Pokud nejsi detailista, tak ty dva stroje jsou úplně stejný. Každopádně tak jak máš tu úvahu položenou, tak určitě není vhodný ani jeden z těch strojů. Jsou to stroje, které bez masivních úprav jsou na více než 99%on a ten mrzký zbytek pak za dobrých podmínek možná off. Teda pokud nemyslíš offem cestu, jak to tu tak bývá. S traktorovýma cestama si to docela rozumí, ale musíš umět jezdit. Jak píšou ostatní, na padání to zrovna neni. Co je ale úplně mimo, tak je to s tou váhou. Prostě je to ultra těžká svině, značně za hranou slušných mravů.
saaaaakrys ze ja se ptal : )))))))))
pravda samozrejme je ze do terenu (ale jak rikam, beru za teren krocana, zadnej motokros) je lepsi neco vic "enduro", ale jak nejak jsem si v hlave nastavil ze moc nechci neco s "enduro" sedlem, proste na tom chci nekam v klidu i dojet a logicky i dakar je hmotnostne proti LC posun
neresim to jestli je lito to sem tam polozit, i na to to je, na druhou stranu zas nejezdim tak aby to bylo kazdou minutu nebo v lomu ve 150kmh, mam mozek ...
fakt je ze ten dakar lehkej neni, skusim nekde tu xchall a asi to fakt pak rozhodnu mezi txchall a ccm
kacenu fakt nemuzu : )))) (manyr, ja vim, navic se mi vic libej husky kdyz uz ...
btw jsem zvedavej nazivo na H901, na fotkach vypada vic nez paradne
690ka nebo 701ka má stejně hrozné sedlo jako ostré enduro, je v tom minimální rozdíl. na jednoválci jsou horší vibrace, než sedlo.
pod trvalým dohledem
xylem napsal:
to souhlas, i proto prave ta uvaha dat prednost "cestovni" pred "kroskou" ...
zjednodusuju to, ale rozumime si
Presne tak, musíš si hlavne určiť, na čo to reálne budeš používať. Podľa toho treba riešiť dva dôležité faktory a to váha a podvozok.
Podvozok CESTNÉHO endura (Dakar, Sertao, všetky xt, dr, xl, pegaso... v sérii) je mäkši a je robený na pomalejsie rýchlosti v teréne “na kochacku”, akonáhle chceš ísť rýchlejšie paľby, prestáva fungovať a dávaš dorazy, kope to....
podvozok cestného ENDURA (označovaného dual šport -X- challenge, 690, 701, AJP PR7 a mooozno TTR) je pri kochackovej rýchlosti tvrdá koza a začína ožívať pri ostrejšom tempe, čiže niekde tam, kde Dakarka konci.
Čo sa týka cesty, je to skôr o obutí a naložení, ale tvrdý podvozok sa menej ponara, čiže lepšie.
Čo sa týka váhy, tak to tiež zistíš ak začneš jazdiť vážnejšie, na sotoline to je jedno, rozdiel začne byt pri výjazdoch, trialovejsich pasážach (ale aj pri jednej skalke, ktorá bude na nevinnej sotoline), kde na 200kg nevyjdes taký prudas ako na 150kg(mám na mysli toho istého jazdca na tých istých gumách), tiež sa ťažká ťažšie zdvíha...
Tiež je tam u ľahkej dual šport väčší predpoklad že to v teréne povlacis a je konštruovaná viac na odolnosť ako oplastovane cenduro.
K otázke vibrácii a pohodlia, 690 aj 701 majú vyvazovaky (novšie dokonca 2 ), takze vibrácie sú zanedbatelne v porovnani s ostatnými jednobuchmi, skôr cítiš vibrácie od štupľov ako od motora. Pohodlie na diaľkové cestovanie je tvorené polohou stupačky/rajdy/sedlo, čo si vieš povymienat a doladiť. Ja jazdím na 690ke s rally kokpitom a TT sedačkou a rozdiel oproti predošlému 1100gs so sériovým sedlom je minimálny, akurát v teréne začína sranda tam, kde s GSkom začínalo trápenie. Nemám problem jazdiť GR, ALB....ani s veľkými po cestách.
