vevis napsal:
Tak jsem se po Krocanovi rozhodl podivat na zadni tlumic ,abych zjistil jestli je potreba ho nejak resit.Ma 104t.km,vetsinou na silnici a v jednom.
Trochu jsem si pohral s tim stelovacim koleckem.Zjistil jsem,ze ma 40cvaknuti.Zabirat mi to zacina na 11 cvaknuti(prvnich 10otoceni jde zlehka).
Nastaveny jsem to mel na 26 cvaknuti.Ted jsem tomu pro jistotu 2 cvaknuti pridal.Takze tam mam stale 12 cvaknuti na pritvrzeni.
Tak a ted co z toho vyplyva?
Čau Vevisi,myslím že z toho vyplývá že tam máš stále 12 cvaknutí na přitvrzení....
vevis napsal:
Tak jsem se po Krocanovi rozhodl podivat na zadni tlumic ,abych zjistil jestli je potreba ho nejak resit.Ma 104t.km,vetsinou na silnici a v jednom.
Trochu jsem si pohral s tim stelovacim koleckem.Zjistil jsem,ze ma 40cvaknuti.Zabirat mi to zacina na 11 cvaknuti(prvnich 10otoceni jde zlehka).
Nastaveny jsem to mel na 26 cvaknuti.Ted jsem tomu pro jistotu 2 cvaknuti pridal.Takze tam mam stale 12 cvaknuti na pritvrzeni.
Tak a ted co z toho vyplyva?
Vyplývá z toho, že po 104tis km je pružina i tlumič mrtvej. Když vyřešíš nějakým způsobem tlumiče, nebudeš chápat, jak se ta motorka změní.
Pokud se bavíme o originál tlumiči, potom ten vydrží zpravidla tak na dvě pružiny. A bude to někde mezi těma 60-100 tisícema (fakt jsem neviděl pružinu, co by na tom byla po 50 dobře - jeden kamarád a bývalý přispěvatel tady na fóru mi tuhle vykládal, jak ta jeho je v 70ti ok... nebyla...). Je to nicméně všechno dost individuální, podle toho kudy a jak jezdíš. Další věc, na kterou už jsem narazil, je to subjektivní vnímání. Majitel si často na postupně se zhoršující podvozek zvyká, zvlášť pokud je to během hodně let a pak mu to přijde normální, i když už je dávno po smrti... A pozor, na degradaci nepůsobí jen kilometry, ale i zub času. Stručně řečeno, pravděpodobnost, že bude vše v poho se ve 104ech limitně blíží nule. Pružina naprosto bez debat. A pokud je na tom tlumič jakš takš, tak mu to nevydrží dlouho a dávat teď samotnou pružinu už by asi opravdu nemělo smysl. Čili všechno nový.
Jinak jsi mě vevis pobavil, že máš většinu po silnici a začals uvažovat o kvalitě podvozku po návratu z Krocana (to se nebavím o tom, že na žádný z Tvejch fotek, kterou jsem kdy viděl nebyl asfalt )
Maiali nel Fango!
Rosomak napsal:
Já mám najeto skoro 90 000 a tlumiče původní, drtivou většinu ve dvou a s kuframa, to znamená nějakých 95+60+60 kg. Nejezdíme moc offroad i když někdy se tomu nevyhneš. /Rumunsko, Maroko/
Myslím, že dokavad se motorka v Alpách nevlní když dřeš stupačky, není třeba tluniče měnit. Samozřejmě když teče, tak je to nutnost.
to je fakt blabol...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
morabo napsal:
Pokud se bavíme o originál tlumiči, potom ten vydrží zpravidla tak na dvě pružiny. A bude to někde mezi těma 60-100 tisícema (fakt jsem neviděl pružinu, co by na tom byla po 50 dobře - jeden kamarád a bývalý přispěvatel tady na fóru mi tuhle vykládal, jak ta jeho je v 70ti ok... nebyla...). Je to nicméně všechno dost individuální, podle toho kudy a jak jezdíš. Další věc, na kterou už jsem narazil, je to subjektivní vnímání. Majitel si často na postupně se zhoršující podvozek zvyká, zvlášť pokud je to během hodně let a pak mu to přijde normální, i když už je dávno po smrti... A pozor, na degradaci nepůsobí jen kilometry, ale i zub času. Stručně řečeno, pravděpodobnost, že bude vše v poho se ve 104ech limitně blíží nule. Pružina naprosto bez debat. A pokud je na tom tlumič jakš takš, tak mu to nevydrží dlouho a dávat teď samotnou pružinu už by asi opravdu nemělo smysl. Čili všechno nový.
Jinak jsi mě vevis pobavil, že máš většinu po silnici a začals uvažovat o kvalitě podvozku po návratu z Krocana (to se nebavím o tom, že na žádný z Tvejch fotek, kterou jsem kdy viděl nebyl asfalt )
Jo lip bych to nenapsal
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Omlouvám se cestovatelům se stovkami tisíc km a profesionálním mechanikům, ale kdo z vás umí zodpovědně říct, po kolika km je tlumič KO? Já mám najeto 185 tisíc km ale ani po 14-ti sezónách v sedlech GS si netroufnu tvrdit, že po XX km musí být tlumiče v YY stavu... Všechno co tu bylo řečeno má svým způsobem logiku ale jediné co ukáže v jakém je konkrétní tlumič stavu, je objektivní přezkoušení. Na 1150GSA (125000km) mám tlumiče původní, už netlumí jako když byly nové ale podvozek je stále stejně vysoko, drží, neskáče, nehoupe se, volných cvaků (jak píše Vevis) mám z úplého povolení 8 a pak to zabírá.. Často se svezu na mnohem novějších motorkách a myslím že umím posoudit rozdíl mezi tlumícím, hůře tlumícím a netlumícím tlumičem. Pružiny mám připraveny nové ale zatím nevidím důvod je měnit, i když se ta doba blíží... Ale jinak je postupná amortizace tlumiče podobně předvídatelná a individuální jako sjíždění pneu - já na Touranckách najedu 27000km, někdo jiný 5000km a bude se do krve hádat, že si vymýšlím...:-)
Ivan napsal:
Omlouvám se cestovatelům se stovkami tisíc km a profesionálním mechanikům, ale kdo z vás umí zodpovědně říct, po kolika km je tlumič KO? Já mám najeto 185 tisíc km ale ani po 14-ti sezónách v sedlech GS si netroufnu tvrdit, že po XX km musí být tlumiče v YY stavu... Všechno co tu bylo řečeno má svým způsobem logiku ale jediné co ukáže v jakém je konkrétní tlumič stavu, je objektivní přezkoušení. Na 1150GSA (125000km) mám tlumiče původní, už netlumí jako když byly nové ale podvozek je stále stejně vysoko, drží, neskáče, nehoupe se, volných cvaků (jak píše Vevis) mám z úplého povolení 8 a pak to zabírá.. Často se svezu na mnohem novějších motorkách a myslím že umím posoudit rozdíl mezi tlumícím, hůře tlumícím a netlumícím tlumičem. Pružiny mám připraveny nové ale zatím nevidím důvod je měnit, i když se ta doba blíží... Ale jinak je postupná amortizace tlumiče podobně předvídatelná a individuální jako sjíždění pneu - já na Touranckách najedu 27000km, někdo jiný 5000km a bude se do krve hádat, že si vymýšlím...:-)
Ivane pujcis Borisovi, pripadne Milanovi TT na chvili motorku? Udelali bychom test.. nebo s tim alespon trochu zahoupeme.
Podle mne mas TOTAL DEAD pruzinu a 90+% dead tlumic.
Nejses jediny, kdo tu ma vetsi najezdy.. ja mam 110 tisic jenom na osmikile.
Zadni pruzinu mam celkove treti, predni druhou a KOMPLETNE nove tlumice.
Trvalo mi silenou dobu, nez jsem to jezdecky dokazal poznat.. ze je pruzina/tlumic dead. Jeste dyl zabralo nez jsem dokazal trochu ladit PREDPETI + UTLUM.
---
dalsi vec je, ze nerozlisujes mezi TLUMICEM a PRUZINOU.. to jsou 2 ruzne veci, rozdilne a jinak starnouci, ac funguji spolu.
Upravil hicks dne 04.10.2011 11:19
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Tlumice odchazeji postupne, clovek si toho nevsimne. Moje GS ma najeto 60.000km, 2/3 bylo ve dvou plne nalozene. To ze neco neni v poradku jsem zacal tusit az pri posledni dovolene. Po vymene za nove tlumice, jsem zase poznal, co to je jezdit na dobrych tlumicich. Je to rozdil jak prase. Myslim, ze pokud ma nekdo moznost se svezt na cizi moto na novych tlumicich, tak nejlip pozna, jestli ty jeho jsou potom ok.
BMW R1150GS MY02
Ivan napsal:
Omlouvám se cestovatelům se stovkami tisíc km a profesionálním mechanikům, ale kdo z vás umí zodpovědně říct, po kolika km je tlumič KO? Já mám najeto 185 tisíc km ale ani po 14-ti sezónách v sedlech GS si netroufnu tvrdit, že po XX km musí být tlumiče v YY stavu... Všechno co tu bylo řečeno má svým způsobem logiku ale jediné co ukáže v jakém je konkrétní tlumič stavu, je objektivní přezkoušení. Na 1150GSA (125000km) mám tlumiče původní, už netlumí jako když byly nové ale podvozek je stále stejně vysoko, drží, neskáče, nehoupe se, volných cvaků (jak píše Vevis) mám z úplého povolení 8 a pak to zabírá.. Často se svezu na mnohem novějších motorkách a myslím že umím posoudit rozdíl mezi tlumícím, hůře tlumícím a netlumícím tlumičem. Pružiny mám připraveny nové ale zatím nevidím důvod je měnit, i když se ta doba blíží... Ale jinak je postupná amortizace tlumiče podobně předvídatelná a individuální jako sjíždění pneu - já na Touranckách najedu 27000km, někdo jiný 5000km a bude se do krve hádat, že si vymýšlím...:-)
Pokud Ti vydrží Tourancky 27tisíc, a nesjíždíš je na kord, dá se samozřejmě předpokládat, že co do životnosti podvozku na tom budeš nadprůměrně a i to, že k hranicím toho co zvládne se přibližíš, troufnu si odhadnout, velmi zřídka. Jestli si ale všimneš, tak jsem nepsal žádný dogmata, použil jsem slova jako většinou a pravděpodobně, takže ani Tvůj sarkasmus není myslím na místě. Samozřejmě, že když bude padesátikilová buchta jezdit bez nákladu, většinou rovně po německý dálnici, v suchu, ale v bezprašným prostředí a kolem 40 tisíc km ročně, tak bude i po 100 tisících povozek bez veškerejch problémů, zvlášť pro ni. Ale to je absolutní extrém, ke kterýmu se Vevis zrovna nepřibližuje. Průměr bude těch 60-100 tisíc životnosti tlumiče a to na dvě pružiny - ozkoušeno z praxe na sobě, blízkém i vzdálenějším okolí. Netvrdím, že nemůžou nastat vyjímky, ani že jsem neomylnej povozkovej guru, ale můj dobrej kamarád je závodní šéfmechanik tohohle fajn skromnýho kluka, z jehož výsledků padá čelist... http://www.vitaku...cz/uspechy a krom vlastní zkušeností čerpám i od nich. Tak si myslím, že Tihle kluci podvozkům rozumí a hodně jsem s ním toho řešil, zkoušel, ladil správný nastavení na krosce, Gčku i GS a něco jsem z toho myslím získal a okoukal, dozvěděl se.
Zprostředkuju jen takovou jednoduchou, rychlou, laickou radu: když motorku na suchu zmáčkneš za sedlo v bodě, kde sedíš, měla by se Ti svižně a živě vrátit zpátky nahoru (ne úplně vystřelovat - to by byl na tom zle tlumič) a to zároveň předek i zadek. Pro porovnání v středním nastavení předpětí i útlumu (v tvrdším nastavení bude motorku těžší zmáčknout, ale vracet by se měla stejně). Rozhodně se ale nesmí vracet zpátky líně, třeba za půl sekundy, to už je na tom pružina zle. A pokud to bude zdechlý při stejný zkoušce i na max. předpětí a minimální útlum, je to totální smrt pružiny, resp. už nastala asi dávno, jen to majiteli zapoměli říct.... Opět to prosím neberte jako absolutní radu, ale takovou laickou kontrolu stavu podvozku i správnosti nastavení.
Jinak když se ještě vrátím k tomu zubu času, tak třeba pružina na mojí 1150 byla v háji po 15 tisicích km, rozhodlo těch 8 let kdy bývalému majiteli převážně postávala v garáži. Dal jsem okamžitě novou, progresivní hyperpro a od tý doby mám najeto dalších 20 a už začínám cítit, že má nejlepší za sebou a není zdaleka stoprocentní, ikdyž pořád ne špatná.
Upravil morabo dne 04.10.2011 17:31
Maiali nel Fango!
Morabo,protoze tech investic mam ted nejak moc,tak dam svym pruzinam a tlumicum jeste sezonu sanci.
Pak necham tlumice repasnout a od tebe si za flasku koupim tu tvoji Hyperpro pruzinu.Proti te me soucasne bude porad temer nova!
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Jak myslíš, ale ono je to to nejen o komfortu a sníženejch schopnostech stroje, ale taky díky tomu může jít (aniž bych chtěl malovat čerta na zeď) i o hubu. To pak bejvá v lepšim případě jen dražší... Ale to už není moje věc.
A co jinak, zkušel sis už zmáčknout a zjistils něco?!
PS: Tu Hyperpro Ti pak samozřejmě klíďo schovám a pokud bys chtěl, mám tu i tu mrtvolu s najetejma 15ti tisícema, tu Ti beze všeho daruju třeba hned
Maiali nel Fango!
to Vevis: chceš vyprávět, jaká je to pohoda, když sedneš ve dvou na motorku a ta si sedne o celý jeden centimetr a pak za jízdy to žehlí roletu jedna báseň?
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
Vjetrnik napsal:
to Vevis: chceš vyprávět, jaká je to pohoda, když sedneš ve dvou na motorku a ta si sedne o celý jeden centimetr a pak za jízdy to žehlí roletu jedna báseň?
O centimetr si sedne,kdyz si polozim na sedacku helmu!
Ale je pravda,ze tlumic jeste funguje.Kdyz jsme letos v Albanii projeli off a pak jsme najeli na rozbytej asfalt,tak jsem najednou cejtil,ze to vzadu nefunguje jak ma.(Pred off-roadem to fungovalo)A nekecam,stacilo jedno cvaknuti na tom stelovani a motorka zas krasne kopirovala.
Akutni problem vidim v tom,ze mi motorka pri nasednuti opravdu dost vyrazne klesne!A to i v jednom.Podle toho jak nezvykle snadno dostanu na zem a jeste mam nohy pokrceny v kolenou,tak je mi jasny,ze to neni OK.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
myslím,že tlumič se mění podle stavu,né podle ujetých km,dokuď mi kolo neskáče jak pinpongový míček(berte to s rezervou) a na špatných cestách motorka brží stopu,v zatáčkách kolo nebo kola neodskakují,tak je zbytečné měnit něco co funguje,mám najeto 93 tkm a zatím sem nic nezaregistroval a to nejezdím jen po pěkných cestách
Hliníkové kufry BEGR - www.begr.cz
Tady pobliz mame takovou zavrenou zatacku z kopce,ve ktere je fakt husta roleta.Nejezdim tam casto a proto na to vetsinou zapomenu.Tam mi teda motorka v naklonu znatelne odskakuje.Ale to by podle mne nepobral ani novej tlumic.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
bystricke napsal:
myslím,že tlumič se mění podle stavu,né podle ujetých km,dokuď mi kolo neskáče jak pinpongový míček(berte to s rezervou) a na špatných cestách motorka brží stopu,v zatáčkách kolo nebo kola neodskakují,tak je zbytečné měnit něco co funguje,mám najeto 93 tkm a zatím sem nic nezaregistroval a to nejezdím jen po pěkných cestách
neznam nikoho, kdo rozumi tlumicum a odkejve 93 tisic km tlumic jako OK, navic kdyz jezdis obcas/casto off. Konzultoval jsem to s TT, s BMW PIA, Drazdanama a Inveltem a jeste dalsima.
Ja se spis obavam, ze by ses mel trochu stydet, ze to nepoznas.. jak je to spatny.
Ne panove vazne... tohle muze byt potencialne nebezpecny omyl.
Bystricke.. tvuj tlumic je na 95% dead a nejspis uz i trochu nebezpecnej.
Hlavne, ze si vsichni kuchate svody a davate ladaky... a to, co primo a okamzite ovlivnuje vlastnosti mate tezce zanedbany nebo poddimenzovany. v tomhle ma a mel Vjetrnik naprostou pravdu.
Upravil hicks dne 04.10.2011 20:01
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Já jsem nechal dělat repasi zadního tlumiče v 70ti tisících a přiznám se, že na stavu tlumení jsem to skutečně nepoznal. Tlumič tlumil i před repasí a nastavování fungovalo také (tlumič byl tvrdší, nebo měkčí, podle otočení šroubkem).
Co jsem ale vyměnil, byla pružina. Místo sériové jsem dal hyperpro, která je tvrdší, než sériová. Tam byl ten rozdíl hodně znát. Na staré pružině ve dvou to lezlo skoro po zemi, s hyperpro vidím zase autům na střechy Toto jsem absolvoval se zadním tlumičem. Teď v zimě mám v plánu repasi předního s výměnou pružiny za hyperpro, tak uvidíme, jestli něco poznám.
Mě zadní tlumič vytekl v cca 60 tis. km a to jezdím jen asfalt. Před tím se motorka znatelně snížila. Co se týče předního tlumiče, tak mě bylo řečeno, že se repasovat nedá.
BMW R 1100GS vzor kačer