dekuju moc za nabidku. prave 1.5. jsem teprve prekrocil 40 000km, takze doufam, ze bude stacit dotahnou lozisko na kole, nebo neco podobneho. pokud by to byla zavada rovnajici se vymene lozisek, bylo by to pro me velke zklamani. nejezdim zadnej extrem v off ..., taktez nejak nepretezuju. toz tak ...
pokud pojedu kolem, rad se zastavim ...
tak jsme dneska rozdelali "celej" kardan, abych zjistil, ze to musim delat cele znova.ty loziska jsou opravdu spatne.
co me nastvalo nejvic je to, ze do toho uz nekdo vrtal a ponicil zavit na jednom z tech cepu. *pissed*
Chlapi poraďte. Dle výše uvedeného návodu jsem dotáhl kuželíkový ložiska kardanu na 8NM. Vše OK,vůle žádná. Ale po ujetí cca 500km se tam zase drobná vůle objevila. Tak jsem to znovu rozhodil a dotáhl na 10NM. Loktait 2701 a kontramatka na 105Nm. Všechno super,vůle zmizela. O víkendu jsem najel cca 600km a malá vůle je tam zas. Tak by mě zajímalo co dělám špatně