Týmto prerodom sme si v partii prešli všetci, či už z veľkých GS, Pegaso a pod všetci nakoniec skončili u 690, 701 , alebo X- challenge ( najnovšie už aj HQ Terra), niektorý s medzipokusom TTR, alebo V-Strom, ale nakoniec všetci dual sport. Sme ale partia, čo jazdi po vlastnej osi RO, BG, ALB a pod a tam týždeň prasíme po horách, čo si vzhľadom na typ stroja aj užívame, ak ide s nami niečo väčšie , tak občas trpí.
Ono je to vlastne vysvetlené tým CESTNÉ enduro vs. cestné ENDURO
Upravil patol dne 22.10.2020 13:40
No a ešte jeden pomerne odlišný parameter a to výkon motora. Dakar/Sertao (XT, DR, TTR...) je oproti 690/701 taký čajíček , PR7 a X-challenge je niekde na pól ceste , čo je na ceste dosť rozdiel, hlavne naložený. V teréne je naopak 690/701 až moc, čo sa dá zo začiatkov (kým preprogramujes mozog) eliminovať prepnutím na mokrú mapu, kde je stále živšia ako Dakar, ale už ta nezahodi pri poriadnom pridaní. Aby sme len nechválili, dual sport je viac-menej motorka pre jedného kvôli dĺžke sedla (aj na moju širokú TT fotelu sa za mna zmestí moja krpatá žena iba ak sa mierne posuniem dopredu z ideálnej polohy), na Dakarke sa zmestite aj dvaja, ale tam už pri naložení chyba výkon.
Upravil patol dne 22.10.2020 15:20
Sertao má okolo 50 koní, Terra stejný motor ale jinou hlavu a blíží se 60 hp, 690 má 73 koní ale až poslední rok nebo dva. jinak 68 koní. ale v podstatě souhlas, 690ka je divočejší motorka než dakarská 450... a do lesa třeba je ten výkon až moc.
pod trvalým dohledem
Trosku ti to zrealnim, X-challenge aj Terra má tu hlavu a 53 kobyl, pričom Terra je podvozkovo plne nastaviteľná Huska, X-challenge má predok plne nastaviteľný tuším Marzochi (slušný, nastaviteľný) a zadok origo vzduch od Continental, čo je hruuuza, ale už to asi všetci vymenili za plne nastaviteľnú klasiku, takze v pohode. 690 aj 701 je WP plne nastaviteľný (ready to race), motor do 2013 má v sérii 63 kobyl, novšie 2013-2019 maju 67 , od 2020 má 75 kobyl. Ten ale nikto nenecháva pôvodný, lebo sériový výfuk váži 15kg a je komorový, takze je vrelý a pri prvom páde prepáliš gate, čiže vymena za ladak s killerom a prehratie máp na Akrapovicove (robia to zdarma) sú povinná jazda, čiže kúpiš najstaršiu so cca 71 koňmi, novšie viac. Samotné číslo výkonu je ale jedna vec, priebeh druha vec. Kým na Dakare pri fullgasse sa motor “rozgulava”, X-challenge slušne zrýchľuje, ale otvorená oranzada ta “chytí za gule a nepustí”. Takze je na každom čo si vyberie, 71 koni je v teréne dosť veľa pre amatéra (má ale mapy, kde na mokrej má kľudný priebeh, standardke je plny ale davkovatelny, na race je v podstate on/off, čiže furt hrabes). Takze je na každom čo chce, na ceste sa ale karta obracia. Raz do RO doniesol kamoš Dakara v rally origo úprave (kapoty, nádrž, hlavne podvozok) a chodilo to podvozkovo super, ale motor mi pripadal ako na gumičke v porovnani s mojou na standardnej mape.
Tuším ale že pôvodná otázka znela Dakar, či Sertao do terénu a keďže sme na BMW fóre, tak s tých dvoch by som si vybral X-challenge , čo je vlastne Rotax s upravenou hlavou a slušným podvozkom (ak nemá vzadu ten pôvodný mech)
Upravil patol dne 22.10.2020 19:52
patol napsal:
Trosku ti to zrealnim, X-challenge aj Terra má tu hlavu a 53 kobyl, pričom Terra je podvozkovo plne nastaviteľná Huska, X-challenge má predok plne nastaviteľný tuším Marzochi (slušný, nastaviteľný) a zadok origo vzduch od Continental, čo je hruuuza, ale už to asi všetci vymenili za plne nastaviteľnú klasiku, takze v pohode. 690 aj 701 je WP plne nastaviteľný (ready to race), motor do 2013 má v sérii 63 kobyl, novšie 2013-2019 maju 67 , od 2020 má 75 kobyl. Ten ale nikto nenecháva pôvodný, lebo sériový výfuk váži 15kg a je komorový, takze je vrelý a pri prvom páde prepáliš gate, čiže vymena za ladak s killerom a prehratie máp na Akrapovicove (robia to zdarma) sú povinná jazda, čiže kúpiš najstaršiu so cca 71 koňmi, novšie viac. Samotné číslo výkonu je ale jedna vec, priebeh druha vec. Kým na Dakare pri fullgasse sa motor “rozgulava”, X-challenge slušne zrýchľuje, ale otvorená oranzada ta “chytí za gule a nepustí”. Takze je na každom čo si vyberie, 71 koni je v teréne dosť veľa pre amatéra (má ale mapy, kde na mokrej má kľudný priebeh, standardke je plny ale davkovatelny, na race je v podstate on/off, čiže furt hrabes). Takze je na každom čo chce, na ceste sa ale karta obracia. Raz do RO doniesol kamoš Dakara v rally origo úprave (kapoty, nádrž, hlavne podvozok) a chodilo to podvozkovo super, ale motor mi pripadal ako na gumičke v porovnani s mojou na standardnej mape.
Tuším ale že pôvodná otázka znela Dakar, či Sertao do terénu a keďže sme na BMW fóre, tak s tých dvoch by som si vybral X-challenge , čo je vlastne Rotax s upravenou hlavou a slušným podvozkom (ak nemá vzadu ten pôvodný mech)
HQ Terra je motorka z roku 2012, z krátkého vlastnictví HQ Italy. Xchallenge je od roku 2007-2012, motorka BMW.
Něco o HQ Terra:
Italská krev se ale nezapře, a tak se i jednoválci vypůjčenému z G650GS italští inženýři pořádně koukli na zoubek. Na rozdíl od Nudy, kde si konstruktéři pomohli k většímu výkonu mimo jiné i přidáním decky zdvihového objemu, u šestsetpadesátky zůstaly vrtání i zdvih nedotčeny. Přesto se povedlo z kapalinou chlazeného jednoválce vyždímat dalších deset koní navíc, což při výchozí hodnotě 48 k představuje pořádnou porci výkonu k dobru.
Špička točivého momentu zůstala na hodnotě 60 Nm, ale posunula se spolu s maximálním výkonem 58 koní o pár set otáček výš. Předělaná je hlava válce, kde se pracovalo s tvarem sacích a výfukových kanálů i velikostí ventilů (na průměru je navíc 2,5 mm u sacích a 3 mm u výfukových). Díky jiným profilům vaček se ventily víc otevírají, a na zvýšení výkonu se podílí také větší kompresní poměr (12,3:1 místo 11,5:1). S tím souvisí také lehký kovaný píst, jehož použití si vyžádalo i drobné změny na klikovém a vyvažovacím hřídeli. Italové ale nezapomněli ani na majitele řidičáků nové skupiny A2, a vyrábí oba modely TR650 také v provedení s maximálním výkonem 35 kW. Italský rukopis nese také červeně lakovaná hlava válce, nový airbox a nerezový výfukový systém, kde jsou na rozdíl od BMW obě koncovky funkční.
Nicméně Terra má mizerné zdvihy (190 mm), je těžká jako prase (180 kg) a je to víceméně cestovní motorka.
Upřesňovat nějaké údaje u 690ky je celkem zbytečné, to už se každý musí podívat na ten který konkrétní rok, třeba moje 701ka měla palivových map 8... A i když byla z roku 2018, vibrace tam byly pořád, poslední verzi z roku 20 jsem ještě nejel, prý lepší... no pro mě do motorky způlky na asfalt vždycky dvouválec.
A když už jsme u těch parametrů 690ky, je to zpřevodováním hlavně motorka na asfalt, a co mě osobně vadilo byla nevyváženost prvního a druhého převodového stupně - za mě se musí motorka do výjezdu rozjet na dvojku a to 690ka prostě neumí, proto taky Slavens racing vyvinula jinou převodovku a kdybych do té motorky šel znovu, tohle by byla první investice...
pod trvalým dohledem
Veď to je asi jedine obmedzenie, ak dáš prevod dobrý na off (nie trial), tak po diaľnici do 120kmh, ak dáš o zub rýchlejší, tak vo výjazdoch spojkujes. Na ostatných 6-kvaltoch existuje kompromis, kedy vieš ísť diaľnicu 140kmh a v teréne spojkujes iba v ťažkých pasážach
Terru mame v partii novú, ešte som ju nejazdil, iba som na nej sedel a všimol som si, že má zďaleka najširšiu sedačku (ale tuším nebola origo), výkon X-challenge máš uvedený na nete a aj pocitovo je slabšia ako KTM. Tu “rýchlu dvojku “ neni problem poriešiť pomalším prevodom, napr keď ideme UA, čo je neďaleko a bez diaľnice a prudké výjazdy na Poloniny tak idem na kratšom prevode, naopak ak Balkán, kde ideš cely deň po diaľnici, tak rýchlejší, tam take prudké výjazdy nemáš, lebo sú to väčšinou cesty kde chodia aj kone s vozmi . Bohužiaľ v tejto kategórii už moc iné na vyber nemáš....
Inak čo sa týka vibrácii, furt to všetci riešia, pritom to ide vyriešiť jednoducho odpruženymi klemami uloženia rajdov buď origo od KTM powerparts, alebo ak dávaš tlmič riadenia, tak existuje odpružený ten unasač, mám to prvé a bez vibrácie cítim iba ak mám oskakany predný stupel v určitej rýchlosti, motorové vôbec. A to chodím za rodinou na Zakynthos, kde dávam niekedy prvý deň do 1000km, takze viem o čom hovorím, netrasie sa viac ako stara 1100gs.... samozrejme ale nájdeš kopu motoriek s hladsim chovanim, ale tu hovoríme o požiadavke do terénu, takze vždy to bude o kompromise podľa váhy vstupných parametrov... a fajnovosti prdele, keďže si dnes kupujú motorky aj nemotorkari, čo ale predpokladam nebude tento prípad
Upravil patol dne 23.10.2020 08:07
Miguel napsal:
Osobně netrvám na tom, abys přiznal, že ses mýlil. Stačí mi, že vím sám, že jsi psal nesmysly...
patol napsal:
Trosku ti to zrealnim
to víš, že jo
Netvrdím, že mám v prdeli dynamometer, ani si nepotrebujem nič dokazovať, niekto sa tu niečo pýtal, tak každý môže napísať svoje skúsenosti. Podobným výberom preslo kopa chalanov v nedávnej dobe, tak tu sú moje (a ich) postrehy, tie výkony sú verejne prístupné na nete, každý si môže dohľadať.....aj keď je to aj tak vždy na subjektívnym pocite.
Bude super, keď sa niekde napr v ALB stretneme, vymeníme motorky....ešte aj posilovac riadenia dostaneš (čítaj slivovicu)
Inak je zaujímavé na týchto fórach, že kopa ľudí píše nezmysly “lebo si to myslím/niekde som počul” a keď niekto napíše reálnu skúsenosť, tak príde “za dobrotu na zebrotu”
šlo mi především o tu jinou hlavu motoru. V tom je Terra unikátní a psát, že má stejný motor jako X-challenge je nesmysl.
Na čem se shodneme je asi to, že 690ka je v téhle kategorii jediná možná volba. S X-challengem je spojených dost investic do podvozku na můj vkus. 690ka je hotová motorka. je jich dost a to mi přijde taky jako výhoda.
Ty výkony jsou celkem nepodstatné, protože točivý moment podobně objemného motoru bude rozhodovat, u endura mi jde o to, jak se to chová dole.
Upravil Miguel dne 23.10.2020 10:30
pod trvalým dohledem
Snad jediná alternativa https://www.motor...72572.html
edit: na Ohlinsech? pěkně jenom ten podvozek bude za pade a motor je stejný jako Terra... a mínus deset až dvacet kilo...
Upravil Miguel dne 23.10.2020 11:14
pod trvalým dohledem