Opäť trochu čistenia, dumanie, ako vybrať staré guferá, ich úspešné vybratie, pochopenie, ako bolo myslené "vytvarujte tesniaci brit nového gufera rukou" v servisnom manuáli, opatrné narazenie nových gufier.(2x22.31€)
palciatko přiložený následující obrázek:
Gufero pri spojkovom valčeku na tom tiež nebolo najlepšie, plno oleja...
Vyčistenie a nové neoriginál gufero (asi 3€)
Chcel som rozobrať a vyčistiť aj spojkový valček - vybral som segerku a ... nič, ďalej som to rozobrať nevedel.
O pár dní som v dielni na zemi niečo našiel - na jednej strane to malo spojkové ložisko, bol to piestik z valčeka, pružina vo vnútri ho časom vytlačila. Vo vnútri spojkového valčeka boli usadeniny, ktoré bránili voľnému pohybu piestika. Vyčistené a piestik ide ako po masle. Trochu ma mrzí, že som pre istotu nedal na piestik aj novú manžetu (čo som tu čítal, je problém s jej sháňaním a niekto si ju dal potom vyrobiť)...
Ešte jeden poznatok - NIKDY neovzdušnovať spojku na rozobratej moto. Je to samozrejme logické, ale musel som si to vyskúšať na vlastnej koži
palciatko přiložený následující obrázek:
Hore nová a dole stará lamela. Rozdiel v hrúbke cca 1mm, stará lamela bola v polovici životnosti, ale vďaka presakovaniu oleja a jeho vyparovaniu sa zamastila a znehodnotila. Odteraz radím kontrolu priesaku oleja medzi motorom a prevodovkou hneď za kontrolu množstva motorového oleja.
palciatko přiložený následující obrázek:
Na namazanie drážkovania hriadeľa a lamely a na namazanie kontaktných miest pružiny so zotrvačníkom a prítlačným tanierom som použil liqui moly 48 (cca 10€). (Objednaná origo OptiMoly MP3 (30€)došla 8 dní po poskladaní). Po najazdení 1000km a po vybratí štartéra som si na zotrvačníku všimol jemný prach podobný tej LM48 paste, buď som jej mal dať menej alebo použiť origo. Drážkovanie na vstupnom hriadeli však bolo stále pekne namazané.
palciatko přiložený následující obrázek:
Po odmontovaní zotrvačníka môžu ísť pôvodné skrutky do kovošrotu. Asi preto, že pri ich doťahovaní (najprv na Nm, potom na uhol) sa tak zdeformujú (natiahnu), že by to už druhýkrát nemuseli prežiť. Nepamätám si, kedy posledne som na moto niečo tak silno doťahoval. Cena 5ks skrutiek je asi 10€.
To isté platí pre skrutky, ktoré držia prítlačáky a lamelu pohromade. 6ks za asi 8€.
Pred dotiahnutím tých 6ks skrutiek treba lamelu vycentrovať, aby sa do nej pri nakladaní prevodovky hriadeľ pekne zasunula. Opäť nemožnosť objednať si strediaci tŕň, tak som si pomohol vypínacou tyčkou spojky a páskou.
palciatko přiložený následující obrázek:
Po naložení prevodovky nasledovala montáž spojkového vedenia. Pôvodne som chcel dať nové hadice, ale nakoľko tovar nechodil, tak som rozpitval staré hadice. To pretekanie kvapaliny, ktoré som prisudzoval zlému stavu hadíc bolo spôsobené, dovolím si tvrdiť, nie práve najšťastnejším riešením hadíc. Ochranná gumená hadička nie je na celej hadici, začína niekde pod nádržou a vedie až na samotné bendžá na sekundárnom spojkovom valci. Ak sa medzi ochrannú hadičku a samotné vedenie dostane vlhkosť/voda, nemá sa ako dostať von a začne na bendži robiť neplechu.
Čiastočne prebrúsené bendžá:
palciatko přiložený následující obrázek:
Nakoniec som ich ešte striekol farbou čodielňadala, ochrannú hadičku z hlavného vedenia som z bendža zosunul a vysunul ju trochu vyššie, ochrannú hadičku na odvzdušnovacom vedení som skrátil.
Pod spojkový valec šlo nové tesnenie (asi 3€)(Aj keď celkom nerozumiem, že načo. Veď kvapalina sa tam môže vyskytnúť len pri poruche a aspoň by som si skôr všimol, že niečo nie je v poriadku. Keď to je utesnené, tak potečie cez dutú hriadeľ priamo na lamelu...)
A áno, viem. To odvetrávanie nádrže je vedené zle. Po naložení pravej stupačky a brzdy som to opravil
palciatko přiložený následující obrázek:
Celá táto oprava mi trvala necelé tri týždne , lebo som si myslel, že sa dočkám nových ND. Nakoniec som si musel pomôcť ináč.
Čistý čas:
Rozoberanie - 5h
Výmena gufier - 3h (zišli by sa vyťahováky)
Skladanie - 10h Asi som pedant, všetko som sa snažil vyčistiť.
Na druhýkrát mi to pôjde dúfam rýchlejšie.
Po poskladaní a najazdení asi 1000km som vybral štartér a preskúmal priestor. Ako som už spomínal, objavil som čiastočne rozmetanú LM48čku. Vstupná hriadeľ prevodovky suchá, guferá na kľuke sa takto bohužiaľ skontrolovať nedajú, ale...
Pri skladaní som poriadne vyčistil vnútro airboxu (lepšia príležitosť na to už asi nebude), odvetrávanie kľuky vedie pomedzi tie dve guferá do airboxu a to druhé gufero som nabil zarovno z blokom (kanálik som teda neupchal). Vypúšťacia zátka na airboxe je suchá, tak verím, že aj guferá na kľuke tesnia dobre. Pre istotu som lamelu z boku prestriekal odmasťovačom. Dnes som si ale opäť všimol nejakú tekutinu medzi blokom motora a prevodovkou - buď to je ten odmasťovač alebo ma šľahne . Vŕta mi v hlave manžeta na spojkovom valci, začínam sledovať hladinu spojkovej kvapaliny...
Spojka zaberá lepšie, ešte to musím dať posúdiť testerovi . Mám však pocit, že si musí sadnúť k starým prítlačákom. V priestore spojky bolo relatívne dosť prachu.
Pre lepší efekt som mal vymeniť aj obidva prítlačné taniere, no odradila ma ich cena a myslel som, že to aj so starými bude dobré. Nevadí. Po oprave je to lepšie ako pred opravou, teraz mám 100tkm a o ďalších 100tkm to opäť rozoberiem a vymením komplet (optimista)
Čo bolo najťažšie:
- dať dole nádrž (áno, som lama, zídu sa mi rýchlospojky)
- nasadiť prvé gufero na kľuku - tesniaci brit trebalo dostať cez kanálik odvetrania v kľuke
- nasadiť prevodovku - bol som na to sám a trochu ma potrápil káblik ukostrenia baterky
- zistenie, že tesniace krúžky na difúzoroch sú vyťahané () a založiť sanie nebude triviálne
Čo ma zarazilo:
- že celý výkon motora sa prenesie cez ten tenký plech medzi obložením spojkovej lamely a stredom lamely
- po poskladaní to všetko funguje
Zdar borci, psychicky se připravuji na výměnu lamely. Vytekl mi spojkový váleček....
Nevíte, jaké je správné číslo ložiska hřídele převodovky a zda ho rovnou taky objednat?
2 Radiální kuličkové ložisko 20X47X14 číslo 23122330176
14 Radiální kuličkové ložisko 17X35X10 číslo 23122330175
yjedli napsal:
Zdar borci, psychicky se připravuji na výměnu lamely. Vytekl mi spojkový váleček....
Nevíte, jaké je správné číslo ložiska hřídele převodovky a zda ho rovnou taky objednat?
2 Radiální kuličkové ložisko 20X47X14 číslo 23122330176
14 Radiální kuličkové ložisko 17X35X10 číslo 23122330175
díky, Honza
6204 2RS a 6003 2RS - při výměně musíš rozebrat převodovku. To ti potom doporučím vyměnit i zbytek ložisek (na předlohové hřídeli i na výstupní hřídeli). A samosebou gufera - doporučuji originální.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...