Ono je to trochu srovnávání jablek s hruškama. Je výrazný rozdíl mezi kapacitou celkovou - udávanou a využitelnou kapacitou - reálnou. Ta využitelná je odvislá od vybínecí křivky a u toho olověného aku skutečně nevyužiješ o moc víc, než polovinu té udávané kapacity a to u nové, u unavené je to o dost horší. Zároveň tam je přímá úměra mezi kapacitou a maximálním proudem, tedy konstruktér aku navrhuje nejen na kapacitu, ale též startovací proud, tedy ne vždy je daná kapacita nutná. Lithiové aku jsou v tomto mnohem vhodnější, protože mají lepší vybíjecí křivku a zvládnou větší proudy. Jinak lithiové akumulátory jsou téměř výhradně "inteligentní" tj. nabíjení si řídí elektronika přímo uvnitř aku. Ta řeší i ochranu proti zkratu, přehřátí, podpětí apod. Na provozní podmínky v moto je uzpůsobena, problém může však být nabíjení "inteligentní" nabíječkou olova, která očekává chování olova a to tam prostě není i kdyby se na hlavu stavěl. Nabíjení lze tedy řešit buď origo nabíječkou lithia nejlépe od výrobce aku nebo doporučenou a nebo nějakým "tupým" zdrojem podobných parametrů jak dobíjecí soustava moto.
A jeste jedna vec, kdyz uz nekdo psal, jestli neni lepsi koupit za 1000 “obycejnou”.
Ta ma v idealnich podminkach cca. 300 cyklu.
Tato ma od vyrobce udano 2000 v idealnich podminkach, i kdyby to bylo z 60 % pravdive, stala 3000, takze jsem jeste usetril
Upravil Tomas1200GSA dne 02.04.2018 00:19
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Ma 280 A startovaci proud. Je videt, ze tomu az tak nerozumis, ale hesla znas pekne. Nic ve zlym. Ale kapacita a startovaci, respektive kratkodobe odebrany velky proud spolu v podstate nesouvisi. To je spis o te konstrukci te baterky. Tato je konstruovana takto. Napriklad trakcni akumulatory jsou naopak s velkou kapacitou, treba 1000Ah, ale nemuzes kratkodobe odebirat velke proudy.
Ono casem budou take Li-Ion pro mororky s vetsi kapacitou, ale zatim by stala cca. 8000 Kc s 12 Ah.[/quote]
Mas pravdu...moc tomu nerozumim...proto mi to prislo divne..asi mas pravdu ..jen jsem tim chtel ric nebo se zeptat ...me se ta kapacita zda mala...ale asi je to tim ze tomu nerozumim...ale treba kdyz se nekdy vyjmecne stane ze musis dele.tocit starterem.. nebo dvakrat trikrat po sobe dele startovat....treba po padu nebo nejaka zavada atd....to ta baterka zvladne?Jen se ptam....a druha vec co je ale jen muj soukromej nazor je ze moc dnes neverim.na kvalitu baterek(auto/moto)...zda se mi ze je to dost o nahode...takze mozna neco udavajia mozna to tak i bude..ale aby za dva roky neklekla jak ostatni nektere baterky a stejne nekupovals novou...ale je fakt ze pokud to nezkusis tak nevis...ja musel minuly tyden taky koupit baterku bo ta stara po 6 letech umrela a taky se modlim aby ta nova vydrzela aspon 3-4 roky....
a kolik si myslite, ze ty vase 12V Pb maji kapacitu?
Moje porasena uz asi jen 3-4Ah.
da se to zmerit chytrou nabijeckou, co umi merit dodany/odebrany naboj (napr. Voltcraft).
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Chlapy...a kdyz to ma jinou spešl nabijecku na li-on tak tomu normalni dobijeni za jizdy z altiku nevadi?..ja su asi blbe..ja to proste nechapu
Upravil Bedabanjo dne 02.04.2018 10:06
Já jsem na to fakt zvědavej... fungovat to bude jistě. Louis není TT, aby tam prodávali něco, co nefunguje vůbec.
Jen mě není zdaleka jasná ta problematika ohledně počtu nabíjecích cyklů
To se jako nabíjecí cyklus "nespotřebuje" každým započatým nabitím od alternátoru?
Vím jen, že zrovna na tohle se upozorňuje v souvislosti s mobilním tel.
Jak je běžným zvykem mnoha lidí pořád vytahovat a vracet konektor nabíječky v průběhu jednoho nabíjení, tak údajně to počítá každý započatý cyklus a tím se baterie ničí. Což by mohl být dost problém u motorky a nebo to není celkově pravda
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Tomas1200GSA: před 10 lety rozhodně NiCd v mobilech nebylo. Už v roce 1997 jsem měl Siemens S6 s Li-Ion. Tak si to spočítej čas letí... tomtom: pochybuji, že je to sestavené z 18650, protože i highdrain články dávají tak max. 40A špičkově a při 4Ah by tam byly jen 2p a udávaných 280A proudu je z říše snů ..... ale i reaálných 80Ah by na nastartování stačilo.
Navíc 18650 nejsou Li-Ion, ale LiFePO4.
Každopádně přebití i podbití lithia = obvykle jeho smrt. Pochybuju, že by to obsahovalo balancery nebo odpojovací obvod. Je levnější to tam nedat a ušetřit na ceně.
