Pamilton napsal:
Čtu tady ty příspěvky a nechápu.... To LC je skvělý i právě proto, že elektronika motorku v okamžiku přenastaví tak, aby jezdci lépe vyhověla, lépe odvedla práci, byla v daných podmínkách pohodlnější, rychlejší, schopnější... Z nějakého důvodu mám tu zkušenost, že na rozdíl ode mne, to málo kdo používá ( přepíná ), a zřejmě se v tom málo kdo orientuje, a je to škoda.
Např. kamarád, závodník na motokárách, kroskách, teď i na silničních motorkách, člověk kterej dováží motorky a prodává a jel snad na všem, co se kdy vyrábělo mi nedávno řekl, že to jeho LC - vodník (podíl chlazení vzduchem 65%) je takový nějaký tvrdý, míň příjemný, než byly tkz. vzducháče (podíl chlazení vzduchem 73%). Když jsem s ním dal řeč, vyšlo najevo, že když si před dvěma lety dovezl LC z Itálie, já už jsem na něm nějakou dobu jezdil, tak jsem mu vysvělil co jak se na stavuje a proč. No a protože on je ten závodník, tak si tam naklikal Dynamickej mód a tvrdej podvoze a od tý doby na to nesáhl.... Jak tokovej člověk může hodnotit vlastnosti LC.
Určitě si zvykněte přepínat můdy, ale nečekejte, že přepnutím módu budete mít najednou krosku nebo supersport, Bude to pořád ta samá motorka, jen s jiným nastavením. To taky málo kdo chápe, nebo nechce chápat.
Každej mód má set nastavení pro el.plyn (palivovou mapu), kontrolu trakce, ABS a podvozek. Všechny základní módy (bez čipu pod sedlem) jsou určený pro standardní pneumatiky na asfalt, ty jsou na motorce na prodejně. Ani v jednom módu není utlumenej výkon motorky a na plnej plyn má motorka v každým módu 125 koní. Liší se to jen v citlivosti plynové rukojeti v první fázi otočení.
1.Turistickej mód je nejvíc neutrální. Reakce plynu, podvozek, kontrola trakce i ABS jsou nastavený akorát aby člověk bez problému namrskal 300,400 km pohodlně na okrskách v cestovních rychlostech, kdy není podvozek zatěžovane prudkou akcelerací ani prudkým bržděním a podvozek je dost komfortní ale ještě dost přesnej na pěkný kličkování v zatáčkách, pootočení plynem taky neutrální, takže motorka zrychluje kdy má, ale nijak neotravuje zbytečnou živostí a neunaví. O aktivitě ABS a kontroly trakce v tohle režimu ani nevíte, protože jsem jejich zásach nezaznamenal, což je podle mne pochvala pro jejich nastavení. V krizovce by se jistě ozvaly. (Pokud se člověk samozřejmě nerozjíždí na štěrku atd.)
2. Dynamickej mód, určenej pro sportovní jízdu. V tomhle režimu chceš jet rychle (pokud na to jsou podmínky), chceš aby i drobnej pohyb plynem byl okamžitě znát, chceš tuhej podvozek, o kterej se můžeš opřít v rychlosti a v náklonu v zatáčce, tuhej podvozek je daleko přesnější na řízení a kontrola trakce pokud možno nezasahuje, aby umožnila co nejlepší akceleraci na výjezdu ze zetáčky a neubírala na zrychlení, nad tím, že je v tomhle ražimu podvozek nepohodlnej-udrncanej, nemáš čas přemýšlet . Tímhle stylem se stejně nejezdí celej den. No a ABS počítá s prudkým bržděním do zatáček, takže si drží taky odstup. ta motorka sportovní jízdu umí.
3. Režim do deště je pravej opak dynamickýho můdu. Začne chcát a ty chceš v klidu dojet. Na dešti jedeš v klidu, hlavně plynule a v nižších rychlostech. Měkkej podvozek krásně kopíruje cestu a drží kolo neustále na zemi. Nic víc po něm teď nechceš. ABS i kontrola trakce jsou teď nejcitlivější, protože mají udržet motoku na kluzkým povrchu. v tomhle režimu ty kontrolky fakt dost blikají.
4.Enduro mód je pak pro jízdu v terénu, na standardních pneumatikách. Nižší rychlost, nerovnosti v terénu, takže podvozek na měkké nastavení, plyn má tupou reakci, protože když jedeš ve stoje, nebo to s tebou v terénu hází, nemůžeš bejt s rukou na plynu tak přesnej a citlivá reakce plynu by způsobyla ucukanou jízdu. Tupá reakce umožní plynulou jízdu. Kontrola trakce je potlačená, abys mohl ze zatáčky pod plynem s lehčím smykem a ABS počítá s bržděním na nespevněným povrchu. ( jinak enduro mód je dobrej i do města, nebo se mi osvědčil Třeba v horní části Stelvia, když jsem měl s manželkou za zády za sebou asi 300km a šplhali jsme jednu vlásenku za druhou, )
Každej mód má přednastevenou tuhost podvozku, ta jde ale během používání toho kterýho módu přepínat, takže když celej den jedeš na Tour s normálním podvozkem můžeš si podvozek na horších úsecím změkčit a nemusíš přepínat můd.
Po instalaci čipu pod sedlem se děje toto:
Aktivuje se další mód: Enduro Pro, kterej je určenej taky do terénu ale ve vyšším levlu. Je určenej pro speciální pneu do terénu- pro špunty. Taky se v tomhle režimu aktivuje tvrdej podvozek, zřejmě se počítá s drsnější jízdou, kde jsou i skoky, vyšší rychlost v terénu atd, tlumení by mohlo jít na doraz.
Další důležitou věcí je paměť přenastavení podvozku. Jestliže bez čipu se po každém přepnutí módu nastaví předem výrobcem určený level tlumení, s čipem, pokud v nějakém módu podvozek upravíš, zůstává změna i na příští použití tohoto můdu.
Poslední zásadní věc. Když bez čipu vypneš kontrolu trakce a abs, po dalším nastartování jsou oba systémy automaticky funkční. S čipem zůstanou po dalším startu vypnutý.
Neni jedinej důvod nepoužívat čip (propoj je přesnějši označení) na silnici. Nijak to s tím nesouvisí.
Len dodám:
Ono je to vsetko pekne ,len ten telever je dost nevhodny do terenu. Moze to elektronika nastavit ako chce je to priserne tupe bez spatnej vazby . Ja som kompletne vypol ESU a dal Ohlinsy. Vo vsetkych smeroch je to lepsie akokolvek zle naklikany ohlins je lepsi ako elektronicky nastavovany original az na jednu vec . Pri vatsom skoku elektronika tlmic “zatvori” teda nejde tak na doraz ale vsade inde je to horsie.
Dynamic mod nie je moc vhodny do niektorych terenov to otvorenie/ zatvorenie plynu je dost nafigu pri vypnutej trakcii.
Je sice pekne ze chcelo BMW vyvolat pocit ze ten motor ide , ale je to zial presne opacnie ako napr pri KTM 1190 kde sa da plyn krasne davkovat pri kazdom mode a motor nastupuje linearne kde BMW 1200 potom uz zvedne.
Mod offroad pro je vyborny a celkom zabavny presne dovoli tolko co si menej skuseny moze dovolit.
sanko, sanko, nějek jsem se v tvém komentáři ztratil. Proč by si někdo v terénu dával "Dynamic"??? A ano "offroad" je v terénu výborný..., že by se právě kvůli vhodnosti do terénu jmenoval offroad? A jo... režim dynamic má rychlej začátek, proto se taky jmenuje dynamic a určitě je vhodnější na ostřejší jízdu na dobré silnici a ne do terénu nebo do města (vesnice nevyjímaje). KTM 1190 neznám, ale zkoušel jsem 1290..., ale že by tam byl lépe dávkovatelnej plyn než u BMW 1200 (1250), to není. Je to prostě jinej motor.