kejda napsal:
Ach jo, to je zas jeden, co vymetá recenze Autosalonu na Primě... Tak předně, toho tvýha Dustera vykouří Forester s prstem vprdeli a je do 800 tisíc. Druhak, L200 s nástavbou sice není osobák, ale lidi odveze vcelku pohodleně a k tomu hromadu krámů. Za třetí něco k tomu tvýmu pohonu.
Auta s viskozní spojkou (např. Haldex) nemají uzávěrky, neboť se tento pohon používá výhradně do SUV. Pokud máš na své dáčce LOCK, znamená to, že můžeš spojku uzavřít a točivej moment jde cca 50/50 na obě nápravy s tím, že neuzavíráš diferenciál, tedy se může jedno ze dvou kol protáčet. Audi například spojku nepoužívá, už roky má mezinápravový diff Torsen, který je sice permanent 4x4, ale i tento nemá uzávěrku. Toliko k mechanizaci.
Chytrolíne, jezdím off auta už řádku let, takže o pohonech něco malinko vím, nepouštěj se do hloupých diskuzích o ježdění v terénu...
Kluci, fakt vám do tý vaší vysoce odborný diskuze nechci vstupovat, ale plácáte kraviny jednu za druhou. Třeba ty, když jezdíš ten off a o pohonech něco víš, jich tam máš hned několik
Např. Vizkozní spojka (nemá lamely, neměla řízení funkce) byla předchůdce Haldexu. Haldex je vícelamelová spojka v oleji s řízením. Haldex připojuje pohon zadní nápravy a může být i s uzávěrkou diferenciálu (např. VW T5). Haldex se nepoužívá výhradně jen pro SUV. Audi používá Haldex také (modely s motorem napříč). Torsen je u Audi jeden z typů mezinápravových diff (má samosvornost) u modelů s motorem podél. Atd....
Myslím, že ta diskuze se už posunula někam jinam.
Spojky - myslel jsem to velmi obecně jako typ pohonu, je jich dost variant, šlo mi o srovnání, pořád platí, že je to plně elektronická záležitost, standardně jsou poháněná kola jedné nápravy a v případě prokluzu spojka (jakékoli výrobce) přiřadí druhou nápravu. V pozici lock se pak uzavírá a spojka je natvrdo, obě nápravy v pohybu.
Jinak tyhle uzávěrky diffu např. u T5 nejsou plnohodnotnou uzávěrkou, třeba jako ARB, ale suplují dříve používané diferenciály se zvýšenou svorností. to už se myslím dnes neppužívá.
To hicks: ty první Haldexy na Oktávkách, to fakt byly mrdky, ale i přesto fachčily, na sněhu bylo vidět prohrábnutí předku a pak za půl sekundy se zapojil zadek. Dnešní generace to umí za milisekundy...
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
kejda napsal:
Ach jo, to je zas jeden, co vymetá recenze Autosalonu na Primě... Tak předně, toho tvýha Dustera vykouří Forester s prstem vprdeli a je do 800 tisíc. Druhak, L200 s nástavbou sice není osobák, ale lidi odveze vcelku pohodleně a k tomu hromadu krámů. Za třetí něco k tomu tvýmu pohonu.
Auta s viskozní spojkou (např. Haldex) nemají uzávěrky, neboť se tento pohon používá výhradně do SUV. Pokud máš na své dáčce LOCK, znamená to, že můžeš spojku uzavřít a točivej moment jde cca 50/50 na obě nápravy s tím, že neuzavíráš diferenciál, tedy se může jedno ze dvou kol protáčet. Audi například spojku nepoužívá, už roky má mezinápravový diff Torsen, který je sice permanent 4x4, ale i tento nemá uzávěrku. Toliko k mechanizaci.
Chytrolíne, jezdím off auta už řádku let, takže o pohonech něco malinko vím, nepouštěj se do hloupých diskuzích o ježdění v terénu...
Kluci, fakt vám do tý vaší vysoce odborný diskuze nechci vstupovat, ale plácáte kraviny jednu za druhou. Třeba ty, když jezdíš ten off a o pohonech něco víš, jich tam máš hned několik
Např. Vizkozní spojka (nemá lamely, neměla řízení funkce) byla předchůdce Haldexu. Haldex je vícelamelová spojka v oleji s řízením. Haldex připojuje pohon zadní nápravy a může být i s uzávěrkou diferenciálu (např. VW T5). Haldex se nepoužívá výhradně jen pro SUV. Audi používá Haldex také (modely s motorem napříč). Torsen je u Audi jeden z typů mezinápravových diff (má samosvornost) u modelů s motorem podél. Atd....
Myslím, že ta diskuze se už posunula někam jinam.
Spojky - myslel jsem to velmi obecně jako typ pohonu, je jich dost variant, šlo mi o srovnání, pořád platí, že je to plně elektronická záležitost, standardně jsou poháněná kola jedné nápravy a v případě prokluzu spojka (jakékoli výrobce) přiřadí druhou nápravu. V pozici lock se pak uzavírá a spojka je natvrdo, obě nápravy v pohybu.
Jinak tyhle uzávěrky diffu např. u T5 nejsou plnohodnotnou uzávěrkou, třeba jako ARB, ale suplují dříve používané diferenciály se zvýšenou svorností. to už se myslím dnes neppužívá.
To hicks: ty první Haldexy na Oktávkách, to fakt byly mrdky, ale i přesto fachčily, na sněhu bylo vidět prohrábnutí předku a pak za půl sekundy se zapojil zadek. Dnešní generace to umí za milisekundy...
Právě že u tý T5 je to uzávěra jak se patří. Drážkovaná hřídel s drážkovanou objímkou "zubová spojka" , pneumaticky ovládaná. Natvrdo spojené.
Jiné osobáky s Haldexem tohle nemají, tam je to elektronika "EDS". Priorita je jinde než těžký terén. Pak jedině Amarok, to je jiný kafe.
Tak když čtu diskuzi, tak by mě zajmalo co je muj freelander 2 - je to suv nebo tereňák ) když má haldex ) on to bude nakonec osobák )
BMW GS 1200 08, BMW G650 XChallenge, HD Dyna Wide Glide, Land Rover LR2 3.2i
]
Právě že u tý T5 je to uzávěra jak se patří. Drážkovaná hřídel s drážkovanou objímkou "zubová spojka" , pneumaticky ovládaná. Natvrdo spojené.
Jiné osobáky s Haldexem tohle nemají, tam je to elektronika "EDS". Priorita je jinde než těžký terén. Pak jedině Amarok, to je jiný kafe.[/quote]
Jj, máš recht. Ale s tím Amarokem, já pořád vyznávám tu starou školu - přidavná převodovka a manuální zapojení pákou. Ne přímý volič na palubce. Ještě pamatuji staryho Patrola s ručně ovládanými volnoběžkami...to bylo něco to zapnout
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Jj, máš recht. Ale s tím Amarokem, já pořád vyznávám tu starou školu - přidavná převodovka a manuální zapojení pákou. Ne přímý volič na palubce. Ještě pamatuji staryho Patrola s ručně ovládanými volnoběžkami...to bylo něco to zapnout
Pokud to bereš takhle, tak to je jak porovnávat jabka a hrušky. Jestli to má být čtyřkolka do terénu, nebo čtyřkolka do špatných klimatických podmínek na silnici, nebo pro sportovní účely to jsou naprosto rozdílné koncepce.
Jj, máš recht. Ale s tím Amarokem, já pořád vyznávám tu starou školu - přidavná převodovka a manuální zapojení pákou. Ne přímý volič na palubce. Ještě pamatuji staryho Patrola s ručně ovládanými volnoběžkami...to bylo něco to zapnout
Pokud to bereš takhle, tak to je jak porovnávat jabka a hrušky. Jestli to má být čtyřkolka do terénu, nebo čtyřkolka do špatných klimatických podmínek na silnici, nebo pro sportovní účely to jsou naprosto rozdílné koncepce.
Ctyrkolek je plna prdel. Rozhoduje obutí, svetla vyska a krizeni atd. Podle toho muzes urcit, jakou kategorii hledas a co poridit.
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Jj, máš recht. Ale s tím Amarokem, já pořád vyznávám tu starou školu - přidavná převodovka a manuální zapojení pákou. Ne přímý volič na palubce. Ještě pamatuji staryho Patrola s ručně ovládanými volnoběžkami...to bylo něco to zapnout
Pokud to bereš takhle, tak to je jak porovnávat jabka a hrušky. Jestli to má být čtyřkolka do terénu, nebo čtyřkolka do špatných klimatických podmínek na silnici, nebo pro sportovní účely to jsou naprosto rozdílné koncepce.
Jo a Amarok je teda co? Sem to nepochopil
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
kejda napsal:Jo a Amarok je teda co? Sem to nepochopil
...Amarok je hlavně pick-up a jako každé správné auto má korbu...korba je naprostý základ......ví to celý svět, jen tady v Evropě to pořád né všichni chápou...
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
kejda napsal:Jo a Amarok je teda co? Sem to nepochopil
...Amarok je hlavně pick-up a jako každé správné auto má korbu...korba je naprostý základ......ví to celý svět, jen tady v Evropě to pořád né všichni chápou...
já mám v tecnicaku 'nakladni automobil pick-up'
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Pokud se správně dívám (je možné že nikoliv) tak Amarok má standartně poháněnou zadní nápravu a předek se v případě potřeby ručně připojuje tlačítkem. To podle mě spadá spíš do těch terénních čtyřkolek, u kterých odstranili ovládání které si popisoval že se ti líbilo u Patrolu a nahradili blbuvzdornějším tlačítkem které si hlídá, jestli jsou vhodné podmínky pro připojení předku.
Něco k Haldexu: Princip (I. a II. generace)
Spojka Haldex je elektronicky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Celý systém je umístěný mezi kardanovým hřídelem a rozvodovkou zadní nápravy. Pracuje
ve vzájemné souhře mechanického, hydraulického a elektronického řízení.
Ve skříni spojky je soustava lamel v olejové lázni. Lamely jsou k sobě přitlačovány
hydraulickým tlakem. Tlak pro pracovní písty, potřebný k stlačováníí lamel, zajišťují axiální pístová čerpadla. ty jsou poháněna axiální vačkovou (zvlněnou) deskou v závislosti na rozdílu otáček mezi vstupním a výstupním hřídelem spojky Haldex.
Aby se dosáhlo co nejrychlejší odezvy systému, je do spojky Haldex začleněno
elektrické čerpadlo, které zajišťuje stálý malý tlak, „přitlačující“ lamely blíže k sobě
Elektrické čerpadlo je aktivováno při spuštění motoru. Tím se zkracuje reakční čas připojení kol zadní nápravy na 100 ms. Velikost přenášeného momentu je přímo úměrná tlaku, který působí na lamely spojky Haldex. Regulační ventil tento tlak plynule mění a tím mění i velikost točivého momentu přiváděného k zadním kolům.
Elektronická řídící jednotka pohonu všech 4 kol využívá k regulaci
tlaku ve spojce informace, přes soustavu CAN-BUS. Jde o následující informace:
- rychlost každého kola zvlášť
- zatížení motoru
- otáčky motoru
- jízdní situace (přímá jízda, akcelerace, decelerace, brzdění, činnost ABS)
- poloha pedálu akcelerace, případně škrtící klapky
Spojka Haldex I. generace
Používaná ve vozech ŠkodaOctavia první generace v provedení 4x4. Spojka Haldex II. generace
Používaná ve vozech ŠkodaOctavia druhé generace v provedení 4x4 od modelového roku 2004.
Rozdíl otáček kol přední a zadní nápravy byl u spojky Haldex I. i II. generace využíván k tomu, aby se přes zvlněnou desku, ovládací kladky a dva rovnoběžně se pohybující písty vytvářel čerpací účinek a následně pracovní tlak oleje který stlačuje přes píst soustavu lamel. Nutný rozdíl mezi přední a zadní nápravou (prokluz)
Spojka Haldex III. generace
Nebyla u vozů Škoda použita.
Spojka Haldex IV. generace
Princip přenosu hnací síly přes soustavu lamel spojky Haldex IV. generace je v zásadě shodný jako u předchozích gen. Novinkou je, že vytváření tlaku oleje zajišťuje elektrické čerpadlo. Přenos hnacího momentu reguluje řídicí jednotka spojky Haldex pomocí elektromagnetického ventilu. Aktivace spojky Haldex IV. (a později V.) generace již není prováděna na základě rozdílných otáček kol přední a zadní nápravy.
Spojka Haldex V. generace
Technickou změnou je způsob regulace tlaku oleje ve spojce, tj. spínání pohonu 4×4. Tlak oleje působící na lamely spojky nově reguluje odstředivý ventil, integrovaný v elektrickém axiálním šestipístkovém čerpadle oleje. Oproti předcházející generaci je tak nejnovější systém Haldex 5 lehčí o 1,4 kg (cca 6,6 kg bez olejové náplně) a jednodušší díky absenci zásobníku tlaku oleje.
U spojky Haldex IV. a V. generace je na zadní nápravu plynule přiváděno od 4% hnací síly (stále) až do 50% hnací síly. Přední náprava je tedy poháněna od 96% do 50%.
obr. Haldex IV. generace
Dawid přiložený následující obrázek:
Pokud se správně dívám (je možné že nikoliv) tak Amarok má standartně poháněnou zadní nápravu a předek se v případě potřeby ručně připojuje tlačítkem. To podle mě spadá spíš do těch terénních čtyřkolek, u kterých odstranili ovládání které si popisoval že se ti líbilo u Patrolu a nahradili blbuvzdornějším tlačítkem které si hlídá, jestli jsou vhodné podmínky pro připojení předku.[/quote
Sem si delal prdel, vim, co je Amarok zac. Pokud budeme mluvit o terennich autech, tak skoro všechny krome landroveru Disco a Range mají standard zadek. Landy je porad permanent, jedna verze Amaroku taky, ale nema redukci. Ty volnobezky byl strasnej vopich, treba v blate. Zlaty paky v kabine nebo tlacitka. Navarra s tim mela obcas trochu trable, ale jenom proto, ze je to z pulky Renold nic ve zlém Vjetrniku nemylim se, mas Navarru?
Upravil kejda dne 03.06.2014 23:59
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
nicmene furt ten Haldex preferuje predek a na to jim pecu.... zlatej X-Drive.
nez mit cokoliv s preferenci predku tak snad radsi zustanu u cistyho zadku.
Upravil hicks dne 03.06.2014 23:56
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
kejda napsal:
Sem si delal prdel, vim, co je Amarok zac. Pokud budeme mluvit o terennich autech, tak skoro všechny krome landroveru Disco a Range mají standard zadek. Landy je porad permanent. Ty volnobezky byl strasnej vopich, treba v blate. Zlaty paky v kabine nebo tlacitka. Navarra s tim mela obcas trochu trable, ale jenom proto, ze je to z pulky Renold nic ve zlém Vjetrniku nemylim se, mas Navarru?
Vjetrnik ma slabost pro zabozroutsky auta
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Dawid napsal: Něco k Haldexu: Princip (I. a II. generace)
Spojka Haldex je elektronicky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Celý systém je umístěný mezi kardanovým hřídelem a rozvodovkou zadní nápravy. Pracuje
ve vzájemné souhře mechanického, hydraulického a elektronického řízení.
Ve skříni spojky je soustava lamel v olejové lázni. Lamely jsou k sobě přitlačovány
hydraulickým tlakem. Tlak pro pracovní písty, potřebný k stlačováníí lamel, zajišťují axiální pístová čerpadla. ty jsou poháněna axiální vačkovou (zvlněnou) deskou v závislosti na rozdílu otáček mezi vstupním a výstupním hřídelem spojky Haldex.
Aby se dosáhlo co nejrychlejší odezvy systému, je do spojky Haldex začleněno
elektrické čerpadlo, které zajišťuje stálý malý tlak, „přitlačující“ lamely blíže k sobě
Elektrické čerpadlo je aktivováno při spuštění motoru. Tím se zkracuje reakční čas připojení kol zadní nápravy na 100 ms. Velikost přenášeného momentu je přímo úměrná tlaku, který působí na lamely spojky Haldex. Regulační ventil tento tlak plynule mění a tím mění i velikost točivého momentu přiváděného k zadním kolům.
Elektronická řídící jednotka pohonu všech 4 kol využívá k regulaci
tlaku ve spojce informace, přes soustavu CAN-BUS. Jde o následující informace:
- rychlost každého kola zvlášť
- zatížení motoru
- otáčky motoru
- jízdní situace (přímá jízda, akcelerace, decelerace, brzdění, činnost ABS)
- poloha pedálu akcelerace, případně škrtící klapky
Spojka Haldex I. generace
Používaná ve vozech ŠkodaOctavia první generace v provedení 4x4. Spojka Haldex II. generace
Používaná ve vozech ŠkodaOctavia druhé generace v provedení 4x4 od modelového roku 2004.
Rozdíl otáček kol přední a zadní nápravy byl u spojky Haldex I. i II. generace využíván k tomu, aby se přes zvlněnou desku, ovládací kladky a dva rovnoběžně se pohybující písty vytvářel čerpací účinek a následně pracovní tlak oleje který stlačuje přes píst soustavu lamel. Nutný rozdíl mezi přední a zadní nápravou (prokluz)
Spojka Haldex III. generace
Nebyla u vozů Škoda použita.
Spojka Haldex IV. generace
Princip přenosu hnací síly přes soustavu lamel spojky Haldex IV. generace je v zásadě shodný jako u předchozích gen. Novinkou je, že vytváření tlaku oleje zajišťuje elektrické čerpadlo. Přenos hnacího momentu reguluje řídicí jednotka spojky Haldex pomocí elektromagnetického ventilu. Aktivace spojky Haldex IV. (a později V.) generace již není prováděna na základě rozdílných otáček kol přední a zadní nápravy.
Spojka Haldex V. generace
Technickou změnou je způsob regulace tlaku oleje ve spojce, tj. spínání pohonu 4×4. Tlak oleje působící na lamely spojky nově reguluje odstředivý ventil, integrovaný v elektrickém axiálním šestipístkovém čerpadle oleje. Oproti předcházející generaci je tak nejnovější systém Haldex 5 lehčí o 1,4 kg (cca 6,6 kg bez olejové náplně) a jednodušší díky absenci zásobníku tlaku oleje.
U spojky Haldex IV. a V. generace je na zadní nápravu plynule přiváděno od 4% hnací síly (stále) až do 50% hnací síly. Přední náprava je tedy poháněna od 96% do 50%.
obr. Haldex IV. generace
Je to tak, že III. generace byla použitá právě u freelanderu?
BMW GS 1200 08, BMW G650 XChallenge, HD Dyna Wide Glide, Land Rover LR2 3.2i
kejda napsal:
.... Navarra s tim mela obcas trochu trable, ale jenom proto, ze je to z pulky Renold nic ve zlém Vjetrniku nemylim se, mas Navarru?
...nemýlíš se, nedám na to auto dopustit, už bych bez korby neuměl fungovat......stejně tak je zábavné, mít pohon na zadek (s lehkým autem se snadno druftuje) a v terénu připojit předek
Jinak Amarok se dělá ve dvou verzích pohonu - trvalá 4x4 (bez redukce - asi Haldex) a přiřaditelná přední náprava (s redukcí). Zároveň se dělají dvě tuhosti zadní nápravy - nižší a větší zatížení.
Amarok je povedené auto, s vyjímkou motoru...nejsilnější 2.0TDI biturbo je dobré tak do embéčka (Škodovky), v pružném zrychlení jej Navara nechá daleko za sebou, což při pohledu do ceníku Amaroka je k pláči...takže jak by se mi Amarok jinak líbil, hlavně (nejen) kvůli motoru vyhrála Navara
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
...nemýlíš se, nedám na to auto dopustit, už bych bez korby neuměl fungovat......stejně tak je zábavné, mít pohon na zadek (s lehkým autem se snadno druftuje) a v terénu připojit předek
Jasne, to znam
Jinak Amarok se dělá ve dvou verzích pohonu - trvalá 4x4 (bez redukce - asi Haldex) a přiřaditelná přední náprava (s redukcí). Zároveň se dělají dvě tuhosti zadní nápravy - nižší a větší zatížení.
Ta první verze je s Torsenem
Amarok je povedené auto, s vyjímkou motoru...nejsilnější 2.0TDI biturbo je dobré tak do embéčka (Škodovky), v pružném zrychlení jej Navara nechá daleko za sebou, což při pohledu do ceníku Amaroka je k pláči...takže jak by se mi Amarok jinak líbil, hlavně (nejen) kvůli motoru vyhrála Navara [/quote]
Je proste strasne drahej
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10