Nabíječky, stejně tak jak si někdo myslí, že koupí inteligentní nabíječky na to vyzrál a baterka mu vydrží 2x takovou dobu, tak i ten kdo si koupí lithium místo olova, protože olovo se mu sere, tak spláče nad výdělkem. Nejprve je třeba mít v pořádku elektrickou soustavu na motorce a pak lze měnit za něco náročnějšího, náchylnějšího na problémy.
Ať do toho lithia jde jen ten, kdo opravdu nemá problémy po zimě přijít k motorce a nastartovat na brnk.
Co je opravdu vevntř, zalité v tom plastovém obalu, to radši nikdo neukazuje. Stejně tak už ani ten Exide neuvádí v tech. listech kapacitu v Ah, ale jen energii v Wh aby to lépe vypadalo. Prostě marketing a větší číslo lepší číslo....
Úspora váhy je super a i když si jsem vědom případných problémů, klidně bych do toho šel. Jen mě mě vadí, že 4Ah jsou fakt málo, si budu chtít z moto dobít v kempu mobil, tak z 4Ah mám už jen 3 (-5V/2000mAh), Klikat něco na navigaci taky nebude nejlepší nápad. Zůstat někde svítit víc jak 5 minut bez motoru bych taky radši neriskoval. R1200GSA LC '14 modrá od Boba :-)
Mr GS napsal:
To se jako nabíjecí cyklus "nespotřebuje" každým započatým nabitím od alternátoru?
Vím jen, že zrovna na tohle se upozorňuje v souvislosti s mobilním tel.
Jak je běžným zvykem mnoha lidí pořád vytahovat a vracet konektor nabíječky v průběhu jednoho nabíjení, tak údajně to počítá každý započatý cyklus a tím se baterie ničí. Což by mohl být dost problém u motorky a nebo to není celkově pravda
Pravda to je, ale oni se taky rozlišujou mělký a hluboký cykly. I když těch mělkých ta baterka zvládne většinou daleko víc, pořád telefon sundavat a nandavat na nabíječku není to ono.
U toho alternátoru s tím ale nic neuděláš. Na druhou stranu za jízdy se udržuje napětí na úrovni nabití (pokud je regulátor ok), takže máš nabíjecí cyklus per nastartování.
Hicks: srovnávat Pb před smrtí s novou LiIon?
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
MotoPaja napsal:
takže máš nabíjecí cyklus per nastartování.
no právě... jestli je to tak, tak naprosto jistě nemůže být cyklů u obyčejný olověný baterky 200 a u tohodle Li-ion moc nepomůže ani 1000.
Naposled mi vydržela běžná Exide AGM, sériově dodávaná do 12ky, 6 let. Což je u mě cca 180tis km a když budu HODNĚ přehánět, kvůli objektivitě a lepším počtům, tak řeknu, že na jedno nastartování ujedu 300km, což znamená 600x nastartovat a to pochopiletelně pekelně ubírám...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Bedabanjo napsal:
Chlapy...a kdyz to ma jinou spešl nabijecku na li-on tak tomu normalni dobijeni za jizdy z altiku nevadi?..ja su asi blbe..ja to proste nechapu
Nevadi, pac neni moc chytra. Proste jen dobiji v ramci rozsahu, ktery je dan.
Jak uz tu nekdo psal, je to tskove “tupe” nabijeni. Kdezto chytre nabijecky maji ten proces desulfatace. Tady v te neni olovo a sira, takze nema sulfatci a proces desulfatace, tedy znovu navazani Pb a rozpad kristalu siry na deskach.
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Obecně u všech LiIonek záleží na hloubce vybití ...psal jsem to výše. Nejlépe těm baterkám dělá když jsou pořád nabité a vybíjejí se třeba jen na 10% a pak se zase nabijí. Pak těch cyklů vydrží opravdu hodně. Pokud se nechají vybít na třeba 50% své kapacity počet cyklů které vydrží rapidně klesá. Platí i u mobilů notebooků apod.
Zdroj Battex:
Upravil tomtom dne 02.04.2018 18:38
Tak v tom případě je to do motorky (a vůbec do motorových vozidel) úplně ideální... pokud to teda alternátor nabíjí aspoň na 90%.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Z pohledu počtu cyklů ano. Ale nevím co se stane když necháš zapnutou navigaci nebo světla. Může dojít k úplnému vybití = zničení článků?
A taky cena. Doporučená na 1150GS stojí cca 6-7 tisíc.
atomix napsal: tomtom: pochybuji, že je to sestavené z 18650, protože i highdrain články dávají tak max. 40A špičkově a při 4Ah by tam byly jen 2p a udávaných 280A proudu je z říše snů ..... ale i reaálných 80Ah by na nastartování stačilo.
Navíc 18650 nejsou Li-Ion, ale LiFePO4.
Jsou tam Li-Ionky ( obecné označení systému ) 18650 ( rozměry ) LiFePO4 ( konkrétní typ - materiálové složení elektrody ) https://www.exide...ogy/li-ion
Na tohle jsem taky zvědavý. Mám vyhlednutou baterku od EXIDE: https://raglu.cz/...8wh-eltx14
Ale pořád váhám, zda nekoupit klasiku. Tak co pánové, jaké máte zkušenosti z provozu?
Kolega ji mam v BMW800GS uz dva roky a je naprosto spokojen, lehke jak pirko oproti klasice
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček