Diky za rady.I kdyz se v detailech trochu lisej.Pri tom stelovani volnobehu me trochu prekvapilo,ze motorka neni pri tech 1100otackach nijak vyrazne hlasitejsi a kdybych nekoukal na otackomer,tak bych snad ani nic nepoznal.Delal jsem to spis jen proto,ze je to tak spravne.Ale ani pri nizsich otackach na volnobeh jsem nemel zadnej problem.Jeden dotaz.Ty otacky dostanu nahoru i kdyz ten sroub povolim jen na jednom valci? Samozrejme jsem to povolil na obouch,ale jen me to zajima.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
vevis, kdyz povolis jen jeden sroub tak rozhodis podtlaky a jeden valec se "poveze". to znamena, ze jeden valec vlastne "tahne" ten druhy, ktery jede v podstate na "mene plynu". proto se prave tohle dela s vahou aby sli oba valce presne stejne.
ale odoved na tvou otazku: kdyz povolis jen jeden obtokovy sroub tak muzes zvysit otacky, ale neni to zrovna zdrave pro motor, proste spravne je to seridit na vahu.
Upravil turby dne 09.04.2009 22:29
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
P8nové super diskuze, mám jen dotaz, je zde znát vysoká koncentrace zkušenosti
Máte někdo zkušenost jak (resp. na jaký hodnoty) se seřizuje potenciometr nastavení bohatosti (na pravý straně pod sedlem) u R1100 bez lambdy? Chci to na R-R, ale myslím že R-GS nebude jiný.
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
ahoj,
Davleo, musím Ti napsat, že jsem několikrát reagoval na tyto debaty, nakonec jsem své příspěvky smazal, protože je zde spousty samouků, kteří zde prezentují nesmysly. S tebou musím naprosto souhlasit.
Co se týká továrního nastavení, tak musím všem předeslat, že pokud hoši chtějí jezdit s bezproblémovou motorkou, tak ať se dorazů klapek nedotýkají, pokud to udělal někdo před ním, tak se sejdete všichni ve značkovém servisu na velké elektronice.
Mějte se hezky.Ivoš.
bmwivo: hele muzes mi prosim rici, co muze uplne presne zpusobit rucni serizeni dorazu klapek na rozdil od serizeni "v servisu", kde to mimo jine delaji uz desitky let take rucne? muj pradeda to delal "na papirek" a nebyl zdaleka sam a jezdil dlouhe roky. pokud vim, tak princip je u tohodle motoru stale stejny. tudiz opravdu nechapu jak se mohlo jeste pred par lety bez elektroniky a znackovych servisu vubec jezdit. pokud mas nejakou faktickou poznamku k postupu serizeni tak sem s ni, ale "na tohle nesahej, to muzou jen ve znackovem servisu" me opravdu irituje. sakra vzdyt je to jen obycejny dvouvalcovy motor!
ja chapu, ze i mirne chybne nastaveni snimace polohy plapky zmeni emise CO2, ale tady se bavime o "domacim" serizeni ktere je pokud odhlednu od emisi plne dostatecne. a pokud chci mit i emise ok, tak staci zajet na STK a doladit to tam.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
jo z prave strany na bloku motoru nad strikem je takove male plastove cerne kulate vicko. to staci vyloupnout a tam jsou take zanacky. je treba tocit (po smeru jizdy!) az dostanes rysku s pismeny OT do stredu diry. je lepsi si tam svitit baterkou. bacha, ty rysky jsou tam dve, pro kazdy valec jedna (naproti sobe na tom setrvacniku).
samozrejme muses sundat i kryt remenice alternatoru a tocit matici na klikovce. kazdemu jak je libo :-)
Upravil turby dne 10.04.2009 09:50
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
smazak: o to mi prave slo, resilo se to tu uz mnohokrat ale vzdy tak nejak polovicate a nikde nebyl uplne kompletni postup. a pokud vi nekdo vice, napiste to, rad postup opravim pokud je neco spatne.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
C I T A C E :bmwivo: hele muzes mi prosim rici, co muze uplne presne zpusobit rucni serizeni dorazu klapek na rozdil od serizeni "v servisu", kde to mimo jine delaji uz desitky let take rucne? muj pradeda to delal "na papirek" a nebyl zdaleka sam a jezdil dlouhe roky. pokud vim, tak princip je u tohodle motoru stale stejny. tudiz opravdu nechapu jak se mohlo jeste pred par lety bez elektroniky a znackovych servisu vubec jezdit. pokud mas nejakou faktickou poznamku k postupu serizeni tak sem s ni, ale "na tohle nesahej, to muzou jen ve znackovem servisu" me opravdu irituje. sakra vzdyt je to jen obycejny dvouvalcovy motor!
ja chapu, ze i mirne chybne nastaveni snimace polohy plapky zmeni emise CO2, ale tady se bavime o "domacim" serizeni ktere je pokud odhlednu od emisi plne dostatecne. a pokud chci mit i emise ok, tak staci zajet na STK a doladit to tam.
Ivoš -- píšu : nevím, praděda to třeba dělal na papírek a ty měrky máš, ale já bohužel ne a na ojetých motorkách se projevuje vůle na klapce( uložení) odchylkou v nastavení vůle 0,05 mm. Od klapky se odvíjí celé další nastavení ať už potenciometru snímače polohy škrtící klapky, dále elektronické řízení předstihu přes řídící jednotku a tak dále. Nějaké ty vaše volty na potenciometru a podobně, to je věc, která mně pomůže pokud si kopnu kolenem do snímače a vím, že na to půjde dojet a podobně. Ty se třeba poradíš s dědou, ale co ty lidi, kterým není jasná veškerá souvislost právě s tímto továrním nastavením, rozhoděj si tovární nastavení a nezbyde jim nic jiného, než ten servis navštívit, já si třeba jsem schopen ledacos udělat, ale po najetí 90tkm na svém GS 1150 jsem volil cestu nejmenšího zla a nechal si tkzv. velkou elektroniku udělat a to proto, že zaprvé - nemám ty měrky, které na to jsou ( a nekouřím - cig. papírek nemám :-)) a dále vím, že motor opotřebením vůle na klapkách mění a tím se řetězově ovlivní vše ostatní nastevení, seřídit synchro není vůbec problém, když to zákl. mám super.V servisu se dozvím diagnostikou, zda je možno vzhledem k opotřebení vůbec dosáhnout správné nastavení, pokud není, tak je nutno například dát nové celé těleso klapek.
Nemám v úmyslu tě dohánět do stavu, jak píšeš, že tě něco irituje, jen jsem skromě chtěl poradit jiným hochům, co nemají již pradědu, aby se na ladění dorazu raději vykašlali.Nic víc.I.Š. A jestli něco máš, tak zavolej 731131144 a nemusíme zde řešit tvé iritující problémy.
Upravil bmwivo dne 10.04.2009 10:06
no vidis od tohodle ta diskuse je. kazdy muze mit odlisny nazor na jednu vec a budme radi ze tomu tak je. nemyslel jsem to nejak spatne a nic proti tobe skutecne nemam. jsem rad za kazdy nazor. ja toho pradedu uz pres 25 let nemam, takze mi moc nepomuze. vse si na motorkach od svych deseti let delam sam. casto si chodim tak ruzne pro rady, ale delam vsechno sam. teda krome motoru, na to nemam vybaveni, ale zase kamarada ktery motory dela a dela je dobre.
jaky je rozdil v tom jestli si to nastavim sam nebo to nastavi v servisu. nasi predkove to delali take "doma" ci to delal mistni automechanik na kolene a take jezdili. resime tu moznosti serizeni a to jak to doma udelat bez specialni techniky a specialniho naradi. mnoho lidi tu vi, ze to jde a jde to dobre i bez znackovych servisu. znovu pisu, je to preci jen obycejny dvouvalcovy motor ktery je sice citlivejsi na spravne serizeni, ale lide tyhle motory serizuji uz desitky let a slo jim to i bez komplikovane diagnostiky... a to jestli ma klapka vule zjistis pri serizovani prave tim papirkem :-)
ale mas pravdu, ze pokud se do toho pusti uplny laik tak si to akorat rozhasi. ale kazdy tak jednou musel zacit. ti trpoelivejsi to budou skouset tak dlouho az se to nauci a ti mene schopni skonci nakonec v nejakem servisu. a ti kteri tomu nerozumi se o to nebudou ani pokouset. nerad bych zklouzl do stavu, ze radeji nebudeme psat jak se co dela jen proto aby si to nahodou nejaky sikula nepodelal. ja na kazdem jestli se do toho pusti nebo ne.
toz tak :-)
Upravil turby dne 10.04.2009 10:42
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
no pokud vim, tak i amateri v ceskem poharu si na svych zmrzlinach meni palivove mapy a staci jim k tomu brzda na odladeni a pak uz jen notebook na zavodech. samozrejme clovek ale musi vedet co dela. dobrych ladicu je velmi malo - je to dar. kompletni velkou diagnostiku s sebou ale snad nikdo z tymu nevozi a kdyz tak to budou vyjjimky, kde by na to vzali :-) zkuste se nekdy podivat pod ruce mechanikum na tehlech zavodech, maji jen zakladni vybaveni a presto dokazi z tech motorek dostat skutecne hodne. navic mam sve bohate zkusenosti ze znackovych servisu. staci aby na tom delal nejaky lempl a vysledek ma k te zminovane dokonalosti skutecne daleko :-)
ale to jsme uz skutecne pomerne hodne odbocili od tematu. ja myslim, ze se tu bavime o serizeni ventilu, podtlaku a pripadne klapek. o "ladeni" a prekopavani ridicich jednotek tu nebyla nikdy rec :-)
Upravil turby dne 10.04.2009 16:10
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Tak jsem to projel a pohoda.Nic se nezhorsilo a volnobeh drzi.Ty mosazny srouby jsem trochu vratil,takze z 800 na 1100 otacek nakonec stacilo pridat pul otacky.Koukal jsem,ze na levy strane mam ten doraz modre zakaplej.(r.v.94)Na prave strane jsou v zavitu zbytky barvy,ale uz je s tim asi hejbano.Tak doufam,ze s tim hejbal nekdo kdo to umel.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
MotoPaja napsal:
...Máte někdo zkušenost jak (resp. na jaký hodnoty) se seřizuje potenciometr nastavení bohatosti (na pravý straně pod sedlem) u R1100 bez lambdy? Chci to na R-R, ale myslím že R-GS nebude jiný.
Koukal jsem do servisního manuálu pro 1100R a pokud to chceš opravdu nastavit, zajeď si na emise, tam ti strčí do výfuku čidlo a oznam jim, že hodnota obsahu CO ve výfukových plynech má být 1,5 plus/mínus 0.5 procent. To doladíte pomocí potenciometru. Předtím ale nutno seřídit podtlaky a otáčky volnoběhu (je předepsáno rozmezí 1000 až 1150 ot.), jinak to budeš dělat zbytečně.
Pokud nemáš servisní manuál, dej vědět na mail a nějak ti ho uploadnu ke stažení (v ANJ)
jo ten manuál mám taky, mě šlo právě o to, jestli někdo nemá oměřeno kolik ohmů má mít ten potenciometr, aby se s tím nemuselo šaškovat na emisích, nevím jak se na to budou tvářit, že si tam budu ladit motor
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
MotoPaja napsal:
jo ten manuál mám taky, mě šlo právě o to, jestli někdo nemá oměřeno kolik ohmů má mít ten potenciometr, aby se s tím nemuselo šaškovat na emisích, nevím jak se na to budou tvářit, že si tam budu ladit motor
Nebudou se tvářit nijak, k tomu emise slouží. Samozřejmě, u motoru se vstřikováním a PC a lambda sondou se emise jen kontrolují, ale např. u karburátorových motorů se tam taky seřizují. Takže se toho neboj, je to normál. Sám to těžko seřídíš, tohle záleží na moc věcech a od toho je tam potenciometr, kdyby tam byla známá hodnota odporu, dal by ji tam výrobce rovnou a nedával tam potenciometr
dobrá budu Ti věřit už to bylo na seřízení v Autecu a místo 7,5L to žere 6,5L což je pořád dost, ale hlavně pořád úplně stejně smrdí benzín z výfuku a zase se to trochu zhoršilo provozem, tak nevím kde tam je chyba, zkusím tu synchronizaci a pak emise a uvidí se
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Dneska jsm si overoval serizeni dorazu klapek u Zlabka a neni v tom zadna veda.
Je treba vzit merku 0.05, ustrihnout z ni prouzek siroky cca 2-3mm a nastavit dorazy klapek na 0.05mm. Tot vse.
Jeste zkusim zmerit o kolik "ujede" nastaveni klapek "alternativni" metodou pomoci potenciometru a vahy. Docela by me zajimalo jestli to tak v servisech nedelaji jelikoz je to jediny zpusob jak klapky nastavit na te zminovane "velke diagnostice". Jine cidla tam proste nejsou...
Upravil turby dne 15.04.2009 15:28
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Jinak veskere serizeni se odviji od precizne serizenych ventilu. Zkusil jsem je jen mirne ujet a spotreba sla dost nahoru, znatelne se zvedli vibrace a serizeni podtlaku bylo obtiznejsi a o dost vic se rozjizdelo pri zmene otacek. Ten boxer je citlivy jak mlada holka, ale porad to nema na Ducati
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
turby napsal:
Dneska jsm si overoval serizeni dorazu klapek u Zlabka a neni v tom zadna veda.
Je treba vzit merku 0.05, ustrihnout z ni prouzek siroky cca 2-3mm a nastavit dorazy klapek na 0.05mm. Tot vse.
Jeste zkusim zmerit o kolik "ujede" nastaveni klapek "alternativni" metodou pomoci potenciometru a vahy. Docela by me zajimalo jestli to tak v servisech nedelaji jelikoz je to jediny zpusob jak klapky nastavit na te zminovane "velke diagnostice". Jine cidla tam proste nejsou...
Mám dotaz. Tu měrku vsuneš kam,nebo spíš do čeho? Dovnitř mezi klapku a těleso sání,nebo jak ten bazmek nazvat?Chápu to správně? Né že bych se v tom chtěl mermomocí vrtat,ale nemám tam tu modrou barvu,tak chci vědět na čem jsem .
sundas ty plastove "trubky". bacha naraz nejdou zasunout do airboxu, vzdy jen jedna. navzajem si tam prekazi. bacha na O krouzek. ja je mel oba vytahane jak ksandy, musel jsem tam dat nouzove tesneni z ustrizene cyklo duse... a meris mezeru mezi klapkou a difuzorem (tou trubkou) na spodku. tedy tam kde je pri otevirani nejvetsi mezera. merka by mela jit posouvat mezi klapkou a difuzorem mirne z lehka a na obou stranach stejne. bacha at ti ta merka nezveda celou klapku :-)
Upravil turby dne 15.04.2009 18:19
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci