K dobíjení baterií :
normální olověné baterie se maj dobíjet (pří úplném vybití) proudem, který se rovná 1/10 jejich kapacity po dobu 10 hodin;
Příklad : baterie 12V 10Ah by se měla nabíjet proudem 1 A po dobu 10-ti hodin .... ale to určitě všichni víte, a taky to, že nabíjení menším proudem delší dobu vůbec nevadí, ale vadí nabíjení proudem větším. Na to taky baterka reaguje zvýšenou teplotou , vřením elektrolytu, ty uzavřené se rády nafukujou - tak radši volume na nabíječce stáhněte, pokud to regulaci má. Taky je možný( pro ochranu) do obvodu (do série)při nabíjení vložit cca 60 až 100 Watovou žárovku, hlavně pokud nabíječka nemá žádnou regulaci (takový ty , co maj jenom trafo , diody , možná ňákej výkonovej odpor a měřák) - ono totiž záleží na tom, jak to trafo je silný a kolik dá napětí naprázdno a v jakym stavu je nabíjená baterie.V případě poruchy při silný nabíječce se to vytopí na té žárovce . Max. napětí u olověný baterky je 2,4V na článek, občas se stane, že se u baterie zkratuje článek a pak je průser, pokud nabíječka vypíná při napětí (6x2,4V) 14,4V, protože je v tomto stavu zapojeno článků jen 5. A občas se taky stane, že se naopak propojení mezi články upálí nebo uklepe a pak by mohl nastat ten problém se zvýšeným napětím na mašině, protože to bude stejný jako by tam baterie nebyla, tedy to, co naměříme na nabíječce v nezapojeném stavu- v tomto případě po napojení na aku nám měřák na nabíje čce ukáže skoro žádnej dobíjecí proud.
K těm gelovkam - ty se maj nabíjet skoro jedno jakym proudem DO NAPĚTÍ 1,44 V na článek - takže by měl bejt v nabíječce vypínač nebo omezovač pro toto napětí.
A proč o tom všem tak dopodrobna píšu, i když si myslim, že to skoro všichni znáte : v Plzni vyhořela známýmu vloni prodejna - při nabíjení baterie do zabezpečovačky (jablotron).Nechal jí nabíjet přes noc, pravděpodobně se nafoukla a bouchla (při nabíjení se uvolňuje kyslík a vodík) a chytil od toho opodál otevřenej kanystr s ředidlem.Byt má nad prodejnou, byl rád, že to přežil. A my máme v těch hrochach nad baterií nádrž - tak radši pomááluuu nabíjet, nebo občas to zkontrolovat.
Jinak jsem na vojně viděl , jak kámošovi vypadla z kapsy obyč. 14-ka klíč na předek OT-65.Ten sjel po pancíři do otvoru s nově nabitou baterií přímo na svorky , následoval výbuch s gejzírem kyseliny, klíč přepálenej vejpůl, baterie byla na několik částí . Další věc : v "inteligentní " nabíječce na monočlánky se něco podělalo , přišel jsem k tomu, když z jednoho článku šly oblaka kouře a byl rozžhavenej do červena , po vytržení kleštěma mi bohužel vypad koberec,vypálil do něj díru a normálně by snad začal hořet, naštěstí se mi ho podařilo znovu chytit do kleští a hodit do umyvadla, kde se ještě stačil zapect do toho plastu uprostřed, než se uchladil vodou.
Prostě z baterií mam trochu strach....radši opatrně
krotitel červeného R 11OO GS
BMW Z-3 hadraplán
...A ještě něco k dobíjení - používam v práci zdroj, který má samostatně regulaci napětí a proudu a to včetně jejich zobrazení na displeji. Maj to třeba Ges- elektronic atp., pro dobíjení čehokoliv vřele doporučuju !Nastavíte si napětím max. hranici napětí, tu to nepřeleze, (ideální pro gelovky) a můžete omezit libovolně proud - ideální pro všechny baterie. Od mobilů ,MP-3, notebookový až po menší automobilový.Dělají jednonapěťový i zdvojený (2x30 V - 3A) Je to nejpoužívanější věc ve firmě, vyzkoušíte s ní cokoliv na napětí do 30 V, stálo to cca 3500 Kč od Conrad, Ges bude asi dražší.Ideální pro kutily.
krotitel červeného R 11OO GS
BMW Z-3 hadraplán
http://www.conrad.cz/laboratorni-sitovy-zdroj-ps-2403-pro+dp63899/
..... ale nějak podražil, no jo, měď. Maká mi to na stole už 5 let, 2 ks občas se mi povede upect výstupní tranzistor, když se mi na stole zkratujou kabely a do půl hoďky se toho nevšimnu, ale vymění se a jede dál... skvělá věc...
Upravil elektromaniac dne 15.03.2008 23:04
krotitel červeného R 11OO GS
BMW Z-3 hadraplán
koupil jsem ted nabijecku z lidlu, za par susnu nasnoril na nej zastrcku misto svorek .... nabito pres zasuvku... baterka dava 13,6 naprazdno, dobijena byla max proudem 0,6A, na max napeti 13,8 ktery jsem si taky zmeril, takze nepredpokladam, ze mi pod nadrzi neco buchlo, vyteklo nebo tak... nicmene jsem to zkontroloval a vsechno je tak jak ma byt, stroj startuje. Na tuhle nabijecku to mam napojeny porad pro udrzovani...
BMW R 1150 GS
ICQ # 16951836
Skype: chiptdm
Zdar rozumím tomu správně, že když koupím ( třeba ) tuhle uni zástrčku s kabelem a připojím k tomu mojí "lidl" nabíječku a frknu to do tý malý zásuvky co mám vlevo nad stupačkou, tak můžu vklidu přes zimu dobíjet baterku? Boží!
Neviem ako je to presne pri klasickom GS, ale GSA ma v kryte startera aj priamo plusovy kolik a na valci minusovy, kde staci pripojit svorky a nabija sa..
Ma tam aj zastrcku, ale ak sa nemylim, tak je to DIN adapter a nie ta klasicka auto zastrcka(som v praci, tak to neviem exaktne v garazi overit). A ano, pojde to nabijat aj cez zastrcku.